מנכ"ל אל על לעובדים: "ימים קשים לפנינו, ייתכן שיידרשו צעדים דרמטיים והחלטות כואבות"

גונן אוסישקין שלח מייל לעובדי אל על ובו התייחס להשלכות נגיף הקורונה • אל על הוציאה דיווח נוסף לבורסה בדבר "השלכות נגיף הקורונה על פעילות החברה"

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'

מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, שלח היום (ב') מייל לעובדי החברה, בו כתב: "זו שעת מבחן לענף התעופה ולאל על. ימים קשים לפנינו, וייתכן כי אף יידרשו צעדים דרמטיים והחלטות כואבות".

המייל נשלח מספר שעות אחרי שאל על  הוציאה הודעה נוספת לבורסה בעקבות השלכות נגיף הקורונה. אל על נקלעה למשבר שלא באשמתה, שהולך ותופח עם החמרת האזהרות של משרד הבריאות.

אל על כבר עצרה את טיסותיה לסין ולהונג קונג והורידה את תדירות הטיסות לתאילנד, כשכעת גם השבים מיעד זה צריכים להיכנס לבידוד של 14 ימים

כמו כל ענף התעופה בעולם, אל על חווה ביטולים ועצירה של הזמנות לא רק ליעדי המזרח. "אנחנו בעיצומו של אירוע גלובלי, ומוקדם עדיין לחזות את כל השפעותיו. עם זאת, ניתן לומר בביטחון רב כבר עתה כי מדובר בשעת מבחן למדינות העולם ובתוכן מדינת ישראל, ענף התעופה ואל על".

אוסישקין הזכיר לעובדים את הפסקת הטיסות לסין ולהונג קונג, מהלך שההשפעה המיידית שלו הייתה הפסד של 30 מיליון דולר, והתייחס גם להודעת משרד הבריאות על הצורך בבידוד גם מתאילנד. "לפי הערכותינו, בשלב זה שוהים בתאילנד יותר מ-5,000 ישראלים אשר אמורים לשוב ארצה עם אל על. מאחר שהביקוש לטיסות הללו הוא חד-כיווני בעיקרו, אנו נבצע התאמות מסחריות נוספות".

אוסישקין הזכיר כי לפי הסיכום של אל על עם משרד הבריאות, צוותי האוויר שיעבדו על הטיסות מבנגקוק לא יצטרכו לשהות בבידוד ביתי "עם שובם מהמשימה". "אני מבטיח לכם כי נעשה כל שביכולתנו על-מנת לצלוח את הימים הללו, ונעשה זו באחריות, בשקיפות, ללא פזיזות ובעיקר מתוך דאגה לשלום לקוחותינו ולהבטחת עתידה של אל על", כתב המנכ"ל.

כאמור, היום הוציאה אל על דיווח נוסף לבורסה בדבר "השלכות נגיף ה"קורונה" על פעילות החברה. העדכון מגיע יממה לאחר שמשרד הבריאות החמיר את אזהרות הקורונה לחוזרים לארץ  והחיל אותן גם על השבים מהונג קונג ומתאילנד, בנוסף לאזהרות לגבי השבים מסין.

אל על כבר הפסיקה את טיסותיה לסין ולהונג קונג, אולם לתאילנד היא ממשיכה לטוס בתדירות של טיסה יומית במקום שתי טיסות. אל על הודיעה כי תאפשר לנוסעים שרכשו כרטיס טיסה לבנגקוק לבטל את טיסתם עד 2 במרץ ללא קנס. הנחיה כזו תוביל מטבעה לתפוסה נמוכה בטיסות, שבהמשך עשויות להתבטל.

אל על הודיעה לבורסה כי "לאור הנחיות משרד הבריאות, החברה מתאימה את פעילותה בנתיב לבנגקוק, זאת בהמשך להשהיה זמנית של טיסותיה לבייג'ינג והונג קונג, ובוחנת את ההשלכות הנובעות מכך. החברה עומדת בקשר עם הרשויות והגורמים הרלוונטיים בארץ ובעולם וממשיכה לעקוב באופן שוטף אחר הנושא.

"מטבע הדברים, מדובר באירוע משתנה אשר אינו בשליטת החברה, וגורמים כגון המשך התפשטות הנגיף או עצירתו, החלטות של מדינות ורשויות רלוונטיות בארץ ובעולם להפסיק או לחדש טיסות ליעדים שונים או שינויים בביקוש, עשויים להשפיע על החברה בהתאם".

יצוין כי צוותי אל על לא ישהו בבידוד בדומה להנחיות של הנוסעים - למעט במקרים של סימפטומים חשודים (חום, שיעול וכדומה). במשרד הבריאות אף ציינו כי צוותי האוויר חשופים פחות מהציבור, ולכן הם לא נדרשים לבידוד. "הקפדה על ההנחיות לצוותי אוויר משמעותה שהחשיפה והסיכון שלהם הם מינימליים ביותר, לעומת הנוסע הסטנדרטי אשר נחשף במשך זמן רב לאוכלוסייה מקומית. בפועל הם שוהים בתנאי בידוד ביעד אליו הם טסים. בהתאם לכך, ככל והם מקפידים על ההנחיות, הם אינם נדרשים לבידוד בארץ. צוותי אוויר אשר לא יקפידו על כך, יידרשו לבידוד בעת הגעתם ארצה".

ההנחיות לצוותי האוויר הם להקפיד על היגיינה ולהימנע ממגע עם תושבים מקומיים.