גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא עוד מהמורה בדרך; הקורונה מגבירה את הסיכוי להפחתת הריבית"

דריכות לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל מחר ● כלכלני פועלים מעריכים כי "השווקים הפיננסיים עוברים לגלם בהדרגה תרחיש בו וירוס הקורונה זה לא עוד מהמורה בדרך" ● ומה יקרה לצמיחה בשוק המקומי בעקבות השלכות הקורונה? ● התחזית השבועית של "גלובס"

קורונה / צילום: רויטרס Heo Ran
קורונה / צילום: רויטרס Heo Ran

שבוע המסחר מעבר לים צפוי להיפתח מחר (ב') בסימן בהלת התפשטות נגיף הקרונה מחוץ לגבולותיה של סין, כאשר התפשטות הנגיף במדינות שמחוץ לסין, כמו: דרום קוריאה איראן ואיטליה - צוברת תאוצה. התגברות החששות בעולם הביאו לעלייה במחיר הזהב לרמתו הגבוהה מזה 7 השנים ולירידה חדה בתשואה לפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-30 שנה לרמת שפל של כל הזמנים (1.9%). הירידות בשווקים שנרשמו בסוף השבוע האחרון בוול סטריט התגלגלו גם לבורסה המקומית, בהובלת מניות השורה השנייה, כאשר מדד ת"א 90 צונח ביותר מ-3%. 

אלו האירועים שיירכזו עניין בשבוע הקרוב:

1. בהלת הקורונה

איטליה הפכה בסוף השבוע למוקד התפרצות מדאיג של נגיף הקורונה ורשמה לראשונה צעדי חירום הכוללים סגר עירוני, בידוד וביטול אירועים המוניים, בלב אירופה. כ-100 נשאים של הנגיף אובחנו עד כה במדינה, ונראה שרובם קשורים לכמה חולים בודדים שנרשמו בה בחודש שעבר, מה שמעלה את החשש מפני התממשות פוטנציאל ההדבקה של הנגיף.

"השווקים הפיננסיים עוברים לגלם בהדרגה תרחיש בו וירוס הקורונה זה לא עוד מהמורה בדרך, וגם אם ההתפשטות תיבלם, יהיה קשה לפצות על הפגיעה בהכנסות של ענפי משק רבים", כך כותבים כלכלני בנק פועלים בסקירתם השבועית. "עדיין השווקים לא מגלמים את האפשרות שהווירוס יתפשט ולא יחלוף עד הקיץ. המאמצים שנוקטות מדינות רבות בעולם על מנת לבלום את התפשטות וירוס הקורונה פוגעים בביקושים הגלובליים, בעיקר לשירותי תעופה ותיירות, אך גם לענפים נוספים. העלייה במספר מקרי המוות וההידבקויות מווירוס הקורונה נמשכת, והיא התרחבה מחוץ לסין. דרום קוריאה היא כעת מוקד ההתפרצות החמור ביותר מחוץ לסין, אחרי שמספר הנדבקים במדינה עלה ל-556 ומספר המתים עלה לחמישה. ממשלת איטליה, בה התגלו כ-100 נדבקים בווירוס הקורונה, מתוכם שניים נפטרו, הודיעה כי היא אוסרת על כניסה ויציאה מאזורי ההדבקה הנמצאים בשני מחוזות דרומית למילאנו. בשני המחוזות בוטלו כל הפעילויות הציבוריות, בהם משחקי כדורגל, כמו גם פעילויות מערכת החינוך".

עוד כותבים בפועלים, כי "הפעילות הכלכלית ברחבי סין טרם שבה לשגרה, הצריכה הפרטית קטנה באופן ניכר, וברור שאין תנועת תיירים ואנשי עסקים. ענפי התיירות והתעופה, ועסקים קטנים ובינוניים מאופיינים במצוקה כספית הולכת וגוברת. במקרים מסוימים, עסקים לא היו מסוגלים לשלם משכורות בחודש-חודשיים האחרונים. ממשלת סין והבנק המרכזי ממשיכים לנקוט צעדי תמיכה בפעילות ובתעסוקה. הבנק המרכזי הפחית את הריביות הקצרות והבינוניות ואף הרחיב את קווי האשראי לבנקים המסחריים. הממשלה קבעה סובסידיות והקלות מסוימות לחלק מהעסקים שנפגעו מהשיתוק בפעילות. חברות התעופה הסיניות נקלעו לקשיי נזילות, ובמקרים מסוימים תישקל הלאמה ע"י הממשלה".

ומה ההשפעה על השוק המקומי? 

"הצמיחה בישראל צפויה להיפגע גם אם הקורונה לא תתפשט בארץ", קובעים בפועלים. "נתוני הפעילות הכלכלית שפורסמו עד כה אינם משקפים את ההשפעות של וירוס הקורונה. אפילו נתוני הסקרים, כמו מדד אמון הצרכנים ומדד מנהלי הרכש, שהם צופי פני עתיד, הם לחודש ינואר, טרם התפשטות הווירוס מחוץ לסין. סביר להניח שנראה את ההשפעות לכשיתפרסמו נתוני פברואר ומרץ, כלומר במהלך חודש אפריל".

2. מאקרו

בארה"ב פורסם בשבוע החולף האומדן הראשון למדד המשולב לפעילות השירותים והתעשייה, המתפרסם על ידי חברת IHS Markit וירד בחודש פברואר לרמה של 49.6 נקודות. מדובר ברמה המצביעה על התכווצות הפעילות הכלכלית לראשונה מאז אוקטובר 2013. הירידה במדד המשולב היא בעיקר על רקע ירידה במדד תפוקת ענפי השירותים, מרמה של 53.4 נקודות בינואר ל- 49.4 בפברואר, בעוד מדד התעשייה עדיין מצביע על התרחבות ברמה של 50.8 נקודות. "השיתוק של מרבית הפעילות היצרנית בסין בחודש האחרון פגע בשרשרת האספקה הגלובלית. כמו כן, נרשמה ירידה בביקושים הגלובליים לשירותים שונים, ובייחוד לענפי התעופה והתיירות", מסבירים בפועלים.

כלכלני לידר שוקי הון כותבים כי "מרבית הנתונים הכלכליים עדיין לא משקפים את השלכות התפשטות ווירוס הקורונה על הכלכלה הריאלית, לפחות לא באופן מלא. שורה בעולם פורסמו ביום שישי האחרון, אך הם נערכו בתחילת חודש פברואר. המדדים באירופה הפתיעו לטובה, בניגוד PMI של מדדי מנהלי הרכש בארה"ב".

נתוני מאקרו שיפורסמו השבוע בארה"ב, הם מדד האמון הצרכני לחודש פברואר (יפורסם ביום שלישי, ההזמנות של מוצרי בני PC קיימא לינואר (יפורסמו בחמישי, ונתוני הצריכה הפרטית, ההכנסה הפנויה ואינפלציית הליבה בינואר (ביום שישי).

3. בשוק המקומי: ריבית בנק ישראל

בנק ישראל צפוי לפרסם מחר את גובה הריבית במשק. כלכלני פועלים כותבים בהקשר זה כי "הקורונה מגבירה את הסיכויים להפחתת ריבית באחת מההחלטות הקרובות. בנק ישראל העביר אמנם מסר לשווקים שהמדיניות תתמקד ברכישות מט"ח, אולם המציאות עתה היא שונה. ההסתברות להפחתת ריבית בארה"ב ובמדינות אסיה עלתה, וככל שיחלוף זמן סביר שנראה נתונים שליליים והפחתת תחזיות צמיחה.

"מבחינת הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, כל אחד מהגורמים שהוזכרו עשוי להיות תנאי מספק להפחתת ריבית. הריבית אולי לא מסייעת לבלימת הייסוף, אבל החשש מפגיעה בצמיחה של המשק עשוי להיות שיקול מכריע. בתרחיש הבסיסי אנו עדיין מעריכים כי בנק ישראל יעדיף להמתין לחודש אפריל עד להתבהרות תמונת הקורונה, ובחינת הסיכונים הפוליטיים לאחר הבחירות. שוק האג"ח מגלם עתה הפחתת ריבית בטווח בקרוב והתייצבות ברמת ריבית של 0.1% עד סוף 2021", כתבו בפועלים.

"עדיין לא רע מספיק"

מנגד, לדברי אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "כשלוקחים בחשבון את העובדה שאין אינפלציה בישראל, השקל חזק באופן עקבי וכל הסימנים מראים על האטה בכלכלה הישראלית, נראה כי הרגע לצעד מרחיב מכיוון בנק ישראל הולך ומתקרב. למרות זאת, אנו מעריכים שהסיכוי שבבנק ישראל יפעלו כבר מחר ויבצעו הרחבה, אם דרך הפחתת ריבית או אם דרך הרחבה כמותית (רכישות מט"ח לא מעוקרות), היא נמוכה מאוד וזאת מהסיבה הפשוטה שעדיין לא רע מספיק. כמו בסצנה שמופיעה בלא מעט סרטי פעולה, כשהגיבור נשאר עם מעט מאוד כדורים במחסנית הוא בוחר בזהירות את ההזדמנות הטובה ביותר לירות ולא סתם יורה באוויר בלי להסתכל כדי לאיים. באנלוגיה זו בנק ישראל מוצא את עצמו כיום עם שני כדורים במחסנית כאשר אחר מהם עלול להתברר בכלל ככדור סרק. לכן, על אף שאנו מעריכים שהיום שבו בבנק ישראל יצטרכו לכוון ולירות הולך וקרב אנו ממש בספק אם היום הזה הוא מחר. ההסתברות להערכתנו לפעולה כלשהי מחר היא לכל היותר 10% וגם זה כשאנחנו מפרגנים לכושר השכנוע של חבר הוועדה שלוחץ להפחתת ריבית כבר זמן רב".

לפי כלכלני לידר שוקי הון, "למרות שהשוק לא צופה זאת, מחר קיים סיכוי לא מבוטל להורדת ריבית ו/או הודעה על תוכנית רכישת מט"ח לא מעוקרת, אם לא מחר אז בהחלטה הבאה. הסיכונים הגלובליים עלו בשל ההשפעה הממותנת של ווירוס הקורונה. יחד עם זאת, גורם זה עשוי לעכב את הורדת הריבית, כאשר בנק ישראל יעדיף לבחון את התפתחות הווירוס ומיגורו. יתכן שבמקום הודעה על הורדת ריבית, בנק ישראל יעדיף להודיע על תוכנית רכישת מט"ח לא מעוקרת. תוכנית מסוג זה משמעותה לחץ להורדת ריבית אפקטיבית, אך בלי להודיע על הורדה בריבית הרשמית".

עוד כתבות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן