התפרצות הקורונה באיטליה: בוטל פסטיבל המסיכות בוונציה

בסוף השבוע מתו שני בני אדם מהנגיף בצפון איטליה, וכן נרשמו 134 מקרי הידבקות • כעת במשרד הבריאות שוקלים להרחיב את חיוב הבידוד הביתי גם על השבים מאיטליה

אישה מחופשת יושבת על ספסל באחת הסמטאות של ונציה / צילום: Luca Bruno, Associated Press
אישה מחופשת יושבת על ספסל באחת הסמטאות של ונציה / צילום: Luca Bruno, Associated Press

איטליה הפכה בסוף השבוע למוקד התפרצות מדאיג של נגיף ה"קורונה" - כשהיא מצטרפת למוקדי ההתפרצות החדשים בדרום-קוריאה, יפן ואיראן - ורשמה לראשונה צעדי חירום הכוללים סגר עירוני, בידוד וביטול אירועים המוניים, בלב אירופה. 134 נשאים של הנגיף אובחנו עד כה במדינה, ומה שמדאיג מומחים היא העובדה כי נראה שרובם קשורים לכמה חולים בודדים שנרשמו בה בחודש שעבר, מה שמוכיח את פוטנציאל ההדבקה של הנגיף.

הרשויות בוונציה הודיעו היום על ביטול פסטיבל המסיכות המסורתי שהפך להיות מסמלי העיר ומושך אליו אלפי תיירים מדי שנה. בנוסף, אתמול בוטלה במילאנו תערוכת האופטיקה הגדולה בעולם ה-MIDO.

אמש נשא ראש הממשלה האיטלקי, ג'וזפה קונטה, נאום לאומה, שבו הודיע על הגבלות וצעדים חריפים במטרה למנוע התפשטות נוספת של הנגיף, שכבר גבה את חייהם של יותר מ-2,400 בני אדם ברחבי העולם, רובם המכריע בסין. 11 עיירות ורשויות מקומיות במחוזות לומברדיה וונטו יהיו מבודדות החל מהבוקר (א') - תושביהן יצטרכו להישאר בבתים ולא תתאפשר כניסה או יציאה של מבקרים אליהן. משחקי הליגה האיטלקית בכדורגל במחוזות אלה יבוטלו, וכך גם כל אירוע המוני אחר. לא תתאפשר עבודה כסדרה בהם. הצעד צפוי להשפיע על כ-50 אלף בני אדם, וקונטה איים במאסר למי שיפר את החוקים. החוק קובע שלושה חודשי מאסר לפחות. גם במילאנו ננקטו בצעדים דומים, שישפיעו ככל הנראה על הימים האחרונים של שבוע האופנה המתקיים בעיר. 

ההתפתחות החמורה החלה בסוף השבוע, אז התגלו עשרות מקרים של הידבקות בנגיף, שהפכו את איטליה למדינה האירופית עם מספר נשאי ה-Covid-19 הגבוה ביותר. שני בני אדם מתו במדינה כתוצאה מהנגיף, דווח בתקשורת - אשה מבוגרת בלומברדי, שככל הנראה היתה מאושפזת בקליניקה שבה טופל אחד מהחולים הראשונים במדינה במחלה, וגבר בן 78 במחוז ונטו. רבים מהמקרים קשורים לטיפול בקליניקה הזו, בעיירה קודוניו, שבה ככל הנראה שהה החולה בן ה-38 שהביא להתפרצות המחלה באזור. הוא הועבר משם ומצבו קריטי, לפי הדיווחים.

הצעדים החריפים אמורים להיות מיושמים במשך כמה שבועות לפחות. עד כה סברו המומחים כי תקופה של 14 ימים ללא נוכחות הנגיף היא מספיקה כדי לוודא שהחולים אינם מדבקים, אולם מקרים שדווחו בימים האחרונים בסין - כולל של גבר שנדבק כ-30 יום לאחר החשיפה לנגיף - מעלים חשש כי זמן הדגירה שלו והזמן שבו הוא עשוי להיות מדבק גדולים ממה שחשבו עד כה. 78,726 חולים בקורונה אובחנו עד כה ברחבי העולם (77,000 מהם בסין), ומספר הקורבנות עומד על 2,462 (מהם 2,442 בסין).

משרד הבריאות בישראל: עוקבים אחרי איטליה בדאגה

בגלי צה"ל פורסם הבוקר (א') כי במשרד הבריאות שוקלים לדרוש בידוד ביתי גם על השבים מארץ המגף, בעקבות מקרי המוות בצפון המדינה. 

בראיון לתוכנית "נכון להבוקר" מסר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: "איטליה בין המדינות שאנחנו עוקבים אחריהן בדאגה. נפרסם היום נהלים חדשים. אם מישהו חוזר משם ומרגיש לא טוב, הוא ייבדק גם בחשד לקורונה".