גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבנקים מציגים: חזית אחידה במאבק על הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה

שישה בנקים הציגו עמדה משותפת כדי לבלום הכרעה שיפוטית עקרונית ● העילה: בקשה שגרתית של דיירי פרויקט בת"א כי ביהמ"ש יורה לבנק מזרחי טפחות להאריך את תוקף הערבויות שהוצאו לקבלן, א. דורי ● הבנקים חששו כי תתקבל בקשה להשית עליהם את עמלת הארכת תוקף הערבות

בנק מזרחי טפחות, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק אגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל
בנק מזרחי טפחות, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק אגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל

מהן הנסיבות המיוחדות בתיק הפירוק של חברת הבנייה "א. דורי בנייה" שהובילו באורח נדיר שישה בנקים - בנק מזרחי טפחות, בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק אגוד ובנק מרכנתיל - לחבור כולם יחד ולהציג חזית אחת ואחידה? תכליתה של העמדה המשותפת - לסכל אפשרות למתן החלטה שיפוטית עקרונית שיכולה הייתה לעלות להם באובדן הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

תחילתם של האירועים שהובילו את כל הבנקים להגיש עמדה משותפת, היא בבקשה תמימה ושגרתית למדי שהגישה נציגות הדיירים בבניינים 6-3 של פרויקט "Blue תל-אביב" שבו שימשה דורי כקבלן הראשי. דיירי הפרויקט היוקרתי ביקשו משופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב הדנה בתיק, איריס לושי-עבודי, כי תורה לבנק מזרחי טפחות להאריך את תוקף הערבות הבנקאית על-סך 3.3 מיליון שקל שהוציאה חברת א. דורי לטובת הבטחת התחייבויותיה הכספיות במסגרת הפרויקט. לאחר השלמת הפרויקט התגלו ליקויי בנייה בקנה-מידה נרחב בפרויקט, אך חברת א. דורי טרם הספיקה לבצע את התיקונים בטרם נכנסה להליך חדלות הפירעון.

הנאמנים שמינתה לושי-עבודי לחברת א. דורי, עורכי הדין עופר שפירא ואיתי הס, לא התנגדו להארכת תוקפה של הערבות. אולם באורח מפתיע ובניגוד למה שנהוג בדרך-כלל בתיקי פירוק, הנאמנים - שבעבר ייצגו בנקים במסגרת הליכים אחרים - התנו את הסכמתם בכך ש"עלויות הארכת התוקף יושתו על בנק מזרחי טפחות, מנפיק הערבות". עלויות אלה מוערכות במיליוני שקלים בשנה. לטענת הנאמנים, עמדתם זו שהוצגה גם לפניות נוספות להארכת תוקף ערבות שהגיעו לפתחם, חיונית על-מנת שלא להשית על הקופה המדוללת ממילא של החברה הוצאות הנוגעות לאינטרסים של נושים ספציפיים.

איריס לושי-עבודי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

תוצאה אבסורדית

תגובתו הנדהמת של בנק מזרחי טפחות לעמדתם של הנאמנים לא איחרה להגיע. הנאמנים, הסביר הבנק, באים בנעליה של החברה, שכרתה חוזה לקבלת שירותי אשראי עם הבנק. מכאן טוען הבנק כי המסקנה היחידה המתבקשת היא שקופת הפירוק צריכה לשאת בעלויות הארכת הערבות. "הארכת הערבות הבנקאית במקרה זה ומניעת חילוטה מהווה חלק מליבת תפקידם של הנאמנים. אין ספק כי מניעת חילוטה משרת אינטרס מהותי להגנה על נושי החברה, הקטנת מסגרת הנשייה, וממילא מביאה להשאת הדיבידנד שיקבלו הנושים", טען הבנק. "חילוט ערבויות מסיבי בשלב זה לחברה יחסל כל סיכוי לשיקומה ויוביל מיידית לפירוקה", הוסיף.

בשולי עמדתו ציין הבנק כי הותרת הערבויות על כנן, לצד קביעה כי נשיאה בעלות העמלות אינה נחשבת להוצאות הליכי חדלות פירעון - הוצאות אותן מחויבים הנאמנים לשלם מקופת הפירוק על-פי הדין - יובילו ל"תוצאה אבסורדית ובלתי הגיונית בעליל". זאת, שכן המשמעות של כך תהיה שמצד אחד צורכת החברה שבהקפאה שירות בנקאי, ומצד שני לא משולם עבור שירות זה שהתשלום החוזי עליו הוסכם מראש. "בכך למעשה מממן הבנק בעצמו את הליכי ההקפאה לטובת כלל הנושים והחברה - מבלי שיתאפשר לו להשיב עלויות אלו מקופת הנשייה בשום צורה שהיא", טען בנק מזרחי טפחות.

צמצום חובות

נוכח עמדתם של הנאמנים והקרב שהתגלע בינם לבנק מזרחי טפחות, הזדרז גם בנק הפועלים, שהעניק לדורי ערבויות בשווי יותר מכפול (7.6 מיליון שקל) מאלה שהעניק בנק מזרחי טפחות, להבהיר את עמדתו בסוגיה.

"הארכת תוקף הערבויות הבנקאיות מאפשרת את המשך קיום החוזים שבהם קשורה החברה, ובשל כך יש לראות בהוצאות הארכת התוקף כהוצאות הליכי חדלות הפירעון. הדבר מסייע לנאמנים לקיים את החוזים שבהם קשורה החברה", נכתב בעמדת בנק הפועלים.

ככל שלא ישולמו העמלות הכרוכות בהארכת תוקף הערבויות, הוסיף הבנק להסביר, יחולטו סכומי הערבות, באופן שיגדיל את החוב של החברה לבנק ויפגע גם ביתר הנושים. ומכאן, ביקש הפועלים להסיק, "ברור כי האינטרס לצמצם את היקף חובות החברה כלפי הבנק הוא אינטרס משותף גם לכלל הנושים, וחובה על הנאמנים לפעול לאורו".

הבנקים נסוגים

בשלב זה הבינה השופטת לושי-עבודי כי מונחת לפתחה לא פחות מחבית חומר נפץ. מהחלטת ביניים שנתנה שופטת המחוזי בתל-אביב עולה כי היא סבורה כי ההחלטה שהיא עומדת לקבל בסוגיה נוגעת לשאלות עקרוניות. "האם יש במתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון כדי לעצור את 'מרוץ הימים' של תוקף הערבות?", ניסחה לושי-עבודי את השאלה העקרונית הראשונה שעומדת לפתחה. "ככל שהמענה לשאלה הראשונה הוא בשלילה, ניתן יהיה לבחון את השאלה על מי חלה חובת התשלום בגין הארכת תוקף הערבות", חידדה השופטת את השאלה השנייה.

מבחינת הבנקים, השאלה החשובה ביותר היא השנייה. זאת, מכיוון שהכרעה בשאלה מי אמור לשאת בעלות העמלות הכרוכות בהארכת תוקף הערבויות שנתנו הבנקים לחברת א. דורי, היא הכרעה בעלת השפעה גם למאות הליכי חדלות פירעון המתנהלים בשנה. מכיוון שכיום מקובל כי החברה שנמצאת בהליכי חדלות פירעון היא זו שנושאת את העלות של עמלות ועלויות נוספות שהיא נדרשת לשלם בגין שירותים בנקאיים, קבלת עמדת הנאמנים יכולה להוביל לאובדן הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בשנה לבנקים.

בימים הקרובים היה אמור להיערך בבית המשפט המחוזי בתל-אביב דיון שיעסוק גם בסוגיית העלות הכרוכה בהארכת תוקף הערבויות. אולם, בהודעה משותפת עליה חתומים עורכי הדין של ששת הבנקים שהעניקו ערבויות לדורי - מחזה שלא רואים בכל יום - החליטו הבנקים להימנע מהסיכון שבקבלת הכרעה שאינה לטובתם בשאלות העקרוניות שעל הפרק, והסכימו שלא לגבות את העמלות האמורות מקופת הנאמנים לעת עתה.

החלטתם האמורה, הדגישו באי-כוח הבנקים, נעוצה "בנסיבותיו הייחודיות והספציפיות של התיק דנן, נוכח בקשת הנאמנים ולאור מצב קופת החברה לעת הזו, ומבלי שיהיה בכך כדי להוות תקדים כלשהו לתיקים אחרים".

עוד הדגישו הבנקים כי הסכום שלא ייגבה לעת עתה מחברת א. דורי ייחשב מבחינתם לחוב של החברה כלפי הבנקים, בגינו יוכלו להגיש לנאמנים תביעות חוב בהמשך הדרך.

את בנק הפועלים מייצג עו"ד אמיר פלמר; בנק דיסקונט מיוצג באמצעות עו"ד חנית נוב; עו"ד אורי גאון מייצג את בנק לאומי; עו"ד דורון אריאל מייצג את בנק מזרחי טפחות; בנק אגוד מיוצג באמצעות עו"ד ישראל בכר; ואת בנק מרכנתיל מייצג עו"ד מור נרדיה. 

חברת הבנייה שקרסה עם חובות של 1.3 מיליארד שקל ומנהלת מגעים מתקדמים להסדרים במספר פרויקטים

במקביל למאבק שהתגלע בין הנאמנים של חברת א. דורי בנייה לבנקים, ממשיכים הניסיונות למצוא פתרון שיבטיח ביצועם של הפרויקטים להם התחייבה החברה ויביא גם לתשלום מסוים של חובותיה לנושים. נכון להיום עומדות נגד דורי בנייה תביעות חוב בהיקף של 1.3 מיליארד שקל, במקביל לכ-130 הליכים משפטיים שתלויים ועומדים נגד החברה ונוגעים למעשה לכל הפרויקטים שביצעה החברה בשנים האחרונות.

בדוח עדכון שהגישו לאחרונה הנאמנים, עורכי הדין עופר שפירא ואיתי הס, הם חשפו בפני בית המשפט כי הם מנהלים מגעים "מתקדמים" לגיבוש הסדרים פרטניים מול יזמים של כ-15 פרויקטים שביצעה החברה. זאת, במטרה להפחית באופן משמעותי את סכום החובות העצום שצברה החברה.

"מהותם של ניסיונות הסדר אלה היא הסדרה כוללת של יחסי החברה כלפי היזמים והדיירים בכל אחד מהפרויקטים השונים, באופן שימצה את זכויות וטענות הצדדים באופן סופי וכולל", הסבירו הנאמנים לבית המשפט. עוד ציינו הנאמנים כי הם צופים שלפחות חלק מאותם הסכמים יוגשו לאישורו של בית המשפט במהלך החודש הקרוב.

עוד ציינו הנאמנים בדוח האחרון שהגישו כי מצבה של החברה דורש קיומן של חקירות מקיפות, בין היתר לאור העובדה כי "בעת קריסתה של החברה חשבון הבנק של החברה היה ריק לחלוטין".

לצד זאת הציגו הנאמנים מתווה אפשרי להסדר נושים, וציינו כי הם נמצאים במשא-ומתן מול רוכשים פוטנציאליים לחברה שאמורים לפעול בהתאם למתווה הכללי שהם מגבשים. 

עוד כתבות

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ״י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות