גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כאוס תעופתי בצל הקורונה: כמה עולה היום טיסה בתוך סין ואיך ישראל מגרשת תיירים

מישהו עוד זוכר שהתייר הסיני היה הכי נחשק בענף? ואיך הגענו למצב שבו מגרשים תיירים מישראל? ● וירוס הקורונה פגע פגיעה קשה בענפי התיירות והתעופה - כך היא נראית בשטח ● צ'ק-אין לסופ"ש

עצירה בהזמנות של טיסות לסין / צילום: shutterstock
עצירה בהזמנות של טיסות לסין / צילום: shutterstock

עדיין לא ברור מה יהיה הזנק הכלכלי שיסב וירוס הקורונה לענף התעופה, אבל לפי הערכות שפורסמו ב-CNN, הנזק יעקוף את זה של וירוס הסארס משנת 2003, שהסתכם בשעתו בגריעה של 7 מיליארד דולר מהדוחות הכספיים של חברות התעופה בעולם.

כבר עתה, חברות התעופה בכל העולם וגם בישראל מתמודדות עם צניחה דרמטית בביקושים. לא מדובר רק בעצירת טיסות ליעדים שבהם הווירוס פרץ - כעת גם מחוץ למדינות המזרח הרחוק - אלא גם בהפסקת הזמנות עתידיות ונוסעים שחוששים לטוס. עיקר החשש הוא מהלא נודע, ועל כן הפסיקו אנשים רבים את תכניותיהם לחופשות ולנסיעות עסקיות על רקע כנסים ואירועים שמתבטלים בזה אחר זה.

עוד מוקדם לסכם את השלכות הווירוס הזה על הענף, אבל כבר כעת אפשר לסמן כמה מגמות של שינוי ושל שבירת מיתוסים שהובילו את הענף בשנים האחרונות.

לעוד מידע בנושא, האזינו לפודקאסט

כוס קפה או טיסה? זה באותו המחיר

הכאוס התעופתי שהוביל למאות אלפי ביטולי טיסות בכל העולם מעמיד חברות תעופה מול אתגר כלכלי שלא נראה כמותו. מדובר במשבר מתגלגל שהתחיל לפני יותר מחודש ומימדיו רק תופחים.

בסין אמנם נסגרו אזורים שלמים בניסיון למגר את התפשטות הווירוס, אבל נזכיר כי מדובר במדינה ענקית ולכן התעופהשם עדיין פועלת. בהיקפים מצומצמים אמנם, אך מטוסים עדיין ממריאים ונוחתים. הדרך הידועה לעודד את הנוסעים להתגבר על החשש עוברת בשורת המחיר, ומסתבר שהוא נשחק לרמות שענף התעופה בסין לא מכיר.

למשל, חברת לואו קוסט סינית בשם ספרינג איירליינס פרסמה כי טיסה משנחאי לצ'ונגצ'ינג (בדרום מערב סין) תעלה 4 דולר. באתר צ'יינה מורנינג השוו את המחיר הזה לפחות מלאטה מקיאטו בסטארבאקס, שמחירו בסין הוא 4.5 דולר.

עוד במסגרת מכירת החיסול ("רק תבואו") כרטיס משנחאי לחארבין (בצפון מזרח סין, טיסה של 1,600 ק"מ) עולה 9.80 דולר. עוד מצוין בכתבה כי כ-780 מיליון סינים, כמחצית מאוכלוסיית המדינה, הושפעו מאיסורי המסע שפרסם הממשל במטרה למנוע את התפרצות הנגיף. אז באירופה, ריאנאייר כבר מכרה טיסה ביורו אחד, אבל בשוק הסיני שפת המחירים הזו פחות מוכרת, ובטח שלא לטיסות ארוכות טווח.

תבטלו חינם, העיקר שתזמינו

מה שבעבר היה פרה קדושה - היום הוא כבר לא. עוד ועוד חברות תעופה מבינות שכדי להגדיל את תזרים המזומנים התקוע, עליהן לאפשר לבטל חינם טיסות. עד לפני פרוץ משבר הקורונה ביטול של טיסה הפך להיות אמצעי הכנסה במסגרת הקנס שהיה צריך לשלם עליו (בכרטיסים "קשיחים", כלומר כאלו שלא ניתנים לביטול).

כעת, המדיניות הקשוחה הזו מתאיידת מכורח המציאות, וההתמודדות הקשה של חברות התעופה עם ההלם של הצרכנים. אל ישראייר, אל על וארקיע הצטרפה גם לופטהנזה (בשלוחה הישראלית שלה) - כולן מאפשרות להזמין כרטיס טיסה (באל על מדובר על אירופה בלבד) ולבטל בטווח של שבוע, או אפילו ביום הטיסה. גם לטיסות המיועדות לעוד חודשים ארוכים, כשיש להניח שהקורונה כבר תהיה מאחורינו.

לא מדובר על תופעה השמורה לנוסעים הישראלים: חברת התעופה ג'ט בלו היא החברה האמריקאית הראשונה שלא תגבה קנסות בגין שינוי או ביטול טיסה לכלל יעדיה. המטרה היא להחזיר לנוסעים את חדוות תכנון הנסיעות שנעלמה עם הקורונה.

איך הגענו למצב שבו מגרשים תיירים

עשרות תיירים, בעיקר מאירופה, שנחתו בימים האחרונים בישראל סורבו להיכנס אליה היות ששהו באיטליה בטווח של שבועיים לפני. אלו שבימים שבשגרה מסורבי כניסה, הם אנשים המנסים להיכנס למדינה באמתלה של תייר, אלא שעם כוונה לעבוד או להישאר בישראל בלי ויזה.

מדובר במעמד משפיל למדי שבו על המסורב להתפנות מהמדינה בו במקום - מי שאחראית לעשות זאת היא חברת התעופה שעימה הוא הגיע לכאן. גם בתקשורת האיטלקית נדהמו מהיחס שקיבלו אזרחים איטלקים שסורבו כניסה לישראל, וגם בלשכת תיירות נכנסת לישראל התייחסו לדברים בטון מופתע בהחלט. "שום הסבר לא יכול להסביר את טירוף המערכות ואיבוד העשתונות שאנחנו חווים בענף התיירות הנכנסת לישראל", כך לפי מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת יוסי פתאל.

"אין עוד מדינה בעולם שמתנהגת ככה לתיירים בצל הקורונה. עם צאת ההודעה לבידודם והרחקתם מהארץ הם הופכים להיות פליטים ממש. היחס אליהם בהרבה מקומות מחפיר. אלפי תיירים בארץ מתבקשים עכשיו לארגן לעצמם טיסות להתפנות לאנשהו באירופה ומשם שיסעו ברכבות. אתרי לינה שמסרבים עכשיו לקבל תיירים מפוחדים ומבולבלים ותיירים אבודים שצריכים לשלם מכספם טיסה מיוחדת מכוון שהטיסה שלהם רחוקה ואינם רוצים להישאר בלתי רצויים בבידוד ישראלי מפנק כמו טירונות. בושה וכעס זה מה שיש לנו עכשיו והרבה". ורק לא מזמן חגגנו פה את כניסת התייר ה-4.5 מיליון.

התייר הסיני

מישהו עוד זוכר שהוא היה הכי נחשק בענף? עד ממש לא מזמן בכל כנס תעופה או תיירות, המילה החמה ביותר הייתה "סין". בשתי מילים "תיירים מסין". עיני ענף התיירות והתעופה בכל העולם היו נשואות לסין, מטוסים שיצאו מפסי הייצור נותבו מיד לקווים לסין וממנה, אניות הקרוזים תכננו מסלולן באיזור סין, ואפילו בארץ הקטנה שלנו ההיערכות לתיירים הסינים, אלו שאמורים לכבוש את העולם, להכניס כסף לכלכלות מקומיות ולהקפיץ את הממד התיירותי - הייתה בשיאה.

הדרכות למלונאים, עלונים בסינית באתרי התיירות ומה לא. כל זה נגדע בפרק זמן של חודש וקצת. הסינים הפכו להיות מוקצים בכל זווית של תיירות (ובכלל), מטוסים ברחו מהשוק הסיני שעד לאחרונה היה משאת נפשם ואניות חישבו מסלול מחדש בכל הנוגע לקרוז הרחק מנמלי סין וסביבתה. ייקח זמן לשקם את התיירות הסינית והפוטנציאל הענק שהיה גלום בתוכה.

מטוסי הבואינג מקס 737, מה איתם?

בדיוק לפני שנה קורקעו עשרות מטוסים מדגם המקס 737 של בואינג, אחרי שתי התאונות הקטלניות באינדונזיה ובאתיופיה שהובילו למותם של 346 בני אדם. קרקוע המטוסים הוביל למשבר בחברות תעופה שנאלצו למשוך את אורח חיי מטוסים ישנים וזוללי דלק שהיו אמורים לפנות את מקום בציים לדגם המבטיח של בואינג. משבר חמורה פי כמה חווה היצרנית האמריקאית בואינג שמאז הספיקה להסתבך עם מידע פנים שדלף בדבר היוודעות אודות התקלות במטוס עוד לפני התאונות, עם תחלופת הדרג הניהולי ועם הפסד בכמות ההזמנות למתחרה האירופאית איירבוס. כעת, עם וירוס הקורונה, סיפור מטוסי המקס 737 שעדיין מעלים אבק אי שם בחניונים, הוא לא זה שתופס את הכותרות.

עוד כתבות

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

הבכיר ברפאל שנבחר להדליק משואה "גם מהצלחה של 99% אני מוטרד"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם תחת ניצב דני לוי נרצחו במחוז חוף 9 בני אדם מהחברה הערבית?

מפקד מחוז חוף סיפר על נתוני הרצח בשטח פיקודו, אך הוא נתן תמונה חלקית ● המשרוקית של גלובס

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון