גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: לביידן יש סיכוי במירוץ הדמוקרטי? יהודי ארה"ב מתפללים שכן

סבב הבחירות המקדימות בקרוליינה הדרומית בשבת, נותן לסגן הנשיא לשעבר הזדמנות כמעט אחרונה לגבור על ברני סנדרס ולזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ● הכרעה בין טראמפ לסנדרס בנובמבר היא אופציה שמחרידה את היהודים האמריקאים

ג'ו ביידן וברני סנדרס / צילום: Matt Rourke, AP
ג'ו ביידן וברני סנדרס / צילום: Matt Rourke, AP

סבב הבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית בקרוליינה הדרומית מחר (שבת) הוא יום הדין של ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר, שיצא חבול ושרוט מהסבבים הקודמים. הפוליטיקאי שהיה אמור לקטוף את המועמדות הדמוקרטית לנשיאות בלי להתאמץ, ולו רק בגלל הילת ברק אובמה, כשל כבר בתחילת המסלול.

עכשיו, אחרי שלושה הפסדים בסבבים הקודמים של הפריימריז, נפתח לפני ביידן חלון הזדמנויות בקרוליינה הדרומית, על פי סקרים, ובוחרים יהודיים רבים בארה"ב מחזיקים לו אצבעות. הם מבינים, שאם ביידן ינשור מהמירוץ לנשיאות, יש סיכוי יותר מסביר שבבחירות הכלליות בנובמבר יתחרו על קולות הבוחרים דונלד טראמפ וברני סנדרס. זו אפשרות שמחרידה את רוב היהודים האמריקאים.

"זה נבלה וזה טרפה", אמר לי רב קונסרבטיבי. הרב מעולם לא תמך במדיניות ישראל כלפי הפלסטינים, אך את עמדות סנדרס בסוגיה הזו הוא פשוט אינו מסוגל להכיל. אבל, מבחינתו, כמו מבחינת רוב יהודי ארה"ב, הצבעה לטראמפ כלל אינה אופציה.

אף לא סקר אחד עימת את טראמפ מול סנדרס לפני מדגם של בוחרים יהודיים, אך פילוחים של נתוני סקרים מרמזים שאם טראמפ וסנדרס יהיו שמות המועמדים לנשיאות על טפסי ההצבעה, רוב היהודים יצביעו כשיד אחת סותמת את האף - אבל הם יתנו את קולם לסנדרס, לא לטראמפ.

העובדה שסנדרס יהודי ("גאה", על פי דבריו) אינה מעלה ואינה מורידה מבחינת בוחרים יהודיים. על פי סקר של מכון המחקר החברתי פיו (PEW), שנערך באמצע ינואר 2020, סנדרס ומייק בלומברג (המתמודד היהודי האחר במירוץ הדמוקרטי) מקבלים תמיכה רק מחמישית מהבוחרים היהודיים (11% לסנדרס, 8% לבלומברג). 31% מהיהודים תומכים בביידן, 20% באליזבת וורן ו-13 בפיט בוטג'ג' (11% נוספים אינם בטוחים או מסרבים לענות).

וכיצד יתפלג הקול היהודי בבחירות לנשיאות בנובמבר? 31% מהבוחרים היהודיים יצביעו בעד טראמפ (24% בוודאות, 7% קרוב לוודאי); 62% יצביעו המועמד הדמוקרטי, יהיה זה מי שיהיה (57% בוודאות, 5% קרוב לוודאי).

ומזווית אחרת: הסקר ביקש מהנשאלים לדרג את תחושותיהם אם טראמפ ייבחר שוב בנובמבר. הנשאלים היהודיים השיבו כך: נרגש - 13%; הקלה - 19%; אכזבה - 18%; זעם - 48%.

להשוואה: בבחירות לנשיאות ב-2016, 71% מיהודי ארה"ב הצביעו בעד הילארי קלינטון, 24% לטראמפ; ב-2012, 69% מהיהודים הצביעו בעד ברק אובמה (לתקופת כהונה שנייה), 30% למיט רומני; ב-2008, 78% מהיהודים הצביעו בעד אובמה, 22% בעד ג'ון מקיין.

התמיכה הנמרצת של טראמפ בישראל, לרבות העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, צפויה אפוא להניב לו תשואה אלקטורלית דלה למדי בפלח הבוחרים היהודיים.

בהתמודדות פוטנציאלית של טראמפ מול סנדרס, ניתן להניח שהאחרון נתפס כרעה פחות חולה מטראמפ. מבחינת פלח גדול של יהודי ארה"ב, ברור אפוא שביידן הוא ברירת מחדל נחשקת. הם מקווים שתבוסות העבר שלו אינן מצביעות על מפלות בעתיד.

מצטייר כאדם עייף

את הסבב הראשון במדינת אייווה, שנערך במתכונת התכנסויות קהילתיות, סיים ביידן במקום הרביעי, אחרי פיט בוטג'ג', ברני סנדרס ואליזבת וורן. אוי לכלימה. "לא אנסה להמתיק את המציאות", אמר ביידן לאחר מכן. "ספגתי אגרוף בבטן". מסבב הפריימריז בניו-המפשיר הוא יצא בשן ועין, במקום החמישי.

"יש דם במים", אמר אז קוונטין ג'יימס, פעיל דמוקרטי שעומד בראש ועדה לקידום פוליטיקאים שחורים. "בוחרים שחורים מתחילים עתה לנטוש את ביידן... אחת הסיבות לכך ששחורים רבים תומכים בו היא ההערכה שיש לו הסיכוי הגדול ביותר להפיל את דונלד טראמפ... עכשיו כשמתברר שבוחרים לבנים מתנערים מביידן, לא ברור אם הוא בכלל יזכה במועמדות".

הסבב השלישי, בנוואדה, לפחות לא הסתיים בהשפלה, מבחינת ביידן. הוא סיים במקום השני, אחרי ברני סנדרס, עם 20.2% מכלל הנציגים שנוואדה תשלח לוועידה הדמוקרטית הארצית במילווקי, וויסקונסין, ב-16 ביולי. סנדרס צבר 46.6% מהנציגים.

מה אם כן מכביד על ביידן, פוליטיקאי מנוסה ופופולרי במפלגה הדמוקרטית? הגיל (77)? סנדרס הרי מבוגר ממנו בשנה. בכל זאת, ביידן מצטייר כאדם עייף, כאצן שנגמר לו האוויר באמצע המירוץ. בעימותים הטלוויזיוניים הוא כמעט אדיש, ולפעמים הוא נראה אפילו כמשקיף מהצד. סנדרס לעומתו הוא דינמו. הוא מתרגש, הוא זועק, הוא מניף ידיים. יתר על כן, מסע גיוס הכספים של ביידן מקרטע, וזו כמובן תולדה של מעידותיו עד עתה. הכסף הגדול הולך לסנדרס ובוטג'ג'. גם מטה הקמפיין שלו צולע, לדברי כתבים שמסקרים אותו מקרוב.

אך התגובה הסטנדרטית של ביידן לא משתנה: "חכו לפריימריז בקרוליינה הדרומית. נצחוני שם מובטח". בעימות הטלוויזיוני האחרון לפני הסבב הזה, אור ליום ד', נשאל ביידן האם יפרוש מהמירוץ אם ימעד בקרוליינה הדרומית. הוא השיב ללא היסוס: "אני אנצח שם". אמונתו מבוססת על העובדה שיותר ממחצית מהבוחרים הדמוקרטים במדינה זו הם שחורים, בייס נאמן לדמוקרטים בכלל ולביידן בפרט. הם זוכרים היטב שביידן היה סגן נאמן לנשיא השחור הראשון בתולדות ארה"ב.

ואכן, סקרים עדכניים מאששים את הערכתו של ביידן. סקר של אוניברסיטת מונמאות (Monmouth) בקרוליינה הדרומית, שהתפרסם אתמול (ה'), העלה ש-36% מהנשאלים יצביעו מחר בעד ביידן; רק 16% יצביעו בעד סנדרס. סקר של "NBC", שפורסם יומיים קודם לכן, מעניק אף הוא ניצחון לביידן, אם כי בשיעור הרבה יותר צנוע: 27% לעומת 23%.

לאחר שניתן פומבי לסקר של מונמאות, אמר ביידן בפרץ של אופטימיות: "אני מבטיח לכם דבר אחד: אם קרוליינה הדרומית תיתן לי ניצחון, שוב אי אפשר יהיה לעצור אותנו. אנו נזכה במועמדות לנשיאות. אנו נזכה בנשיאות. והכי חשוב - אנו נפוגג את הפחד של אזרחים כה רבים מפני האפשרות של תקופת כהונה שניה לטראמפ".

בשלב זה, נראה שההצהרה הזו חפוזה מדי. שלושה ימים אחרי הבחירות בקרוליינה הדרומית, צפויים להיערך סבבי פריימריז ב-14 מדינות בארה"ב, לרבות קליפורניה וטקסאס מרובות האכולוסין, במה שידוע כ-Super Tuesday. בסבבים אלה ייקבעו 1,357 צירים - פלח גדול מכלל 3,979 הצירים לוועידה המפלגה הדמוקרטית. מספר הצירים שיצליח ביידן לקטוף בסבבים האלה הוא שיקבע אם אכן לא יהיה אפשר לבלום את תנופתו.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

מפגינים למען עסקה לשחרור החטופים בעזה / צילום: ציפי מנשה

המשלחת הישראלית הגיעה לקטאר והחלו שיחות מו"מ לעסקה

גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטאר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקני ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

נתן חץ, מנכ''ל אלוני חץ / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן שמציגה: שכר של 45 מיליון שקל למנהלים למרות הפסדי עתק

עליית הריבית גררה הפחתות שווי של 2.6 מיליארד שקל בנכסיה של אלוני חץ, אבל רק בחו"ל, ונתן חץ משוכנע שהענף כבר נוגע בתחתית ● למרות הפסדי העתק, הבכירים באלוני חץ נהנו משכר של מיליוני שקלים ● וכמה עלה לחץ ההימור נגד השקל? ● שלוש תובנות מדוחות אלוני חץ

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'"

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של הרשת ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של סופר פארם היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות ●  לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רפורמות חלקיות בענף המזון שעסקו ביחסים בין הספקים לקמעונאים ובשקיפות מחירים הובילו לתוצאות חלקיות בלבד

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"