תוצאות הבחירות באיווה מלמדות: המפלגה הדמוקרטית מפולגת

הפתעת העונה גנב את הניצחון למועמד המבטיח, גם אם בדוחק • המבוכה הגדולה שגרם סניף המפלגה הדמוקרטית של מדינת איווה לא תישכח במהרה

ברני סנדרס באיווה / צילום: AP - Pablo Martinez Monsivais
ברני סנדרס באיווה / צילום: AP - Pablo Martinez Monsivais

כ-48 שעות אחרי שהתרחשו הקאוקסים במדינת איווה, פרסמה המפלגה הדמוקרטית המקומית באיווה תוצאות מתוך 95% מן הקלפיות. מן התוצאות עולה שבוחרי המפלגה מפוצלים בין תמיכה במועמד המתון איש המרכז אך האלמוני יחסית - פיט בוטיג'ג' - לבין המועמד הפרוגרסיבי-שמאלני המוביל, הסנטור ברני סנדרס.

תוצאות הבחירות, לאחר שנספרו ונסרקו על ידי סניף המפלגה הדמוקרטית באיווה, הן כדלקמן:

 בוטיג'ג' הגיעו ראשון עם 26.4% מהקולות, סנדרס שני עם 25.7%. אליזבת וורן קיבלה 18.3% מהקולות, ג׳ו ביידן עם 15.8% ואיימי קלובאשר עם 12.2%.

בין בוטיג'ג' בן ה-38 לסנדרס בן ה-78 קיימים פערים מבחינת תפיסות כלכליות וראיית תפקידו של נשיא. פער הגילאים ביניהם נמתח על 40 שנה, כמעט שני דורות. אך בהיפוך נתונים מרתק, סנדרס זוכה לתמיכת סטודנטים וצעירים, בעוד בוטיג'ג' חביב בקרב בני הדור השלישי של המפלגה.

בוטיג'ג' זכה למעט יותר קולות, והוא המרוויח הגדול של ההצבעה במדינה הראשונה, במיוחד כיוון שאף אחד לא ראה בו מועמד בעל סיכוי. זה לא משנה שמספר הצירים שיתחלקו בין השניים, 10 צירים לכל אחד, הוא מספר שווה בבחינת השורה התחתונה. סנדרס תואר מראש כמי שעשוי לנצח באיווה, בעוד בוטיג'ג' הוא הפתעת העונה.

פרט ביוגרפי נוסף מאחד בין שני הפוליטיקאים הללו - הם צמחו מעבודה פוליטית מקומית כראשי ערים באזורים נידחים של ארה"ב. סנדרס החל את הקריירה שלו כראש עיריית ברלינגטון שבמדינת ורמונט הצפונית. בוטיג'ג' הוא ראש עיריית סאות' בנד, אינדיאינה.

בעוד סנדרס מכהן כבר שנים רבות כסנטור וקודם לכן תפקד כחבר קונגרס בוושינגטון, הוא עדיין נתפס כאאוטסיידר מוחלט. אופיו הנוקשה של סנדרס, עובדת היותו מרדן תמידי, ומי שלא היה חלק מן המפלגה הדמוקרטית עד שהחליט להתמודד לנשיאות, הופך אותו לאנטי-ממסדי. ברחבי ארה"ב קיימת משיכה לאותם האנשים המגיעים מחוץ לחוגים הפוליטיים של וושינגטון. לפיכך, סגן נשיא ארה"ב לשעבר ג'ו ביידן משלם את המחיר על היותו פוליטיקאי משופשף מדי, מקורב מדי.

ביידן, הנמצא כעת באירועי קמפיין בניו המפשיר, המדינה הבאה בתור בהצבעת הפריימריז, אמר היום כי "חטפנו אגרוף בבטן באיווה. יותר מ-24 שעות אחרי ההצבעה, באיווה מנסים עדיין להבין מה הלך שם. בקצב הזה, ההצבעה בניו המפשיר תהיה הראשונה במדינה. אבל אני לא הולך לייפות את המצב. חטפנו אגרוף, כל ההליך שם הוא מכה עבורי. זו לא הפעם הראשונה בחיי שאני חוטף, זה קרה לי ונעמדתי על הרגליים", אמר ביידן.

אבל ביידן לא דיבר רק על עצמו, אלא הפגין מרירות כלפיו מתחריו. הוא האשים את סנדרס בכך שיגרור את המפלגה מטה, ואת בוטיג'ג' האשים בכך שהוא הפחית את החשיבות של הישגי ממשל אובמה.

אליזבת וורן, איימי קלובאשר וסנדרס המריאו כולם לוושינגטון כדי להצביע את ההצבעה האחרונה במשפט ההדחה של הנשיא טראמפ. משם ימהרו לשוב למדינה הקטנה ניו המפשיר, כדי לרוץ מחוג בית אחד לאחר וזאת עד ליום ג' הבא (11 בפברואר) שאז תיערך ההצבעה הבאה.

המבוכה הגדולה שגרם סניף המפלגה הדמוקרטית של מדינת איווה, לא תישכח במהרה. עוד לפני ההצבעה, הטילו רבים ספק בשיטת הבחירות הישנה, המחייבת את הבוחרים להתייצב פיזית לכינוסי ערים ולהצביע בגלוי בסמוך לשכניהם וחבריהם. זו אולי שיטה המצטלמת היטב ונותנת לכלי התקשורת עניין רב לדוש בו, אך הקושי הגדול לנפק תוצאות מהימנות תוך פרק זמן סביר הטיל צל גדול על ההליך. המפלגה הדמוקרטית ב-2020 צריכה להיראות מודרנית, מחוברת, מהירה, מהימנה, אחרת תרחיק מעל פניה מתנדבים ופעילים שהנם לב ההמרצה הפוליטית ברחבי ארה"ב.