גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנטרופי: "המשך נפילת מחירי הנפט והגז ללא מהלך של הזרמת הון עלול לקרב מאוד מהלך של הסדר חוב בקבוצת דלק"

ניירות הערך של קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, ספגו היום מכה נוספת, בעקבות קריסת מחירי הנפט בעולם והתחזקות ההערכות לגבי הסדר חוב בקבוצה ● מניית החברה השלימה קריסה של 72% מתחילת השנה ● גם האג"ח המשיכו לצלול, והן נסחרות לפי תשואה שנתית לפדיון של עד 81%

עידן וולס ויצחק תשובה / צילום: יוסי כהן
עידן וולס ויצחק תשובה / צילום: יוסי כהן

ניירות הערך של קבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה ספגו היום מכה קשה נוספת, בעקבות קריסת מחירי הנפט בעולם והתחזקות ההערכות לגבי הסדר חוב בקבוצה. מניית החברה צנחה היום ב-22% בהמשך לנפילה של 31% אתמול והשלימה קריסה של 72% מתחילת השנה לשווי חברה של 1.8 מיליארד שקל בלבד. החזקותיו של תשובה עצמו בחברה (65% מההון) נפלו לשווי של כמיליארד שקל - נמוך משווי חובותיו המשוערים למערכת הבנקאית בישראל. יש לציין כי כל מניותיו של תשובה בדלק משועבדות לבנק הפועלים מאז רכש את השליטה בחברה ב-1998. 

גם איגרות החוב של קבוצת דלק מהסדרות השונות רשמו היום נפילות חדות של 15% עד 34%, כאשר את הירידה החדה ביותר רושמת סדרה ל"א , בעלת מח"מ של 2.7 שנים ובהיקף של 3.1 מיליארד שקל ערך נקוב. הנפילות האחרונות הובילו להתהפכות עקום התשואות של קבוצת דלק, כאשר האג"ח הקצרה ביותר (סדרה י"ג  במח"מ של 0.54 שנים) נסחרת לפי תשואה שנתית לפדיון של 81%, ואילו האג"ח הארוכה ביותר (סדרה ל"ד  במח"מ של 3.52 שנים) נסחרת לפי תשואה של 24%.

מוסדיים Out, קרנות גידור In?

בקבוצת דלק אמנם ניסו להרגיע אתמול את המשקיעים עם פרסום וולונטרי של תזרים מזומנים חזוי לשש השנים הקרובות, אולם לפי שעה זה לא עזר, לאור החשש בשוק מפני הנחות העבודה שעליהן התבסס התזרים החזוי. לפחות לפי גישת שוק ההון, הרי שקבוצת דלק כבר נמצאת כעת במדרון התלול שבסיומו נמצא רק הסדר חובות ענק לחברה.

במצב כזה, גם גופים מוסדיים מתחילים לרוב לצמצם את החזקותיהם בניירות הערך של קבוצת דלק, ומי שנכנס במקומם הם קרנות גידור המתמחות בהשקעות בחוב בסיכון גבוה. הקרנות הללו יהיו הראשונות ללחוץ על דירקטוריון החברה לנקוט בצעדים שונים להגנה על זכויותיהם, ובכלל זה הובלה של מהלכים לגיוס הון ולמימוש של נכסים.

ל"גלובס" נודע כי חברת המחקר אנטרופי הפיצה אמש ללקוחותיה מקרב הגופים המוסדיים, עבודת ניתוח כלכלית על יכולות החזר החוב של קבוצת דלק. מהעבודה עולה כי באנטרופי מאמינים ב של קבוצת דלק לעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות ברבעונים הקרובים, אולם חוששים מהעתיד הרחוק יותר.

"הסכנה האורבת לה הינה המשך ירידת מחירי הנפט והגז, מה שעשוי להביא את מחזיקי סדרות האג"ח הארוכות לדרוש עצירת תשלומים וייתכן אף הסדר חוב", כותב האנליסט אורן וולך. "מחירי האג"ח הנוכחיים משקפים סבירות גבוהה בעיני המשקיעים לתרחיש של הסדר חוב".

עוד כותב האנליסט מאנטרופי כי שינוי יכול להתרחש במידה וכבר בזמן הקרוב תתהפך המגמה ומחירי הנפט והגז יחזרו לעלות. אחרת, לא מן הנמנע כי על מנת לעצור את המפולת באג"ח יהיה צורך בגיוס הון, על אף התנאים המאוד לא נוחים (ירידה של יותר מ-70% במחיר מתחילת השנה), או במימוש נכסים שיפתיעו את השוק.

עוד הוא מציין כי "המשך נפילת מחירי הנפט והגז ללא מהלך של הזרמת הון, עלול לקרב מאוד מהלך של הסדר חוב". יש להדגיש כי דברים אלו נכתבו עוד לפני הירידה החדה במחירי הנפט היום.

תזרים מזומנים חזוי קבוצת דלק

דלק תקבל את הדיבידנדים שהיא צריכה?

קבוצת דלק שינתה את פניה בשנה האחרונה והפכה חשופה יותר לתחום האנרגיה והדלק. שלושת המגזרים המרכזיים שלה כוללים כיום את ההחזקות בחברות איתקה, דלק קידוחים ודלק ישראל. איתקה פועלת בתחום הפקת הנפט בים הצפוני, בעוד שדלק קידוחים פועלת בתחום הגז הטבעי באמצעות החזקותיה במאגרי הגז בים התיכון. דלק ישראל פועלת בשוק הדלקים הישראלי, שנחשב לתחרותי ובעל שולי רווח נמוכים יחסית.

בשנה האחרונה מכרה קבוצת דלק את החזקותיה בחברת הביטוח הפניקס וביבואנית כלי הרכב דלק רכב בתמורה לכ-2 מיליארד שקל. אלא שאת הסכומים הגדולים שקיבלה מעסקאות אלו, השקיעה החברה באיתקה, שרכשה שדות נפט פעילים בים הצפוני מידי חברת שברון האמריקאית, בתמורה לכ-1.7 מיליארד דולר.

כך שיכולתה של קבוצת דלק לפרוע את חובותיה לאורך השנים אמורה להתאפשר מדיבידנדים שתקבל משתי החזקותיה העיקריות, איתקה ודלק קידוחים. לפי דוח התזרים החזוי של קבוצת דלק, היא אמורה לפרוע עד תום 2025 תשלומי חוב (קרן וריבית) לבנקים ולמחזיקי האג"ח שלה בהיקף מצטבר של 9.23 מיליארד שקל.

בנוסף, מעריכה החברה כי תידרש לאורך השנים לתשלומים נוספים של כ-640 מיליון שקל, כך שסך התשלומים שיעמדו בפניה בשש השנים הקרובות מסתכם לסכום עתק של 9.87 מיליארד שקל. את הסכום הזה מניחה החברה שתצליח לפרוע באמצעות 1.34 מיליארד שקל שהיו בקופתה בתחילת 2020, באמצעות דיבידנדים שתקבל מהחברות המוחזקות וכן בדרך של מימוש נכסים אחרים ופעולות מימוניות שונות.

כך למשל, מעריכה קבוצת דלק כי תקבל בכל אחת מהשנתיים הקרובות דיבידנדים של 621 מיליון שקל מדלק קידוחים, כשהחל מ-2022 צפוי סכום זה לרדת ל-414 מיליון שקל בשנה. סכום זה מבוסס לדברי החברה על התזרים הצפוי מפעילות מאגרי תמר ולוויתן, אולם לכך יש להוסיף כי לדלק קידוחים עצמה התחייבויות פיננסיות (קרן וריבית) בהיקף כולל של 8.1 מיליארד שקל, אותן היא אמורה לפרוע בתוך פחות משלוש שנים.

חוב זה כולל בעיקר הלוואות בסך של כ-7.5 מיליארד שקל שניטלו מבנקים בחו"ל וכן איגרות חוב מסדרה א' בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל שהונפקו בישראל. סדרת אג"ח זו, שעתידה להיפרע בתשלום אחד בסוף 2021, נסחרה היום לפי תשואה לפדיון של כ-18%, לאחר ירידות חדות של 15% שרשמה מתחילת החודש.

מצב זה מעיד על חששם של המשקיעים גם באשר ליכולתה של דלק קידוחים לפרוע את חובותיה במלואם, ובמצב הדברים הנוכחי יהיה קשה הרבה יותר לדלק קידוחים לחלק את הדיבידנדים הנדיבים להם זקוקה כל כך קבוצת דלק. מנגד, חששם של מחזיקי אג"ח דלק קידוחים הוא כי המשך חלוקת הדיבידנדים בשנתיים הקרובות יסכן את יכולת ההחזר כלפיהם.

מסתמן: התחזיות יעודכנו כלפי מטה

המקור הנוסף עליו בונה קבוצת דלק הוא כאמור חברת איתקה, שמפיקה נפט בים הצפוני. לדעת דירקטוריון קבוצת דלק בראשות היו"ר גבי לסט, תזכה החברה לדיבידנדים של 5.1 מיליארד שקל מאיתקה עד סוף 2025, מתוכם 466 מיליון שקל ב-2020 ועוד 690 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2021 ו-2022.

לדברי קבוצת דלק, היא גידרה מבעוד מועד את התפוקה הצפויה של איתקה בהיקף של 80% ב-2020, 50% ב-2021 ו-35% ב-2022, וזאת לפי מחיר גבוה של 674 דולר לחבית. מסיבה זו מתבסס התזרים על הנחה לפיה ינוע מחיר החבית הממוצע שתמכור איתקה בין 52.5 דולר ב-2020 ל-55 דולר ב-2022.

עם זאת, היום צנח כאמור מחיר הנפט מסוג ברנט בכ-20% לרמה של 36 דולר לחבית בלבד, לאחר שמדינות אופ"ק (קרטל המדינות המפיקות נפט) נכשלו בניסיונן להסכים על מסגרת לקיצוץ בקצב הפקת הנפט בעולם. בעקבות כישלון השיחות בין נציגי המדינות השונות, הודיעה ערב הסעודית כי תרחיב את קצב ההפקה שלה והודעתה הובילה לחששות המשקיעים מפני עודפי היצע בשוק.

כך שלא מן הנמנע כי בהמשך יידרש עדכון מסוים כלפי מטה של התחזיות שסיפקה קבוצת דלק רק אתמול. יש לציין כי מטעמי שמרנות לא הוכנסו לתחזית זו מספר תרחישים נוספים שעשויה להיות להם השפעה מהותית נוספת על תזרים המזומנים החזוי מאיתקה, ובראשם הכנסת שותף לאיתקה, ולאחר מכן גם הנפקתה בבורסה של לונדון. אולם מהלכים אלו יהיו מורכבים יותר להשלמה בעת הנוכחית.

מעבר לכך, בונה קבוצת דלק גם על מקורות נוספים, ובהם דיבידנדים של 100 מיליון שקל מדי שנה מהחברות המוחזקות האחרונות, תקבול של 207 מיליון שקל ב-2021 במימוש יתרת ההחזקה בחברת ההתפלה IDE, ותקבולים של 700 מיליון שקל ב-2022 ממכירת נכסי נדל"ן שונים שבידי הקבוצה.

למקורות אלו צירפה קבוצת דלק גם תחזית לקבלת סכום של 932 מיליון שקל עוד השנה מאיגוח זכויותיה בתמלוגי העל שצפויים לשלם מאגרי הגז לווייתן וכריש-תנין. מדובר בהלוואות פרטיות בהיקף של 270 מיליון דולר, שאמורות להתקבל מגופים פיננסיים, איתם נערכים דיונים בימים אלה, כנגד תמלוגי העל. עם זאת, במצב הנוכחי עשויה גם השלמת עסקה זו להיתקל בקשיים.

יש לציין כי רק לפני חמישה שבועות קיימה קבוצת דלק כנס משקיעים גדול, ובו פירטה את תוכניותיה לעתיד. מנהלי הקבוצה בראשות המנכ"ל החדש עידן וולס, ביקשו לפזר אז אופטימיות בקרב המשקיעים וביטחון רב ביכולתה של הקבוצה לממש את תוכניות הצמיחה שלה, אולם כעת נראה כי שוק ההון אינו שותף לתחושה זו ותפיסתו את החברה הפוכה לחלוטין. 

עוד כתבות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35