גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: מדוע נקמה לוי-אבקסיס בגנץ ודרסה את פרץ?

במסגרת הניסיון להבין מה הוביל את לוי-אבקסיס לצעד הבלתי-הפיך, עלתה אחת הסברות שלוי-אבקסיס הגיעה לחיבור הזה מההתחלה כסידור כלכלי, ומשהשיגה את מטרתה היא עוזבת

אורלי לוי-אבקסיס \ צילום: איל יצהר
אורלי לוי-אבקסיס \ צילום: איל יצהר

הסטטוס שהעלתה אתמול בלילה, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, בו הודיעה על פיצול מפלגת גשר מן החיבור עם מפלגת העבודה ומרצ, גרם זעזוע עמוק במחנה השמאל. שתי המפלגות הותיקות- העבודה ומרצ - מלקקות את הפצעים מן השנה הקשה בתולדותיהן.

משתי מפלגות שעמדו על 29 מנדטים יחדיו (המחנה הציוני בראשות הרצוג ולבני עם 24 מנדטים ומרצ עם 5 מנדטים), נשמטה האדמה תחתיהן, והשתיים נמצאות כיום על סף הכחדה, עם 7 מנדטים בלבד, כשהן נתנו מעצמן, מנדט שלם אחד לח"כ אורלי לוי-אבקסיס, הכל על בסיס התחייבויות אינסופיות של עמיר פרץ, שלוי-אבקסיס תיוותר צמודה, לכל הפחות למפלגת העבודה. שהיא לא תתמוך בממשלות נתניהו, לא תיקח את המנדט ותירק לבאר ממנה שתתה.

מה גרם ללוי-אבקסיס לתקוע סכין חדה וארוכה בגבו של עמיר פרץ? חבר הכנסת הותיק ביותר, לוטש עיניים לנשיאות המדינה, אך איך יגיע לשם כאשר בכנסת ה 23 יסתובבו עשרות אנשים זועמים על מהלכיו? גם אם היא לא מצטרפת מחר לליכוד, מה היתה הסיבה לסיכול שהיא ביצעה באפשרות להשביע ממשלה צרה תוך הישענות על הימנעות הרשימה המשותפת?

לוי-אבקסיס היתה מודעת להצהרותיו של פרץ בשבוע לפני הבחירות. "נקים ממשלה בתמיכת המשותפת" הוא אמר ב 28 בפברואר, כמה ימים לפני סיום המערכה. היא שמעה זאת ושתקה, שמעה את שאיפתו למנות שר בדואי בכיר ושתקה. לפתע השבוע היא גילתה את האור? המשחק הפוליטי שלה התיש רבים בעבר, אולם כעת, אף אחד כבר לא מסוגל להבין אותה יותר.

רגש הנקמה?

משיחות עם אנשים שהיו מעורבים בעבודתה במפלגת גשר, עולה תובנה מרכזית אחת: לוי-אבקסיס נותרה זועמת ונקמנית על התרגיל שעשו לה ראשי כחול לבן במועד א׳. היא היתה במו"מ מתקדם להשתלב בצמרת רשימת כחול לבן, וברגע האחרון, עשו גנץ ויעלון סיבוב והזמינו את יאיר לפיד פנימה. מאחר ולפי החוק לא ניתן היה לחבר אותה - ח"כית שפרשה מסיעה בכנסת ה 20- לתוך מפלגה הכוללת גם את ׳יש עתיד׳ של יאיר לפיד, גנץ היה חייב לבחור. הוא נטש את לוי-אבקסיס והיא לא שכחה זאת, אפילו לא לדקה. אתמול היא נקמה.

אולי ההסבר הוא כספי?

אולם יש הסבר אחר, יותר גשמי, והוא מגיע מן התחום החשבונאי, וסיכום השנה הפוליטית היקרה.

במועד בחירות א׳, מפלגת גשר נטלה ערבויות מאנשים פרטיים, בסך של כ 3 מליון שקל וזאת כדי לאפשר לה לקבל הלוואות ממוסדות פיננסיים או מן הכנסת. ברשימת חותמי הערבויות ללוי-אבקסיס ניתן למצוא את: דודי פרלמוטר (אינטל), בנימין קאהן, ברוך שיינברג, נלי קפלן, סימון צרפתי, טלי אוחנה ואליהו גרידיש. פרלמוטר הוצב במקום השני במפלגה במועד א׳.

מאחר ומבקר המדינה מתמהמה רבות (עד מתי הוא יחכה?) עם חישוב וסיכום כספי של מערכת הבחירות מועד א׳, בשלב זה, אין דרך לנחש מה הם הסכומים שלוי-אבקסיס הוציאה, אך סביר להניח שהסכום ההוצאה עלה על סכום הערבויות שגייסה. ככה זה בקמפיין. סך של 3 מליון שקל הנו בלתי סביר. פנינו למפלגת גשר לקבלת מידע מדויק על סכום הוצאותיהם בקמפיין מועד א׳, אך לא מוכנים לפרסם את הנתון.

בסופה של מערכת הבחירות מועד א', המפלגה לא עברה את אחוז החסימה. לפי דוח של הכנסת, כל הערבויות בסך 3 מליון שקל, חולטו.

במפלגת גשר, אגב, טוענים, שסכום החילוט היה נמוך מן הנקוב במסמכי הכנסת ומדובר על 1.7 מליון שקל.

כך או כך, את המערכה הראשונה סיימה גשר בגירעון. סכום מימון המפלגות עבור גשר בסיום אותה מערכת בחירות עמד על 1.384 מליון שקל (יחידת מימון אחת) וזאת בשל העובדה שגשר חצתה את רף 1% מסך הקולות.

השילוב של לוי-אבקסיס ברשימה משותפת של העבודה-גשר, הבטיח לה פעילות צמודה עם קמפיין של מפלגה ותיקה, תוך צמצום ההוצאות הכספיות שלה למינימום.

בהסכם הפוליטי שנחתם בין גשר לעבודה בריצה לכנסת ה-22, הוגדר תקציב רשימת העבודה-גשר בסך 16 מליון שקל מקסימום. כל סכום שהוצא מעל לסכום זה, הושת על מפלגת העבודה בלבד.

עוד הוסכם בין הצדדים, שאם המפלגה תביא 6 מנדטים, השתתפותה של מפלגת גשר, תהיה 200 אלף שקל בלבד.

בחודשים שחלפו, בין ספטמבר 2019 ועד מארס 2020, הכנסת ה-22 שילמה לכל מפלגה את מימון המפלגות השוטף וכך מפלגת גשר, של לוי-אבקסיס מכניסה מדי חודש את הסכומים הקבועים, אולי היא מצליחה לכסות ולסיים את חובות אפריל 2019.

גם במערכת הבחירות השלישית, מועד ג׳, נחתם הסכם פוליטי. הפעם בין העבודה, מרצ וגשר. הפעם הסכימו שלוש המפלגות על תקציב משותף של 21 מליון שקל. עם 7 מנדטים, היחס של מימון הוצאות הקמפיין היה 57% ממפלגת העבודה ו-43% מפלגת מרצ. את החישוב שבין גשר לעבודה, הותירו הצדדים לסעיף נפרד, וקבעו ששתי המפלגות הללו יתחשבנו ביניהן, בהתאם לחלוקה יחסית לפי חוק.

מה המסקנה מכל האמור? לוי-אבקסיס נכנסה למערכת בחירות ב׳, במצב תזרימי לא טוב. היא יכלה להישאר בחוץ ולשבור את הראש איך להחזיר כסף לספקים, וחותמי ערבויות.

תחת זאת, היא הצטרפה למפלגת העבודה. מפלגת העבודה לא נטלה את החובות שלה ולא העבירה לה כסף ישירות, אך איפשרה לה את המקום, הפלטפורמה, את המקום לחזור לחיים הפוליטיים.

עם ההיבחרות לכנסת, מגיעים גם סכומי מימון המפלגות, והם מכסים חלק נרחב מהוצאות העבר.

בסיבוב ג׳, יתכן שכבר לא היתה זקוקה לכסף, אולי כן. קשה לנו לדעת ללא דוחות מבקר המדינה, אך המדינה ממילא ממשיכה לממן את כל מערכות הבחירות, החוזרות והנישנות, מדוע לא להמשיך להזרים את הכסף הזה למפלגה?

במפלגת גשר טוענים כי המחשבה שאורלי לוי-אבקסיס תיכנס לשותפות פוליטית ותפרוש ממנה מיד אחרי הבחירות - הנה מופרכת.

אולם, כל עוד אין מידע ישיר על הסכמות שלה עם הליכוד, ובהעדר הסברים רציונליים אחרים להתנהגותה של לוי-אבקסיס - אפשר לחשוב שגם זו אופציה.

מה היא כפייה פוליטית?

אורלי לוי אבקסיס כתבה אתמול בפייסבוק שלה: "אינני רואה עצמי מחויבת עוד לשותפות עם מפלגת מרצ, שנכפתה עליי ועל עמיר פרץ שותפי, בלחץ גורמים רבים בראשם כחול לבן. אמרתי זאת לפני הבחירות ואני אומרת זאת אחריהן".

ובכן, מה היא כפייה פוליטית? על ההסכם הפוליטי בין העבודה, גשר ומרצ, חתומה לוי-אבקסיס ברצון אישי מלא (באמצעות עורך דינה). אף אחד לא עמד שם עם אקדח לרקה.

אין טענה מגוחכת מזו, של פוליטיקאים, בעלי יצר הישדרות וחוכמת רחוב. היא עשתה מה שהיא רצתה, וחשבה לנכון בתאריך 15 בינואר 2020 וזה כתוב שחור על גבי לבן בהסכם שהוגש לועדת הבחירות.

עוד כתבות

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 קופץ בכ-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-1.2% ות"א 90 מטפס בכ-1.1% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור