גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אין בעיה של זמינות בדיקות בארץ, ואנחנו נערכים כדי שזה לא יקרה. התכנון שלנו הוא להגיע לאלפי בדיקות ביום"

ד"ר אודי קלינר, סגן ראש שירותי בריאות הציבור, בשיחה עם "גלובס" על ההתמודדות עם מגפת הקורונה ● מה הצפי לנדבקים בשבועות הקרובים,כמה עולה בדיקת נגיף ומה משמעות ההנחיות של משרד הבריאות ● "הצלחה בבלימת הנגיף תלויה לא רק בישראל, אלא במה שהעולם יעשה"

עובדי המחלקה הייעודית לחולי קורונה בבי"ח השרון / צילום: רמי זרנגר
עובדי המחלקה הייעודית לחולי קורונה בבי"ח השרון / צילום: רמי זרנגר

אמש (ד') זינק מספר חולי הקורונה ברחבי העולם ל-125,815, ובהם 4,607 בני אדם שמצאו את מותם. לאחר כשלושה חודשים של מאבק בנגיף, ארגון הבריאות העולמי הכריז כי מדובר במגפה עולמית, שעל כלל המדינות להתגייס למאבק נחוש ולפעול למיגורה. בתוך כך, גם בישראל עלה מספר החולים, והוא עומד כעת על 97 בני אדם.

משרד הבריאות עומד בחזית המשבר, ומנהל מערכה בריאותית בסדר גודל שלא נראה בישראל. אנשיו מתייחסים להתמודדות עם המגפה המתפשטת כאל ניהול מערכה, ממש כמתרחש בשדה קרב, ונאלצים לקבל מדי יום החלטות לא פשוטות. בשל גודל האירוע, מתעוררות לא מעט שאלות בקרב הציבור; בין אם לגבי חיי היום יום שלנו, משמעות הצעדים הננקטים, וגם שאלות בנוגע להתנהלות המשרד בשבועות האחרונים.

אמש התגלה כי חולה מספר 71, למשל, זוהה כנושא הנגיף רק לאחר מספר ימים שבהם משפחתו הפצירה ברשויות לבדוק האם הוא חולה בקורונה, אך הקריטריונים אותם קבע משרד הבריאות לא איפשרו זאת.

ד"ר אודי קלינר, סגן ראש שירותי בריאות הציבור, עונה בשיחה עם "גלובס" על מספר שאלות, ומסביר מהם השיקולים המנחים את המשרד כאשר הוא נדרש לקבל החלטות.

מדוע לא משנים את הקריטריונים לבדיקה, לאחר שאותרו חולים בקהילה?

"הכסף הוא לא שיקול. בניגוד לשיגרה שבה יש לנו הרבה קשיים, באירוע הזה אנחנו לא מתנהלים בחיסכון כספי. לא אומרים לנו לא להזמין את מה שאנחנו צריכים. יש כאן עניינים מקצועיים, וההגדרות משתנות מיום ליום. אנחנו מרחיבים את ההגדרות. בנוהל האחרון הוספנו גם את מי שנמצא בתחלואה קשה בבתי החולים. החוקים אף פעם לא יודעים לתת מענה מושלם להכל. יהיו גם בדיקות בקהילה בהמשך - זה הצעד הבא שלנו. אני לא יודע להעריך אם זה עניין של יום יומיים או שבוע, אבל זה יקרה בזמן הקרוב".

בתוך כמה זמן תעלו את מספר הבדיקות המבוצעות?

"אנחנו עומדים על מעל 600 ביום, ונגיע לאלפים בתוך זמן לא ארוך. אנחנו עובדים עכשיו עם 4 מעבדות ועובדים על הוספה של 4 מעבדות נוספות. השלב הבא הוא בדיקה במעבדות קופות החולים, וזה יקרה בזמן הקרוב. צריך לזכור שמעבדות זה לא רק המעבדה עצמה, אלא גם איסוף של מד"א ושינוע. יש שרשור שלם של לוגיסטיקה שצריך לבנות, ועובדים על זה".

כמה ערכות בדיקה זמינות יש עכשיו בארץ, ואיך עובד נוהל ההזמנה שלהם?

"יש בדיקות גם בייצור עצמי, ויש כאלו שאנחנו מזמינים מדרום קוריאה ומקומות נוספים. נכון לעכשיו אין בעיה של זמינות בדיקות בארץ, ואנחנו מקווים לא להגיע לזה. אנחנו נערכים כדי שזה לא יקרה. התכנון שלנו הוא להגיע לאלפי בדיקות ביום במשך חצי שנה קדימה. בשאיפה שלא נזדקק".

מה מחירה של בדיקת קורונה?

"היא לא בדיקה מאוד יקרה. זו בדיקה שעולה עשרות שקלים בלבד, בעלות ישירה, ללא שכר עובדים ותשתיות ומעבדה כמובן. אנחנו לא יודעים לשכלל עלויות עקיפות".

האם יש מספיק מיטות טיפול נמרץ בבתי החולים בכדי להתמודד עם זינוק במספר הנדבקים?

"אף מדינה, לא משנה מה מצבה, לא ערוכה להתמודד עם אירוע כזה אם הוא מגיע במלואו. איטליה, מדינה מתקדמת, לא יכולה לספוג את העומס בבתי החולים. המטרה שלנו, בכל הצעדים, היא לפזר את התחלואה הקשה על יותר זמן, ולהקטין את סך התחלואה. השאיפה שלנו היא לפזר את זה על פני כמה שיותר זמן. במונח מעולם הקניות? תחלואה שתגיע "בתשלומים". אנחנו שואפים להקטין את מספר החולים בכל נקודת זמן כדי שנוכל להתמודד עם העומס בבתי החולים וכדי שהמערכת תוכל להמשיך לתפקד".

מה אתם משערים שיקרה בשבועיים הקרובים? אם מסתכלים על מדינות אחרות, רואים שבאיזשהו שלב יש עלייה משמעותית במספר הנדבקים. האם השיא עוד לפנינו?

"מה שראינו באיטליה זה מה שקורה כשאתה לא מגיב. איראן, איטליה, חובאי. כשאתה לא עושה צעדים כדי להקטין את ההתפשטות, זה כמו אש בשדה קוצים. אנחנו גם צריכים את העזרה והסיוע של הציבור: לשמור על בידוד, להימנע מהתקהלויות. כל הצעדים שאנחנו עושים, המטרה שלהם היא שלא נגיע למצב של איטליה. השיא עוד לפנינו, השאלה מה יהיה הגובה שלו, וכמה זמן נצליח למתוח אותו".

קורונה יכולה להתפתח לדלקת ריאות. ויכול להיות שגם ישנם חולי דלקת ריאות, כפי שראינו בעולם, שרק בשלב מאוחר אובחנו כחולי קורונה. כמה חולי דלקת ריאות שוהים כעת בבתי החולים והאם יש עלייה לעומת חודש מקביל בשנה שעברה?

"יש לנו סימנים ראשוניים לכך שיש עלייה בדלקות ריאות, אבל מדובר בהתחלה. זה ניטור מאוד מורכב שגם לתת לו פרשנות זה לא פשוט. אנחנו עוקבים אחרי זה, ואם יש קשר בין הדברים, נגלה את זה בקרוב. זה משהו שאנחנו שואלים את עצמנו ובוחנים אותו".

אתם מדברים על התקהלויות של 100 איש ומעלה, וממליצים לא לשהות בקרב אנשים רבים כלל. זה לא חל על מקומות עבודה, וזה לא חל על בתי ספר. יכולות להתרחש שם הדבקות משמעותיות. למשל, באופן ספייס שיש בו עובדים רבים.

"אפשר לשתק את המדינה כבר עכשיו ולסגור את הכל. יש כאן מדינה שצריכה לתפקד, ואנחנו מקווים לא להגיע למצב שאנחנו צריכים לסגור מקומות עבודה, בתי ספר ותחבורה ציבורית. כל עוד אפשר לשמור על איזון ותפקוד, צריך לעשות את זה. יש פה חיים. אני חושב שהמסר לכל המעסיקים ברור: כל מי שיכול לאפשר עבודה מרחוק, זה הזמן. האם יהיו הנחיות קשות יותר מאלו שיש עכשיו? הכל יכול להיות. אנחנו כל הזמן בוחנים את הנתונים ומקבלים החלטות".

עוד בנוגע להנחיות: אתם אומרים למי שיש לו תסמינים המזכירים קורונה, לבודד את עצמו. אולי מדובר רק בשפעת. מה המשמעות של זה?

"בסופו של דבר צריך לשמור על איזון. אנחנו לא רוצים שכולם יגיעו לקופות ולבתי החולים. לכל כלל יש את הרווח וההפסד שלו. אם אומרים לכל מי שיש לו תסמינים להגיע לבתי חולים - הם לא יעמדו בעומס. זה אירוע דינמי

האם לא מפרסמים את המסלולים המלאים שעוברים החולים? למשל, בפרטים של חולה 71 לא כתוב שהיה במיון באיכילוב, ולא מוזכרים עוד פרטים. יש חולה שלא כתבו את הקלפי שבה הצביעה.

"אם מישהו אומר לי שעכשיו הוא ביקר חבר והיה שם אדם אחד, לא נפרסם. נתקשר אישית. כל מקום שבו אנחנו יודעים להגיע לאנשים באופן פרטני, לא נודיע לציבור. לא נעמיס. כשאנחנו לא יודעים להגיע לכל הנחשפים, נפרסם. אם יש חדר מיון או קופת חולים ואנחנו יודעים להגיע לכל האנשים - אנחנו נתקשר אליהם אישית. זו דרך הרבה יותר טובה. אם מישהו היה במסעדה או עלה על אוטובוס - אין לנו מידע מדויק לגבי האנשים".

האם העובדה שארגון הבריאות העולמי הגדיר את הקורונה כמגיפה יכולה להשפיע על דרך הטיפול? מה המשמעות של הצעד הזה?

"מבחינתנו זה לא משנה הרבה. התייחסנו למצב ככזה כבר מזמן, זו הנחת העבודה שלנו ועכשיו זה רק עניין פורמלי. המשמעות של ההכרזה היא המסר, הרעיון. הם אומרים לעולם: תפעלו בהתאם. אנחנו לא חיכינו להם, אנחנו יודעים על זה כבר הרבה זמן. המחלה קיימת בכל היבשות וכמעט בכל המדינות. ברמה הכללית, מדאיג אותי שיש מדינות שמבחירה או מחוסר יכולת לא יודעות להכיל את האירוע הזה. בסופו של דבר, זה אירוע גלובלי. הצלחה בבלימה שלו תלויה לא רק בישראל, אלא במה שהעולם יעשה. ככל שהעולם ישתף פעולה, זה יעבוד יותר טוב. ההתנהלות של המדינות שלא נרתמות לזה, בין אם לא רוצות או לא יכולות, מדאיגה. ישנו שיתוף פעולה בעולם, אנחנו כל הזמן בקשר עם מדינות אחרות בעולם כדי לשמוע וללמוד מהן ולהשמיע".

עוד כתבות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים