ארגון הבריאות העולמי הצהיר על נגיף הקורונה כמגפה עולמית

היקף החולים ברחבי העולם עומד על מעל ל-122 אלף איש, היקף הקורבנות הוא 4,386 ומספר המחלימים עומד על 66,988 • מנכ"ל הארגון העולמי טדרוס אדהנום גברייזוס: "בימים ובשבועות הקרובים אנחנו צופים שמספר הנדבקים, מספר המתים ומספר המדינות המושפעות יגדלו אף יותר"

אולם ספורט בגרמניה עם מיטות מוכנות לקליטת חולי קורונה / צילום: Boris Roessler/dpa, AP
אולם ספורט בגרמניה עם מיטות מוכנות לקליטת חולי קורונה / צילום: Boris Roessler/dpa, AP

ארגון הבריאות העולמי הצהיר על נגיף הקורונה כמגפה עולמית. בתוך שלושה חודשים מאז שקיומו של הנגיף נודע לארגוני הבריאות, הוא התפשט ברחבי העולם והדביק נכון לשעה זו 122,229 איש. 4,386 אנשים מתו ממנו והיקף המחלימים עומד על 66,988 איש. "בשבועיים האחרונים מספר הנדבקים מחוץ מחוץ לסין זינק פי 12 ומספר המדינות המושפעות גדל פי שלושה", אמר מנכ"ל הארגון העולמי טדרוס אדהנום גברייזוס היום. "בימים ובשבועות הקרובים אנחנו צופים שמספר הנדבקים, מספר המתים ומספר המדינות המושפעות יגדלו אף יותר".

באופן פורמלי ההכרזה על הקורונה כמגפה משמעותה שהקרב לבודד את המקרים ולמנוע התפרצות רחבת היקף במדינות רבות נכשלה. לכן, ייתכן שההכרזה תשמש דווקא כבסיס לביטול צעדים כמו סגירת גבולות, והשמת עיירות ואזורים בבידוד. משמעות ההכרזה היא מעבר מטקטיקה של התערבות לטקטיקה של הכלה - פחות צעדים חמורים לבידוד וזיהוי מוקדי התפרצות, יותר ניסיון להפחית את מספר החולים ולטפל בהם. ארגון הבריאות בעצם מאותת שהמומחים והמדינות צריכים לקבל את זה שהווירוס יתפשט ולרכז את המאמצים בהכנת בתי חולים וצוותים רפואיים להתמודדות מול החולים שיגיעו בהמוניהם. כולל לאגור אמצעי טיפול בחולים וכן להגביר את אופציות ההתנהלות החברתית מרחוק.

הפעם האחרונה שבה ארגון הבריאות העולמי הכריז על מגפה היה ב-2009, אז זן אלים במיוחד של "שפעת החזירים" (H1N1) התפשט ברחבי העולם, ככל הנראה גם לאחר שדילג מחיות לבני אדם באסיה. מחלת ה-SARS שהתפרצה ב-2002 לא סווגה כמגפה על ידי ארגון הבריאות.

"כל המדינות עדיין יכולות לשנות את הכיוון של המגפה הזו"

בהודעה של הארגון נכתב כי "אנחנו מודאגים מאוד מרמת ההתפשטות והחומרה המדאיגה, והן מרמות חוסר המעש המדאיגות. ולכן, להערכתנו, ניתן להגדיר את הקורונה כמגיפה עולמית".

"מגפה אינה מילה שניתן להשתמש בה בקלות דעת או ברשלנות. זו מילה שאם משתמשים בה באופן לא נכון, היא עלולה לגרום לפחד לא הגיוני, או לקונספציה לפיה המאבק נגמר, לקבלה בלתי מוצדקת כי המאבק נגמר, מה שעלול להוביל לסבל ומוות מיותרים", כתבו בארגון. "התיאור של התפרצות הווירוס כמגפה אינו משנה את ההערכה של ארגון הבריאות העולמי לגבי האיום הנשקף מהווירוס. זה לא משנה את מה שאנחנו עושים בארגון הבריאות העולמי וזה לא משנה את מה שהמדינות צריכות לעשות".

"ארגון הבריאות העולמי נמצא במצב תגובה מלא, מהרגע שבו קיבלנו עידכון על המקרים הראשונים. קראנו מדי יום למדינות לנקוט בפעולה דחופה ואגרסיבית, צלצלנו בפעמון האזעקה בקול רם וברור. 81 מדינות לא דיווחו על אף מקרה, ו-57 מדינות דיווחו על עשרה מקרים ומטה. אנחנו אומרים בקול רם וברור: כל המדינות עדיין יכולות לשנות את הכיוון של המגפה הזו. 81 מדינות לא דיווחו על אף מקרה, ו-57 מדינות דיווחו על עשרה מקרים ומטה. אנחנו אומרים בקול רם וברור: כל המדינות עדיין יכולות לשנות את הכיוון של המגפה הזו".

"גם מדינות עם הדבקה קהילתית רחבה ומקרים רבים, יכולות לשנות את המגמה הגואה. כמה מדינות כבר הוכיחו כי ניתן להשיג שליטה ולדכא את הנגיף. מדינות מסוימות נאבקות עם יכולות מוגבלות, יש מדינות שמתמודדות עם מחסור במשאבים, ויש מדינות שנאבקות עם חוסר נחישות". 

"אנחנו מודים על הצעדים שננקטו באיראן, איטליה ודרום קוריאה בכדי להאט את ההתפשטות ולשלוט במגפה. אנחנו יודעים שהצעדים הללו גובים מחיר כלכלי וחברתי כבד, בדיוק כפי שקרה בסין. על כל מדינה ליצור איזון בין הגנה על בריאות הציבור, וצמצום הפגיעה בכלכלה ובחברה, תוך שמירה על כבודם וזכויותיהם של האזרחים".

"המנדט של ארגון הבריאות העולמי הוא בגזרת בריאות הציבור. אבל אנו עובדים עם שותפים רבים בכל המגזרים בכדי להפחית את ההשלכות החברתיות והכלכליות של המגפה. זה לא רק משבר בבריאות הציבור, זה משבר שיגע בכל מגזר - ולכן כל מגזר וכל פרט חייבים להיות מעורבים במאבק. כפי שאמרנו מלכתחילה, מדינות חייבות לנקוט בגישה הוליסטית של ממשלה-חברה, הבנויה על אסטרטגיה כוללת למניעת זיהומים, הצלת חיים ומזעור ההשפעה הכוללת".

"נסכם בארבע תחומי מפתח: 1. התכוננו והיו מוכנים 2. גלו, הגנו וטפלו 3. צמצמו העברה 4. חשדנות ולמידה. הייתה כל כך הרבה תשומת לב במילה אחת. תנו לנו לתת לכם את המילים החשובות: מניעה, מוכנות, בריאות הציבור, מנהיגות פוליטית. והכי חשוב: בני אדם. אנחנו ביחד בזה, כדי לעשות את הדברים הנכונים ברוגע ולהגן על אזרחי העולם. זה אפשרי".