גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חסינות ממפולת: ההתנפלות על סניפי רשתות המזון עושה טוב גם למניותיהן

שתיים מבין מניות הענף, ויקטורי ורמי לוי, רחוקות כעת פחות מ-10% מרמות השיא שקבעו השנה ● אי.בי.אי: "על רקע העלייה המשמעותית בביקושים, עליית המחירים המתונה שנרשמה מתחילת השנה צפויה להתחזק"

צרכנים מחכים בתור לסופר / צילום: דפי הירשפלד
צרכנים מחכים בתור לסופר / צילום: דפי הירשפלד

בגל ירידות השערים הדרמטי המאפיין את המסחר בשוקי ההון בעולם ובארץ, על רקע הבהלה הגוברת מהתפשטות וירוס הקורונה והשלכותיה השליליות על הכלכלה הגלובלית, בולטות מניות רשתות קמעונות המזון, המפגינות עוצמה מרשימה.

כך, בעוד מתחילת חודש מארס ועד כה איבדה הבורסה יותר מ-20% מערכה (ת"א 35), חמש מניות רשתות המזון הבולטות בבורסה - שופרסל , רמי לוי , יוחננוף , ויקטורי  ופרשמרקט  - מציגות שינויים מתונים בשוויין, הנעים בין עליות של כ-2%-3% ועד ירידות של כ-4%-5%. זאת כשהמדדים הבולטים בהם נכללות מניות אלה - ת"א 125 ו-SME150, צללו באותה תקופה בכ-25%-30%. 

פרשנות: מגמת עליית המחירים בשוק המזון כבר כאן | שני מוזס

גם מתחילת השנה הכיוון במניות הענף דומה, כשבצד החיובי בולטות שופרסל ו-ויקטורי שאיבדו רק כ-3% מערכן, וטיב טעם  רמי לוי קצת אחריהן (ירידות של כ-5%-6%). סוגרות את הרשימה מניותיהן של הרשתות יוחננוף ופרשמרקט, שנחלשו מתחילת שנת 2020 בכ-11%-14% - אולם גם הירידות הדו ספרתיות שמציגות השתיים מתחילת השנה, מצומצמות ביחס לביצועי המדדים הבולטים בהם הן נסחרות, המציגים צלילות של כ-30% ואף למעלה מכך.

זאת ועוד - שתיים מבין מניות הענף - ויקטורי, שבשליטת משפחת רביד, ורמי לוי הנושאת את שם בעל השליטה בה, רחוקות כעת פחות מ-10% מרמות השיא שקבעו השנה, בעוד מנייתה של שופרסל - מובילת השוק (מבחינת גודל והיקפי פעילות) רחוקה כ-20% מהשיא שקבעה במהלך השנה שעברה.

ברקע לעוצמה שמפגינות מניות הענף ביחס למתרחש בבורסה כולה, ניצבות הנסיבות הייחודיות שנוצרו בעולם ובארץ, תחילה בעקבות החששות מהמשך התפשטות הווירוס הסיני המסתורי על הכלכלה הגלובלית, ובהמשך בהשפעת הניסיונות להדביר אותו, אשר גוררים פגיעה רוחבית כמעט בכל ענפי הפעילות במשק.

מניות קמעונאיות המזון מציגות חוסן בגל ירידות השערים בבורסה

נהירה לנייר טואלט וקריסת אתרי אינטרנט

בעוד בתחילת השנה, בשבועות הראשונים בהם החלו להתגבר החששות מהתפשטות הקורונה ברחבי העולם ועלתה חוסר הוודאות הכללית בשווקים, הפעילות ברשתות המזון המשיכה לשמור על יציבות - בהמשך, עם התגברות רמות ההיסטריה שתודלקו בהחלטות הממשלה (האחרונה שבהן נוגעת להגבלת התקהלויות) - החלו להיערם העדויות על התועלת שמצב דברים זה מייצר לרשתות - בדמות ההתנפלות על הסחורה בסניפים.

מה שהוגדר כ"גלי פאניקה" שהובילו את האנשים לנהור לסניפים ולייצר צריכת יתר, עם אגירת מוצרי מזון ומוצרי צריכה בסיסיים נוספים -  צפוי לתמוך בתוצאותיהן הכספיות של הרשתות בהמשך השנה. בכותרות מככב כמעט מדי יום מצב המלאי של נייר הטואלט בסניפים ושל מוצרי צריכה ומזון בסיסיים נוספים, לצד פרסום תמונות של מדפים ריקים בסופרמרקטים שהפכו לדבר שבשגרה. גם הדיווחים על קריסת אתרי האינטרנט של הרשתות בשל ביקושים גבוהים, מלמדים על פעילות השיא ממנה נהנות רשתות המזון.

נתוני חברת סטורנקסט שפורסמו בימים האחרונים מציגים שיא במכירות של כמה שנים בשוק המזון בשבוע החולף. מהנתונים עולה כי השבוע שחלף מציג את היקף המכירות השבועי ברשתות השיווק הכי גבוה בשנים האחרונות בסכום של 1.3 מיליארד שקל - גבוה כמעט ב-50% מכל שבוע ממוצע ב-2019 וגבוה ב-160 מיליון שקל משבוע חג הפסח ב-2019, שהחזיק בשיא עד כה. בשבוע הראשון של חודש מארס עלה היקף הרכישות של מוצרי צריכה בכ-18% ביחס לשבוע האחרון של חודש פברואר.

מסעדות Out, בישול ביתי In

גם האנליסטים משדרים אופטימיות לגבי מצב הרשתות. בבית ההשקעות אי.בי.אי העריכו כי "נראה כי השלכות הקורונה על הרגלי הצריכה הובילו כבר בחודש פברואר לעלייה משמעותית של 12.4% במכירות מוצרי היגיינה וטיפוח הגוף לצד עלייה של 7.9% במוצרים לניקוי הבית". במבט קדימה הוסיפו שם כי "הצמיחה החזקה תמשיך ללוות את הענף בתקופה הקרובה".

לפי אי.בי.אי, "תחת ההגבלות החדשות בנוגע לסגירת מקומות בילוי לצד בידוד נרחב של ישראלים רבים, מבוצעות רכישות מוגברות ברשתות שיווק המזון למטרת בישול ביתי, חלף יציאה למסעדות ומרכזי בילוי. מגמות אלו תומכות גם ברכישה באונליין, כאשר נציין כי התרחבות בגזרה זו מובילה לשחיקה מסוימת בשולי הרווח ביחס לרכישה בחנויות הפיזיות. בהמשך נצפה להשפעה חיובית של חג הפסח הקרוב על הפידיונות". כן ציינו באי.בי.אי, כי "על רקע העלייה המשמעותית בביקושים, עליית המחירים המתונה שנרשמה מתחילת השנה צפויה להתחזק".

בלידר שוקי הון העריכו היום בהתייחס למצב השוק כי "שיבושים באספקה ובייצור המקומי והעולמי, הגבלות תנועה, מחסור בעובדים בתחום המזון והחקלאות וביקושים גבוהים, צפויים לתרום לעליית מחירים בשוק מוצרי הצריכה בחודשים הקרובים". עוד מוסיפים שם כי "התפרצות הנגיף צפויה לתמוך באופן משמעותי בתוצאות של חברות הפועלות בתחום, לאור העלייה בהכנסות, בדגש על חברות הפועלות באופן מהותי בתחום האונליין לדוגמת שופרסל ורמי לוי".

חבל הצלה לרשתות של נחום ביתן?

הגל החיובי הנוכחי ממנו נהנות רשתות קמעונות המזון הבורסאיות, ממשיך את הסנטימנט שאפיין את פעילותן במשך תקופה ארוכה, בעיקר בזכות התמתנות התחרות בענף ביחס לעבר - מה שהוביל את מניותיהן לרמות שיא בשנים האחרונות.

המגמה החיובית בפעילותן גם תמכה בהתרחבות הענף בבורסה - הכולל כיום 6 רשתות מזון בולטות, אחרי שבשנה החולפת הונפקו שתיים מהן - פרשמרקט, שבשליטת האחים שלומי ויוסי אמיר, שמניותיה החלו להיסחר במאי 2019 ומאז טיפסו בכ-30%, ויוחננוף, שבשליטת משפחת יוחננוף, שמאז החלה להיסחר בסוף נובמבר 2018 נחלשה בכ-18%. התגברות הפעילות ברשתות בשבועות האחרונים עשויה אף לסייע לנחום ביתן לשפר את מצב הרשתות שלו - יינות ביתן ומגה - המתמודדות עם אתגרים פיננסיים לא פשוטים כבר תקופה ארוכה.

כנגזרת מביקושי השיא הנרשמים מהביקורים הגוברים של האזרחים בסניפי הסופרמרקטים, יצרניות ומשווקות מוצרי המזון עשויות ליהנות גם הן משיפור בתוצאות הכספיות. בין מניות חברות המזון בבורסה בולטת מניית שטראוס, שאיבדה מתחילת החודש ומתחילת השנה כ-10%, וכעת רחוקה כ-15% בלבד מרמת השיא שקבעה בחודש אוגוסט האחרון. 

עוד כתבות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פוטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● בגוגל פוטרו 30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה