גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם העליון ידון מחדש בפסק הדין שהגדיל את הסכום שהרשויות יכולות לחלט?

מורשעי פרשת "קרטל הגיזום" הגישו בקשה לדיון נוסף בפסק הדין שקבע כי קיימים מקרים בהם ניתן לחלט ממורשע את כל ההכנסות שצמחו לו מביצוע העבירה, גם אלה הלגיטימיות ● לשכת עוה"ד מבקשת להצטרף להליך, ומזהירה מפגיעה בזכויות נאשמים וחשודים בעבירות הלבנת הון

שופט העליון עוזי פוגלמן. יקיים דיון נוסף? / צילום: ליאור מזרחי
שופט העליון עוזי פוגלמן. יקיים דיון נוסף? / צילום: ליאור מזרחי

"לו יוותר פסק הדין בערעור על כנו, יהפוך החילוט לכלי עונשי בלבד, וישמש - בניגוד מובהק לעקרונות המשפט הפלילי - לענישה מכבידה על חשודים אף בטרם החל להתברר עניינם, וכשהם עוד בחזקת חפים מפשע" - כך טוענים באי-כוחם של מורשעי פרשת "קרטל הגיזום", אשר הגישו לנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בקשה לקיום דיון נוסף בעניינם, לאחר שבעקבות פסק הדין התקדימי שנתן בית המשפט העליון בערעורם, הוגדל במאות אחוזים הסכום שחילטה מהם המדינה.

גם ועדת עבירות כלכליות ואיסור הלבנת הון בלשכת עורכי הדין, בראשות עורכי הדין יעל גרוסמן, גיל דחוח ואורי גולדמן, ביקשה להצטרף להליך בתור ידידת בית המשפט.

בינואר 2020 הנחית בית המשפט העליון מכה קשה על חשודים ונאשמים בעבירות צווארון לבן, כשפרסם את פסק הדין האמור, שלדעת רבים מסמל היפוך מגמה של פסיקות קודמות בבית המשפט העליון. פסק הדין שכתב עוזי פוגלמן, אליו הצטרפו השופטים ג'ורג' קרא ואלכס שטיין, חיזק משמעותית את יכולות רשויות האכיפה להשתמש בכלי החילוט, שבאחרונה ניצב בחזית המאבק בעברייני הצווארון הלבן, ובעיקר במלביני הון.

ההלכה שקבעו שלושת השופטים פה-אחד נחשבת לראשונית, בין היתר משום שפרשת קרטל הגיזום היא הפרשה היחידה עד כה בה הואשמו והורשעו נאשמים בעבירות על חוק הלבנת הון בקשר לפרשה שבמרכזה עמדו הסדרים כובלים במכרזים. ואולם עיקר הזרקור בעקבות ההחלטה הופנה לכך שלראשונה דחה העליון את הטענות שמשמיעים תדיר סנגורים פליליים, לפיהן יש לקזז סכומים "לגיטימיים" שהרוויחו המורשעים בפרשה כתוצאה מהמעשה הפלילי בו הורשעו.

כלומר, העליון קבע כי החילוט יבוצע בשווי "ברוטו" ולא "נטו" של הרכוש שצמח לעבריין מביצוע העבירה, וללא התחשבות, למשל, בהוצאות ובמס ששולם בגין הרכוש האסור. זאת בניגוד לרוח החלטת בית המשפט המחוזי בעניין, שקבעה כי יש לחלט את הכספים שאינם לגיטימיים שתמחו למבצעי העבירה, אך לא את הכספים ששולמו עבור עבודה ומסים, שהתבססה כולה על הלכות קודמות של בית המשפט העליון.

לכל הפחות, טוענים הן עורכי דינם של המורשעים והן נציגי לשכת עורכי הדין, פסק הדין יצר בלבול גדול בתחום החילוטים והציב הלכות סותרות זו מול זו.

"אין להקל ראש בדרישה שההלכה בעניין זה תהיה בהירה וברורה, שכן כלי החילוט נתון בידיהם של שופטי בית המשפט החל מן הערכאה הנמוכה ביותר, ותחילתו כהליך ביניים עוד טרם האשמה כאשר החשוד הוא בחזקת חף מפשע, ובדרך-כלל בשלבים ראשוניים ממש כאשר הרף הראייתי הנדרש הוא נמוך ביותר", ציינו באי-כוחם של המורשעים, עורכי הדין גד זילברשלג, מזור מצקביץ' ודר' איתן פינקלשטיין, בבקשה לדיון נוסף שהגישו בשבוע שעבר לבית המשפט העליון. "מכיוון שההלכה קובעת גם את גבולות החילוט הזמני, יש לקבוע בבירור את גדרותיה וסייגה", הוסיפו.

לשכת עורכי הדין, שהצטרפה להליך כבר בשלב הערעור שעה שזיהתה את הפן התקדימי והמסוכן לטעמה שטמון בו, סבורה גם היא כי בית המשפט העליון שגה. לשיטתם של עורכי הדין גרוסמן, דחוח וגולדמן, כאשר הנאשמים בפרשת קרטל הגיזום הורשעו בביצוע עבירה של הלבנת הון שמקורה בעבירה של קבלת דבר במרמה, חייב היה בית המשפט להתחשב גם בהוצאותיהם הלגיטימיות.

"בין הטעמים המצדיקים זאת ניתן למנות את הפער העצום בין היקף הסכום שנותר בידיהם לאחר תשלום ההוצאות הלגיטימיות לבין היקף הנכסים שהושגו במרמה; את העובדה שהנאשמים שימשו במידה רבה כגורם מתווך להעברת כספים לספקים ולעובדים, ולכן יש קושי מיוחד בהגדרת כספים אלה כ'שייכים לציבור'; את העובדה שהעבודות בוצעו, והנאשמים שילמו מסים, ועוד", נכתב בבקשת הלשכה להצטרף כידידי בית המשפט גם להליך הדיון הנוסף. "קביעת בית המשפט בנושא זה היא בעלת משמעות עקרונית ביותר ומשליכה לא רק על נאשמים בתיקי הלבנת הון אלא אף על העסקים הקשורים בהם, ועל זכויותיהם של צדדים שלישיים, כגון עובדים וספקים", הוסיפה הלשכה.

את נימוקיה מדוע מדובר בהחלטה שגויה, ביססה לשכת עורכי הדין בין היתר על העיקרון הבסיסי שניצב במרכזו של כלי החילוט בו עושות רשויות האכיפה שימוש הולך וגובר בשנים האחרונות. "הקביעה בפסק הדין חוטאת לרעיון העיקרי שמאחורי החילוט - שלילת הרווח שהפיק העבריין במטרה לאיין את המניע לביצוע העבירה", הסבירו ראשי הועד לאיסור הלבנת הון בלשכה. "היא גם אינה סבירה, שכן ייתכן למשל שהחילוט יפגע קשה יותר בנאשם אשר הורשע בזכייה במכרז תוך פגיעה בתחרות מאשר בנאשם אשר הורשע בזכייה במכרז בעזרת תשלום שוחד", הוסיפו בהתייחס למקרה הספציפי.

לא סביבה סטרילית

במרכז פרשת "קרטל הגיזום", ניצבו תיאומים שערכו ביניהן החברות המובילות בארץ לביצוע עבודות גיזום, בקשר ל-16 מכרזים שבוצעו ברובם בעבור חברת החשמל, לביצוע עבודות גיזום עצים באזורים שונים בארץ שנערכו בעיקר בשנים 2009-2010.

במסגרת התיאום, לקראת פרסומו של מכרז לביצוע עבודות גיזום, נפגשו ביניהם הקבלנים הרלוונטיים וגיבשו הסדר כובל. במרבית המקרים סיכמו הצדדים כי הצעתו של אחד מקבלני הגיזום - שמחירה סוכם מראש - תזכה במכרז, וקבלנים אחרים יגישו "הצעות גיבוי", כלומר הצעות במחירים גבוהים יותר שנועדו ליצור מראית-עין של תחרות. לעתים ניתנה גם התחייבות של מי מהמתחרים הפוטנציאליים שלא יגישו הצעה בכלל. בתמורה לכך, הזוכה הצפוי היה אמור להעסיק את האחרים כקבלני משנה באזור שבו זכה או לשלם להם סכום מוסכם. ביתר המקרים התבטאה התמורה בציפייה להדדיות במכרז אחר.

בעקבות מעשיהם, הורשעו החברות ומנהליהם בעבירות של צד להסדר כובל בנסיבות מחמירות, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ובעבירות לפי חוק איסור הלבנת הון.

הערעור שהגישו לבית המשפט העליון נדחה. השופטים השאירו את ההרשעה על כנה ואף קבעו כאמור כי אין להפריד את הסכומים הלגיטימיים שצמחו למורשע מהסכומים שצמחו לו בעקבות ביצוע העבירה.

בהתאם, לנאשם ירון בלווא, בעליה של חברת גיזום הנושאת את שמו, הוגדל סכום החילוט מ-200 אלף שקל ל-800 אלף שקל; לאחים פרץ ואסא קופר וחברת הגיזום, שבבעלותם "ורד בר", הוגדל סכום החילוט מ-350 אלף ל-2 מיליון שקל; לרמי ברזלאי והחברה, שבבעלותו "מנהרת אשקלון", הוגדל סכום החילוט מ-150 אלף שקל ל-720 אלף שקל; ולחברת השביל הירוק, שבבעלות הראל גולסט, הוגדל סכום החילוט מ-150 אלף שקל ל-540 אלף שקל.

לדברי השופט פוגלמן, "אותו 'חטא ראשון' מכתים את כל התקבולים שהועברו על בסיס אותה התקשרות. לא ניתן לבחון את התמורה שהתקבלה עבור העבודות משל הייתה זו סביבה 'סטרילית' שבה ניתן לבודד מטבע מטבע, ולהפנות - זה לצורך ביצוע עבודות הגיזום, וזה לצורך הפקת רווח לקבלן המרמה. הטענה שמבקשת לראות בעבודות שבוצעו כ'לגיטימיות', מנסה לנתקן מההקשר העברייני שעמד ביסודן, ובפרט מהדרך הפסולה שבה הושגה הזכייה שהן בוצעו מכוחה".

לכן, פוגלמן קבע כי "כל התמורה שהתקבלה כתוצאה מהחלטות ועדות המכרזים הרלוונטיות על ההצעות הזוכות היא רכוש שמקורו בעבירת קבלת דבר במרמה לפי חוק איסור הלבנת הון", וכי יש לשלול מהמערערים את כל התקבולים שהפיקו כתוצאה מהשתתפותם במכרזי עבודות הגיזום, החלטה שמשמעותה כאמור הגדלה משמעותית של היקף הכספים שיחולטו.

עוד כתבות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו מזנקת הבוקר ביותר מ-23% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?