גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנמלי תעופה ענקיים חדשים ועד השקות קווי טיסה חדשים: חמישה דברים שכבר לא תראו במציאות התעופתית

דווקא כשהיה בשיא פריחתו, ענף התעופה הולך ודועך עם עוצר כמעט מוחלט של השמיים ● עדיין לא ברור מתי הטיסות העתידיות יחזרו לשגרה, אך בינתיים דברים שעד לאחרונה היו חלק מהותי מעולם התעופה, כבר נראים כמו דמיון רחוק ● צ'ק אין לסופ"ש

מטוסי לופטהאנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP
מטוסי לופטהאנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP

ענף התעופה היה הראשון לספוג את המהלומה ממגפת הקורונה. דווקא כשהיה בשיא פריחתו, הענף הולך ודועך עם עוצר כמעט מוחלט בשמים והפסקת הזמנות טיסות עתידיות, שמי יודע מתי יחזרו לימים שלפני המגפה. 

מנמלי תעופה ענקיים שנפתחו ממש לאחרונה וכעת עומדים שוממים, ועד לשינוי דרמטי במפות היעדים - צ'ק-אין מציג 5 דברים שעד לאחרונה היו חלק מהמציאות התעופתית וכעת הם דמיון רחוק.

1. מי זוכר את צילומי המסך של אפליקציות כמו Flightradar בהם מנוקדים השמים במאות אלפי מטוסים שבו זמנים חוצים את הגלובוס מפה ולשם? לפני פרוץ הקורונה הטיסות בכל העולם חיברו בין כ-23 אלף ערים.

כעת המטוסים לא בשמים - לפי הערכות שפרסמו האנליסטים של חברת המחקר Cirium כ-7,500 מטוסים של חברות תעופה שונות עומדים דוממים על הקרקע. מדובר ברוב הצי העולמי שמגיע לכ-8,800 מטוסים. מבין המטוסים החונים נמצאים גם 383 מטוסי בואינג מקס 737 שמקורקעים עוד ממרץ 2019 בעקבות שתי התאונות הקטלניות שבהן היו מעורבים המטוסים של היצרנית האמריקאית.

מטוס לופטהנזה חונים בשדה התעופה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Uli Deck/dpa, AP

הסיטואציה המוזרה הזו הובילה לבעיית אחסון עמה מתמודדות חברות התעופה: בנמלי תעופה ענקיים דוגמת שארל דה גול בפריז או הרטספילד ג'קסון באטלנטה הוסבו מסלולי ההמראות והנחיתה למקומות חניה עבור מאות מטוסים דוממים. גם נמלי תעופה נטושים הוסבו למגרשי חניה והמטרה היא למצוא את הזולים שבהם. בימים שבהם לחברות התעופה אין הכנסות - כל הוצאה מעמיסה על תזרים המזומנים החונק.

2. שדות הענק שנפתחו בשנה שעברה יצטרכו להמתין לנוסעים שכרגע יושבים בבית. ב-2019 עם התנופה העולמית, שחזתה גידול ליניארי בתעופה, נפתחו שני נמלי תעופה ענקיים שכעת עומדים מיותמים. בסוף ספטמבר נפתח בבייג'ינג נמל התעופה ׁדקסינג (Daxing) בהשקעה של 11.5 מיליארד דולר, שהביאו לחדשנות פורצת דרך. בדקסינג, שנראה במבט על ככוכב ים (וזה הכינוי שלו גם) נמצא גם הטרמינל הגדול בעולם (במבנה אחד).

נמל התעופה דקסינג בדצמבר 2019 / צילום: NG Han Guan, AP

שדה התעופה, שעל עיצובו חתומה האדריכלית המנוחה זאהה חדיד, המתין ל-45 מיליון הנוסעים שהוא אמור היה לשרת בשנה הראשונה דרך 400 עמדות שירות רובוטיות, 70 מסעדות, מאות חנויות דיוטי פרי, 5 גינות סיניות מסורתיות ועוד. השדה אמור היה להפוך לשדה העמוס ביותר בעולם (שיא שבו אוחז נמל התעופה אטלנטה עם תנועה של 107 מיליון נוסעים בשנה), אלא שכרגע המספרים הללו נראים דמיוניים. בימים אלה הוא מתעורר השדה הענק הזה מחדש עם החזרה ההדרגתית של התעופה בסין, אך הוא רחוק מאוד משבירת שיאים. 

שדה התעופה דקסינג מלמעלה / צילום: Mark Schiefelbein, AP

באפריל 2019 נפתח באיסטנבול שדה התעופה הענק והחדש שמכיל 500 חניות למטוסים (מספר חיוני כיום), 500 עמדות צ'ק-אין ן-143 שרוולים לבורדינג. בחזון העתידי שלו, השדה הזה מסוגל להכיל 200 מיליון נוסעים בשנה. גם זה יחכה.

3. השקות קווים ונחיתות חגיגיות בנמלי תעופה חדשים? מדובר בטקסים מהעבר. טורקיש איירליינס, שבשנה שעברה הטיסה 74.3 מיליון נוסעים, החזיקה עד לא מזמן בשיא של 320 יעדים ברחבי העולם אליהם היא טסה מאיסטנבול. מטוסי החברה, שבמניות הרוב שלה מחזיקה הממשלה הטורקית, נחתו בנמלי תעופה נידחים ומרוחקים ורשימת היעדים של החברה הלכה והתארכה כמדיניות מכוונת להגיע ליעדים שאחרים לא טורחים אפילו לבדוק האם שווה לטוס אליהם. החברה הענקית הזו, עם צי של כ-360 מטוסים, טסה כיום ל-4 יעדים בלבד אחרי שהיא הפסיקה גם את טיסותיה לניו יורק.

וטרקיש לא לבד. רינאייר, שטסה למאות יעדים, מחקה את הלו"ז במלואו, למעט טיסות חילוץ בתיאום עם ממשלות באירופה וגם אל על סגרה את טיסותיה הסדירות לכלל היעדים, מה שלא קרה מאז 1982 (במסגרת שביתה שאילצה את אל על לעצור את טיסותיה).

4. מסע הקניות וההצטיידות במטוסים חדשים - נבלם. אחרי שבשנה שעברה שברה איירבוס את שיא ההזמנות למטוסים חדשים, בין היתר, בחסות המשבר שפקד את המתחרה האמריקאית בואינג, כעת רכישה של מטוסים חדשים הוא מהלך שנראה תלוש מהמציאות. בפברואר 2020 נרשמו אפס הזמנות חדשות באיירבוס, הודעה דומה פרסמה בואינג נכון לחודש ינואר שבו רשמה איירבוס 274 הזמנות למטוסים חדשים.

לפי המגזין Simple Flying הבשורות שכן יצאו ממפעל יצרנית המטוסים האירופית איירבוס, היו 55 מטוסים חדשים שהיא מסרה במהלך החודש, אלה כנראה יצטרפו למטוסים המקורקעים - הניילונים יכולים להישאר בינתיים על המושבים. יצרנית המטוסים מברזיל אמברייר מדווחת כי חברות שהזמינו מטוסים חדשים מבעוד מועד, מבקשים לדחות את מועד המסירה. אמברייר מייצרת גם מטוסים פרטיים, 109 כאלה היא מסרה בשנה שעברה, השנה יש להניח שהמספר יהיה נמוך בהרבה.

5. ומשהו טיפה חיובי בכל זאת - שוברים שיאי מהירות ומסמנים היסטוריה ביעדים חדשים בחסות הקורונה. גם במדור זה דובר על הכוונה שהשמיעו באל על להשיק קו ישיר למלבורן, אוסטרליה, מהלך שנראה כבלתי כלכלי וישים עבור חברת התעופה הישראלית, שטרום המשבר אף הודיעה שתצא לטיסות ניסוי בחודש אפריל. זה כבר לא יקרה. את ההיסטוריה בטיסות ישירות ליבשת הרחוקה שברה אל על בחסות טיסות החילוץ לישראל.

גם שיא מהירות נשבר כשטיסה ישירה מתל-אביב לפרת' שבאוסטרליה ארכה רק כ-14 שעות. ויש לכך הסבר. מומחה התעופה יוסי פישר הסביר כי זמן הזה התאפשר לאור העובדה שמטוס הדרימליינר טס ריק חוץ מאנשי הצוות, המצערת (דוושת הגז) פתוחה ומהירות שיוט שככל הנראה הייתה גבוהה ב-10%-15% מאשר מהירות שיוט של מטוס דומה שעל סיפונו מאות נוסעים ומטען. פישר ציין שמשטר הרוחות שיחק תפקיד והבקרה האווירית וגם העובדה שאין כמעט מטוסים בשמים.

בחסות הקורונה אל על סימנה לעצמה יעדים חדשים אליהם היא טסה לראשונה בטיסות ישירות: לימה פרו וסן חוזה בקוסטה ריקה.

שיאים דומים ברקע טיסות חילוץ, שפועלות בכל העולם כמעט, שברה גם חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס שהפעילה לראשונה טיסה ישירה מדארווין ללונדון ובחזרה. אחרי שינחת המטוס באוסטרליה בתום טיסה של 17 שעות, הוא יצטרף ל-132 המטוסים המקורקעים של חברת התעופה האוסטרלית - וזאת עד לסוף חודש מאי.

עוד כתבות

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; אלביט ותמר קופצות ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עולה בכ-0.3% ● הנשיא טראמפ אישר לאנבידיה למכור שבבי AI לסין תחת תנאים מסוימים ● מניות אוריון וסוגת זכו לקבלת פנים חיובית ביום המסחר הראשון שלהן ● השקל הפך החודש למטבע החזק בעולם מול הדולר ● וגם: האסטרטג הוותיק בוול סטריט שממליץ לצמצם אחזקות במניות "שבע המופלאות"

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

שעון החול לחתימה על הסיוע האמריקאי התהפך. היעד: בחירות האמצע לקונגרס

הקונגרס עומד לבחור מחדש את חבריו, וההחלטות על הסיוע עלולות להשתנות בהתאם ● במקביל, סעיף ההמרות, המאפשר להמיר חלק מהכסף לשקלים ולתמוך בתעשייה המקומית, מצטמצם במהירות ● בישראל מציעים פתרונות: לראות את ההסכם כ"שיתוף פעולה" ולא כ"סיוע"

מקרון לצד נשיא סין שי ג'ינפינג, בביקור בבייג'ינג השבוע / צילום: ap, Adek Berry

"ההלם הסיני": אירופה מתמודדת עם חזית חדשה

המכסים של טראמפ דחפו את סין להסיט סחורה מאמריקה לאירופה, שהפכה לאחד מיעדי היצוא העיקריים שלה ● התוצאה: לחץ הולך ומעמיק על התעשייה האירופית ● בזמן שפריז דורשת מכסים וברלין חוששת מפגיעה ביצוא, סין רושמת לראשונה עודף סחר של יותר מטריליון דולר

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: גיא סידי

קיצור הדוחות והארכת המועד לדיווחים מיידים: אלה השינויים המרכזיים שמתכננת רשות ני"ע

ספי זינגר, יו"ר רשות ניירות ערך, הכריז כי הרפורמה לגבי מבנה הדיווח של חברות ציבוריות תושלם עד סוף השנה הבאה ● השינוי המרכזי יהיה בדוח הדירקטוריון: "כיום הוא מזמין רשימת מכולת ארוכה. מהות הדוח תהיה פרק חד, ממוקד וקצר"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; ברודקום קפצה, לצד מניות שבבים נוספות

הנאסד"ק ירד בכ-0.1% ● IBM רוכשת חברת דאטה ב-11 מיליארד דולר ● תשואות האג"ח בארה"ב רשמו עליות לקראת החלטת הריבית ביום רביעי ● מנהל ההשקעות של ברקשייר האת'וויי עובר לג'יי.פי.מורגן ● מגנום, שפוצלה מיוניליבר החלה להיסחר הבוקר באירופה • טראמפ על עסקת נטפליקס - וורנר ברדרס: "זה בעייתי" • בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

מהפכת ה-AI בפירמות עורכי דין / צילום: Shutterstock

תפקיד חדש נולד: פירמות עוה"ד כבר מרגישות את השפעות מהפכת ה־AI

למרות אזהרות של בתי המשפט משימוש לא מפוקח בבינה מלאכותית, פירמות עורכי הדין בישראל לא חוששות להטמיע כלי AI ● עוה"ד מסבירים כיצד משתמשים בכלים, מה הם מחפשים בעובדים בעידן החדש, ולמה עדיין מוקדם להספיד את התחום

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

חיים כצמן, מייסד ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: אריק סולטן

עם ניסיון בארגון ידידי צה"ל: המנכ"לית המפתיעה בחברה החדשה של כצמן

חברת אוריון השלימה את הפיצול מג'י סיטי והחלה להיסחר בבורסה ● מנכ"לית החברה היא עו"ד ששימשה עד כה כמנהלת בארגון ידידי צה"ל בארה"ב והיו"ר הוא ערן יעקב, מנהל רשות המיסים לשעבר

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

שחרור חטופים בעסקה האחרונה / צילום: ap, Abdel Kareem Hana

הג'יהאד האיסלאמי: "מסרנו את כל החטופים שהיו בידינו"

ארגון הטרור חמאס מגייס מחדש פעילים, מחזיר נוכחות חמושה למרחבים הציבוריים ומבסס מחדש שליטה באמצעות סחיטה, מעצרים והפחדה ● מקורות בחמאס: מתקיימות שיחות רציניות לסלילת הדרך למו"מ על השלב השני ● חיל האוויר תקף במרכז הרצועה מחבל שתכנן פיגוע מיידי נגד כוחות צה"ל ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

הסטארט-אפים הביטחוניים גייסו מיליארד דולר / צילום: יח''צ החברות

שנת שיא לדיפנס טק הישראלי: מיליארד דולר זרמו לסטארט־אפים בתחום

הדיפנס טק הישראלי רושם שנת פריצה יוצאת דופן: גיוסי ענק, מיזוגים ורכישות בהיקף שעולה על זה שנרשם בכל השנים האחרונות גם יחד ● מעורבות מפא"ת במבחני שטח ובחיבור ללקוחות זרים תרמה להאצה, בזמן שביקושי הענק בעולם משכו עוד ועוד כסף זר לשוק המקומי ● האם המומנטום יימשך גם לאחר הפסקת האש?

רו''ח חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

השינוי בתקנון לשכת רואי החשבון שמעורר סערה בקרב החברים

נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, מבקש לבטל את ההגבלה הקיימת על מספר הקדנציות בהן מכהן נשיא לשכת רואי החשבון ● נכון להיום, על פי תקנון הלשכה, כהונת נשיא לשכת רואי החשבון מוגבלת לשתי קדנציות בלבד ● המתנגדים למהלך: "מה שנשיא לא עשה בשתי קדנציות הוא כבר לא יעשה. השלטון משחית"