אל על מפסיקה לטוס טיסות מסחריות עד 4 באפריל

החברה נימקה החלטה את עצירת הטיסות לאור ירידה חדה בביקוש לטיסות סדירות • הפסקת הטיסות תיכנס לתוקף היום בחצות

"לאחר הערכת מצב, החליטה חברת אל על להפסיק באופן זמני את טיסותיה לישראל וממנה החל מהיום בחצות ועד ל-4 באפריל 2020", כך הודיעה היום אל על.

טיסות החברה הערב (יום חמישי, 26/3/20) מניו יורק, טורונטו, לונדון, פריז, וכן טיסות החילוץ מדלהי (הודו) וסן חוזה (קוסטה ריקה) לנתב"ג יתקיימו על פי התכנון. עוד מודיעה החברה כי היא תמשיך להפעיל טיסות להשבת ישראלים מיעדים שונים בהתאם לדרישה וכי תמשיך לקיים טיסות של הובלת מטען גם במטוסי הנוסעים.

החברה למעשה עצרה את טיסותיה ליעדים הספורים שנותרו בלו"ז, יעדים אותם הגדירה כחיוניים עבור ציבור הטסים. החברה נימקה החלטה זו לאור ירידה חדה בביקוש לטיסות סדירות (ביקוש כמעט אפסי), "הדאגה שלנו לבריאות הנוסעים וצוותי האוויר וכן בשל הצורך לצמצם בשלב זה את ההוצאות עד לסיום המשבר ותחילת ההתאוששות". בהקשר זה יש לזכור את עשרות תלמידי הישיבה שהגיעו ארצה בטיסת אל על ושרבים מבם אובחנו כנשאים של נגיף הקורונה, במצב כזה לא רק הנוסעים נדרשו להיכנס לבידוד אלא גם הצוותים שנחשפים יותר ויותר לנשאי הקורונה.

אל על התגאתה בימים האחרונים בהיותה חברת לאומית בעלת נחיצות למדינה. חברה שלא הפסיקה לטוס גם בעתות של מלחמות או אירועים ביטחוניים. הפעם האחרונה שבה קורעו המטוסים לטיסות סדירות הייתה ב-1982 אז החברה הפסיקה לטוס למספר חודשים עקב שביתה גדולה.

עצירת הטיסות כעת סוגרת את המדינה כמעט לחלוטין. ישראל, להבדיל ממדינות אחרות, לא הכריזה על סגירת השמים לחלוטין, אלא שכעת ישראלים שמבקשים לשוב מאותם יעדים שאל על הפעילה מהן טיסות, לרבות פריז או טורונטו, לא יוכלו לעשות זאת.

המהלך מנומק כאמור בביקוש אפסי, ויש לשער שאכן שיעור התפוסה במטוסים הוא נמוך מאוד, אלא שהמהלך הזה גם יוכל להמחיש למשרד האוצר את מה נחיצותה של אל על, דבר שהחברה מנסה להוכיח בשבועות האחרונים. כעת למעשה אין בישראל חברה תעופה שפועלת למעט טיסות חילוץ שייפסקו ככל שהדרישה אליהן תפחת.

האם משרד האוצר יבין את המשמעות ויזדרז לתת לאל על את ההלוואה שהיא מייחלת לה? לא ברור. מה שבטוח הוא שאל על לא תוכל לשרוד עוד זמן רב היות שההוצאות השוטפות שלה לא פוסקות גם כאשר המטוסים עומדים על הקרקע והמנועים מדוממים. בשלב זה עצירת הטיסות הסדירות תקפה לשבוע אבל לא מן הנמנע שהמצב הזה יימשך לפעימה נוספת. זאת בדומה לחברות תעופה בינלאומיות המודיעות על הארכת עוצר הטיסות הסדירות - למעט טיסות חילוץ , בהן גם ריאנאייר, חברת הלואו קוסט הגדולה באירופה.