גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשבר יוצר הזדמנויות: 13 מניות נדל"ן בסיכון נמוך יחסית

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של בית ההשקעות ווליו בייס, פרסם בעקבות המשבר ולקראת חג הפסח סקירה הכוללת המלצות על מניות סולידיות באופן יחסי, בארבעת תחומי נדל"ן: מסחרי, משרדים, ענף הלוגיסטיקה ומגורים ● מהן המניות המומלצות שלו?

פרויקט פינוי-בינוי של דוניץ ביד אליהו / צילום: האחים דוניץ
פרויקט פינוי-בינוי של דוניץ ביד אליהו / צילום: האחים דוניץ

בעקבות משבר הקורונה והעצירה הכמעט מוחלטת של הפעילות במשק, התרסקו מדדי הבורסה בת"א בעשרות אחוזים בשבועות האחרונים, ואיתם גם סקטור הנדל"ן על סוגיו השונים. הנפילות, מן הסתם, יוצרות הזדמנויות השקעה לטווח הארוך. אז מה נשתנה?

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של בנק ההשקעות ווליו בייס, פרסם בעקבות המשבר סקירה תחת השם "מַה נִּשְׁתַּנָּה? 4 קושיות נדל"ן בימי קורונה" ובו הוא סוקר את תחומי הנדל"ן המסחרי, המשרדים, הלוגיסטיקה והמגורים - מהן ההשפעות על כל אחד מהם, כיצד ניתן להיחשף לתחום בצורה סולידית יחסית ומה המניות המומלצות שלו לכל תחום.

המניות המומלצות של ווליו בייס

נדלן מסחרי: ביג, רני צים ולהב

נראה, כותב ליפמן, כי הקניונים הם הנפגעים העיקריים ממשבר הקורונה - פגיעה ישירה של סגירת הקניונים היא אובדן הכנסה מדמי שכירות. לנוכח העובדה שרוב בעלי הנכסים הביעו נכונות לעבור בתקופה הקרובה למודל של אחוז מפדיון (כשהחנויות סגורות הפדיון הוא אפס), פגיעה עקיפה אך עם פוטנציאל נזק גדול הרבה יותר תנבע מהיחלשות משמעותית ואפילו קריסה של לקוחות. "להערכתנו מספר רשתות אופנה לא יעמדו בנזקי התקופה ללא שיפוי נזקים משמעותי מהמדינה, ויפסיקו לפעול, מה שיביא לירידה בתפוסה".

"תחום הפנאי שתפס מקום בתמהיל הקניונים לאחרונה יחווה מכה קשה גם הוא, בעיקר על רקע העובדה שחלק גדול משוכרי התחום הם חדשים יחסית בקניונים וכניסתם לוותה בהשקעות גבוהות בשטחים המושכרים, שלא החזירו את עצמן עדיין. מעל כל אלה כמובן, מצב של אבטלה גבוהה יגרור ירידה בהכנסה הפנויה של הציבור שתביא לירידה בפדיונות, מה שיקשה עוד יותר על השוכרים, ויביא לדרישה לשינוי מודל השכירות כך שיתבסס יותר על אחוזים מהפדיון. מסחר במרכזים פתוחים ייפגע פחות להערכתנו, שכן העומס על השוכרים בו נמוך יותר וכך גם מחיר השכירות למ"ר אבסולוטית".

בשורה התחתונה, חשיפה סולידית לתחום המסחר צריכה להתמקד להערכתו במרכזים פתוחים או במסחר ברחובות מרכזיים. מניות מומלצות: ביג , רני צים , להב .

משרדים: ריט1, סלע נדלן, אדגר, דורסל

הסיכון בתחום המשרדים, כותב ליפמן, יבוא מהאטה בכלכלה. "תקופות מיתון מאופיינות יותר בשמירה על הקיים ובקיצוצים, ופחות במעבר למשרדים חדשים. תחום המשרדים נכנס למשבר עם תפוסות גבוהות (מעל ל- 95%) ומתאפיין בחוזי שכירות בעלי מח"מ של 5 שנים, כך שכל שנה כ-20% מהחוזים נפתחים לחידוש. בטווח הקצר יהיה לחץ להורדה בדמי השכירות בעת חידושים".

"שוק המשרדים בתל אביב נהנה בשנים האחרונות מביקוש גבוה מתעשיית ההייטק; ביקוש זה צפוי להתמתן להערכתנו. בנוסף, השוק רווי מאוד בבנייה חדשה שצפויה להתאכלס ב- 2020-2021 (מתחם חסן עראפה, ציר יגאל אלון ומנחם בגין). מעבר של השוכרים למשכנם החדש יקשה על הנכסים שמהם עוזבים לשמור על תפוסה גבוהה ויכול גם הוא ללחוץ לירידת מחירים. להערכתנו, פרויקטים חדשים בייזום שטרם ביצעו השכרות משמעותיות ושנמצאים בשלב של חפירה או בניית חניונים בלבד יוקפאו לעת עתה".

לגבי תחום חללי העבודה המשותפים הוא מציין כי הפגיעה בו בהחלט תלויה באורך המשבר, אך גם לשינויים בצפיפות או בתקנות בתחום שאולי ייוצרו לאחר המשבר יכולה להיות השפעה מכרעת על התחום.

בשורה התחתונה: חשיפה סולידית לתחום המשרדים נכון לבצע על ידי קרנות הריט, ריט 1  וסלע נדלן  (חשיפה נמוכה לייזום, מינוף סביר ונכסים לא משועבדים), ועל ידי השקעה באדגר  ובדורסל , שנסחרות במכפילי הון נמוכים של כ-0.5. ו-0.7 בהתאמה.

לוגיסטיקה: וילאר, מגה אור, אייאיאס

לדברי ליפמן, כרגע נראה כי הלוגיסטיקה צפויה להיפגע הכי פחות מהמצב ואולי אף תתחזק. נקודות החוזק של התחום נשמרות ואף מתחדדות; מחיר נמוך של שכ"ד למ"ר, התאמת המרכזים הלוגיסטיים ללקוחות, השקעות מסיביות של הלקוחות בנכסים (ברוב המקרים עלות ההתאמות עולה על עלות הבנייה). "מעל לכל, שינוי הרגלי הצריכה של הלקוחות שיוביל לצריכה מוגברת בשיטת הקנייה המקוונת יכול לתרום לגידול בביקוש למרכזים לוגיסטיים חדשים. רוב החוזים בתחום הם ארוכי טווח".

בשורה התחתונה , חשיפה סולידית לתחום ניתן לדעתו לבצע על ידי השקעה במניות וילאר  ומגה אור . חשיפה משיקה ניתן לבצע ע"י השקעה במניית אייאיאס , שמחיר השוק שלה גוזר מחיר של פחות מ- 1.5 מיליון שקל לדונם בפארק פלמחים.

מגורים: דמרי, פרשקובסקי, דוניץ

לגבי תחום המגורים כותב ליפמן כי "נקודת האור היא שכרגע תחום זה מוגדר עדיין כחיוני למשק והעבודה בו מותרת ונמשכת ברוב אתרי הבנייה (יתרון לפועלים הסיניים על פני עובדים מהשטחים). לאור העובדה שכ-8% מהתוצר נובעים מתחום זה ומהתעשיות הנלוות אליו, ענף הנדל"ן למגורים מהווה מרכיב משמעותי בתמ"ג".

עם זאת, "התחום מאופיין בהרבה רגולציה והתערבות ממשלתית וצפוי לתקופה מאתגרת. הגידול המשמעותי באבטלה יביא לירידה בביקוש לדירות ולהקפאה של תכניות שיפור דיור של אזרחים (שמהווים את עיקר מנוע הצמיחה), השיתוק בו מצויות הרשויות המקומיות יביא לעיכובים נוספים בהוצאת היתרים ובשינויי תכניות, ועתידה של תכנית מחיר למשתכן נראה שהוכרע לנוכח העלויות הגבוהות שלה עד היום, שלא סביר שהמדינה תוכל להמשיך ולממן. נראה כי מחירי הדיור לא יירדו באופן משמעותי בטווח הקצר, שכן הירידה בביקוש תפגוש ירידה בהיצע בצורה של קיטון בהתחלות הבנייה".

בשורה התחתונה, אומר ליפמן, חשיפה סולידית לתחום נכון לבצע על ידי השקעה בחברות משכנות איתנות, עם בסיס הון גבוה, עתודות קרקע ואחוז מכירות גבוה מסך היחידות בבנייה. החברות שמתאימות לקריטריונים הללו הן: דמרי , פרשקובסקי  ודוניץ .

 גילוי נאות: אין לראות במסמך זה ככולל כמידע מספק לשם רכישת ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הנזכרים בו ולכן אין לקבל על סמך מסמך זה בלבד החלטות השקעה כלשהן. מסמך זה אינו מהווה בשום דרך ייעוץ לרכישת ני"ע ובוודאי אינו מתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לפיכך קורא הדוח אינו יכול להניח כי ביצוע השקעה בשים לב לאמור במסמך זה תניב לו רווחים כלשהן .

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע