גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עובדי ארקיע חוששים: "הבעלים מוותרים על החברה"

בשיחה עם יו"ר מועצת העובדים ירון זליכה, העובדים התרשמו כי בעלי החברה - משפחת נקש - לא מתכוונים לערוב להלוואת הסיוע מהמדינה ● היו"ר מצידו מנסה להרגיע

ארקיע / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
ארקיע / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

האם בעלי חברת התעופה ארקיע, האחים אבי, רפי וג'ו נקש, "הרימו ידיים"? מדובר בשאלה קשה, והתשובה תלויה בגורם העונה. בקרב העובדים עולה תחושה מבשרת רעות לנוכח מסרים שקיבלו על כך שאין בכוונת הבעלים להתחייב לערבות על הלוואה שתינתן במסגרת סיוע לחברה.

עם זאת, יו"ר ארקיע אבי חורמרו מציג תמונה שונה. חורמרו מתעקש כי "זה בשום אופן לא נכון להגיד שהבעלים יתנערו מערבות"; אך באותה נשימה הוא אומר כי "המשבר יחייב מהלכים של התייעלות, דרך פיטורים וקיצוץ שכר".

חברת ארקיע משתייכת לקבוצת ג'ורדאש של האחים נקש, המחזיקים ב-70% ממנה בשותפות עם העובדים, שמחזיקים ב-30% במסגרת מועצת תו"ת (תעופה ותיירות), שבראשה עומד פרופ' ירון זליכה. עוד לפני משבר הקורונה החלה ארקיע בתוכנית התייעלות שכללה פיטורים של כ-120 עובדים. כיום מועסקים בחברה כ-550 עובדים.

אתמול (ב') כינס זליכה מאות מעובדי ארקיע לשיחת זום טעונה. לטענת העובדים, במהל השיחה זליכה עדכן אותם כי התנהלות הבעלים מצביעה על כך שאין בכוונתם לערוב להלוואה שתינתן לארקיע במסגרת סיוע להתמודדות עם הלשכות הקורונה.

מדובר בהלוואה בהיקף של 100 מיליון שקל, בדומה לזו שצפויה לקבל ישראייר. לפי מתווה ההלוואה, מסתמן כי המדינה תערוב ב-75% להלוואה שיעניקו בנקים, בעלי החברות יערבו ב-15% (עם אפשרות לוותר על 5%), והבנק יהיה ערב בחלק הנותר.

כרגע הדיונים מול האוצר נמשכים, ואישור עדיין לא התקבל - גם לא לאל על, שהתריעה בתחילת אפריל כי לא תשרוד מעבר לשבועות ספורים ללא הסיוע. בימים אלה ממשיכה אל על לדון עם הבנקים, ולפני שתקבל אישור מהאוצר, היא תצטרך להציג הסכם המשקף הסכמה מהעובדים. ישראייר סיכמה עקרונית עם בנק מלווה; וארקיע, לפי חורמרו, מקיימת משא-ומתן עם הבנקים.

"אם היינו רוצים לפרק את ארקיע, היינו עושים את זה מזמן"

המסר שקיבלו העובדים בשיחת הזום היה כאמור שבלי ערבות בעלים לא תוכל ארקיע לקבל את הסיוע המיוחל ולהמשיך לפעול. לעניין זה אומר חורמרו כי "לא נכון שהבעלים לא יתנו ערבות. לפני המשבר השקענו 19 מיליון דולר לצד השקעות רבות בחברה. אם היינו רוצים לפרק את ארקיע, היינו עושים את זה מזמן. אנחנו נכונים לקבל הלוואה, אבל לצערנו אין אישור רשמי מהאוצר, והבנקים לא יכולים להתקדם באופן הזה, וזו הבעיה העיקרית. אנחנו מנהלים משא-ומתן עם הבנקים אבל מחכים לנייר מהאוצר".

כאשר זליכה נשאל על-ידי "גלובס" לגבי המסר שהעביר לעובדים, הוא הכחיש את טענותיהם. "למיטב הבנתי המידע אינו נכון", אמר זליכה ל"גלובס". "בעלי השליטה תמכו בחברה בסכומים ניכרים בשנה האחרונה (בניגוד לבעלי השליטה בחברות התעופה האחרות) וישתפו פעולה עם כל מתווה הלוואה שיוחלט. המדינה הודיעה כי תחיל את המתווה שמוצע לאל על גם על יתר החברות. לצערנו, התהליך מתמשך ונמרח באופן בלתי סביר, עד כדי סיכון עצם קיומן של החברות. לפי שעה משרד האוצר שולח את חברות התעופה אל הבנקים, ואילו הבנקים שולחים אותנו חזרה לאוצר".

מסר נוסף שקיבלו העובדים הוא שארקיע מתכננת לפטר עובדים ולערוך קיצוץ בשכר. לעניין זה משיב חורמרו: "אנחנו חייבים לעשות צעדים משמעותיים, וזה כולל פיטורים והורדה בשכר בפרופורציה לגובה ההשתכרות. יש שיתוף-פעולה בינינו ובין ההסתדרות ובין תו"ת. ההחלטות מתקבלות פה-אחד, למרות שאנחנו רוב בעלי המניות".

לעניין הפיטורים הצפויים, זליכה אמר ל"גלובס" כי "קבלת ההלוואה בערבות המדינה תחייב גם להחזיר אותה. לא יהיה מנוס מתוכנית התייעלות שתייצר רווחים נאותים, מעבר לתוכנית העסקית הרגילה. עובדי החברה ייכנסו מתחת לאלונקה, כפי שנכנסו בעבר. עובדי ארקיע יעשו כל מה שנדרש כדי להבטיח את קבלת ההלוואה".

בשיחת הזום רבת-המשתתפים פירט זליכה לעובדים כי בעלי ארקיע קיבלו החלטות מאחורי גב הדירקטוריון. ל"גלובס" אמר זליכה: "לא אסתיר כי אכן נלקחו החלטות שלא באישור הדירקטוריון, ובפרט הפרויקט לתאילנד (השקת קווים ישירים לתאילנד. קווים אלה נסגרו אחרי שנה וחצי, מ.ר.ח). מדובר על אירועים ישנים מלפני למעלה משנתיים, אשר אין להם השלכות לימים טרופים אלה. אנו פועלים כעת תחת יו"ר חדש והתנהלות אחרת. בתקופה הנוכחית דירקטוריון ארקיע מתכנס באופן שוטף, ואין לי טענות כלפי תפקודו".

חורמרו ציין כי "זה מידע שגוי". עם זאת, הוא מסביר כי "לא על כל קו שפותחים דנים עם הדירקטוריון, ולא על כל קו שפותחים מרוויחים מיד כסף. צריך להסתכל על המכלול. ההנהלה מקבלת החלטות, חלקן טובות יותר וחלקן פחות, ובשורה התחתונה הבעלים הוציאו מכיסם כספים שהוזרמו לתוך החברה".

אבי חורמרו, יו"ר ארקיע / צילום: קבוצת נקש

המנכ"ל לא יוחלף

עדכון נוסף בשיחת הזום התייחס לכיסא המנכ"ל: העובדים עודכנו כי הליך החלפת המנכ"ל עליו הכריז הדירקטוריון זה מכבר - לא יתבצע. ב-1 לאפריל אמור היה להחליף את ניר דגן, המכהן כמנכ"ל מזה 6 שנים, מנכ"ל חדש - אמיר ארז, לשעבר מנכ"ל פזגז. אלא שזה לא יקרה. דגן נקרא להישאר בתפקיד (חברת תעופה תאבד את רישיונה ללא מנכ"ל מכהן), ויתרה מכך, מחודש מאי הוא ישתכר בשכר סמלי של שקל אחד מדי חודש.

ככל הידוע, דגן נשאר לתקופה מוגבלת. בסביבת דגן אומרים כי השכר הסמלי "מהווה קריאת כיוון בענף התעופה, לפיה רמות השכר שיהיו אחרי המשבר לא יהיו דומות למה שהיה קודם לכן".

לפי זליכה, "את אשר אני חושב על החלטת המנכ"ל המיועד להשהות את הגעתו לארקיע, אני אשאיר לשיחה ביני לבינו. אני מאמין כי לארקיע יש תפקיד חשוב בתחרותיות בענף התעופה בישראל, ואת תפקידה זה היא עוד תמלא שנים רבות".

חורמרו הוסיף כי "הנושא מוקפא במצב הנוכחי שבו החברה נמצאת בהדממה".

אמיר ארז מסר בתגובה: "יו"ר החברה מסר לי בצורה אחראית ומכובדת כי לאור המצב, המינוי שלי מוקפא עד להודעה חדשה, אם בכלל. למצער, ירון זליכה לא עודכן. אני גאה שלא נטשתי בשעת משבר הקורונה את פזגז, שכל-כך דאגתי לה 7 שנים כמנכ"ל. למרות הצעה נדיבה של מנכ"ל פז להישאר בתפקיד, אני בוחר לסיים, לאור תחושת מיצוי, במועד שיתואם עם פז. היות שארקיע כנראה לא על הפרק, באין ברירה, אחפש חלופה אחרת. היכולות והרקורד לא משתנים, כאשר דלת נסגרת, אלא אדרבא - הרצון רק מתגבר להצלחה. ברור כי עד לסיום התפקיד בפזגז אני עסוק כולי בהמשך קידום החברה, בהתאם לחזון האסטרטגי, כי כזה אני, בא לעבוד ולא בא לעבודה, וזה יקרה רק במקום שרוצה וצריך אותי". 

"אות קלון לממשלה"

ארקיע הייתה אמורה להתעורר מההדממה באמצעות הפעלה של טיסות מטען לסין. בסופו של דבר המהלך הזה לא הבשיל, אחרי שבארקיע נימקו כי הלקוח שעבורו הייתה אמורה להתבצע העבודה הזו - נסוג מההסכם.

בשעה שאל על וישראייר מצליחות להפעיל טיסות בתחום המטען, גם באמצעות מטוסי נוסעים, ארקיע נשארת עם המטוסים על הקרקע. את פעילות המטען מגדיר חורמרו "שולית".

לפי זליכה, "אנו שואפים לשוב לטוס בהקדם, בכפוף לעמידה במבחנים כלכליים. דירקטוריון ארקיע מינה צוות לבניית תוכנית ליום שאחרי, בראשות גדי טפר, מנכ"ל החברה בעבר. לבקשתי, המטלה הראשונה שבוחן הצוות היא החזרת פעילות הקו לאילת. אלא שכל תוכנית מותנית באישור ההלוואה בערבות המדינה. לא ניתן יהיה לחברת ארקיע, כמו גם לחברותינו לענף, להתקיים ללא אישור ההלוואות בערבות המדינה, והעובדה כי אישורן משתהה כבר שבועות ארוכים (בניגוד למקובל בכל מדינות המערב) היא אות קלון לממשלת ישראל".

בשורה התחתונה העובדים, שמצויים ברובם בחל"ת, חשים תסכול וחוסר ודאות בשל התחושה שהמאמץ להיכנס מתחת לאלונקה שמצופה מהם - לא נעשה מכיוון הבעלים. הפתרון ששב ומציע חורמרו, כפי שגם אמר בראיון שהעניק ל"גלובס", הוא דרך מיזוג החברות. "אין מקום בשוק לשלוש חברות תעופה. השאיפה היא להתמזג עם ישראייר, עם אל על, והכי נכון יהיה למזג את כל השלוש. אחרת אף חברה לא תשרוד. הקורונה הובילה למציאות שונה, וצריך לחשוב מחוץ לקופסה".

עם זאת, חורמרו מציין כי "זה רעיון שנזרק לאוויר. אנחנו לא מקיימים שיחות עם מנהלי החברות האחרות".

עוד כתבות

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"