גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאחר הדיפרסיה הגיעה המאניה? "השוק מתמחר חזרה לעסקים כרגיל ומתחיל להגיע לאזורים גבוהים מדי"

הבורסה בת"א השלימה קפיצה של 24% מהשפל של חודש מרץ ● רפי גוזלן, אי.בי.אי: "למרות הירידה בקצב התפשטות הווירוס, הפגיעה הכלכלית לא צפויה להיעלם תוך חודש-חודשיים, ושיעורי האבטלה והזהירות של צרכנים וחברות צפויים ללוות אותנו במשך זמן ממושך" ● ומה עשו הפנסיות באפריל?

הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס
הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

יום המסחר האחרון לשבוע ולחודש אפריל התנהל בעליות שערים נאות, שנרשמו לאחר החזרה מחופשת יום העצמאות. סיומו של אפריל מסכם עבור הבורסה המקומית כמה מחודשי הפעילות התנודתיים ביותר שחוו המשקיעים אי פעם, בדומה לכיוון שוקי ההון הבולטים בעולם ובראשם השוק האמריקאי - כל זאת בהשפעת התפשטותו של וירוס הקורונה.

שנת 2020 המשיכה את הכיוון מ-2019 ונפתחה במגמה חיובית, שהובילה את הבורסה (גם זאת בדומה לשווקים בולטים נוספים בעולם), לרמת שיא חדשה, שנקבעה במהלך חודש פברואר - אז כבר נודע על וירוס הקורונה, אולם ההערכות לגבי התפשטותו היו זהירות יחסית.

זמן קצר לאחר מכן החלו להתבהר מימדי ההתפשטות של הווירוס המסתורי ברחבי הגלובוס, אז גם החלה הקריסה בבורסות העולם, והבורסה המקומית התרסקה בכ-33% תוך קצת יותר מחודש, מהשיא בפברואר, ועד רמת השפל שנרשמה לקראת סיום חודש מרץ.

אלא שמאז, בתמיכת מהלכי תמיכה בכלכלה הגוועת עליהם הכריזו לא מעט מדינות, ובראשן ארה"ב, ורכישת נכסים מאסיבית שהחלו לבצע, נהנים השווקים מפרץ של אופטימיות מחודשת בקרב המשקיעים. זו באה לידי ביטוי בקפיצה של כ-24% שרשם מדד ת"א 35 תוך קצת יותר מחודש - מרמת השפל שלו במרץ, ועד כה.

עם העליות היום, סיכמה הבורסה המקומית את חודש אפריל כחודש מוצלח למדי, בסיכומו היא התחזקה בכ-9%. בכך קיזז השוק המקומי חלק משמעותי - כמחצית מירידות השערים שנרשמו בו במרץ, חודש אותו סיכמה הבורסה בצלילה של כ-17%. כך, בסך הכל מתחילת השנה, מציג מדד הדגל של הבורסה המקומית - ת"א 35, ירידה של כ-14% "בלבד".

בין המדדים שבלטו בירידות החדות מתחילת השנה בבורסה המקומית, סיכם מדד הנפט והגז את אפריל בקפיצה של כ-40%, אחרי צניחה בשיעור דומה בחודש מרץ, כך שמתחילת השנה הוא רשם ירידה של כ-40%.

"התמחור מתחיל להיות יקר"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, אמר היום כי "הרבה מאוד ממה שמתרחש כרגע בשווקים הוא שילוב של מה שהפד האמריקאי עשה וממשיך לעשות. עם הצעדים בהם הוא נקט, שבפועל ביצע בשוק רכישות בהיקפים עצומים של יותר מ-2.5 טריליון דולר, השפעתו על המתרחש היא דרמטית. מול רכישות אלה, לא רואים יותר מדי פידיונות, בטח לא בהיקפים האדירים שנרשמו בתחילת המשבר".

גוזלן הוסיף, כי "אנחנו אחרי עשור שבו לא מעט פעמים היה נתק בין הכלכלה לשווקים, ואחרי שהיינו במצב של דיפרסיה, נראה שעכשיו אנחנו במאניה - המעברים חדים מדי בין הירידות לעליות".

לדבריו, "המצב הנוכחי נראה טוב יותר משמעותית מלפני כמה שבועות, אבל נראה שהמשקיעים פחות מסתכלים על התמחור הכולל בשווקים, שמתחיל להיות יקר, בטח בהנחה של מיתון. נראה שיש פה משקל יותר מדי גבוה להתפתחויות ולכך שיש פחות חדשות רעות, ונראה שהשוק מתמחר חזרה לעסקים כרגיל ומתחיל להגיע לאזורים גבוהים מדי".

גוזלן סבור כי "לנזילות בשווקים יש כרגע משקל גדול, על חשבון משקל המציאות הכלכלית. למרות הירידה בקצב התפשטות הווירוס, הפגיעה הכלכלית לא צפויה להיעלם תוך חודש-חודשיים, ושיעורי האבטלה והזהירות של צרכנים וחברות צפויים ללוות אותנו במשך זמן ממושך".

בצד החיובי של מדד ת"א 35, עם סיום שבוע המסחר המקוצר בלטו היום המניות החבוטות של פתאל החזקות  וקבוצת דלק , שטיפסו בכ-15%-10% במחזורי מסחר ערים. זאת כשמתחילת השנה הן בולטות בצד השלילי, עם צלילה של כ-70%-60% במחירן.

תשואות שליליות של 10.9% בביטוח

התפרצות וירוס הקורונה גרמה לפגיעה ניכרת בחיסכון הפנסיוני של הציבור. בימי החג התעדכנו הנתונים הרשמיים של שוק הגמל בחודש מרץ שבו נרשמו ירידות חדות מאוד. כאמור, מאז השליש האחרון של מרץ ובמהלך חודש אפריל חלו עליות בשווקים שהחזירו חלק ניכר מהירידות החדות הללו. בשוק הגמל מעריכים כי חודש אפריל יסתיים עם עליות של כ-5% עד 6% בממוצע. מדובר בהחזרה של כ-50-60% מההפסדים של חודש מרץ,

העליות של אפריל מגיעות לאחר רבעון ראשון שלילי במיוחד עבור שוק הגמל, בו רשמו קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות תשואות שליליות של  9.35% בממוצע.  הירידות החלו מאמצע פברואר - תחילת משבר הקורונה - ועד לשליש האחרון של מרץ, ובמהלכן רשם שוק הגמל תשואות שליליות בסדר גודל מוערך של כ-15%.

למול קופות הגמל וקרנות ההשתלמות ישנו תיק הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, שמנוהל בשוקי ההון ושכולל רכיב לא סחיר גבוה יחסית. ברבעון הראשון של 2020 רשמו חברות הביטוח תשואות שליליות של 10.9% בפוליסות המשתתפות ברווחים, שהצטמקו בשל כך בסך יוצא דופן של כ-20.4 מיליארד שקל.

עוד נציין כי קרנות הפנסיה המקיפות החדשות רשמו ברבעון הראשון של 2020 תשואות שליליות של 9.7% בממוצע. אפיקי ההשקעה החדשים ביותר בגמל - הגמל להשקעה והחיסכון לכל ילד - רשמו ברבעון הראשון של 2020 תשואה שלילית יוצאת דופן של מינוס 12%.

ומה לגבי שוק קרנות הנאמנות? חודש אפריל מחזיר את הצבע ללחיים, לפחות ל-85% מהמשקיעים שנשארו בשוק והרבה פחות לאלה שיצאו ממנו והחמיצו את העליות.

על פי הערכות של גורמים בשוק, השוק רשם בחודש החולף תשואה חיובית חציונית של 4% עד 4.3% בקרנות ה-90/10, 80/20 ו-70/30, ותשואות חציוניות של 11% במניות ישראל ואף יותר בקרנות מניות חו"ל. הקרנות האג"חיות רשמו באפריל תשואה חציונית של בין 2% ל-3%.

לצד זאת, באפריל היו גיוסים נטו שעדיין בהיקף של לא יותר מ-10% ממה שיצא מהקרנות בכל מרץ. על פי אותן הערכות, מדובר על גיוסים של סביב ה-3 מיליארד שקל.

נתוני רשות ניירות ערך לימים שלפני חג העצמאות, מספרים על צמיחה של 12.6 מיליארד שקל בכל שוק הקרנות ביחס לסוף מרץ (לא כולל העליות שנרשמו בקרנות הזרות במהלך החג ושנרשמות היום). רוב הגידול הוא התשואה החיובית בשווקים ולא יצירות, אך כאלה, כאמור, היו גם היו בחודש החולף, עם חזרה של הציבור לאפיקים מסוכנים בציפייה ליהנות מההתאוששות. אבל במרץ הצטמק שוק הקרנות כולו בכ-71.1 מיליארד שקל - בשל הפדיונות הענקיים והתשואות השליליות במיוחד (בסדר גודל של חצי חצי מהקיטון הכולל בשוק). 

עוד כתבות

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● פרקליטו של רה"מ התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל