גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוביט לקראת אקזיט ענק: מגעים עם אינטל לרכישה תמורת כמיליארד דולר

החברה מנס ציונה שמפתחת אפליקציה לניווט בתחבורה הציבורית צפויה להימכר לענקית השבבים אינטל • אמנון שעשוע, חבר דירקטוריון במוביט, מכהן כסגן נשיא באינטל • מה עומד מאחורי העסקה?

אפליקציית מוביט / צילום: מתוך יוטיוב
אפליקציית מוביט / צילום: מתוך יוטיוב

ענקית השבבים אינטל בדרך לעסקה נוספת בישראל: החברה רוכשת את חברת מוביט הישראלית תמורת כמיליארד דולר. מוביט היא אפליקציה לניווט בתחבורה ציבורית, שאינטל קפיטל - זרוע ההשקעות של אינטל - היא אחת מבעלות המניות שלה. בדירקטוריון מוביט יושב אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי, שנמכרה גם היא לאינטל. העסקה צפויה להיחתם בימים הקרובים לאחר משא ומתן שנמשך כחודשיים, אחרי פרוץ משבר הקורונה.

מוביט הוקמה ב-2011 על ידי ניר ארז (המנכ"ל), רועי ביק וירון אברון, וגייסה מאז 134 מיליון דולר. בין בעלי המניות שלה נמנים גם קרן ג'מיני, קרן BRM של האחים ברקת, קרן סקויה, אורי לוין מחברת Waze, שגם יושב בדירקטוריון החברה, קרן וינטג' ועוד. זאת העסקה השנייה של אינטל בחודשים האחרונים בישראל, לאחר שרכשה את חברת השבבים הבאנה לאבס בסוף השנה שעברה תמורת 2 מיליארד דולר. אינטל גם עומדת מאחורי הרכישה הגדולה בתולדות ההייטק הישראלי - של חברת מובילאיי - תמורת 15.3 מיליארד דולר.

מוביט פיתחה אפליקציה לניווט בתחבורה ציבורית, שמסייעת לנוסעים לתכנן את נתיב הנסיעה באמצעי תחבורה שונים. בעוד שהאפליקציה בעבור הנוסע היא חינמית, מוביט אוספת מידע רב על דפוסי הנסיעה של אנשים בערים וביניהן. המודל העסקי של החברה בנוי על המידע שהיא מוכרת לרשויות מקומיות, וכן לחברות אחרות שפועלות בעולם התחבורה.

כך למשל, אובר היא לקוחה של מוביט, שמאפשרת לה לתכנן טוב יותר את שירותי הנסיעות שלה, איפה יש יותר נוסעים ולאן הם נעים במהלך היום. זה גם מאפשר לחברות להתמודד טוב יותר עם בעיית ה"מייל האחרון", המרחק שאנשים צריכים לעבור בין הירידה מאמצעי התחבורה הציבורית ועד ההגעה ליעד שלהם. מידע כזה חשוב למשל לחברות הקורקינטים, שזאת הבעיה שהן מנסות לפתור. באתר שלה מדווחת מוביט על יותר מ-800 מיליון משתמשים באפליקציה ברחבי העולם.

"אנשים נוסעים, הולכים ועומדים"

ב-2018, לאחר סבב הגיוס האחרון, אמר המנכ"ל ארז ל"גלובס": "אנחנו אוספים למעלה ממיליארד נקודות מידע על תנועה כל יום. מדובר בנקודות מיקום של כלי תחבורה, אנשים נוסעים, הולכים ועומדים, והיכולת לקחת את המידע הזה ולדעת לאיזה כלי תחבורה לשייך אותו - להפוך את הנקודות לנתיב - אנחנו היחידים שיודעים לעשות את זה. גם בגלל המורכבות של ניתוח המידע, וגם בגלל שלמוביט יש את מאגר המידע הגדול בעולם, בנוגע לתחבורה ציבורית.

"חשוב לנו לפתח את היכולת שלנו לנהל כמויות עצומות של מידע באופן אפקטיבי, עם אינטליגנציה מלאכותית. אנחנו מפתחים את המערכת הזאת בעצמנו, כי זה מידע ייחודי: אנחנו נמשיך לעבוד על פיתוח היכולת שלנו לקחת מידע על כיוון, מהירות ואמצעי תחבורה ולהפוך אותו למידע אפליקטיבי".

"אנחנו צוברים המון מידע סטטיסטי מתנועת האנשים שנותן לעיריות תמונה מלאה של התנועה בעיר", הוסיף ארז באותה שיחה. "כאשר אנחנו מספקים לערים את המידע הזה, שלא היה קיים היום, לעיר יש אפשרות לשפר את תשתית התחבורה העירונית ולהתאים אותה לצרכי התושבים בצורה יותר טובה".

אינטל מנסה לעבור מהפך

אינטל מנסה בשנים האחרונות לשנות את פניה - מחברה שמתקשה להתחבר לסטארט-אפים ונחשבת למשמידה סדרתית של רכישות, היא מנסה לפתח מודל של חדשנות פתוחה. בוב סוואן, סמנכ"ל הכספים שהפך למנכ"ל, מוביל את התהליך הזה בשנה האחרונה, ולא במקרה החברה ביצעה שתי רכישות גדולות בישראל - הבאנה לאבס, שפיתחה שבבים לבינה מלאכותית, ונרכשה תמורת 2 מיליארד דולר; וכעת מוביט.

בשתי החברות האלו הייתה אינטל קפיטל בעלת מניות, וסביר להניח כי יש לזרוע ההשקעות של ענקית השבבים תפקיד משמעותי בהחלטה לבצע את הרכישות. אינטל גם הקימה אקסלרטור חדש בישראל, והעמידה בראשו את צחי וייספלד, שהיה אחראי על תוכנית האקסלרטורים של מיקרוסופט.

ועדיין, מה אינטל מחפשת בחברה כמו מוביט? אם במובילאיי עוד משולבים שבבים חכמים ואלגוריתמים של בינה מלאכותית - שני דברים שמתחברים לפעילות הליבה של אינטל - במוביט הסיפור הוא מידע, ניתוח ועיבוד שלו.

הסיפור של תחבורת העתיד הוא הרבה מעבר לסוללה חשמלית ורכב אוטונומי ואינטל בונה בשנים האחרונות את מעמדה בהקשר הזה בבטחה. הצעד המשמעותי הראשון שלה הוא רכישת מובילאיי כמובן, שגם היא לא זרוע שמפתחת חומרה ותוכנה לרכב האוטונומי, אלא חברת שמייצרת דאטה רב ערך באמצעות הנהגים - משתמשים שלה, המשמשים כ"סנסורים" שאוספים כל העת מידע על סביבתם.

באותו אופן, מוביט היא הרבה מעבר לשירות תכנון הנסיעה שצרכן הקצה רואה. כמו ווייז בשעתה, גם מוביט אוספת כל העת מידע רב ערך על הסביבה העירונית, תוך שהמשתמשים שלה משמשים כסנסורים עבורה. וכמו ווייז בשעתה, היא נעזרת לא רק בדיווח פסיבי של המשתמשים באמצעות עצם השימוש באפליקציה. מוביט נהנית מרוח ההתנדבות האקטיבית של משתמשים שמסייעים לה להעשיר ולטייב את המידע שהיא אוספת. המידע הזה נוגע למסלולי נסיעה, תחנות אוטובוס ועוד.

מוביט טוענת כי בידיה מאגר המידע התחבורתי הגדול בעולם. כך, בעוד המידע של מובילאיי מספק לאינטל מידע על צד הרכב, המידע של מוביט מעניק לה תמונה רחבה על התנהגות כלל האקוסיסטם התחבורתי, מפת הדרכים, רשתות תחבורה ציבורית שונות, ואפילו יכולת להצליב בין רצונות הנוסעים להתנהגות שלהם בפועל. למעשה, החיבור האמיתי פה הוא בין מובילאיי למוביט, ולא במקרה שעשוע הוא זה שמייצג את אינטל בדירקטוריון מוביט.

בפברואר 2018, לאחר סבב הגיוס שבו נכנסה אינטל להשקעה בחברה, אמר מנכ"ל מוביט ל"כלכליסט": "ההשקעה מעידה על כך שאינטל מעוניינת לקחת חלק בעולם המוביליטי, אבל היא גם שחקן גדול בתחום המידע. מדובר על השלמה של מידע שמגיע מכלי רכב בעזרת מידע על ביקוש ותנועה של אנשים בתוך העיר. השילוב הזה יוצר תמונה מלאה מאיפה לאיפה אנשים רוצים לנוע ומתי".

המשבר דווקא מייצר הזדמנות

כך, עם מובילאיי מצד אחד, ומוביט מצד שני אינטל תוכל ליצור מערכת תחבורה כשרות Mobility as a Service כמעט לכל עיר בעולם כבר בעתיד הקרוב, תוך שהיא מבססת את התשתית של הטכנולוגיות האלה מעבדים ושרתים של אינטל שיוצעו בחבילה אחת.

העובדה שאינטל היא חברת ענק, שחיבור עם ממשלות ורגולטורים אינו זר לה, יכולה לסייע לה בהתרחבות במיוחד בתחום התחבורה שבו נודעת חשיבות רבה לקשר עם עיריות וממשלות מצד אחד ומצד שני לגופי השלטון. לרשויות חשוב לעשות עסקים עם גופים גדולים, מוכרים ובעלי תזרים מזומנים שיישארו בשטח גם בעתיד הרחוק.

התזמון של העסקה, בתקופת הקורונה, מפתיע מעט בהתחשב בכך שמדובר באפליקציה שמנהלת מידע על תחבורה ציבורית, כשאנשים מנסים להימנע מלנסוע בה. מנגד, אנשים יעדיפו לתכנן את הנסיעה שלהם ולהיות כמה שפחות זמן באוטובוסים ורכבות. עם זאת, זה לא הסיפור מאחורי העסקה - אלא החיבור לתחבורה חכמה וערים חכמות. זה טרנד שהחל לפני משבר הקורונה אך במידה רבה אפשר להגיד שהוא דוחף אותו קדימה. הסיבה לכך היא שיש הבנה גדולה יותר עד כמה חשוב שיהיה מידע זמין שיאפשר לנהל את חיי התושבים באופן חכם, ויספק שליטה ובקרה לרשויות. בכלל, המשבר הפך אנשים וגופים להרבה יותר דיגיטליים, כך שגם בצד הזה - זאת מגמה חיובית.

מוביט תשלים את מובילאיי

כל עסקת ענק שנחתמת בימים קודרים אלה מלווה בהרמת גבות בעולם ההשקעות, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בעסקה מעולמות האוטו-טק, התחבורה השיתופית והתחבורה בכלל. הענף הגלובלי הזה סופג במהלך משבר הקורונה מהלומות מימין ומשמאל - החל מקריסת הרלוונטיות (וההכנסות) של התחבורה הציבורית בעולם, אפקט שצפוי להימשך עוד הרבה אחרי משבר הקורונה; עבור דרך המצב הפיננסי והלוגיסטי הקשה אליו נקלעה מתחילת השנה כמעט כל שרשרת המזון של תעשיית הרכב, מהיצרנים ועד לספקים ולמשווקים; וכלה בקיפאון בהשקעות באוטו-טק ובהון סיכון בכלל, שמלווה בחיתוך חד בהערכות השווי.

אבל, וזה אבל גדול, אינטל היא שחקנית לטווח ארוך, עם מספיק משאבים שמאפשרים לה להסתכל שנתיים ואפילו שלוש קדימה, הרבה מעבר לאופק הקודר של משבר הקורונה.

בחזון העתידי שאותו היא רואה, מוביט הופכת לחברה משלימה למובילאיי בתחום האסטרטגי של "תחבורה כשירות" (MAAS), שאליו מתכננת אינטל להיכנס בצורה נרחבת בשנים הקרובות בארבע יבשות.

הנדוניה שאותה מביאה מוביט לפעילות ה-MAAS של מובילאיי, שצפויה להתחיל לפעול מסחרית ב-2022, היא איסוף מידע מדויק על הצורך המעשי בשירותי תחבורה ציבורית בערים, מדינות ואפילו יבשות.

נדוניה כזו מאפשרת לחברה דוגמת מובילאיי לבצע אופטימיזציה של השקעת המשאבים העתידיים שלה בתחום ה-MAAS ולשווק ללקוחות העתידיים שלה בשוק הזה, שצפוי לגלגל עשרות מיליארדי דולרים באמצע העשור, חבילת שירותים מושלמת: החל בכלי הרכב האוטונומיים עצמם, עבור דרך שירותי מיפוי מבוססי מיקור המונים ברזולוציה גבוהה וכלה ביכולת ניהול ציי תחבורה אוטונומיים ואופטימיזציה של ההכנסות מהן.

במילים אחרות, כמה "מוניות רובוטיות" צריך להפעיל בשעות מסוימות ובמקומות מסוימים, אילו נתיבים הם הכי טובים עבורן ולהיכן לא כדאי להיכנס. יתר על כן האפליקציה של מוביט יכולה להוסיף לבסיס הנתונים הגלובלי של מובילאיי עוד כמה מאות מיליוני משתמשים שאוספים עבורה מידע.

מובילאיי ומוביט סירבו להגיב לידיעה. 

עוד כתבות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; דרופבוקס מטפסת במסחר המקדים

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● עליות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"