גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המספרים המאכזבים מאחורי ההחלטה לסגור את מיזם "תל אופן" של עיריית תל אביב

ירידה חדה במספר המנויים לאורך 9 שנות המיזם ורווחיות תפעולית גבולית משקפות את הצניחה בביקוש עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים בת"א ● חברת פרידנזון, מבעלות המיזם, בוחנת את המשמעות המשפטית של הודעת העירייה על הפסקתו, ואת זכותה לפיצוי

תל אופן / צילום: תמר מצפי
תל אופן / צילום: תמר מצפי

בשבוע שעבר הפתיעה עיריית תל אביב את בעלי חברת FSM, המפעילה את מיזם השכרת האופניים "תל אופן", עם הודעתה על הפסקת פעילותו עד חודש אוגוסט הקרוב - כמה חודשים לפני מועד סיום תקופת הזיכיון הראשונה (סוף ינואר 2021) שלה. FSM נמצאת בידי חברת הלוגיסטיקה והשילוח הבורסאית פרידנזון (45%), יחד עם איתן שמיר (45%) ודני שפילמן (10%).

בעיריית תל אביב ייחסו את החלטתם לסיום ההתקשרות לשינוי במצב השוק, וציינו כי "בשנים האחרונות חלה ירידה הדרגתית בהיקף השימושים, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים". רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, הוסיף כי "אין הצדקה בהשקעת כספי ציבור בשירות שרמת הביקוש שלו נמוכה".

 ● גם מיזם הרכב השיתופי של שגריר, Car2Go, מתקשה להתרומם 

פרידנזון עצמה ציינה בדוחות הכספיים האחרונים, ל-2019, כי "בתקופה האחרונה נכנסו לתל אביב ולערים נוספות מספר חברות בינלאומיות אשר מפעילות מערך השכרת אופניים וקורקינטים עירוני שלא מבוסס על תחנות קבועות". מדובר בחברות אופניים דוגמת מובייק, ולא מעט חברות קורקינטים דוגמת בירד (Bird), ליים (Lime) לאו (Leo) ו-Wind, שכלי התחבורה שלהם הולכים ומציפים את העיר העברית הראשונה בשנים האחרונות.

לפי פרידנזון, "חברות אלה מהוות תחרות לפעילות החברה", והיא מתמודדת מולם "על-ידי שיפור השירות והמוצר ועל-ידי הגברת שיתופי-פעולה עם חברות אחרות בתחום כגון רב-קו".

דיווחה על מגעים להארכת הזיכיון

בהודעה של פרידנזון השבוע ציינה החברה, כי היא ו-FSM "בוחנות את המשמעות המשפטית" של הודעת העירייה ואת זכותה של FSM לפיצוי, אחרי שבדוחותיה הכספיים ל-2019 מלפני כחודש וחצי עדכנה פרידנזון על מגעים המתקיימים מול עיריית תל אביב להארכת הזיכיון בחמש שנים נוספות, "תוך כדי שידרוג חלק מהמערך הקיים למערך חשמלי".

גם אם יינתן ל-FSM פיצוי על הצמצום המינורי ממועד סיום הפעלת המיזם בפועל ועד סיום תקופת הזיכיון, כבר כעת ניתן לקבוע כי בכל הנוגע לתוצאות הכספיות שמציגה תל אופן - בסיכום כעשור לפעילות המיזם - לא מדובר הצלחה גדולה, בלשון המעטה. 

מבחינת התוצאות העסקיות של תל אופן לאורך השנים עולה, כי מיזם מערך השכרת האופניים התל אביבי לא הצליח להציג צמיחה בהכנסותיו, הרווחיות ממנו לאורך השנים הייתה שולית, וכל זאת תוך שמספר המנויים השנתיים של המיזם הולך ומצטמק עם השנים, בהשפעת השתכללות הענף והתגברות התחרות.

בשורה התחתונה, רווח תפעולי של פחות מ-3.5 מיליון שקל שהציג תל אופן בסיכומה של 2019 - כפי שעולה מדוחותיה הכספיים של פרידנזון - היה הגבוה ביותר שלו בכל שנות הפעלת המיזם, למעט בשנת תחילת הפעילות - 2011. באותה שנה נהנה מיזם תל אופן מהכנסות חד-פעמיות גדולות של יותר מ-40 מיליון שקל בגין הקמת מערך האופניים, מה שסייע לו להציג באותה שנה רווח תפעולי של כ-7 מיליון שקל.

תוצאות תל?אופן מאז תחילת הפעילות

אולם מלבד שתי שנות הקצה (2019 ו-2011), כמגמה, השורה התפעולית של תל אופן נעה בין הפסדים לבין רווחים לא משמעותיים, כך שבסיכום של תשע שנות פעילות, הרווח התפעולי המצטבר של המיזם התקרב ל-11 מיליון שקל, ובנטרול שנת הפעילות הראשונה שלו, רווחיו התפעוליים בשמונה שנים מסתכמים בפחות מ-4 מיליון שקל.

לצד זאת מציגה תל אופן קיפאון בהכנסותיה לאורך השנים. הכנסות אלה, מהפעלת מערך השכרת האופניים, נעו בטווח שנתי של 14-15 מיליון שקל, והסתכמו בתשע שנים בכ-120 מיליון שקל.

בנוסף נהנתה תל אופן מהכנסות של כמה מיליוני שקלים בשנה במרבית שנות פעילותה מהקמת מערכי אופניים, אולם לפי החברה זו לא השפיעה באופן מהותי על רווחיותה, למעט עם תחילת הפעילות בשנת 2011.

הידרדרות עקבית במספר המנויים

בחינת מספר המנויים של המיזם מצביע על כיוון אחד וברור מתחילת ההפעלה - למטה. בעוד שבשנתיים הראשונות להפעלה (2012-2013) דיווח המיזם על כ-17 אלף מנויים שנתיים, עם השנים אלה הלכו והצטמצמו, וב-2018 הסתכמו בקצת יותר מ-4,000.

במסגרת מיזם תל אופן, חברת FSM מעניקה לעיריית תל אביב שירותי הקמה והפעלה של מערך אופניים שהינו בבעלות העירייה, והוא כולל תחנות עגינה, זוגות אופניים, מערך מיחשוב, אתר אינטרנט ומוקדי שירות, וכן את תפעולו - הכולל תחזוקה, תיקון תקלות וגבייה מהמשתמשים.

כיום המיזם מציע במסגרת הפעלתו תמורה עבור השימוש בדמי מינוי על בסיס תקופות שונות (יומי, שבועי, שנתי וכו') ודמי שימוש חד-פעמיים, על בסיס שעתי, וזאת כאמור, כשהוא מתמודד עם תחרות ההולכת ומחריפה בשנים האחרונות.

FSM ,שטרם כניסתה לפעילות האופניים התרכזה בהקמה, בניהול ובהפעלה של מערך עגלות הכבודה בנתב"ג, חתמה בשנת 2010 על הסכם מול עיריית תל אביב להקמת מערך השכרת האופניים, ובשנים שלאחר תחילת הפעילות מספר התחנות והאופניים שהוא הציע התרחב ברחבי תל אביב. בשלב מסוים המיזם גם החל בפעילות בערים סמוכות (רמת גן וגבעתיים) - אולם ניסיונות היציאה מחוץ לתל אביב לא צלחו.

כיום מציעה העירייה במסגרת מיזם תל אופן כ-1,900 זוגות אופניים בקרוב ל-200 תחנות עגינה המפוזרות ברחבי העיר.

במבט קדימה, חרף סיום הפעילות הצפוי בתל אביב, התחרות הגוברת והקושי לצמוח ולייצר רווחים, FSM ממשיכה בניסיונות התרחבות. הפרויקט המרכזי שלה כעת מתמקד בירושלים, שם היא זכתה באוקטובר 2018 במכרז להפעלת מערך דומה למשך כעשור במרכז העיר, עם 50 תחנות עגינה וכ-400 זוגות אופניים. ההתקשרות בין הצדדים כפופה לכמה תנאים שטרם קוימו במלואם.

יש לציין, כי מיזם האופניים הוא שולי יחסית לסך פעילותה של בעלת השליטה פרידנזון, המתמקדת בהובלה ובלוגיסטיקה, אחסנה ושילוח בינלאומי. החברה נמצאת בשליטת משפחת פרידנזון, והיו"ר שלה הוא גידי אלטמן, לשעבר בכיר בבנק לאומי. 

עוד כתבות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע