מיזם הרכב השיתופי של שגריר מתקשה להתרומם

דוחות שגריר ל-2019, שפורסמו בסוף חודש מרץ, חושפים כי פעילות שיתוף והשכרת הרכבים שלה Car2Go ייצרה בסיכום שנתי הפסד תפעולי של יותר מ-9 מיליון שקל, בהמשך להפסד תפעולי של כ-11 מיליון שקל שהציגה בפעילות זו ב-2018

חברת הרכב השיתופי קאר2גו (Car2Go) שבשליטת חברת שירותי הדרך שגריר מתקשה להתרומם, והיא המשיכה לייצר הפסדים משמעותיים עוד בטרם חלו ההגבלות על תנועת האזרחים בישראל עקב וירוס הקורונה.

בדוחותיה הכספיים ל-2019 מציינת שגריר, כי הנחיות משרד הבריאות והגורמים הרלוונטיים "הובילו לקיטון בהיקף הנסועה בישראל", אולם למועד פרסום הדוחות, בסוף חודש מרץ, התקשתה להעריך את מידת ההשפעה על הפעילות.

גם מיזם האופניים השיתופי של עיריית תל אביב, תל אופן, התקשה להתרומם

ניתן להניח כי גם פעילותה העיקרית של שגריר, המתרכזת באספקת שירותי רכב שונים לחברות ביטוח, נפגעה בצורה ניכרת ממשבר הקורונה, בשל הירידה בנסיעות במכוניות.

דוחות שגריר ל-2019, שפורסמו בסוף חודש מרץ, חושפים כי פעילות שיתוף והשכרת הרכבים שלה, ששמה שונה באחרונה מקאר2גו ל"גוטו גלובל מוביליטי", ייצרה בסיכום שנתי הפסד תפעולי של יותר מ-9 מיליון שקל, בהמשך להפסד תפעולי של כ-11 מיליון שקל שהציגה בפעילות זו ב-2018.

העלייה בהכנסות לא מסייעת לרווחי קאר2גו
 העלייה בהכנסות לא מסייעת לרווחי קאר2גו

פעילות הרכב השיתופי של שגריר מספקת "שירותי השכרת רכבים פרטיים ומסחריים ללקוחות מהציבור הרחב לפרקי זמן קצרים (Car Sharing)", של דקות עד כמה שעות, באמצעות רכבים הפרוסים בעיקר במרכזי ערים גדולות, ובהן חיפה, ירושלים, נתניה, אשדוד וראשל"צ.

בחו"ל יש לה פעילות במלטה, וכן היא פועלת בתל אביב באמצעות מיזם אוטותל, המנוהל כפעילות נפרדת של הקמה, תפעול ותחזוקת מערך שיתוף כלי רכב במסגרת מיזם "אוטותל" של העירייה.

דוחות שגריר חושפים, כי במסגרת פעילות הרכבים השיתופיים שלה, היא אחת מהאחראיות הישירות בשנים האחרונות להגדלת התחרות מול תל-אופן, בעקבות התקשרותה מ-2017 עם חברת מובייק העולמית, הפועלת בתחום האופניים השיתופיים.

בשנה החולפת נפרדה שגריר ממובייק, לאחר שהחברה הבינלאומית הודיעה על כוונתה לסגור את פעילותה באירופה - מה שסייע לשגריר לצמצם את ההפסד השנתי של פעילות הרכבים השיתופיים, בזכות רישום רווח חד-פעמי מההיפרדות.

מדוחות שגריר עולה, כי כיום פעילות האופניים שלה כוללת מערך של כ-3,500 זוגות אופניים שיתופיים "המאפשר למשתמשים לנוע בחופשיות במרחב העירוני על אופניים ייעודיים ללא צורך בהגעה לתחנת עגינה בסיום השימוש", ובתמורה לשימוש נגבה תשלום על-פי זמן הנסיעה בלבד, ללא דמי הרשמה.

בשורה העליונה בסיכום 2019 נהנתה גוטו גלובל מצמיחה שנתית של 20% בהכנסותיה, שהגיעו ל-47 מיליון שקל, בזכות הרחבת הפעילות לערים חיפה, ראשל"צ, נתניה וירושלים, הרחבת פעילותה במלטה ועלייה בהיקף פעילות הרכב השיתופי בתל אביב. אולם הרחבת הפעילות גררה גם עלייה בהוצאות המטה של החברה.

במהלך חודש מרץ חתמה שגריר על מזכר הבנות לא מחייב עם קרן זרה להשקעה של 15 מיליון דולר בגוטו גלובל, לפי שווי חברה של 50 מיליון דולר, והעניקה לאותה קרן אופציה לצרף משקיעים נוספים בהיקף של עד 35 מיליון דולר. השלמת העסקה כפופה לכמה תנאים.