גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אולטימטום או ביצועי חסר? מה עומד מאחורי ניסיון ההדחה של מנכ"ל כלל ביטוח

סערה נוספת בשוק הביטוח כשיו"ר כלל ביטוח דני נוה מנסה להדיח את המנכ"ל יורם נוה ● בצל חלופת האשמות בין הצדדים, ועד העובדים בחברה מצדד במנכ"ל והממונה על רשות שוק ההון משה ברקת ביקש לא לקדם את ההליכים עד שילמד את הנושא

יורם נוה ודני נוה / צילום: כדיה לוי ושלומי יוסף, גלובס
יורם נוה ודני נוה / צילום: כדיה לוי ושלומי יוסף, גלובס

כשנה ו-10 חודשים לאחר שיורם נוה נכנס לתפקיד מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח וכחמישה חודשים לאחר שהפכה לקבוצת הביטוח הראשונה בישראל שפועלת ללא גרעין שליטה, נקלעת החברה לסערה, שכבר מביאה למאבק בין יורם נוה לבין היו"ר דני נוה.

ביום ב’ בערב נודע כי היו"ר פועל להחלפתו של המנכ"ל, שהחל בכהונתו ביולי 2018 בתום הליך איתור ארוך שספג ביקורת. המועמד המוביל לתפקיד הוא רונן אגסי, ראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי ובעבר מנהל הכספים של קבוצת הביטוח הראל, ושקודם לכן היה במגדל ובכלל ביטוח. מניית כלל ביטוח הגיבה לחדשות בעליות חדות של כ-8% נכון לצהריים, הגבוהות בהרבה מהמגמה החיובית ביתר מניות הביטוח.

מהלך ההדחה הפתיע רבים והוא התפרסם זמן קצר לאחר שנעשו גישושים בנושא בין היו"ר למנכ"ל, אך בלי שנעשה דיון קונקרטי וביקורתי בדירקטוריון החברה. עתה נראה כי הצדדים נערכים למאבק.

"יורם נוה יילחם בזה ולא ברור אם יש לדני נוה רוב בדירקטוריון", העריך גורם מעורה, שציין כי "היו"ר דני נוה פירגן לו בדירקטוריון לא פעם ולא פעמיים, ופתאום, ללא התרעה מוקדמת וללא דיון, הוא מנסה לדחוק אותו להתפטר, מהיום למחר. אבל, להעיף מנכ"ל זה אירוע חריג ולא עושים זאת מהיום למחר בנסיבות שבהן מדובר פה. בכל מקרה, דני נוה שותף מלא של יורם נוה בכל הצעדים שנעשו מאז מינויו, כשהיו"ר היה בחברה עוד קודם מינויו של המנכ"ל".

מנגד, גורם אחר בסביבת החברה הסביר כי "בעלי המניות הביעו חוסר שביעות רצון מהמנכ"ל ורצו בהחלפתו במנכ"ל חזק. יורם נוה פגוע, בצדק, אבל הזזתו נדרשת ולא נובעת מאיומים שלא היו בכלל. במבחן התוצאה כלל ביטוח לא מזנקת גם אחרי שנתיים שיורם נוה מנהל את החברה".

ירידה במעמד החברה

בדברים אלה הוא מכוון לכך שכלל ביטוח הייתה קבוצת הביטוח הגדולה היחידה שהפסידה ב-2019, כשבשנה זו ובשנה שקדמה לה הפסידה 338 מיליון שקל ו-148 מיליון שקל, בהתאמה. החברה נשארה הרחק מאחורי המתחרות שעד לפני כעשור היא הסתכלה עליהן מלמעלה. בעבר נחשבה כלל ביטוח לחברה השנייה בענף. היום היא חולקת את המקומות 4 ו-5, עם מי שנחשבה אז כמובילה השוק - מגדל.

התוצאות והמעמד של שתי החברות הללו נשחקו בשנים האחרונות, בצל החלטות ניהוליות שהתבררו כלא טובות ובצל צעדים רגולטוריים, שהכבידו על השתיים יותר מאשר על המתחרות.

תשואות ענף הביטוח מתחילת יולי

כך, המהלך להדחת יורם נוה נעשה, ככל הידוע, אגב ביקורת שהשמיעו בעלי מניות בחברה ביחס לביצועיה. כל זאת בצל מאבק חריף על זהות יו"ר מגדל חברה לביטוח, ניר גלעד, שההליך להדחתו ביוזמת בעל השליטה בקבוצה, שלמה אליהו, הוקפא לאחרונה בשל התערבות הרגולטור. בכלל ביטוח המקרה ייחודי גם משום שהיא חברת הביטוח הראשונה שאין בה גרעין שליטה.

את המהלך מוביל היו"ר, שמונה לתפקידו עוד במאי 2013 על ידי נוחי דנקנר, רגע לפני שאיבד השליטה באי.די.בי, והוא מעורר אמוציות רבות מצד מקורבים משני הצדדים.
כך, גורם שחושב שהדחת המנכ"ל שגויה אומר כי "דני נוה ויורם נוה עבדו יחדיו בהתאמה ועשו את הצעדים יחדיו, כאשר השינוי ביחסיהם נעשה בין לילה, וגם יש להתחשב בירושה הלא פשוטה שיורם קיבל מקודמו". לדבריו, "מה שדני נוה עושה זה מעשה לא ראוי. הוא אחראי על הכל כבר שנים רבות, הוא יו"ר פעיל והוא שותף לכל הדברים והוא זה שצריך ללכת". אותו גורם אף האשים את היו"ר כי "הוא בוחר בהדחת המנכ"ל לאחר שבעלי מניות בחברה לכאורה "איימו" עליו באולטימטום, לפיו זה מי שיילך זה הוא או המנכ"ל. זה לא ראוי ומאוד בעייתי", טען.

בעלי המניות כועסים

מנגד, גורם אחר טוען כי "מותר לבעלי המניות להשמיע את דעותיהם וזה מה שנעשה. איש לא איים. הטענות האלה הן הבל הבלים, שטויות שגויות מייסודן".

בהקשר זה נציין כי בשוק מדברים על כך שרבים מבעלי המניות בחברה, בהם אלפרד אקירוב, אייל לפידות ומורי ארקין, אינם שבעי רצון מביצועי החברה, בלשון המעטה. לכך מוסיפים כי ישנה ביקורת רבה נגד צמרת כלל ביטוח, גם משום שבדצמבר הם דוללו בכ-20% בהנפקת מניות שביצעה החברה.

עם זאת, בסביבת אקירוב הבהירו כי אין לו חלק בדבר ואינו מעורב בהליך כשלא התקבלה תגובה מסביבת לפידות וארקין.

ועד העובדים בכלל ביטוח לקח צד כשהוא נעמד, כצפוי, לצד המנכ"ל כשהוא ומתריע מפני הרעה ביחסי העבודה אם יודח. הוועד גם יוצא נגד הצנחת מנכ"ל מחוץ לחברה.
במכתב ששלח יו"ר הוועד רוני רז ליו"ר החברה הוא כותב כי "כל החלפה של מנכ"ל - ובוודאי מינוי של מנכ"ל חדש, צריכה להיעשות תוך תיאום ושיתוף פעולה מלא עם ועד העובדים... יחסי העבודה בחברה משפיעים באופן ישיר וברור על יציבות החברה כולה, על תוצאותיה ועל ההישגים שלה לטווח הרחוק". עוד הוסיף, כי "אנו רואים טעם ממשי לפגם בניסיון למנות אדם חיצוני כמנכ"ל החברה".

מדירקטוריון כלל נמסר בתגובה למכתב של יו"ר הוועד, כי "דירקטוריון החברה מחויב אך ורק רק לטובת החברה והשאת תשואות לבעלי מניותיה ומפעיל שיקול דעת עצמאי ואחראי לטובת החברה וכל בעלי העניין שלה, כולל עובדיה המסורים של החברה, ודוחים על הסף את כל האמירות והרמיזות האחרות".

גורמים בחברה הוסיפו כי "המכתב של יו"ר ועד העובדים למעשה ממחיש חלק מהבעיות של יורם נוה כמנכ"ל, ובכללן שנדמה שלפעמים הוא מייצג את הוועד ולא מתנהג לפי מה שמצופה ממנכ"ל".

הרגולטור בוחן

הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, ביקש מהדירקטוריון פרטים וביקש גם לא להתקדם בינתיים עם כינוס ישיבת דירקטוריון בעניין ההדחה, "עד שילמד את הנושא", כשהוא טרם גיבש עמדה בנושא.

אפילו שהנסיבות בכלל ביטוח שונות מהמאבק במגדל - שבו התערב ברקת - הרי שעדיין הממונה נדרש לבחון את מה שקורה בכלל ביטוח.

בשוק הביטוח מעריכים כי אם יורם נוה לא יילך, אז היו"ר דני נוה יידרש לעשות מעשה וללכת.

ברקת היה בעבר הבוס של יורם נוה, בתקופתם בצמרת מחלקת תאגידים ברשות ניירות ערך. כמו כן, קודם שמונה לתפקידו הנוכחי, ברקת עשה עבודת מחקר השוואתית על כלל ביטוח, בהזמנת דירקטוריון כלל בהובלת היו"ר דני נוה. לפי הערכות, העבודה תרמה לעזיבה של איזי כהן, המנכ"ל הקודם של כלל ביטוח.

כמו כן, יורם נוה וברקת היו ברשות ני"ע כשמשה טרי היה היו"ר. טרי, נזכיר, היה ועודו הנאמן למניות אי.די.בי בכלל ביטוח - ומי שהיה בפועל הנאמן על מניות השליטה בכלל ביטוח בעת מינויו של יורם נוה.

ועוד היבט: אגסי בכיר ומקורב מאוד למנכ"ל לאומי חנן פרידמן, שנמצא בתחילת כהונתו. תזוזה של אגסי מלאומי תצריך שינוי, שכנראה לא עמד על הפרק, גם בבנק. עד כה פרידמן ביטל שתי חטיבות בלאומי - את זו שניהל בעצמו ואת חטיבת הדאטה, כשכמעט כל הפעילויות הבכירות לא שונו על ידו כשהבנק חווה יציבות והמשכיות. הליכתו של חברו ויד ימינו תהיה השינוי המשמעותי הראשון בחטיבה מרכזית שהוא יידרש להוביל. 

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"