גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"צריך היה לקבל את בקשת 'גלובס' לשידור חי של משפט נתניהו"

ד"ר מתן גוטמן סבור כי השידור מבג"ץ של הדיון בעתירות נגד נתניהו היה הצלחה מסחררת, וחושף איך התקבלה החלטה "פה-אחד" ● "יש תהליך שכנוע. הנשיאה חיות הביאה לקונצנזוס בין השופטים"

ד"ר מתן גוטמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ד"ר מתן גוטמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מה שלומך?

"בסדר גמור. אנחנו בתקופה שבה קשה ללמד, אז את הקורס העיקרי שאני עוסק בו, 'שומרי הסף', במרכז הבינתחומי בהרצליה, אני מעביר באמצעות הזום. אבל התקופה הנוכחית נותנת לי זמן לחקור, אז אני מפרסם ספר על בסיס הדוקטורט שלי. ויש לי גם זמן לעמוד טלגרם שאני מתחזק, ואני גם כותב ערך באנציקלופדיה הבינלאומית של אוקספורד על חוקה בלתי כתובה".

במה עוסק הדוקטורט?

"ביחסי גומלין בין הכנסת לבין הממשלה. הוא מאוד אקטואלי. התאוריה שלי מאוד סדורה. אני חושב שבמציאות הישראלית הכנסת היא מעין חותמת גומי ולא מהווה גורם פיקוח של ממש על הממשלה, ולכן אנחנו צריכים שומרי סף חזקים. אנחנו צריכים בית משפט עליון חזק, ייעוץ משפטי פנימי בממשלה שמשמש כבלם ומאזן, אנחנו צריכים שירות ציבורי מקצועי ומבקר מדינה שבוחן את תוכן ההחלטות, מבצע ביקורת בזמן אמת ועוסק בזכויות אדם".

לפחות בכל הקשור למבקר המדינה, אנחנו כבר לא שם.

"אנחנו רואים שיש שינוי מדיניות משמעותי במוסד מבקר המדינה. המבקר הנוכחי, מתניהו אנגלמן, שינה מדיניות שהתגבשה ב-20 השנה האחרונות והשתרשה באופן מהותי. המדיניות שהתגבשה ואנגלמן משנה אותה היא שביקורת צריכה להיעשות בזמן אמת, שככל הנראה כבר לא תתקיים; ושנית, שהמבקר מטיל אחריות אישית על המבוקרים ומפרסם את שמותיהם. גם זה הופסק. בנוסף, נראה שכבר לא יהיה עיסוק מאוד אינטנסיבי בשחיתות שלטונית או בפגיעה בזכויות אדם.

"בעיניי, הפרשנות שנותן אנגלמן היא שגויה ואינה מתאימה למציאות הישראלית. עם זאת, צריך להיות הגונים ולומר שזה לגיטימי לפרש את סמכויות המבקר באופן שבו הוא מפרש אותן".

מה דעתך על הביקורת שנמתחת על היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בין היתר סביב מעורבותו בפרשת הרפז?

"אני מכיר טוב את היועמ"ש, ואני חושב שהוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה ואדם ישר. אני בטוח שזו גם הייתה עמדתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי הוא דחף למינוי שלו.

"אני מרגיש שיש פה עכשיו מתקפה מתוזמרת על היועמ"ש. בזמנו נורו חיצים על שי ניצן שעזב את המערכת, ועכשיו הם נורים על מנדלבליט. זה מרגיש כניסיון לעשות ליועמ"ש דה-לגיטימציה, וזה נראה כתבנית חוזרת. לצערי זה עלול להגיע גם לשופטים בבית המשפט המחוזי שידונו בתיק ראש הממשלה. אני מקווה שאני טועה".

הופתעת מפסיקת בג"ץ בשבוע שעבר שדחתה את העתירות נגד נתניהו וההסכם הקואליציוני?

"ההערכה שלי הייתה שבסוגיה המשמעותית של הטלת הרכבת הממשלה על חבר כנסת נאשם בפלילים, דעת הרוב תקבע שאין להתערב, אז בתוצאה לא הופתעתי, אבל הופתעתי מכך שפסק הדין התקבל פה-אחד ברוב של 11:0. אני חשבתי שתהיה דעת מיעוט חזקה בעד קבלת העתירה. גם לגבי הסוגיות של ההסכם הקואליציוני התוצאה הייתה צפויה. השופטים השאירו את האקדח למערכות הבאות, ותוך כדי תנועה הביאו להבהרת חלק מהסוגיות הבעייתיות בהסכם".

איך קורה שפסקי דין בשאלות משפטיות די מורכבות מתקבלים פה-אחד?

"אני חושב שהנשיאה אסתר חיות עשתה את הדבר הנכון כשהביאה לקונצנזוס בנושאים שהם בלב המחלוקת הציבורית".

מה הכוונה "הנשיאה חיות הביאה לקונצנזוס בין השופטים"? הרי כל שופט אמור לפסוק על-פי דעתו ובאופן עצמאי ומנותק מעמיתיו להרכב.

"עבדתי בעבר בבית המשפט העליון. זה לא שכל שופט רק יושב עם עצמו וכותב את פסיקותיו בלי לדבר עם האחרים. השופטים בסופו של יום מדברים ביניהם ומביאים בחשבון גם שיקולים מוסדיים. זה תהליך שקורה גם מאחורי הקלעים, וזה תהליך של שכנוע שהוא לגיטימי. עם זאת, אני מרשה לעצמי להמר שכשיפורסמו ההנמקות המלאות, שטרם פרסמו, נראה חילוקי דעות בהנמקה בין השופטים".

מה דעתך על השידורים החיים מהדיונים שהתאפשרו בעקבות בקשת "גלובס"?

"השידור החי היה בעיניי הצלחה מסחררת. ולראיה - יותר ממיליון צפיות נרשמו, וההנגשה של ההליך השיפוטי סייע לציבור להבין טוב יותר את אופן התנהלותם של ההליכים בבתי המשפט ואת תהליך החשיבה המשפטית. אני חושב שהשידור החי חיזק את מעמדו של בית המשפט ואת אמון הציבור בו. צריך לתת קרדיט למשנה לנשיאה, השופט חנן מלצר, שהוביל את המהלך בעליון".

שופטי המחוזי בירושלים דחו את בקשת ב"גלובס" לאפשר לנו שידור של דיון הקראת כתב האישום בתיק ראש הממשלה ב-24 במאי. מה דעתך על ההחלטה?

"אני חושב שבית המשפט צריך היה לקבל את בקשת 'גלובס' ולשדר בשידור חי את הדיון ממשפט נתניהו. ההחלטה הלא מנומקת של השופטים השבוע אינה מבוססת ואינה עולה בקנה אחד עם ההמלצות של ועדת דורית ביניש, שפורסמו כבר ב-2004, בוודאי כאשר מדובר בדיון הקראת כתב אישום שאין בו שמיעת עדויות.

"אין ספק כי מדובר בדיון תקדימי עם עניין ציבורי חריג ביותר, שראוי היה לשדרו. זה מקרה יוצא דופן וייחודי כפי שצוין במסקנות ועדת ביניש. היה ראוי לפחות שהשופטים היו מבקשים את התייחסות כלל הצדדים להליך לבקשה, והיה ראוי שהחלטה בסוגיה כה משמעותית לפומביות הדיון תהיה לכל הפחות מנומקת, כדי שאפשר יהיה להבין את הרציונל מאחוריה".

מהי בעצם הסיבה שלא לאפשר שידור של דיון כזה? הרי הטכנולוגיה קיימת, הדיון ממילא משודר לאולמות סמוכים, ועיקרון פומביות הדיון הוא עיקרון יסוד בשיטה שלנו שאמור לאפשר לכל אחד לצפות בדיון בבית המשפט.

"התכלית העיקרית של המשפט הפלילי היא גילוי האמת. יש מי שחושש שמימוש פומביות הדיון בשידור חי יביא למצב שתהיה פגיעה בהליך התקין. יכול להיות חשש שעדים יושפעו מעצם הנוכחות של מצלמות.

"השיקול של השפעת שידור על העדים הוא לגיטימי, אבל חשוב לומר שבמרבית המחקרים שנערכו בארצות-הברית, המסקנה הייתה שהשידור החי לא משפיע על העד, והוא לא ישנה את עדותו בגלל צילום הדיון. עצם המעמד של מתן עדות בבית משפט משפיע, אבל זה היינו הך אם יש מצלמה פתוחה או אין מצלמה פתוחה".

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה ואסיה; בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד ליבת ה-PCE

דאקס מתחזק ב-0.4%, פוטסי מוסיף 0.7% וקאק עולה ב-0.3% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד