אחרי הצלחת השידור החי מבג"ץ: "גלובס" מבקש להעביר בשידור חי את הדיון ממשפט נתניהו

בג"ץ התיר את שידור הדיונים הנוגעים לשאלת הרכבת ממשלה ע"י ראש ממשלה הנאשם בפלילים בעקבות בקשות חוזרות ונשנות של "גלובס" • אם אלה הותרו, על אחת כמה וכמה שיש להתיר דיון בו רה"מ נדרש להשיב לאישום נגדו

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

אחרי הצלחת השידור החי של דיוני בג"ץ, "גלובס" מבקש מבית המשפט המחוזי בירושלים להעביר בשידור חי את הדיון ממשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"גלובס" והחתומים מעלה, אבישי גרינצייג וחן מענית, פנו היום (ה') לשופטי בית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה לעשות שימוש בסמכותו על-פי סעיף 70(ב) לחוק בתי המשפט ולאפשר שידור של דיון הקראת כתב האישום בתיק ראש הממשלה ב-24 במאי. זאת, על-פי המתווה המוצע בהוראת הנוהל שפרסמה נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, שאיפשר את העברת השידורים החיים מבג"ץ בתחילת השבוע.

בבקשה שנוסחה בסיועו עו"ד אהרון גרבר מפורום קהלת, אנו טוענים כי יש לאפשר את שידור הדיונים בתיק נתניהו. לפי הבקשה, "ההליך דנן מגלה עניין ציבורי מיוחד, במסגרתו נטען על-ידי המאשימה כי ראש הממשלה ביצע עבירות פליליות חמורות ביותר בתחום טוהר המידות, לאורך שנים ובמסגרת תפקודו כראש ממשלת ישראל. מעולם בתולדות מדינת ישראל לא הואשם ראש ממשלה מכהן בפלילים. דומה כי אין צורך להכביר במילים אודות העניין הציבורי הגלום בניהול ההליך ובחשיפת האמת לאור".

עוד כתבנו בבקשה, בין היתר, כי לאחרונה התקבל נוהל של נשיאת העליון חיות שהסדיר את שידור דיוני בג"ץ, אך שותק לגבי שידור דיונים בערכאות האחרות, ושיקול-הדעת בעניין זה נשמר לכל מותב ומותב ולנסיבות כל תיק ותיק. "נדמה כי אם בג"ץ התיר שידור דיונים הנוגעים לשימוש בתקש"ח ושאלת הרכבת ממשלה על-ידי ראש ממשלה הנאשם בפלילים - על אחת כמה וכמה יש להתיר לשדר דיון בו ראש ממשלת ישראל נדרש להשיב לאישום נגדו".

אנחנו טוענים כי "מימוש עיקרון פומביות הדיון באמצעות הנגשתו לציבור נדרש גם בימים כתיקונם, אך בימי הקורונה יש סיבה כפולה ומכופלת - שלא לומר אקספוננציאלית - להיענות לבקשה".

לשיטתנו, אף מבחינה פרקטית, עוד טרם נידרש למגפת הקורונה, בקשה זו היא צורך קריטי. "בכל בית המשפט המחוזי אין אולם שיכול להכיל את כל נציגי כלי התקשורת המעוניינים לסקר את הדיון, ואף לא רבע מנציגי כלי התקשורת. פתיחת משפטו של ראש הממשלה צפוי לעורר עניין חסר תקדים בישראל ומחוצה לה. אף מטעם זה, ומשום כבודו של מותב זה ושל הנאשמים, מתבקש בית המשפט להתיר את שידור הדיון".

אנחנו מזכירים כי נאשם מספר 1, ראש הממשלה נתניהו, דרש כי השימוע בעניינו יתקיים באופן פומבי.

לסיכום הבקשה, כתבנו כי "בימים בהם הגישה החופשית של הציבור לבית המשפט מוגבלת, אנו מבקשים מבית המשפט הנכבד להפעיל את סמכותו לאפשר שידור של צילום או הקלטה של הדיון; בין אם בדרך של צילום או הקלטה מטעם בית המשפט ושידורו לכל המעוניין, ובין אם בדרך של מתן אישור לתקשורת לצלם או להקליט את הדיון בדרך שיורה בית המשפט הנכבד". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.