גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לנצל את המשבר: התאחדות האדריכלים דורשת מהמדינה לרכוש 80 אלף דירות מהקבלנים

שישה סעיפים מופיעים במסמך שחיברו בהתאחדות האדריכלים, להצלת ענף הבנייה ● בין תמיכה בפריפריה לקידום תחבורה ציבורית, הם מבקשים גם רשת ביטחון נרחבת לקבלנים ● היו"ר דוד קנפו: "אנחנו כמו מישהו שעומד על סף תהום"

דוד קנפו, יו"ר עמותת האדריכלים / צילום: איל יצהר
דוד קנפו, יו"ר עמותת האדריכלים / צילום: איל יצהר

בתחילת החודש שלחה חיברו בהתאחדות האדריכלים מכתב לממשלה, ובו הצעות לייעול תחום התכנון בישראל על רקע משבר הקורונה. לצד דרישות כמו הגברת הציפוף בערים וטיפול בתחבורה ציבורית, ומנגד הדרישה לחזק את יישובי הפריפריה, מבקשים אנשי ההתאחדות לנצל את משבר הקורונה לצורך ניסוח מחדש של חוק התכנון והבנייה, ואפשרות לרישוי עצמי של האדריכלים. דרישה לא טריוויאלית המופיעה במסמך האדריכלים היא שהמדינה תבטיח רכישה של 80 אלף דירות, כפי שהיה בימיו של אריק שרון כשר השיכון.

מה לכם ולהבטחת רכישת דירות?

דוד קנפו, יו"ר התאחדות האדריכלים: "אנחנו חברנו בעניין הזה לקבלנים שטוענים שאין ודאות לייזום. לדבריהם, הם לא מוכנים ללכת להרפתקאות. צריך שהממשלה תיתן רשת ביטחון. זה היה קיים בתקופת אריק שרון. זה חלק מניסיון יותר גדול שלנו לשחרר חסמים כדי שתהיה מציאות אחרת".

הקבלנים, אגב, ביקשו התחייבות של המדינה לרכישה של דירות שלא יימכרו תוך שלוש שנים ממועד השלמת בנייתן - אך לא נקבו במספר. האדריכלים מפנים את המסמך שלהם דווקא לדלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון.

למה החלטתם לפנות לממשלה עכשיו? מה אתם מצפים שיקרה?

"יש פה משבר שמטלטל את המציאות ומבקש ממנה לחשב מסלול מחדש. לחוק התכנון והבנייה עשו כבר עשרות תיקונים והוא מטולא לחלוטין.

"המשבר הוא ההזדמנות להביא חוק תכנון ובנייה שמתאים למאה ה-21. אני מכוון לכך שהתכנון יהיה הרבה יותר גמיש ופתוח ולא תהיה רשימה אינסופית של איסורים שסותרים זה את זה. החוק הזה יצטרך לאפשר התאמה למציאות שמשתנה במהירות. במקום להמציא כל פעם ועדות חדשות שמייצרות קיצורי דרך, כמו הוותמ"ל עם שכונות הרפאים שלו, צריך חוק תכנון ובנייה חדש ששם דגש על מענה מיידי וזמין על צורכי החברה בישראל".

במכתב אתם מבקשים לקבל את האפשרות לרישוי עצמי. כלומר, ללא תיווך של פקידי מחלקת ההנדסה. עד עכשיו האדריכלים דווקא התנגדו לכך, משיקולי ביטוח. מה השתנה כעת?

"אין סבירות ואין צורך שאני, כדי לקבל היתר בנייה, צריך להראות לעירייה פרטי גדר, חלון או את מהלך המים בבניין. אני חושב שאנחנו צריכים ליצור מצב שמרגע שיש תוכנית בינוי לשכונה או לרחוב וישנו המידע שאנחנו מקבלים מהעירייה, יעבור הכדור לידי עורך הבקשה, הוא האדריכל. לפי גישתי, מהנקודה הזאת הוא יכול לקחת את האחריות ולחתום על היתר הבנייה. מספיק שזה יעמוד בדרישות של כיבוי אש והג"א".

אתה חושב שאפשר לסמוך על אדריכלים שייצרו תכנון איכותי ללא מנגנוני בקרה?

"אם היו מציבים ליד הרופא המנתח פקחים ובירוקרטים בזמן שהוא עושה ניתוח ראש, יש ודאות גמורה שלא היית קם משולחן הניתוח. הרגולציה הרבה לא מייצרת איכות תכנונית ראויה. לא בכדי אנחנו בונים את אותו בניין כבר 40 שנה. בדרך כלל נוצר מצב שאדריכלים בכירים עוברים ויה דולורוזה בכל מיני מסלולים. בשביל מה? אם יהיה אדריכל שטעה, הוא צריך להיקנס".

במכתב שלכם אתם מבקשים גם ציפוף של הערים וגם חיזוק של הפריפריה. איך זה מתיישב ביחד?

"המעשה האדריכלי הוא חברתי ואנושי בעיקרו. אני מאמין שהציפוף חשוב כדי להגביר את העירוניות, ומאידך, וזה לא סותר, צריך להיות גבול לגידול העירוני. זה לא הגיוני שתהיה עיר כמו לאגוס, שיש בה 100 מיליון תושבים. ערי הענק האלה הן בדרך כלל עניות. עירוניות טובה צריכה להיות מוגבלת. הדגם האירופאי, כמו ברצלונה, מרסיי או ציריך, מוצלח יותר מאשר אלה של אסיה והעולם השלישי".

"החשש ממגפות ישנה את התכנון"

קנפו הוא הבעלים של משרד האדריכלים קנפו כלימור, והוא מספר שבתקופת הקורונה לא הוציא משרדו אף עובד לחל"ת: "לא נפגעה שגרת העבודה אך כן הבנו שהגיע אולי הזמן לשינוי מהותי.

"אנחנו נמצאים בתקופת מעבר. עוד לא חזרנו לעבודה מלאה. זה כמו מישהו שעומד על קרקע יציבה על פי תהום. הוא עוד לא יודע בכלל מה עומק השבר ואם הוא יכול להתקדם הלאה.

"עצם העובדה שאתה לא תתקרב לנתב"ג בחצי השנה הקרובה, שתחפש את המצרכים שלך בסביבה המיידית, שיש ריחוק חברתי - כל הדברים האלה גורמים לשינוי של תפיסות בתכנון ובנדל"ן. אני מעריך שתהיה לדברים האלה משמעות בתפיסת הקהילתיות, הרחוב, התנועה. אין לי ספק, זה ברור לגמרי".

איך זה יתבטא באדריכלות שנראה ברחובות?

"אדריכלות לא מתעסקת רק בחומר, היא מתעסקת באנשים. כשאני מתכנן מגורים שיש בהם אספקטים של תעסוקה, מסחר ובידור, כשאני מתלבט ביחס לצפיפות הוורטיקלית, כשאני מנסה לשאול שאלה כמו האם יש מגבלה לגודל עיר. התכנון שלי לא ישתנה עכשיו ב-180 מעלות אבל ברור שעליי לתת פרשנות אחרת לעירוניות, לפרברים, לבנייני המשרדים, לאוניברסיטאות ואפילו לדירות שאני מתכנן. האקלים שמשתנה והחשש ממגפות ישנו את תוצרי לוח השרטוט של האדריכלים". 

עוד כתבות

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

אחת המסעדות הטובות בישראל שינתה גישה בגלל המלחמה - ובינתיים, זה כנראה משתלם

מסעדת העילית היפנית איי, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הדאו ננעל בעליות בשבוע הטוב ביותר מתחילת השנה

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד