גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שגריר גיאורגיה בישראל מסביר למה הם כל-כך רוצים את התייר הישראלי

השבוע קפריסין שינתה את הדירוג של ישראל – ממדינה בקטגוריה A לקטגוריה B - מדינה שהסיכון בהידבקות בקורונה בה גבוה יותר ● נכון לעכשיו גיאורגיה תהיה מוכנה לארח את הישראלים מ-1 ביולי, ובינתיים כבר הגדירה את ההנחיות לתיירים בבתי מלון ובמסעדות

התפשטות הקורונה בגאורגיה / צילום: AP
התפשטות הקורונה בגאורגיה / צילום: AP

דילמת המדינות הירוקות. מצד אחד הן רוצות את התייר הישראלי, הבזבזן הגדול, זה שמוציא כסף לא רק במסעדות אלא גם בשופינג. מצד שני, נתוני התחלואה של הימים האחרונים מאלצים את המדינות שבהן שיעורי התחלואה נמוכים, אותן מדינות שמוגדרות ירוקות, לחשוב האם הן משנות את הגישה כלפי ישראל.

חלקן לא מחכות: השבוע קפריסין שינתה את הדירוג של ישראל - ממדינה בקטגוריה A, כלומר מדינות שמוגדרות בסיכון נמוך לאור שיעורי התחלואה בהן, לקטגוריה B, כלומר מדינות שבהן הסיכון גבוה יותר. קפריסין מגדירה שלוש רמות: A  B ו-C, בהתאם לסטטוס האפידמיולוגי שלהן.

בקטגוריה A שמוגדרת כרשימת המדינות עם הסיכון הנמוך ביותר נמצאות מדינות כמו אוסטריה, בולגריה, קרואטיה, שוויץ, נורבגיה, סלובקיה, הונגריה, יוון וגרמניה. במדינות קטגוריה B שבהן הסיכון נחשב לגבוה יותר בתחשיב של מספר חולים לפי האוכלוסין נמצאות ישראל, פולין ורומניה. בקטגוריה C נמצאות צרפת, איטליה, פורטוגל, ספרד, בריטניה, הולנד ואחרות. המשמעות עבור הישראלים שנוחתים בקפריסין היא שכל עוד ישראל מדורגת בקטגוריה B, על הנוסעים יהיה להציג ממצאי בדיקות קורונה PCR שבוצעה במדינת המקור בטווח של 72 שעות לפני הטיסה. הבדיקה תוצג לפני העלייה למטוס.

מוקדם יותר השבוע פרסמנו כי גם גיאורגיה, שתכננה לחנוך את החזרה לשגרת התיירות שלה עם פתיחת הגבולות לישראלים באמצע יוני, תדחה את המועד וזאת לבקשת הרשויות בישראל. המועד המעודכן כעת הוא ה-1 ביולי, כך לפי שגריר גיאורגיה בישראל, לאשה זבאניה, שמסביר בראיון ל"גלובס" עד כמה גיאורגיה משוועת לתיירים ולמה הישראלים הם נדבך חשוב מכך.

 שגריר גיאורגיה בישראל, לאשה זבאניה / צילום: G. Abdaladze

לדבריו, "גיאורגיה החליטה לפתוח את הגבולות שלה לכמה מדינות מה-1 ביולי ובהן גם ישראל, תיירים ממדינות אלה לא יידרשו בבידוד. נושא שנמצא בבחינה בימים אלה הוא האם לחייב את התיירים מישראל להציג ממצאי בדיקת קורונה. התוכנית הייתה שהישראלים יהיו התיירים הראשונים בגיאורגיה ב-15 ביוני, אבל בינתיים, בשל נתוני התחלואה ובגלל הארכת חובת הבידוד לנכנסים לישראל עד ה-1 ביולי (לפי הודעה שקיבלו חברות התעופה השבוע), גיאורגיה תהיה מוכנה לארח את הישראלים מה-1 ביולי.

"אנחנו מנהלים מו"מ עם כמה מדינות בהן יוון, מונטנגרו, אוסטריה, קפריסין ליטא ואסטוניה לטובת הסכם בילטראלי להסרת חובת הבידוד בין המדינות. כיום כל אזרח גיאורגי שנכנס למדינה מחויב בבידוד של 14 ימים".

זבאניה מפרט כי גיאורגיה כבר הגדירה את ההנחיות לתיירים בבתי מלון או במסעדות. לדבריו, במסעדות יידרשו הסועדים לשמור על מרחק של 2 מטרים בשעה שהמלצרים מחויבים להצטייד בכפפות שיוחלפו בשירות לכל שולחן. בבתי מלון אורחים שהם לא בני זוג יידרשו ללון במיטות מופרדות כשהכנסת מיטה שלישית לחדר בבית מלון תתאפשר רק עבור ילדים מתחת לגיל 12.

עוד הוא מפרט כי הנסיעה במונית מוגבלת ל-2 נוסעים. בשדה התעופה, בדומה לנהלי במדינות שונות כולל בנתב"ג, מלווים לא יכולים להיכנס. הנוסעים עוברים בדיקת חום ובטיסות של פחות מ-3 שעות לא יוגש מזון כשהדיילים נדרשים לביגוד ממוגן. נושא עטיית המסיכות עולה להצבעה בממשלה כשיבקשו לאשר חובת עטיית מסיכת רק במקומות ציבוריים שיוגדרו לפי גודלם והאפשרות לשמירה על מרחק. ובכל מקרה המפרים חשופים לקנס של 7 דולר בלבד.

זבאניה מדבר עברית שוטפת. הוא חזר לישראל לקדנציה שנייה אחרי שכיהן כשגריר בין השנים 2005 ל-2008. הוא גאה לספר על נתוני התחלואה בגיאורגיה שהם מהנמוכים בעולם. לפי הנתונים העדכניים, 831 חולים אובחנו עד כה במדינה שמונה 3.9 מיליון תושבים, 694 מתוכם החלימו. מניין המתים עומד על שלושה. "נערך דיון לגבי ישראל ונתוני התחלואה בימים האחרונים. לאוכלוסיה של 9 מיליון הגידול של הימים האחרונים אל מול מספר הבדיקות שנעשות ביום, הוא אינו משמעותי עדיין. משרדי הבריאות מחליפים ביניהם מידע על בסיס יומי. אני יכול להגיד שישראל לא ממהרת לפתוח את התיירות, כי המהירות יכולה להזיק לאוכלוסיה".

למה לגיאורגיה עם נתוני תחלואה נמוכים, להכניס תיירים כשידוע שזהו מקור ההדבקה המוביל?

"בשנה שעברה ביקרו בגיאורגיה 9 מיליון תיירים. התיירות בגיאורגיה מהווה 18% מהתל"ג, לשם השוואה בישראל היא מהווה 5% וביקרו כאן חצי ממספר התיירים. הפגיעה בענף היא משמעותית מאוד. אין לנו פחד להכניס תיירים אבל נרצה להיות זהירים ולכן אנחנו בוחנים מדי יום מה קורה במדינות שעמן אנחנו מצויים במו"מ, כולל ישראל. נכון לעכשיו הישראלים לא יידרשו לבידוד. ב-5 ביוני הייתה לנו טיסה בינלאומית ראשונה מישראל וב-15 ביוני יש טיסה של ישראייר לטיביליסי" (מדובר בטיסה להשבת נוסעים ולא בטיסה סדירה בלו"ז, מ' ר' ח').

מדברים על הסכמים הדדיים אבל ברור שהכיוון הוא בעיקר של תיירים ישראלים שיבואו לגיאורגיה והרבה פחות שיבואו לישראל

"בקיץ שעבר בעונת השיא היו 38 טיסות בשבוע, 70% מהן של חברות ישראליות. ייקח זמן עד שנחזור למספרים האלה אבל זה הכיוון. מספר הישראלים שטסים בקו גבוה פי 20 ממספר הגיאורגים שבאים לישראל. בשנה שעברה ביקרו בגיאורגיה 200 אלף ישראלים. בינואר האחרון ביקרו 24 אלף - עליה של 60% לעומת ינואר 2019. הישראלים אוהבים לבוא לגיאורגיה שרחוקה רק שעתיים ורבע בטיסה, כי הם מרגישים כמו בבית במחירים הרבה יותר זולים - בגלל שרוב החברות שטסות הן ישראליות גם הן מרוויחות מזה.

"מדינות המקור העיקריות לתיירות בגיאורגיה הן בעיקר רוסיה, טורקיה, אייזרבייג'ן, ארמניה אוקראינה ומדינות המפרץ. עם כל המדינות הללו אנחנו לא במו"מ ל-1 ביולי. התיירות בגיאורגיה כוללת לא רק נופש אלא גם תיירות מרפא. גם מישראל מגיעים אלינו לטיפולי שיניים, פלסטיקה ולפונדקאות - בסגמנט הזה יש תיירים שמחכים ל-1 ביולי גם אם ידרשו לבידוד בחזרה לישראל. גם בירושלים וגם בטיביליסי אנחנו עוקבים אחר הנתונים ואחר הממצאים של אנשים שנכנסו לבידוד כי אנחנו יודעים שלוקח לנגיף שבועיים להתפרץ, אם הכל ילך בכיוון הטוב המדינות יוגדרו כשטח מאוחד לתיירות מפה לשם. אם הכול יהיה בסדר ביולי, אני מאמין שבספטמבר נחזור להיקפים של 2019".

"יש להניח ששיעורי התחלואה הנמוכים בגיאורגיה קשורים לעובדה שבתי הספר במדינה סגורים. "בגיאורגיה מסיימים את הלימודים ב-בסוף מאי והתלמידים יוצאים לחופש גדול עד לאמצע ספטמבר. ב-22 למאי הסתיים מצב החירום והוחלט לא לחדש את הלימודים שלא התקיימו גם באפריל ובמרץ".

המחירים של המלונות צפויים להתייקר?

"המחירים השתנו בשיעורים בודדים. זה יעד כל-כך זול לישראלים, שלא נראה לי שאם המלון גובה עוד 20 שקל ללילה, זה משמעותי. בתי המלון צפויים להיפתח לתיירות פנים ב-15 ביוני, כל בתי המלון יעברו מבחן ויצטרכו לקבל אישור ממשרד הבריאות האם הם עומדים בהנחיות".

עוד כתבות

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

אחרי פחות משנה: מנכ"ל חדשות 13 פורש מתפקידו

עפ"י הודעת רשת 13, אור צלקבוניק פורש על רקע "התוכנית המתגבשת לשינויים במודל פעילותה של חברת החדשות" ● רק לאחרונה דווח על שורת מהלכים שתכנן צלקובניק לבצע בחטיבת החדשות, כמו למשל קיצוץ מהדורת שישי לשעה בלבד; המהלך אומנם נותר על כנו, אך לא ברור מה יקרה בהמשך

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש על סף מכירת השליטה גם באלרון

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● סכום העסקה המשוער: כ-90 מיליון דולר

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

וול סטריט ג'ורנל: ישראל רוצה להיכנס לרפיח, וזה יכול להיגמר רע

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

מודיעין: פרויקט תעסוקה חדש יוקם בהשקעה של יותר ממיליארד שקל

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"