גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההרתעה של בנימין נתניהו כבר עובדת

ראש הממשלה ואנשיו מנהלים מסע דה-לגיטימציה נגד כל מי שמבקר אותו • השבוע הגיע תורו של אמנון אברמוביץ' שנזקק לחילוץ מהפגנת תמיכה בנתניהו • התוצאה: רבים נמנעים מביקורת כי המתקפה עליהם ברשתות תהיה חריפה וקיצונית, והאלימות עלולה לרדוף אותם גם לכיכר העיר

שוטרים מחלצים את אמנון אברמוביץ' בהפגנת התמיכה ברה"מ השבוע בתל אביב / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS
שוטרים מחלצים את אמנון אברמוביץ' בהפגנת התמיכה ברה"מ השבוע בתל אביב / צילום: ראובן קסטרו, וואלה !NEWS

1.

יום אחד זה יקרה. מישהו יכה שופט. מישהו יפוצץ עיתונאי במכות, מישהו יירה בפרקליט. אולי זה ייקח זמן, אבל זה יקרה. האקדח כבר מונח על השולחן והמערכה השלישית תגיע במוקדם או במאוחר.

ואולי בעצם אף שופט לא יוכה, אף עיתונאי לא ייפגע קשות, ואיש לא יירה באף פרקליט. זה לא יקרה כי לשונאי מערכות המשפט והתקשורת והפרקליטות, כבר אין בכך צורך. גם ככה, המסר כבר הולך ומופנם. החשש כבר כאן, ההרתעה כבר עובדת.

עדיין לא פחד. עדיין לא אימה. אבל חששות כן. חשש ממתיחת ביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו, חשש מנקיטת עמדה שמצדדת בהחלטות של מערכת אכיפת החוק בעניינו, חשש מיציאה להגנת אלה שמותקפים בבוטות על-ידי אנשי ראש הממשלה וחלק ממעריציו. תחושת החשש משוטטת במשרדי הפרקליטות, היא מרחפת במסדרונות בתי המשפט, במערכות העיתונים ובאולפני החדשות. היא מופיעה ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט, וכמו הבריון השכונתי היא מנחיתה מכה על כל מי שמעז להרים ראש.

הדרך לגרום לחששות במערכות המשפט והעיתונות ולהסתת הציבור נגדן, היא שכלול של אותן דרכים ישנות שבהן משתמש נתניהו כמעט שני עשורים. המתכון המנצח כולל הפחדה, סימון "אויבים" לעיתים בעל כורחם, וחזרה על סיסמות שלעיתים מבוססות על גרעין של אמת ולפעמים על כלום, עד שהן הופכות למעין אמת מוחלטת. המתכון פשוט, כמעט שקוף, אבל כמו במתכון של קוקה-קולה, יש בו גם מרכיב סודי שרק נתניהו מכיר וגורם לו להימכר כמעט תמיד בהצלחה.

מ"פרס יחלק את ירושלים", דרך "עד הקיץ איראן תהיה על סף פצצת אטום", "המצביעים הערבים נעים בכמויות אל הקלפי"; עבור לאמירה מטילת האימה מחודש מרץ השנה, שמגפת הקורונה היא "אולי המשבר הגדול ביותר לאנושות מאז ימי הביניים", ועד הטענות כי "גורמים במערכת המשפט ובעיתוני השמאל חברו כדי לתפור לי תיקים".

נתניהו הוא איש רב-זכויות. חכם, כריזמטי, כמעט גאון במובנים לא מעטים. הוא היה דמוקרט אמיתי והיו לו הישגים לא מעטים כשר אוצר וכראש ממשלה. אבל משהו רע קרה לו בשנים האחרונות.

בעבר, כשהייתה נמתחת עליו ביקורת, הוא היה מגיב באופן ענייני. אבל בכל הנוגע להסתבכותו הפלילית הימים האלה חלפו הלכו. כבר מזמן נראה, שהמשימה של נתניהו איננה לשכנע את הציבור כי הטענות במישור הפלילי נגדו בתיקים 1000, 2000, ו-4000, הן משוללות יסוד, אלא מטרתו לשלול את עצם הלגיטימציה של העלאת הטענות נגדו, ולשכנע שכל מי שטוען נגדו את אותן טענות, של שחיתות, עושה כן כי הוא בעצמו מושחת. ולא משנה אם מדובר בעיתונאים, פוליטיקאים, ראשי מערכת אכיפת החוק, פרקליטים, וביועץ המשפטי לממשלה.

נתניהו שואף לכך שביום הכרעת הדין בעניינו, אמון הציבור במערכת המשפט יהיה כל-כך נמוך, עד שאפילו אם הוא יורשע, לא תהיה להרשעה שום תוקף מבחינת רוב הציבור.

מסע ההרתעה, ההפחדות, ושלילת הלגיטימציה מהעיתונות וממערכת המשפט, כבר מצליח לראש הממשלה ולחסידיו. אף שרוב האנשים עוד לא ממש פוחדים, רובם כבר חוששים לדבר בקול. איך אני יודע? אני מדבר איתם. דיברתי עם עורכת הדין שחוששת להתראיין בתקשורת ולמתוח ביקורת על נתניהו, מחשש שמה שהיא תאמר צפוי לגרום לכך שהקידום של קרוביה במערכת המשפט ייעצר. עם שופטת שחוששת להסתובב ברחוב ללא אבטחה. עם פרקליט שחושב פעמיים לפני שהוא מביע דעה, אפילו בפורומים פנימיים.

אני מדבר גם עם עיתונאים, שדואגים לרסן את הביקורת נגד נתניהו, כי הם יודעים שהמתקפה עליהם ברשתות תהיה קשה, חריפה וקיצונית. שמטר של קללות וגידופים יומטר עליהם ברגע שדעתם תתפרסם. ושהקללות עלולות להגיע גם לחוצות העיר, ל"חיים האמיתיים". מאות קללות וגידופים, וגם איומים, יומטרו גם בתגובה לטור הזה. זה ברור. כי ככה זה עובד.

בשבועות האחרונים ראינו שתי דוגמאות חיות לאופן שבו הדברים מתנהלים. למשל, שיטת נתניהו ואנשיו באה לביטוי בסרטון שנשלח בתגובה לתחקיר על תיק 4000 שפרסם רביב דרוקר ב"המקור". בכתבה ששודרה החודש בערוץ 13, ב-10 ביוני, חשף דרוקר הקלטות של שיחות שנוהלו בין בעל השליטה ב"בזק" ובאתר "וואלה", שאול אלוביץ' ורעייתו איריס אלוביץ', המואשמים במתן שוחד לנתניהו, לבין מנכ"ל וואלה בתקופה הרלוונטית לכתב האישום, אילן ישועה.

הכתבה כללה ראיונות שונים, בין היתר עם אבי וייס, אחד ממליצי היושר הבולטים ביותר של נתניהו.

במקום להגיב לגופם של דברים, או כפי שעשו הזוג אלוביץ', למסור בתגובה שהם ינהלו את משפטם בבית המשפט ולא במקום אחר, בחרה מפלגת הליכוד לצאת בתגובה בסרטון הזוי ואלים, שתוקף את דרוקר חזיתית, בטענה ש"בעולם מתוקן - היה נכנס לכלא על שידור הדלפות פליליות ועל שיבוש הליכי משפט".

מאוחר יותר, כפי שעשה גם במקרים קודמים (למשל, אחרי ההתבטאות ביחס לערבים בבחירות) הסתייג נתניהו מהדברים. אבל המסר על האופן שבו יש להתייחס לדרוקר, כבר עבר. מה אומרים? לא אומרים.

הדוגמה השנייה היא המתקפה על הפרשן הוותיק של ערוץ 12, אמנון אברמוביץ', שבא השבוע ביום שלישי, לסקר את הפגנת הימין ברחבת מוזיאון תל-אביב. אברמוביץ' מסומן כאחד מאויבי נתניהו הגדולים בתקשורת, בין היתר, בשלט המפורסם של הליכוד, שבו תמונתו התנוססה לצד תמונותיהם של דרוקר, גיא פלג, ובן כספית.

כמה עשרות מהמפגינים שהפנימו את המסר, התגודדו סביב אברמוביץ', באופן מאיים, קיללו וגידפו אותו, והוא נאלץ לצאת מהמקום בעזרת שוטרים שגוננו עליו.

את התוצרים של מסעות הדה-לגיטימציה של נתניהו מצאנו בתגובות למתקפה על אברמוביץ' שהייתה רוויית אלימות מילולית קשה, ונראה היה שהיא עלולה חלילה להפוך גם לאלימות פיזית. אני כבר מספיק מבוגר כדי לזכור שפעם מתקפה אלימה כמו זו, הייתה מקבלת גינויים מקיר אל קיר. משמאל, מימין, מלמטה, ומלמעלה. אבל הפעם, הוקעת המתקפה על עיתונאי בחוצות העיר, הייתה הרבה יותר מסויגת וחלקית. ואי-הוקעה כללית של אלימות כזו, מדגימה את השפל שאליו הגענו.

2.

ביום רביעי פורסם כי במסגרת הליך גישור הציע ביהמ"ש ליו"ר לשעבר של המכינה הקדם-צבאית "בני ציון" יובל כאהן, ולמי שהיה מדריך במכינה, אביב ברדיצ'ב, המואשמים במשפט "אסון נחל צפית", לחתום על הסדר טיעון, שבו הם יודו בעבירה של גרימת מוות ברשלנות, במקום בעבירה של המתה בקלות דעת.

עכשיו, כשמערכת המשפט הפלילית עמוסה לעייפה, הסדרי טיעון הם כורח המציאות. אבל יש מקרים שבהם אי-הצדק שעלול להיעשות בעקבות ההסדר, זועק לשמיים.

הטיול לנחל צפית, שאליו יצאו נערי המכינה ב-26 באפריל 2018, ושממנו לא שבו עשרה מהם, נעשה במקום ובזמן מועדים לפורענות, כאשר היה ברור לחלוטין לאחראים, כי לטייל בערוץ הנחל באותו היום, זה כמו רולטה רוסית.

האישום בעבירה של המתה בקלות דעת נועד בדיוק למקרים כאלו - כאשר הנאשם לוקח סיכון בלתי סביר שמתממש, אך מקווה שהתוצאה הקטלנית לא תתרחש. 

***חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר ההחלטה להגיש כתב אישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, איריס ושאול אלוביץ' מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות