גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אין אופק - ארקיע עשויה להישאר בהדממה עד לפסח 2021

החברה, שאינה פעילה מאז חודש מרץ, לא בטיסות הפנים ולא בטיסות הבינלאומיות, כבר הודיעה לכ-500 עובדיה שהם יישארו בחל"ת עד לסוף חודש אוגוסט ● פרופ' ירון זליכה, העומד בראש מועצת העובדים מסר: "לא יקרה כל עוד זה תלוי בי. נחזור לפעילות מיד עם פתיחת השמיים"

מטוס האיירבס neo 321 LR של ארקיע - "עפרה חזה"  / צילום: דוברות ארקיע
מטוס האיירבס neo 321 LR של ארקיע - "עפרה חזה" / צילום: דוברות ארקיע

מסתמן: ארקיע תישאר בהדממה עד לפסח 2021. החברה, שאינה פעילה מאז חודש מרץ, לא בטיסות הפנים ולא בטיסות הבינלאומיות, כבר הודיעה לכ-500 עובדיה שהם יישארו בחל"ת עד לסוף חודש אוגוסט. לפי הלך הרוח, לארקיע אין כוונה לחזור לטוס לפני פסח 2021 ובמקרה כזה החברה לא תפעל במשך שנה.

החברה אף החזירה לאחרונה את אחד ממטוסי האיירבוס נאו 321 שלה, "עפרה חזה" שהופעל במודל של חכירה. המטוס הוחזר לארה"ב לחברה שממנה חכרה ארקיע את המטוס, חברת המטוסים שבבעלות האחים נקש, בעלי ארקיע. שני מטוסי ניאו נוספים, "אהוד מנור" ו"שייקה אופיר", שבהם התחדשה החברה לאחרונה, נותרו בצי יחד עם שלושה מטוסי אמברייר.

הרבה סימני שאלה מתעוררים במקרה שבו החברה אכן תושבת למשך שנה. המדינה כבר הודיעה כי היא תכסה את דמי האבטלה לזכאים עד לאמצע חודש אוגוסט, אלא שבמצב שבו אין אופק או תכנית לפתיחת השמיים גם בטווח הרחוק, עובדי התעופה והתיירות ייאלצו להיות בחופשה הכפויה הרבה מעבר לכך, אחרת יאבדו את מקום עבודתם.

מבנה הבעלות של ארקיע הוא ייחודי בענף משום שעובדי החברה מחזיקים ב-30% ממנה. בראש מועצת העובדים ששמה תו"ת (תעופה ותיירות) עומד פרופ' ירון זליכה שהשיב לעניין האפשרות שהחברה תישאר בהדממה עד לפסח 2021: "לא יקרה כל עוד זה תלוי בי וכמובן בכפוף לפתיחת השמיים. מבחינתנו נחזור לפעילות מיד עם פתיחת השמיים". יו"ר ארקיע אבי חורמרו השיב ל"גלובס" כי "אנחנו חושבים על זה, עדיין אין החלטה".

הסבסוד לאילת הגיע - החזרת הקו לא

מוקדם יותר השבוע יצאה ארקיע בקריאה לפיה "הממשלה צריכה להתעשת ולמנוע את ניתוק אילת ממרכז הארץ ע"י סבסוד הקו לאילת", קריאה זו באה לנוכח האיום שהשמיע מנכ"ל ישראייר כי יעצור את הטיסות לאילת. ישראייר היא היחידה שמפעילה כיום טיסות בקו נתב"ג-רמון. ארקיע שבעבר החזיקה 70% מהפעילות בקו - לא פעילה בו. בהודעה שהפיצה החברה בשמו של מנכ"ל ארקיע אינטרנשיונל עוז ברלוביץ' נמסר כי: "ארקיע תשמח לחדש את פעילות הקו אולם אינה יכולה להרשות לעצמה לצבור הפסדים בהפעלתו. החברה יכולה להתחיל להפעיל את הקו בסמיכות להודעת הממשלה על סבסוד, אנו נמצאים בקשר רציף עם כל רשתות בתי המלון באילת ונוכל להציע לציבור הישראלי דווקא עכשיו חבילות נופש של טיסות ומלון במחירים מאוד אטרקטיביים לחבילה הכוללת".

יממה לאחר הקריאה הזו פרסם דובר משרד התחבורה על רשת ביטחון שתאפשר את המשך הטיסות לאילת. רשת הביטחון הזו מתוקצבת במיליון שקל, התקציב יועבר לחברות (בשלב זה לישראייר בלבד) כהשלמה עבור טיסות שבהן מכירת הכרטיסים לא תכסה את עלות הטיסה. מכאן שלא מדובר במענק או בונוס הדומה לזה שקיבלו בשעתו חברות התעופה הזרות שנחתו בנמל התעופה רמון (60 אירו לנוסע). ישראייר בתמורה לסבסוד תוסיף 2-3 טיסות ביום שיותאמו בשעות הטיסה שלהן לצורכי תושבי העיר אילת, טיסות שימריאו מאילת בשעה 7:30 בבוקר וטיסות חזור שינחתו ברמון בשעה 18:30. בכך תעלה ישראייר את תדירות הטיסות של ל-7-8 טיסות ביום.

במשרד האוצר הוסבר המתווה כך: "משרדי האוצר והתחבורה סיכמו על הקצאת סך של כמיליון שקל לצורך שמירה על קווי תעופה סדירים בשעות הבוקר והערב בין אילת למרכז הארץ (נתב"ג). בדומה לסבסוד קו התעופה בתקופת הסגר, הסבסוד כולל תמיכה כספית לחברות התעופה המגשרת על הפער בין עלות הטיסה בפועל להכנסות החברה ממכירת כרטיסים. עלות הטיסה תיקבע בהליך תחרותי בין חברות התעופה".

ארקיע אמנם קראה לסבסוד הקו לאילת, אולם לא נראה שהיא אכן תחדש טיסותיה בקו כפי שהבטיחה שתיעשה אחרי שיינתן סבסוד כזה. לעניין הזה השיב חורמרו "אנחנו בוחנים את זה".

עוד כתבות

משרדי סלקום / צילום: עוזי פורת

סלקום רוצה לרכוש את הפעילות העסקית של הוט במאות מיליוני שקלים

סלקום בוחנת רכישה של הפעילות הקווית והעסקית של הוט במאות מיליוני שקלים, אשר חברת פרטנר הביעה בה עניין לפני מעל לחודשיים ● הצעה פורמלית ככל הידוע טרם הוגשה לבנק ההשקעות רוטשילד המרכז את מכירת הפעילויות השונות

אסף אלמגור, מנכ''ל בזן / צילום: שגיא מורן

מנכ"ל בזן עוזב את תפקידו לאחר שלוש שנים

מנכ"ל קבוצת בזן, אסף אלמגור, הודיע לדירקטוריון הקבוצה על רצונו לפרוש מניהול הקבוצה לאחר שלוש שנים בתפקיד ● החברה פועלת למינוי מנכ"ל חדש ותעדכן עם השלמתו

אהרון סנקרי / צילום: פרטי

"הייתי בן 21 וחשבתי שאני מרוויח בענק": כך איבד משקיע צעיר את הכסף בפרויקט בחו"ל

אהרון סנקרי הוא רק אחד ממאות משקיעים שטוענים כי הולכו שולל בפרשת בראשית־סיגנצ'ר, שבה גויסו לכאורה כ־44 מיליון שקל במרמה ● מה אפשר ללמוד מסיפורו על זהירות בהשקעות בכלל ובחו"ל בפרט

פעילות כוחות צה''ל ברפיח (ארכיון) / צילום: דובר צה''ל

4 מחבלים מתבצרים חוסלו כשיצאו ממנהרה ברפיח

דיווחים בעזה: צה"ל תוקף בח'אן יונס ● מתקיימים חיפושים אחר חלל חטוף בבית לאהיא ● קטאר רומזת שיש להתקדם לשלב ב' בהסכם בין ישראל לחמאס: "זה שנותרו שני חטופים חללים - הישג אמיתי" ● גילויים חדשים על כישלון חיל האוויר ב-7 באוקטובר: "לא תקפו" ● הרמטכ"ל מקים צוות חקירה ייעודי למחדל "חומת יריחו" ● עדכונים שוטפים

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

הרפורמה הצרכנית בחשמל: מי יהנה מהחשמל הזול?

רשות החשמל פרסמה שימוע למכרז למכירת הספק שך חשמל זול לשוק הפרטי, אך ללא מגבלות ברורות חלק ניכר מההקצאה עלול לזרום לעסקים ולספקולנטים - ולצמצם את ההנחות המוצעות לצרכנים ● במקביל, גם חשבון החשמל עליו מוצעת ההנחה צפוי לעלות

רחפן של איירובוטיקס שאותה רכשה אונדס / צילום: יוני בן חיים

מתרחבת בקצב גבוה: החברה האמריקאית שלא מפסיקה לרכוש דיפנס־טק ישראלי

אונדס רכשה בשנים האחרונות, בין היתר, את איירובוטיקס, איירון דרון, ורובו-טים כדי לבנות מערך אוטונומי של רחפנים ורובוטים קרקעיים ● החברה נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של מעל 3 מיליארד דולר, לאחר שהשקיעה מאות מיליוני דולרים ברכישות ובגיוסי הון

עופר ינאי / צילום: ליאב פישל

עופר ינאי לאחר ביצור השליטה בנופר: "לוקח צעד אחורה בהפועל ת"א"

בעל השליטה ומנכ"ל חברת האנרגיה הסולארית נופר השלים מהלך להגדלת החזקותיו באמצעות לאומי פרטנרס: "עסקה שמפגישה אותי עם נזילות" ● ינאי, שגם מחזיק בהפועל ת"א בכדורסל, מציין כעת כי ייקח צעד אחורה בניהול הקבוצה

עיצוב: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock

קפה מסוכן ללב? מחקר חדש מאתגר את התפיסה הזאת

מחקר חדש מגלה: צריכת קפאין מפחיתה את הסיכון להפרעות בקצב הלב ● מיקרוסופט מרחיבה את עוזר הבינה המלאכותית לצוותי הרפואה גם לאחים ואחיות ● חברת הקנאביס שיח מדיקל מציגה ירידה בהכנסות אך שיפור ברווחיות ● ריג'נטיס דוחה שוב את מועד ההנפקה ● וננוז זוכה במקום הראשון בתחרות של תערוכת הטכנולוגיה הרפואית הגדולה בעולם ● השבוע בביומד

בדיקה טכנולוגית / צילום: Shutterstock

האם המודל החדש של ג'מיני מצדיק את ההתלהבות?

מודל הבינה המלאכותית החדש של גוגל, ג'מיני 3, מציע מספר מצבים - מהיר, חושב וקנבס - עולה 20 דולר בחודש ומהווה שדרוג משמעותי לעומת הדור הקודם ● עם זאת, גם כעת לא מומלץ לסמוך עליו בעיניים עצומות

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: יוסי כהן

רשות ני"ע נגד שיווק הקרנות ברשתות: פרסומי מנהלי קרנות ומשפיענים יוגבלו

בעמדת סגל שפרסמה היום הרשות היא מסדירה את האופן שבו מנהלי קרנות נאמנות, ומי שמקבלים מהם כסף, יוכלו לפרסם את הקרנות שלהם ברשתות החברתיות ● הכללים חלים גם על תגובות לפרסומים הנוגעים לקרנות תחת ניהולם

מימין: אלי גליקמן, ראסל אלוונגר, יוס שירן / צילום: ענבל מרמרי, יח''צ, עינת לברון

מאבק השליטה שמקפיץ את צים, והישראלית שטסה ב-160% תוך חצי שנה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מניית צים השלימה קפיצה של כ-20% מאז פורסם מאבק השליטה הרשמי על החברה ● אבן קיסר המריאה, לאחר שהודיעה על צעדי התייעלות שתקיים ● ויצרנית השבבים טאואר טסה ב-160% על רקע בום ה-AI

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: הדס פרוש

נתניהו לא הגיש בקשת חנינה אלא כתב "אני מאשים"

המסמך שהגיש רה"מ לנשיא המדינה לא כולל הודאה באשמה ומבהיר כי לא יפרוש ● היועמ"שית צפויה להתנגד, אבל הנשיא הרצוג עשוי לתמוך – ובאקלים הנוכחי המהלך עשוי אף לקבל את ברכת בג"ץ ● התנהלות שופטי נתניהו מבהירה כי גם זיכוי על הפרק

מימין: אורי וטרמן, רם גב, יפית גריאני / צילום: טלי בוגדנובסקי, יונתן בלום, כדיה לוי, צילום מסך

מינוי מנכ"ל כאל בישורת האחרונה: אלה שלושת המועמדים המובילים

זהות מנכ"ל כאל החדש תוכרע בימים הקרובים בצל עסקת המכירה שדיסקונט מוביל, אשר עדיין ממתינה לאישורים רגולוטריים חשובים ● מי שייבחר יידרש להציג ביצועים בתקופת אי־ודאות שתקבע את שווי חברת האשראי לבעלים החדשים ● הבכירים בעלי הסיכויים הגבוהים ביותר: יפית גריאני, שפרשה לאחרונה מישראכרט; אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל לשעבר; ורם גב מבנק הפועלים

פרויקט שכירות בשכונת סירקין בפתח תקווה / הדמיה: סנאפצט רועי כהן

איזו עיר בישראל היא שיאנית המגורים בשכירות, ואיזו מדינה היא שיאנית הפעילות הספורטיבית?

מי היה הסנדק של אריק איינשטיין, כמה צמדים של אב ובן כיהנו כנשיאי ארה"ב ןבראש איזו מדינה עומדים יחד נשיא צרפת ובישוף אורז'ל? ● הטריוויה השבועית

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

לפני 5 שנים היא הייתה חברה קיבוצית קטנה. היום קוראים לה בשוק "חברת חשמל 2"

יצרנית החשמל משק אנרגיה, שנמצאת בבעלות 280 קיבוצים, החלה את דרכה הציבורית בתור חברה קטנה ומדשדשת, שלפי גורמים "התקשתה לעשות עסקים אפילו עם התנועה הקיבוצית" ● אבל אחרי שינוי דרמטי באסטרטגיה ושורת עסקאות ענק עמוסות סיכון, היא זינקה לשווי של מעל 4.5 מיליארד שקל, כשהמניה קפצה רק בשנה האחרונה ב־200% ● מהעסקה השנויה במחלוקת עם ג'ורג' חורש ועד לדומיננטיות הגוברת בשוק החשמל

תדלוק בתחנת דלק / צילום: ap, Marta Lavandier

ממחר: מחיר הדלק יעלה ב-4 אגורות לליטר

משרד האנרגיה: "מחיר הבנזין בתחנה יעמוד על 7.11 אגורות לליטר בשירות עצמי, עלייה של כ־0.56% לעומת החודש הקודם; מתוך זה, עלייה של 3 אגורות נובעת מהעלייה במחיר הבינלאומי של הדלק, ועוד עלייה של אגורה אחת נובעת מהתחזקות הדולר"

הביטוי שדיסני מחקה מהדוחות מעיד על מנגנון פיננסי שקרס

בשקט בשקט דיסני כרעה תחת הנטל והסירה מדוחותיה הכספיים את המושגים ששלטו בהוליווד בשנים האחרונות: הכלה, גיוון ושיתופיות ● מחשש לתביעות וסערות פוליטיות בתאגיד נמנעים משפת הייצוג, וחוזרים לניטרליות שתורמת לניהול סיכונים

ד''ר זואי צ'אנס / צילום: איאין כריסטמן

החוקרת שמלמדת איך לשכנע אנשים להגיד כן

כמומחית לשיווק וחוקרת של קבלת החלטות, צ'אנס הבינה שמערכות יחסים יותר אפקטיביות מטיעונים כשמנסים לשכנע אחרים ● הקורס שלה באוניברסיטת ייל כבר הפך לאחד המבוקשים בקרב מנהלים וקובעי מדיניות ● בראיון לגלובס, עם יציאת רב המכר שלה "התנין והשופט" בעברית, היא מסבירה איך כל אחד יכול לחולל שינוי

בודקים את המיתוס. האם קור הוא גורם ישיר למחלות / צילום: ציור: מיקל אנקר

בניגוד למה שחושבים על החורף, הקשר בין קור למחלות הוא עקיף בלבד

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: החורף מתקרב ובקרוב כולנו נשלוף את הטישו, אך הקשר בין השניים שונה ממה שחושבים

רחוב בתל אביב. ''כל בעל מקצוע חושב על החלק שלו, יועץ אשפה רוצה מקום למשאיות'' / צילום: Shutterstock

למה נעים יותר ללכת בשינקין מאשר בשכונת המשתלה

מחקר חדש של המתכנן העירוני טל אלסטר חושף שורה ארוכה של חסמים מערכתיים, רגולטוריים ותרבותיים שמונעים תכנון עירוני אמיתי בישראל - ומציע מתודולוגיה לתיקון המצב, מהשלטון המרכזי ועד העיריות