גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לקורונה יש יחסי ציבור אבל יותר אנשים מתים משימוש בסלולר בנהיגה"

חברת סייברוואן, שהונפקה לאחרונה בבורסה בת"א, פיתחה טכנולוגיה למניעת היסח הדעת מהטלפון הסלולרי בזמן נהיגה ● לטענת בכיריה "מדובר בהתמכרות - אנחנו צריכים טכנולוגיה שתעזור לנו להגביל את עצמנו, אחרת הרי היינו מכבים את הטלפון כשאנחנו נכנסים לאוטו"

אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן (משמאל), והדירקטור גיל שרצקי / צילום: איל יצהר, גלובס
אורי גלבוע, מנכ"ל סייברוואן (משמאל), והדירקטור גיל שרצקי / צילום: איל יצהר, גלובס

בתחילת חודש יוני האחרון הונפקה חברת סייברוואן  בבורסה בת"א, באחת מהנפקות ה-IPO הראשונות לאחר פרוץ משבר הקורונה (והנפקה ראשונה זה זמן רב של חברת  טכנולוגיה בבורסה המקומית).

המגפה עצמה לא פגעה משמעותית בפעילות החברה, שפיתחה טכנולוגיה למניעת היסח הדעת מהטלפון הסלולרי בזמן נהיגה, והיא אף מגייסת עובדים בתקופה לא קלה בשוק התעסוקה. אבל הקורונה נוכחת בשיחה עם אנשי סייברוואן: המנכ"ל אורי גלבוע, והדירקטור גיל שרצקי, סמנכ"ל פיתוח עסקי ומנהל הפעילות הבינלאומית בחברת איתוראן, בעלת מניות בולטת בסייברוואן.

בשלב מסוים, כששרצקי (ממשפחת בעלי השליטה באיתוראן) מבקש להסביר עד כמה גדול השוק שאליו פונה סייברוואן - שפיתחה מערכת למניעת היסח הדעת בנהיגה כתוצאה משימוש בטלפון סלולרי - הוא אומר: "אנחנו רואים כמה כסף משקיעים עכשיו בעולם כדי להגיע לחיסון לקורונה, וישקיעו כל סכום כדי שחיסון כזה יגיע לשוק שלושה חודשים מוקדם יותר.

"אז הקורונה היא בעיה גדולה, ויש לה יחסי ציבור גדולים יותר מתאונות דרכים, אבל יש יותר מתים משימוש בסלולר בנהיגה מאשר מקורונה", הוא אומר. בסייברוואן מקווים ומאמינים שהממשלות (בארץ ובעולם) יבינו את הבעיה ויפעלו, והרגולציה שתושת תקפיץ את החברה לליגה אחרת.

SaverOne / צילום: מצגת החברה

"לא הפרופיל של מנכ"ל סטארט-אפ"

סייברוואן הוקמה ב-2014 וגייסה טרם ההנפקה 10 מיליון דולר. בהנפקה בת"א היא גייסה עוד 26 מיליון שקל לפי שווי של 87 מיליון שקל "לפני הכסף". החברה נסחרת כיום בשווי של 110 מיליון שקל לאחר שהניבה תשואה של 10% מאז ההנפקה לפני כחודשיים.

גלבוע הגיע לנהל את החברה לפני פחות משנה, לאחר שכיהן בתפקידי ניהול בחברות מתעשיית הרכב, אך גם בג'יימס ריצ'רדסון ובקבוצת נגב שנרכשה על-ידי קרן ויולה. "אני לא בדיוק הפרופיל של מנכ"ל חברת סטארט-אפ", הוא אומר. "נכון שניהלתי חברות של מאות או אלפי אנשים, וסייברוואן היא חברה קטנה, אבל גם אני וגם המשקיעים בחברה רואים בה פוטנציאל לחברת ענק".

לדברי גלבוע, "החברה הוקמה תחת החזון של מוצר טכנולוגי מציל חיים, במטרה להתמודד עם הבעיה מספר אחת בתאונות הדרכים - הסחת דעת הנגרמת מהטלפון הסלולרי. זו בעיה טכנולוגית מורכבת מאוד. סייברוואן מזהה למעשה את הסיגנלים של הטלפונים שבתוך חלל הרכב, ובשלב הבא, עם החומרה והתוכנה של המערכת, מצליחה להבחין בין טלפון באזור הנהג ובין טלפונים באזור הנוסעים. אורך הגל הוא 20 ס"מ, ולמיטב ידיעתנו אין עוד פתרון טכנולוגי בעולם או דרכים אחרות לזהות מהו הטלפון של הנהג".

ברגע שהטלפון שבסביבת הנהג מזוהה, המערכת מונעת מאפליקציות מסוימות לעבוד, ללא צורך בפעולה אקטיבית של הנהג. על כך אומר גלבוע: "אנחנו מדברים על התמכרות. אנשים עושים יותר ויותר פעולות עם הטלפון, לכן פתרון אפקטיבי הוא כזה שלא יבקש מהנהג להגביל את עצמו. יש צורך להוריד פעם אחת אפליקציה, אבל מרגע שהמערכת הותקנה ופועלת, היא מתחברת ומכניסה לבד את הטלפון למצב מוגן, בעוד שאם הטלפון נמצא באזור של הנוסע - הוא יכול לפעול.

"אנחנו מבינים שמכיוון שמדובר בהתמכרות, אנחנו צריכים טכנולוגיה שתעזור לנו להגביל את עצמנו, אחרת הרי היינו מכבים את הטלפון כשאנחנו נכנסים לאוטו, כי כולנו מבינים את הסכנה בלענות לווטסאפ בנהיגה - אבל קשה לנו להימנע מזה".

לדברי גלבוע, בארה"ב הוגדרו שלושה מאפיינים לפתרון טכנולוגי יעיל: אין צורך בשיתוף פעולה מצד הנהג; יכולת להבחין בין נהג לנוסע; ושיהיה פתרון דינמי וסלקטיבי - כלומר, שיוכל לחסום אפליקציות מסוימות, ואם הטלפון זז, לשחרר אותן בהתאם. "אין פתרון שיודע לתת מענה לשלושת המאפיינים, למעט סייברוואן", הוא אומר.

שרצקי: "מהזווית של איתוראן אני יכול לומר שלא סתם הגענו לסייברוואן. איתוראן משווקת פתרונות לשיפור התנהגות הנהג, בין אם לחברות ביטוח או לציי רכב. יש לנו גם שיתופי פעולה עם אור ירוק ואיחוד הצלה, ואנחנו מזהים הרבה דגמים של נהיגה מסוכנת. ראינו את הבעיה הגדולה של תאונות דרכים בשל שימוש בסלולר.

"ראינו גם הרבה פתרונות שתלויים בנהג, ממערכות שתלויות בנהג שצריך להעביר את הטלפון למצב נהיגה, ועד אפליקציות של גיימיפיקציה שנותנות נקודות אם משתמשים פחות בטלפון. זה נחמד, אבל זה לא נותן פתרון הרמטי. זה כמו לשים קופסת סיגריות על השולחן ליד אדם שרוצה להפסיק לעשן, ולראות איך הוא מתמודד. סייברוואן היחידה שמצאנו שנותנת את הפתרון. אני מגיע מחברה טכנולוגית, ואני רואה שיש בסייברוואן מוצר מורכב מאוד, עם חסמי כניסה גבוהים, וקשה מאוד לייצר פתרון ברמה הזאת".

למה איתוראן השקיעה בחברה, ולא רכשה אותה?
שרצקי: "את רוב הפתרונות איתוראן מפתחת אין-האוס, ואסטרטגיית ההשקעה שלנו היא להשקיע בהחזקה משמעותית, כי אנחנו לא קרן הון סיכון, אבל כן להיות מסוגלים לתת לחברה תמריץ לרוץ באופן עצמאי. אנחנו מאמינים שלסטארט-אפ יש אנרגיות לעשות דברים שבחברות גדולות יקחו יותר זמן".

גלבוע: "אני גם לא בטוח שסייברוואן רצו למכור. יש פה הבנה של הפוטנציאל שיכול להיות".

הפוטנציאל האמיתי יגיע, כאמור, אם וכאשר תיכנס לתוקף רגולציה המחייבת שימוש במערכת למניעת היסח דעת סלולרי בנהיגה. לפי מצגת החברה לקראת ההנפקה, פוטנציאל השוק הכספי הכולל במקרה כזה יגיע ל-70 מיליארד דולר, והרגולציה מוגדרת כ"Game Changer".

"לפתרון בעיית היסח הדעת יש שני מרכיבים: טכנולוגיה שאינה תלויה בנהג, אך לפתרון הרמטי צריך גם רגולציה", אומר גלבוע. רגולציה כזו יכולה להיות דרישה להתקנת מערכת ברכב כבד, למשל, לצורך קבלת רישיון רכב, או רגולציה מעודדת שתיתן הנחה בביטוח למי שמתקין.

"התהליכים ארוכים", אומר גלבוע. "אנחנו מאמינים ויודעים שהעולם הולך לשם. באיחוד האירופי הוציאו טיוטת חוק שמדברת על חובת התקנה מ-2022 כבר בשלב הייצור. כרגע, אין משהו מחייב בעולם, אבל יש הבנה שזו הדרך להתמודד.

"גם בישראל, הרשות לבטיחות בדרכים מינתה ועדה שפרסמה המלצות לחייב כלי רכב כבדים בהתקנת מערכת שתמנע מנהג להשתמש באפליקציות מסוכנות. אנחנו קראנו למשרד התחבורה לפעול בכיוון. עד אז, אנחנו פשוט פונים לציי רכב, ששם יש מעין רגולציה פנימית: המנהלים של חברות ההובלות הגדולות וקציני הבטיחות של ציי הרכב, למשל, מבינים את החשיבות הכלכלית. יש לנו גם פיילוטים עם צה"ל ועם המשטרה. אנחנו מפתחים מוצר לאוטובוסים ומקווים לצאת איתו עד סוף השנה; כל חברות התחבורה הציבורית מחכות". 

החברה גם דיווחה לבורסה כי התקשרה בהסכם עם חברה שתסייע לה להיכנס לציי רכב בינלאומיים, וכמה ציי רכב כבר הביעו עניין להיכנס לפיילוט.

 מה לגבי לקוחות פרטיים?
"אנחנו B2B, לא בנויים כרגע ל-B2C. המעגל יורחב ללקוחות פרטיים כשחברות הביטוח ייכנסו לעניין ויוכלו להציע פוליסות דיפרנציאליות. שוב, חשיבות הרגולציה פה היא קריטית. אנחנו כחברה עסקית מוצאים את הדרך ללקוחות שרואים את הערך הכלכלי, אבל כדי לפתור את הבעיה ולחסוך חיי אדם, חייבת להיות רגולציה. בלי 'אח גדול' שיחייב - לא נוכל לפתור, ואני מאמין שהעולם הולך לשם".

יש עם מי לדבר במשרד התחבורה?
"בהחלט, יש לנו שם פגישות עתידיות, השרה החדשה (מירי רגב) הצהירה שהיא רוצה להפוך כל אבן כדי למצוא פתרונות טכנולוגיים להילחם בתאונות דרכים, ואנחנו מאמינים ומקווים שזה מה שיקרה".

לפני ההנפקה אמרתם שבארה"ב, 25% מהתאונות נגרמות בגלל שימוש בטלפון הנייד, מה הנתונים בישראל?
גלבוע: "יש המון מחקרים והנתונים נעים בין 25% ל-70%. שוחחתי עם ראש אגף התנועה במשטרה שהעריך שלפחות 70%. אין נתונים מדויקים, אבל 25% הוא בוודאי מספר מינימלי".

שרצקי: "יש גם תאונות קטנות שנגרמות משימוש בסלולרי, שפחות שמים לב אליהן כי אין נפגעים, אבל הן מייצרות פקקים למשל".

כלומר העלות למשק היא גם הנזק הישיר של התאונות וגם נזק עקיף כמו פקקים.
גלבוע: "ההוצאה הישירה בגין תאונת דרכים היא מספיק גדולה שלא צריך להסתכל גם על הנזק העקיף כדי להבין. כל פצוע, כל משאית שנעצרה עם כל הסחורה".

שרצקי: "הבעיה לא תלך ותשתפר. בדורות הבאים של הנהגים, היסח הדעת גבוה יותר, כי אצלם אין כמעט שימוש בשיחה - הכל ווטסאפ ורשתות חברתיות, ששם היסח הדעת גדול יותר".

איך הקורונה משפיעה על הפעילות שלכם?
גלבוע: "חלק מאבני הדרך שדיברנו עליהם, פיילוטים באירופה ובארה"ב, מתעכבות - כי כמו הרבה עסקים אנחנו לא יכולים כרגע לצאת מפה. זו ההשפעה המיידית היחידה. זה ממקד אותנו בשוק הישראלי. כשיש התפרצויות זה קצת מפריע לנו, אנחנו עושים פגישות עם חברות רכב בזום, אבל במצב יציב אנחנו יכולים לפעול בהתאם לתוכניות".

כיום מועסקים בחברה 24 עובדים ויש לה מספר קבלני משנה, אך גלבוע מדגיש שהחברה "בתהליך התרחבות. יש לנו מפת דרכים מאוד מאתגרת, ואנחנו מתכננים לגייס לפחות עוד עשרה עובדים בחודשים הקרובים".

בסייברוואן מקווים שהשוק הישראלי, שוק הבטא, יהפוך לדוגמה לכל העולם. "בגלל שפה קמה הטכנולוגיה, ובאמצעות הרגולציה יכולה להיווצר פה פריצת דרך ולהוות דוגמה לפתרון עולמי של הבעיה", אומר גלבוע. "כולנו פה עושים עסקים, אני ניהלתי חברות, אבל זו הפעם הראשונה שאני מנהל חברה שיכולה להיות גם עסק מדהים, וגם לעשות טוב לאנושות. אם משרד התחבורה יתגייס, נוכל להוציא מפה משהו מדהים, ואני אהיה הכי מאושר". 

"חברה שנסחרת בישראל, זה נותן לה קרדיט מול הרגולטור"

סייברוואן מצטרפת בימים אלה למדד טק-עילית, ובחברה מצפים שהדבר יגדיל את החשיפה והסחירות.

 הרבה חברות טכנולוגיה ישראליות מסתכלות על הנפקה באוסטרליה, בקנדה וכדומה. למה בחרתם בבורסה בת"א?
גלבוע: "אנחנו סטארט-אפ ישראלי, פועלים בשוק המקומי ומכירים את שוק ההון והרגולציה, כך שזה היה טבעי מאוד. לא היה שום יתרון מבחינתנו ללכת לאוסטרליה או לכל מקום אחר. השוק הישראלי הוא 'שוק בטא' ענק מבחינתנו, עם נגישות לחברות בינלאומיות, ציי רכב כבדים, תחבורה ציבורית - כל המרכיבים שאנחנו פונים אליהם".

שרצקי: "לחברה כמו סייברוואן חשובה התמיכה של הרגולטור. חברה שנסחרת בישראל, זה נותן לה קרדיט מול הרגולטור, ויכולת להיות שקופה מול הרגולטורים העיקריים".

בהקשר זה נזכיר, שאיתוראן דווקא נמחקה ממסחר בבורסה ב-2016, ונסחרת כיום רק בנאסד"ק.

הגעתם להנפקה עם הערת "עסק חי" ועם גירעון של 19.8 מיליון שקל בהון. זה היה מצב של "או הנפקה או קשיי תזרים"?
גלבוע: "כל חברת סטארט-אפ בשלבים האלה חיה ככה - מגייסת ומוציאה, שורפת ומגייסת. זו הערה טכנית".

שרצקי: "המשקיעים הקיימים בחברה, לאורך הדרך עד המוצר, המשיכו להזרים כספים כדי לתת ודאות. ברגע שהגענו למוצר, רק אז יצאנו למהלך של הנפקה, משום שנכון יותר לחברה כזו להיסחר בשביל השקיפות מול הרגולציה. המשקיעים הוותיקים השקיעו גם בהנפקה".

איך היה לעשות רוד שואו להנפקה בתקופת קורונה?
גלבוע: "למזלנו, השיא של הרוד שואו היה בתקופת ההפוגה, אז 40% מהפגישות היו בזום ו-60% פנים אל פנים. זה בהחלט מאתגר. התחלנו את התהליך ממש לפני הקורונה והמשכנו בימים לא רגילים, אבל היה שיתוף פעולה מלא מצד הבורסה ומכל המעורבים - עו"ד, רו"ח וכו'".

סייברוואן (SaverOne)

עיסוק: פיתוח טכנולוגיה למניעת היסח הדעת מהטלפון הסלולרי בזמן נהיגה • שנת הקמה: 2014 ● מיקום: פתח תקווה ● מנכ"ל: אורי גלבוע ● יו"ר: יעקב טננבוים ● יזמים: עמי גור ויוסי כהן ● מספר עובדים: 24 ● בעלי מניות בולטים: איתוראן 11.2%, UMI 8.5%, יעקב טננבוים 5.3%, רונן ויסברג 5.2% ● שווי שוק: 110 מיליון שקל

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר