גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האלגוריתם שהרג אותי: שליחי המזון הסינים חיים בסכנה יומיומית

תחקיר שהפך לוויראלי ברשתות החברתיות בסין חשף איך אפליקציות משלוחי המזון מחייבות את השליחים לבצע עבירות תנועה חמורות רק כדי לעמוד בזמני המשלוח האגרסיביים ● הביקורת הציבורית בעקבותיו כבר הובילה לשינויים קטנים לטובה

שליחים של em.elE בבייג’ינג. 460 מיליון סינים הזמינו אוכל ברשת ב־2019 / צילום: Thomas Peter, רויטרס
שליחים של em.elE בבייג’ינג. 460 מיליון סינים הזמינו אוכל ברשת ב־2019 / צילום: Thomas Peter, רויטרס

ג'ו דחה, שליח על קטנוע חשמלי בחברת משלוחי המזון Ele.me בבייג’ינג, זוכר היטב איך יום אחד באוקטובר 2019 קיבל עדכון על קיצור הזמן המקסימלי למשלוח . עד אז מותר היה לספק משלוחי מזון בטווח של שני קילומטר ב-32 דקות, אך החל מאותו יום קוצר הזמן ל-30 דקות. בטווח זמן זה צריך ג'ו להגיע למסעדה, להמתין שההזמנה תהיה מוכנה, לאסוף אותה ולנסוע ללקוח. לא פלא שג'ו התכסה זיעה כשראה את העדכון.

תחקיר רחב היקף שפורסם השבוע במגזין הסיני הנחשב "רן וו" על תנאי העבודה של שליחי המזון במדינה, חשף כי אותה פרקטיקה נבזית של קיצור זמן המשלוח המקסימלי חוזרת שוב ושוב. מנהל תחנה ב"מייטואן", הפלטפורמה המתחרה ב-Ele.me סיפר למגזין כי ב- 2016 הזמן המקסימלי לאספקת משלוחי מזון במרחק שלושה קילומטר עמד על שעה. ב-2017 קוצר הזמן ל-45 דקות, ב-2018 הוא כבר ירד ל-38 דקות, ומאז קוצץ לחצי שעה. החברות נוהגות להסביר את קיצור זמן המשלוח בשיפורים באלגוריתם של ניהול ההזמנות, אך בפועל אלו באים על חשבון השליחים.

מבחינת שליחי מזון בסין, אי עמידה בזמני האספקה המוגדרים היא אסון. איחור גורר קיצוץ בתשלום עבור המשלוח, לפעמים עד כדי הורדת 50% מהתשלום, ופוגע בציון של השליח, מה שעלול להוביל לפיטוריו. השליח ג'ו דחה סיפר איך פעם רכב במהירות, החליק עם הקטנוע ושפך את מנת המזון שהוביל. הדבר הראשון שעלה בראשו כשקם מהכביש היה "לעזאזל, איחרתי את זמן המשלוח". ג'ו התקשר ללקוח, ביקש ממנו לבטל את ההזמנה באפליקציה, קנה לו מנה חדשה מכספו והוביל אותה אליו הביתה ללא תשלום. העיקר לא לרשום איחור.

חישוב לפי מרחק אווירי

עבור הצרכנים שוק הזמנת המזון באינטרנט בסין הוא גן עדן. התחרות העזה בין שתי חברות משלוחי המזון - מייטואן, המחזיקה נתח של 67.3% השוק, ו-Ele.me, בבעלות עליבאבא, שלה 26.9% מהשוק - מבטיחה שפע של הנחות ומבצעים ללקוחות . התחרות דוחפת את החברות לקצץ את זמן המשלוח ולרוב בתוך פחות מחצי שעה, השליח כבר ידפוק בדלת כשבידיו נודלס או האורז המוקפץ שהוזמן.

היעילות והנוחות של משלוחי המזון הפכו אותם לאופציה פופולרית בקרב הקהל הסיני, בעיקר צעירים עירוניים, שוויתרו כמעט לגמרי על הבישול בבית. ב-2019 גלגלו אפליקציות משלוחי המזון הסיניות 46 מיליארד דולר, כפול מהאפליקציות האמריקאיות המקבילות, כש-460 מיליון סינים הזמינו אוכל ברשת - מחצית מגולשי האינטרנט במדינה.

בימי התפרצות הקורונה בסין היללה התקשורת הסינית שוב ושוב את השליחים על גבורתם. השליחים של מייטואן ו-Ele.me המשיכו לספק מנות ממסעדות, מוצרים מהסופרמרקט ותרופות מבתי מרקחת לתושבים הנעולים בבית, כולל בעיר הנצורה ווהאן. בתקופת זו הגדילו חברות משלוחי המזון את צי השליחים שלהן, על ידי קליטת אלפי עובדי מפעלים ואנשי מכירות מפוטרים. מייטואן דיווחה כי במחצית הראשונה של 2020 היא קלטה 1.4 מיליון שליחים חדשים.

אלא שתחקיר העומק שפורסם השבוע, חשף את תנאי העבודה הקשים והאכזריים של אותם שליחים גיבורים ואת האלגוריתם האכזרי העומד בבסיס האפליקציות להזמנת מזון. האלגוריתם של האפליקציות גוזר את זמן המשלוח לפי המרחק מהמסעדה, אך זה מחושב לא פעם באופן מעוות, תוך שימוש במרחק האווירי והתעלמות מפניות שהשליח צריך לעשות בדרך. במקרים רבים המסלול שקובעת האפליקציה לשליחים מחייב אותם לבצע עבירות תנועה חמורות, כמו נסיעה נגד כיוון התנועה, בשולי הדרך או חציית נתיבים במקומות אסורים כדי להגיע בזמן.

האלגוריתם המחשב את זמן המשלוח אינו מתחשב בתנאי מזג האוויר וגם כשיש בחוץ גשם ואפילו סופה - השליחים צריכים לעמוד באותו לוח זמנים נוקשה. מרכיב נוסף שהאלגוריתם אינו לוקח בחשבון הוא ההתניידות בתוך כתובת היעד, שם השליח צריך להמתין לפעמים דקות ארוכות ויקרות למעלית פנויה.

גורמים אלו מחייבים את השליחים לרכב בפראות כדי להגיע בזמן והתוצאה לא פעם קטלנית. לפי נתונים שאספה משטרת התנועה בשנחאי, במחצית הראשונה של 2017 כל 2.5 ימים בממוצע נפגע שליח בתאונת דרכים.

בדיקה שנערכה במשך שבעה חודשים בעיר צ'נגדו ספרה מעל עשרת אלפים עבירות תנועה שביצעו השליחים באותו הזמן. זאת בנוסף ל-196 תאונות בהן השליחים היו מעורבים ו-155 פצועים והרוגים. השליחים שהתראיינו לכתבה תיארו נפילות מהקטנוע כעניין כמעט יומיומי, כאשר השאלה החשובה היא רק האם הפלת את המזון או לא. "כדי להיות שליח אתה צריך להתגרות במוות, להיאבק עם שוטרי התנועה ולחצות רמזורים אדומים", הגדיר זאת אחד השליחים.

חברות משלוחי המזון ינמקו את זמני האספקה הנוקשים ברצונן לספק שירות טוב, אך בפועל מאחורי האלגוריתם האכזר עומדת בעיקר שאיפה לשפר את הרווחיות. לפי נתוני מייטואן, ההכנסה של מייטואן פר הזמנה גדלה ברבעון השלישי של 2019 ב-0.04 יואן בהשוואה לאותה תקופה אשתקד, בעוד העלות של האספקה של ההזמנה ירדה ב-0.12 יואן. כל זה עזר למייטואן להגדיל את הרווח ב-400 מיליון יואן.

8 דקות של חסד

זו לא הפעם הראשונה, שבה נושא תנאי העבודה של שליחי המזון עולה לסדר היום. נושא זה צץ מחדש בכל פעם שברשתות החברתיות הסיניות נפוץ סרטון מדכא של שליחים המעורבים בתאונות דרכים או וידאו של שליח ממרר בבכי אחרי שלא עמד בזמן המשלוח המקודש. בדרך כלל הדיון בנושא נרגע תוך זמן קצר והלקוחות חוזרים להתמכר לנוחות של המשלוחים בלי יותר מדי ייסורי מצפון.

הכתבה הנוכחית, שהפכה לנושא החם ברשתות החברתיות הסיניות, גרמה בכל זאת לחשבון נפש נוקב מהרגיל. "לרוב האנשים לא אכפת אם ההזמנה מגיעה שתי דקות קודם או עשר דקות אחר כך. הפלטפורמות יכולות להיות יותר סלחניות כלפי השליחים. אנחנו יותר סבלניים מהצפוי", כתב מגיב אחד לכתבה. "אנחנו נהנים מהנוחות אך מנצלים את הבטיחות של השליחים. אם הייתי יכול, הייתי מעדיף לבקש מהם לא להגיע מהר", כתב מגיב אחר.

הביקורת הציבורית הובילה את שתי החברות להכריז במהירות על שיפור בתנאי השליחים. מייטואן של עליבאבא הגיבה תוך 12 שעות מפרסום התחקיר והודיעה שתוסיף כפתור, שמאפשר ללקוחות להאריך וולונטרית את זמן המשלוח ב-5-10 דקות, כדי לא לדחוק בשליחים. החברה הבטיחה לא להעניש שליחים עם רקורד טוב אם איחרו מדי פעם.

אחריה הודיעה מייטואן כי תוסיף שמונה דקות גמישות לזמן המשלוח, כדי לתת לשליחים זמן לחכות למעלית או להתמודד עם תנאי מזג אוויר לא נוחים. החברה הודיעה גם כי תשדרג את מנגנון התלונות של השליחים, בו הם יוכלו לדווח על עיכובים בשל מזג אוויר ותאונות דרכים. אם התלונה תאומת, שכרם לא יפגע.

עוד כתבות

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל השופט בדימוס איתן אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לישראל יש הזדמנות להכריע את איראן, וזה לא בעזרת הצבא

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

"ניסיונות נואשים": כך מנסה איראן לשכנע את אזרחיה שניצחה את ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, אתמול / צילום: Reuters, Selcuk Acar/Anadolu Agency

מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

השוטרים הגיעו אתמול בלילה מצוידים ברימוני הלם ופשטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים ● באוניברסיטאות אחרות ברחבי ארה"ב נמשכו המהומות בעוצמה נמוכה יותר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס מזנקות, אינטרקיור ב-19%

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.8% ● השקל מוסיף ומתחזק מעט, 3.73 שקלים ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ●  נאייקס השלימה את רכישת חברת הטכנולוגיה הברזילאית VMtecnologia ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל