גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הירידות בבורסה התמתנו בסיום; פוקס קפצה בעוד 6.6%

המדדים המובילים ננעלו בירידות של 0.4%-0.6% בסיום ● מחזור המסחר הסתכם בכ-2.1 מיליארד שקל ● אל על צנחה בכ-9% בהמשך לגיוס אמש של 505 מיליון דולר ● עליות חדות נרשמו במניות בזק, סלקום ומיטרוניקס

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

הירידות בבורסה של תל אביב התמתנו בשעה האחרונה של המסחר והמדדים המובילים ננעלו בירידות של 0.4%-0.6% בסיום. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.1 מיליארד שקל.

מניית פוקס  בלטה גם היום בעלייה של 6.6% והשלימה זינוק של יותר מ-60% בחודש האחרון. 

עוד בלטו בעליות חדות מניות בזק , סלקום , מיטרוניקס , קמהדע ואורמת.

מניית די.אן.איי ביומד  ביומד זינקה. זאת לאחר שברק רוזן חתם על הסכם להשקעת 14-18 מיליון שקל בתמורה ל-60% מחברת אחזקות הביומד, בעלת החברות אנטרה ביומד ובימ מד. רוזן הוא מבעלי חברת הנדל"ן ישראל קנדה, ובעלי 21% מחברת קנביט תיקון עולם (באמצעות נאמן). 

מנגד, ירידות בולטות רשמו מניות אלקטריאון , סאפיינס, לייבפרסון , פרשמרקט ופז. 

14:50

ירידות בבורסה לקראת הסגר ועל רקע הירידות מעבר לים לאחר הודעת הריבית של הפד. מדד ת"א 35 מאבד 1.7 מערכו, מדד ת"א 90 יורד ב-0.65%, ומדד הבנקים מאבד 1.2%.

13:24

המסחר בתל אביב מתנהל בטריטוריה האדומה בצל ההכנות לסגר ערב ראש השנה שיימשך שלושה שבועות. הסנטימנט השלילי מעבר לים מוסיף לאווירה השלילית.

מבטח שמיר בולטת בעלייה של 7%, אופקו צונחת ב-5%, לייבפרסון מאבדת שיעור דומה. 

בסקטור הנדל"ן בולטות בירידות אמות , מליסרון , שיכון ובינוי  ועזריאלי קבוצה .

11:30

המדדים בבורסה מאבדים גובה לפני החלת הסגר במשק על מנת לדכא את רמת התחלואה וקצב ההידבקות בקורונה. אל על בולטת בירידות לאחר הגיוס אתמול וכניסתו של אלי רוזנברג לשליטה בחברה.

10:01

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח הבוקר בירידות חדות, בצל הסנטימנט השלילי מעבר לים לאחד הודעת הריבית של הפד, שצופה כי הריבית תיוותר ללא שינוי ברמתה האפסית בשלוש השנים הקרובות, ובעיקר לא סיפק למשקיעים תחזית חיובית לה יש לצפות בשוק.

מדד ת"א 35 מאבד 1.6%, ת"א 90 יורד ב-1.3% ומדד הבנקים מאבד 1.3%.

חברת התעופה אל על  גייסה אתמול היקף של 505 מיליון שקל בהנפקת מניות לציבור. החלק השני והקריטי במתווה הסיוע - גיוס חוב בהיקף של 250 מיליון דולר בערבות מדינה בשיעור של 75% שיאפשר לה להשיב כספים ללקוחות, לשלם חובות לספקים ולהניע מחדש את החברה - טרם הושלם. בתוך כך, בעל הבית החדש באל על הוא אלי רוזנברג שמחזיק כעת ב-43% מהון המניות. מחירהגיוס משקף דיסקאונט על מחיר הבסיס אתמול ואל על צונחת כעת בשיעור דומה בבורסה.

5 דברים שכדאי לדעת לפני הפתיחה בבורסה בתל אביב

1. יום המסחר האחרון לשבוע זה לפני ערב ראש השנה צפוי להיפתח בטריטוריה האדומה, וזאת בהמך לחולשה של המדדים אמש בניו יורק לאחר הודעת הריבית של הפד. בתום ישיבה בת יומיים של חברי ועדת השוק הפתוח, הפד הותיר את גובה הריבית ללא שינוי בטווח של 0%-0.25%, ורמז כי הוא צופה שהריבית תישאר ברמתה הנוכחית בשלוש השנים הקרובות. החלטת הריבית, שהתקבלה בוועדה המוניטרית ברוב גדול של 8-2, הינה ההחלטה האחרונה לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-3 לנובמבר.

הודעת הריבית של הפד הכבידה על המדדים בניו יורק שמחקו את העליות שנרשמו בפתיחה. מדד הנאסד"ק צנח ב-1.3%, מדד S&P 500 איבד 0.5% ומנגד הדאו הוסיף 0.1% לערכו.

לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות: "בשורה תחתונה המסר מעורב. לא מסתמנת התאוששות קרובה, התלות בהתפתחות הנגיף גדולה והיכולת לצפות קדימה קטנה, אך הכלים החזקים שהפד מפעיל יימשכו עד שהמשבר הבריאותי יסתיים והכלכלה תעלה שוב על פסי צמיחה.

"כמו כן, הדגשת נושא אי הוודאות והתלות בגורם חיצוני לשווקים - הנגיף ועיתוי/נגישות החיסון - אינה בריאה לשווקים, שמתקשים לתפקד לאורך זמן בתנאים כאלו. הודעת הריבית כשלעצמה פועלת לרעת הדולר וככל שהשקל יתווסף כנגד הדולר בעקבותיה, יצטרך גם בנק ישראל לפעול בשוק המט"ח המקומי", כתב מנחם.

2. בעל בית חדש באל על. בתום ההנפקה שהסתיימה אמש עולה כי אלי רוזנברג הוא בעל המניות הגדול בחברה עם החזקה של 43% בהון המניות. תמי מוזס איבדה את השליטה בחברה.

3. הבוקר באסיה המדדים נסחרים בירידות בהמשך להודעת הפד. הבורסה בשנחאי מאבדת כ-1%, הונג קונג יורדת ב-1.6%, הניקיי היפני מאבד 0.6%. בשעה זו החוזים העתידיים על המדדים בניו יורק יורדים ביותר מ-1%. 

4. הדואליות צפויות להכביד. אופקו חוזרת עם פער שלילי של 3.4, איי.אף,אף חוזרת עם פער שלילי של 0.5%, איי.סי.אל חוזרת עם פער שלילי של 0.8%, אלביט מערכות חוזרת עם פער שלילי בשיעור דומה, טבע חוזרת עם פער שלילי של 1.5%, לייבפרסון עם פער שלילי של 3%, סאפיינס חוזרת עם פער  שלילי של 1.7%. מנגד, אורמת חוזרת עם פער חיובי של 3.7%.

5. ביפן, הבנק המרכזי פרסם את המדיניות המוניטרית שלו, במקביל פורסמו נתוני מאקרו פחות גרועים מהצפוי. הייצוא היפני בחודש אוגוסט נפל ב-14.8% אל מול הצפי לירידה של 16.1%.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו