גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהלי בתי החולים וולפסון והדסה: כך אפשר למנוע קריסה

פרופ’ זאב רוטשטיין וד"ר ענת אנגל, מנהלי בתי החולים הדסה ו-וולפסון, מדברים על הצעדים שיש לנקוט כדי למנוע קריסה

פרופ’ רוטשטיין / צילום: ליאור מזרחי
פרופ’ רוטשטיין / צילום: ליאור מזרחי

אם תשאלו את ד"ר ענת אנגל ופרופ' זאב רוטשטיין, המנהלים של בתי החולים וולפסון והדסה, הם לא יעיזו להגיד שהם קורסים או מתקרבים לכך, אבל הם כן מודאגים. הידע המצטבר אמנם משפר את הטיפול בחולי הקורונה, אבל העומס מורגש והחורף המתקרב מטריד. 

ד"ר אנגל / צילום: איל יצהר, גלובס

נכון למועד הראיון, היו מאושפזים 44 חולי קורונה בוולפסון שבחולון. "זו מחלקה פנימית אחת שלא תהיה זמינה לנו לחורף", אומרת אנגל, אבל מבהירה: "אנחנו חד-משמעית לא בקריסה. אנחנו מקבלים חולים מבתי חולים אחרים בארץ, שאצלם העומס כבר עלול להקשות על טיפול מוצלח".

עם זאת, היא מוסיפה: "אני חייבת לומר שיש משהו במחלה הזו שהוא מתעתע. מה שקורה באוכלוסייה משתקף בבתי החולים אחרי 10-20 ימים. אולי עוד כמה שבועות אדבר אחרת. כנראה לא אגיד לעולם 'אנחנו בקריסה', כי התפקיד של בית החולים הוא לתת מענה לכל מתאר אפשרי, אבל ברמות עומס קשות המענה עלול להיות לא מיטבי".

בבית החולים הדסה שבירושלים, יש כ-100 מאושפזים. "אני לא אצהיר על מצוקה רק כדי שינצלו זאת להצדיק את הסגר ואת ההכבדות על האוכלוסייה", אומר רוטשטיין, אבל מבהיר: "אני לא יכול לרכוש ציוד ותרופות בלי מזומן. אם המדינה לא תעביר לי כסף, לא אוכל לתפקד כבית חולים.

"איננו בית חולים ממשלתי, ולכן המשכורת שלנו תלויה בפעילויות שב"ן, תיירות רפואית ומתרפאי הרשות הפלסטינית, שכמעט נפסקו. אנחנו לא יכולים להיעזר בשראל, חברת הרכש של בתי החולים הציבוריים, כדי לקנות באשראי. זה יוצר לנו בעיות כלכליות קשות ביותר, ואני ניצב כאחרון פושטי היד מול הממשלה, שחייבת להבטיח את התפקוד של כל בתי החולים בארץ ולהכין אותם לחורף".

"בדיקות אגרסיביות לאיתור מפיצי העל"

לדברי רוטשטיין, אפשר היה לנהל את האירוע אחרת ולצפות לתוצאות טובות יותר, גם מבחינת התחלואה, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת הקיטוב באוכלוסייה. מתחילת המגפה הוא טען שמספר גדול של בדיקות יאפשר לאתר ולבודד בצורה טובה יותר את החיוביים, ללא צורך בסגר. "אנחנו כמו לונדון בתקופת הבליץ. לא ננצח רק בירידה למקלטים, אלא חייבים את המתקפה", הוא אומר גם היום.

מהי המתקפה?
"בדיקות אגרסיביות לאיתור של מפיצי על. אלה אנשים א-סימפטומטיים או פרה-סימפטומטיים אבל עם עומס נגיפי גבוה, שנדבקו לפני 5-6 ימים, הולכים למסיבות והתקהלויות. היה צריך לדוג אותם ולבודד אותם. כל הנחיה לבדוק רק סימפטומטים עושה הפוך מכך. עכשיו ראשי הערים מתחילים לחשוב כמוני, ולצאת למבצעי בדיקות סקר בקרב בריאים, אבל זה קרה רק אחרי שישה חודשים שבהם אפשר להספיק להרוס מדינה.

"אם נצליח לתפוס את הנשאים שנראים בריאים ולבודד אותם, נוכל להוריד את ה-R מתחת לאחד, כלומר, כל אדם ידביק פחות מאדם אחד נוסף בממוצע. אז המגפה תלך ותדעך בהדרגה. זהו המצב שבו נמצאות היום רוב המדינות המתוקנות.

"ההמלצה שלנו הייתה לעשות בדיקות סקר למורים. זה לא נעשה לא במרץ ולא עכשיו, למרות שבדיקות הסקר הן מה שעבד ב'מגן אבות ואימהות' (התוכנית להפחתת הקורונה בבתי האבות). הבעיה היא שאנחנו לא מדברים בקול אחד. יש בתי חולים שמשדרים קולות מצוקה, ואז יהיו צעדים חסרי תועלת".

לדברי רוטשטיין, צריך לא רק להרחיב את הבדיקות אלא להפחית את מספר ימי ההסגר של הנחשפים לחולים מאומתים. "חמישה ימים ובדיקה", הוא אומר, "אף אחד עם מטוש שלילי אחרי חמישה ימים לא מידבק. אני ממליץ על כך לכולם, אבל קודם כול לצוותים הרפואיים כי המערכת נכנסת לעומס. להערכתי יש 500 אחיות שנמצאות כל הזמן בהסגר. זה אידיוטי לגמרי. כמובן שאנחנו לא מדברים על חולים. אותם יש כמובן לבודד".

שמענו שאמרו לרופאים, "חבל, אל תדווחו על חשיפה לחולה. אתם עלולים לעשות לנו ברז"
רוטשטיין: "חס וחלילה לא לדווח. כן, ראינו שזה קרה בכמה בתי חולים. זו לא הכוונה. כשיש חשיפה, יש לדווח ולהתבודד עד בדיקה חמישה ימים אחרי החשיפה. אנחנו ממילא בודקים את כולם פעם בשבוע".

"להרחיב את הניסוי של קמהדע"

הטיפול בחולים עצמם השתנה מאז מרץ-אפריל. "היום רוב החולים המאושפזים הם באמת חולים בינוניים או קשים, בניגוד לתחילת המגפה, שבה אשפזנו כל מי שנמצא חיובי", אומרת אנגל. "משך האשפוז התקצר, בחלק מהמקרים הודות לטיפולים חדשים, כמו נוגדנים מפלזמה. אנחנו גם משתתפים בניסוי של חברת קמהדע שמעבדת את הפלזמה כדי להפיק את הנוגדנים, ולחולים אחרים נותנים מנות של פלזמה לא מעובדת של בנק הדם. על פי מראה עין, אנחנו חושבים ששתי האפשרויות משפיעות לטובה".

רוטשטיין: "השתמשנו בטכנולוגיה של קמהדע ב-12 חולים. הנגיף נעלם והחולים היו בבית בתוך 72 שעות. הייתי רוצה לראות את החברה מרחיבה את הניסוי הקליני כדי להציל כמה שיותר חולים. גם ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, מרחיבה מאוד ניסויים בקורונה במוצרים שנראים בעלי פוטנציאל. אבל פה בארץ אפשר לדבר אל הקירות".

יש מספיק פלזמה לכולם?
אנגל: "כן, יש 130 אלף מחלימים, והם מוכנים לתרום. זה משאב שמנוהל לאומית. בנוסף, אנחנו רואים את ההשפעה של הטיפולים המאושרים הנוספים, כמו רמדסיביר של גיליאד וסטרואידים".

לדברי אנגל, רואים דבר נוסף בבתי החולים: גיל המאושפזים יורד. "מצד אחד, הקשישים שומרים על עצמם טוב יותר, ומצד אחר, השכיחות של המחלה עלתה, והיא תופסת יותר צעירים עם מחלות רקע".

רוטשטיין: "אצלנו רואים יותר ויותר חולי קורונה קשים בלי מחלות נלוות קשות. אל תחשבו שזו מחלה רק של קשישים. אנחנו כן רואים צעירים ללא מחלות רקע מגיעים לטיפול באקמו (מכשיר החלפת חמצן בדם). כך שלא הייתי ממליץ לאף אחד לדחות את המחויבות האישית שלו בתחום ההתגוננות".

רופאים גם למדו שההידרדרות יכולה להיות מהירה מאוד. "אדם שהולך ומדבר מגיע למצב קריטי בתוך שעות", אומרת אנגל. "היום הצוותים יותר מודעים לכך. ראינו שהחולים שכבר מגיעים לבית החולים חייבים כולם ניטור בית-חולימי. הניטור הקל יותר מתאים לקהילה".

בגל הזה לא סגרתם את הפעילות האלקטיבית של בית החולים ואתם מאזנים בינה לבין יתר פעילויות בית החולים.
אנגל: "כן, והימים הבאים הם צומתי קבלת החלטות. אחרי תקופה של יציבות בתחלואה, יש עלייה וצריך לחשוב מה יקרה אם העלייה תימשך, איך מקצים את המשאבים. בינתיים אנחנו יכולים לתת מענה לשני סוגי החולים".

עוד כתבות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

במקביל לדיוני המו"מ: צה"ל ממשיך לתקוף מטרות בח'אן יונס

מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף ● מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים