גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיטת הדוגרי של משברי הרשת: הגולשים מעדיפים גישה אישית על פני מהירות

על רקע המצב הכלכלי, העלייה בצריכה דרך הרשת והעצבים הרופפים של הקהל הישראלי, מתחדד הצורך במתן מענה שירותי יעיל ● התגובות ההפוכות של הוט ושל שטראוס על שני משברי רשת שונים יכול ללמד משהו על הדרך לעשות את זה נכון

תלונות של צרכנים הן עניין יומיומי במותג גדול. בעבר, הכתובת לתלונות הייתה מחלקת שירות הלקוחות או מחלקת פניות הציבור הטלפוני ואמצעי הפנייה היו פקס, דואר וטלפון. המאפיינים של האמצעים האלו היה דו-שיח בין שני גורמים: הלקוח ונציגות מטעם המותג.

בעסק קטן תלונות צרכנים הן נדירות יותר, וכרוכות בחוסר נעימות מסוים. בעבר היינו יכולים לפנות בטלפון אבל הלקוח העדיף להגיע לחנות ולהסדיר את הנושא - שם בעל העסק היה נוטה לקחת את הלקוחות לצד, ולשוחח פנים אל פנים.

העולם הזה השתנה. הרשתות החברתיות שינו את חוקי המשחק, צמצמו את הטווח שבין הלקוחות למותג, בנו זירה שבה כולנו נמצאים והעניקו כלי יעיל, זמין ונוח שבו ניתן לשבח אבל בעיקר להתלונן.

הרשתות החברתיות גם הביאו לשימוש כלי חברתי ותיק  - הבושה. אם בעבר שיחה שלא הסתדרה יפה היתה עולה לדרג בכיר יותר או עולה בטונים ועם כל הרצון הטוב, המילה האחרונה הייתה של המותג ושל נהליו. היום, פומביות השיחה מאפשרת לרבים להצטרף אליה כצופים מהצד ואם הם מזדהים הם יכולים לפעול באופן אקטיביסטי יותר מול המותג ולעורר בו (או נכון יותר במנהליו) את רגש הבושה. 

אז נכון, אפשר להמשיך את השיחה הפומבית במסנג'ר או בכל תוכנת מסרים מידיים אחרת, אבל העולם השתנה גם בכך שאין כבר חדר צדדי בעסק. הכול פומבי. גם השיחה הפרטית. המסך יכול להיות מצולם, השיחה יכולה להיות מוקלטת ולפעמים מספיקה עדות אישית של מפרסם הפוסט על האופן שבו הוא טופל, או לא טופל.

והגולשים עוקבים. הם רוצים סגירה. הם דורשים צדק לפי איך שהם רואים אותו, לפי איך שהם מבינים אותו. תקנות, חוקים, אילוצים, אלה פחות מעניינים אותם. האתגר הוא איך לספר את הסיפור ואיך להתמודד עם הביקורת.

בארגונים רבים, האחריות על תפעול הנכסים הדיגיטליים, אתר, דף פייסבוק וכו' מוטלת על אגף השיווק או הדוברות. הסיבה לכך היא הפוטנציאל השיווקי של הרשת. עם זאת, רבים מהארגונים לא רואים בתלונות זירה שיווקית אלא זירה אנטי שיווקית - תחום אפור ורוטיני של שימור או טיפול בלקוח ויותר מכך, כתחום שדורש התמקצעות בנהלים ובנבכי הארגון.

כך גובשה חלוקה לפיה האחריות של אנשי השיווק מתמצה בתוכן היזום ואילו אנשי השירות הם שאחראים על המענה לפניות הפומביות או הפרטיות, תלוי בארגון. כך יוצא שבכל הודעה פרטית למותג או בתיוג שלו, התשובה מגיעה משירות הלקוחות ולא מהשיווק. ברוב הפעמים זה עושה את העבודה, בחלק מהפעמים זה מפספס את המטרה ובחלק מהמקרים השטאנץ יוצר נזק כי הוא מפספס את המשבר הבא, כמו שקרה השבוע לחברת הוט. 

סוף משבר במחשבה תחילה

ביום ההולדת ה-94 של סבתו, פרסם רואי מעוז פוסט על שירות טריפל שנציג טלפוני של הוט מכר לה לפני כשנה וחצי. בפוסט הוא מספר שסבתו חסרת אוריינות דיגיטלית, שאין לה מושג מה זה אינטרנט ושהיא מעולם לא השתמשה בשירות, אבל שילמה עליו. עוד הוא מספר שכשהוא פנה להוט הם טענו שהחוק לצידם ובכל זאת מסכימים לזכות אותה "לפנים משורת הדין" בסכום מסויים.

למרות העובדה שהפוסט פורסם בשעות הערב, כעבור שתי דקות מרגע פרסומו התקבל מענה, שבו נכתב כי בחברה רוצים לברר את הפרטים ולסייע, פלוס בקשה למספר טלפון ליצירת קשר. לכאורה זה מצוין אבל זה לא מסוג הפוסטים שדורשים מענה מהיר אלא מענה עם מחשבה ולו היתה מושקעת כאן מחשבה, ניתן היה לראות שהסבתא היא לא הנושא אלא האמצעי שבאמצעותו רואי מציף תופעה, שבה מוכרים לאנשים מבוגרים שירותים שהם לא צריכים.

התשובה המלאה לא הגיעה גם אחרי 15 שעות ובזמן הזה נערמו שיתופים, הסיפור הופץ, הגיע לגולשים אחרים שנזכרו בהתנהגות דומה והצדיקו את רואי. כנראה שבהוט ניסו לטפל בנושא במישור האישי ולדברי רואי ביקשו ממנו להסיר את הפוסט. לא רק שזה לא הצליח, הפוסט פורסם מחדש בעמוד סטטוסים מצייצים, הגיע לתפוצה הרבה יותר גבוהה ויצר עבורם משבר רשת.

הנוסחה המנצחת: נטילת אחריות, ושימוש בהומור

בעוד המקרה של רואי, שהתלונן על פגם בפעילות של נציגיה אבל בפועל הצביע על מדיניות החברה, מקרה אחר שהתפרסם השבוע בקבוצת הפייסבוק "רעבים ברעבך", כלל תלונה של לקוחה כנגד שטראוס. הסיבה: כשל בייצור, שגרם לחטיף פסק זמן נטול ופל להגיע אל לקוחה. הפעם התגובה מצד המותג לא היתה מהירה אבל היא כן הייתה הרבה יותר יעילה, וזו לשונה:

"רותם יקרה, אני מנהלת את שירות הצרכנים של שטראוס. ו..אופסי.. עלית עלינו. אנחנו מידי פעם בודקים ערנות של הצרכנים. רצינו לדעת עד כמה הוופל קריטי ואם בכלל שמים לב. מבינה שכן :-), רשמתי לי להעביר כמקרה מיוחד לסטטיסטיקה. ורגע ברצינות, זו תקלה בייצור. אולי הוופל היה ביישן ולא רצה להתחבר לשוקולד. שלחי אלי בפרטי את הטלפון והכתובת, אנחנו נדאג לשאר, סבבה?".

למה תגובה אחת עובדת בשעה שהשנייה - שהייתה מיידית ומהירה יותר, אפילו לא פוגעת? היו פה נטילת אחריות, ושימוש בהומור שכל כך חסר לנו בימים אלו. שוקולד הוא תחום צרכני שניתן להשתמש בו בהומור, והתגובה מציעה תאוריית קונספירציה כל כך מופרכת שאין סיכוי שהיא תעבוד. אגב, באותה מידה היא היתה יכולה לומר שכנראה הוופל היה בבידוד באותו יום ולכן לא הגיע לעבודה..., היא לא אומרת את זה אבל היא כן מעבירה את הרושם שלמותג אכפת ומציעה יחס אישי, ומעל הכול היא לא מייצרת תחושה של תגובה גנרית.

המפתח הוא יחס. כשנותנים ללקוחות להרגיש שהם גנרים כמו התשובות של המותג, הנכונות שלהם לשמור את הסיפור בשיחה פרטית תרד. זו הסיבה לפער בין שני המקרים: ב-הוט ענו תגובה גנרית לפוסט שכתוב נפלא, מרגש ומעורר הזדהות, ואילו מנהלת שירות הלקוחות של שטראוס, ציפי צ'סטר, ענתה לפוסט גנרי תגובה מיוחדת ומותאמת ללקוחה.

להפוך שיימינג שלילי לסיפור חיובי 

בעולם שיווקי שמחפש דרכים יצירתיות להגיע לצרכן ונכון לשלם אלפי שקלים על פוסט של משפיען, מענה יצירתי ומותאם לקוח על תלונות ברשת יכול ליצור אימפקט גדול יותר, להיתפס אותנטי יותר ובעלות כספית נמוכה יותר. המקרה של "הצפרדע" (אילנית, ליתר דיוק) בחסה של כרמל יבולים - שהפך להוכחה לכך שהחסה היא ללא חומרי הדברה - והפרפר בחסה של מרינה - שהראה עד כמה למותג אכפת מהלקוחות שלו, אלו שתי דוגמאות למה שאני מכנה "שיימינג טרנאראונד", להפוך סיפור שיימינג שלילי לסיפור חיובי על המותג.

על רקע המצב הכלכלי, השינויים שצפויים בשוק, והעצבים הרופפים של הקהל הישראלי - לא מן הנמנע שנראה יותר ויותר תגובות שינסו לחקות את מודל הדוגרי הזה. עם זאת, כמו כל תחום שיווקי אחר, ככל שהמענה מבוסס לקוח יהיה נפוץ יותר, לקוחות יתחילו לזהות מתי הוא אותנטי ומתי הוא מתאמץ, מתי הוא יצירתי ומתי הוא מהונדס. 

עוד כתבות

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם