גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוכנית של אבי לוי לדלק ישראל: פיצול הנדל"ן לחברה נפרדת והנפקת פעילות התחנות בבורסה

חברת להב אל.אר שבשליטת לוי, ושותפה לרכישה אורי מנצור, צפויים לרכוש 70% ממניות דלק ישראל תמורת 525 מיליון שקל ● למימון חלקה של להב אל.אר ברכישה יביא לוי עשרות מיליוני שקלים "מהבית"

אבי לוי, מנכ"ל מליסרון / צילום: איל יצהר
אבי לוי, מנכ"ל מליסרון / צילום: איל יצהר

תפנית מהירה חלה בתהליך שמנהלת קבוצת דלק למכירת השליטה בחברה הבת, דלק ישראל. לאחר שבשבוע שעבר התנגדו מחזיקי האג"ח של הקבוצה, שבשליטת יצחק תשובה, לחלק מהתנאים בהסכם המכירה של 49.9% ממניות דלק ישראל לידיה של קרן ארבל, נחתם בסוף השבוע הסכם מחייב למכירת 70% ממניות דלק ישראל לידי חברת להב אל.אר  ואיש העסקים אורי מנצור תמורת 525 מיליון שקל.

העסקה משקפת לדלק ישראל שווי של 750 מיליון שקל, וזאת לאחר שבמהלך החודשים יולי-אוגוסט חילקה דלק ישראל דיבידנד של 150 מיליון שקל לקבוצת דלק . נכון לסוף יוני עמד ההון העצמי של דלק ישראל על 800 מיליון שקל (או 650 מיליון שקל בניכוי הדיבידנד), אולם לדברי הרוכשים, העסקה משקפת בקירוב את ההון העצמי הנוכחי של החברה הנרכשת.

להב אל.אר, שבשליטת אבי לוי ואלי להב, היא חברה העוסקת בתחומי הנדל"ן המניב בגרמניה ובישראל. בתגובה לחדשות זינקה מניית להב אל.אר בכ-20%, למחיר המשקף לחברה שווי של 515 מיליון שקל. גם האג"ח של קבוצת דלק הגיבו בחיוב עם עליות שבין 2.5% ל-6%.

העסקה בין הצדדים צפויה להיות מושלמת בימים הקרובים, בכפוף לקבלת אישור רשות התחרות ואישורים מתאגידים פיננסיים של דלק ישראל. במועד ההשלמה ישלמו הרוכשים לקבוצת דלק 450 מיליון שקל במזומן, ויתרת התמורה, בסך של 75 מיליון שקל, תשולם בתוך 135 יום ממועד ההשלמה.

התמורה מהמכירה תשמש את קבוצת דלק לביצוע פירעון מלוא יתרת החוב לבנקים המובטחים, בסכום של 343 מיליון שקל. פירעון זה יאפשר שחרור יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים המשועבדות לטובת הבנקים, ושעבודן למחזיקי האג"ח של קבוצת דלק.

סכום של 57 מיליון שקל מתוך התמורה יועבר לנאמני האג"ח לצורך פירעונות חוב, ועוד 50 מיליון שקל יופקדו בנאמנות ויועברו לקופת המוכרת, לאחר השלמת העסקה למכירת תחנות הכוח של דלק ישראל. במסגרת ההסכם קיבלו הרוכשים אופציה לרכישת עוד 3.5% מדלק ישראל בתמורה ל-26 מיליון שקל.

הצדדים קבעו עוד במסגרת ההסכם, כי הם יפעלו לחלוקת דיבידנד מדלק ישראל מהתמורה שתתקבל מהעסקה למכירת תחנות הכוח שנמצאת בתהליכי השלמה, כך שבמקרה של מימוש האופציה וחלוקת דיבידנד כאמור, עשויה קבוצת דלק ליהנות מתזרים מזומנים משמעותי מהעסקה הנוכחית, בהיקף שיכול להגיע עד לסכום של כ-600 מיליון שקל (וזאת נוסף על מניות דלק ישראל שיישארו בידיה).

השותפים החדשים בדלק ישראל קבעו כי הם יפעלו להשביח את דלק ישראל, כדי להביא להנפקת פעילותה בעתיד, כך שקבוצת דלק תוכל להמשיך וליהנות מדיבידנד עתידי מהמניות שיוחזקו על-ידיה בדלק ישראל, בהיקף של כ-30%, ומאפסייד נוסף במקרה של הנפקה.

עידן וולס, מנכ״ל קבוצת דלק, מסר כי "השלמת העסקה הוכיחה פעם נוספת שקבוצת דלק יודעת להשלים מהלכים עסקיים חסרי תקדים במורכבותם, בלוחות זמנים קצרים, וכל זאת לפי התחייבויותיה ובהתאם למועדים וליעדים שקבעה".

הצפת ערך מהותית בחברת הנדל"ן

את עסקת הרכישה של דלק ישראל מבצעת כאמור להב אל.אר יחד עם איש העסקים אורי מנצור (ראו מסגרת), לאחר שניסיון קודם לבצע את העסקה בשיתוף עם איש העסקים רמי לוי לא צלח, בשל הקושי של לוי עם פעילותן של תחנות הדלק וחנויות הנוחות בשבתות ובחגים.

על פי הסכם הרכישה, ישלמו מנצור ולהב אל.אר, כל אחד, 262.5 מיליון שקל עבור 35% ממניות דלק ישראל. להב אל.אר תממן את הרכישה באמצעות הלוואה בנקאית של 50-60 מיליון שקל, מקורות עצמיים בסך של 125.5-135.5 מיליון שקל, וכן שתי הלוואות גישור על סך 92.8 מיליון שקל, שיוחלפו בהמשך בגיוסי הון של 100 מיליון שקל.

בעל השליטה אבי לוי יעניק לחברה הלוואת גישור של 75.8 מיליון שקל, שתוחלף בהמשך בהשקעה הונית של 30 מיליון שקל בדרך של הקצאה פרטית, וכן בהשקעה במסגרת חלקו בהנפקת זכויות, שהיקפה הכולל יעמוד על 70 מיליון שקל. משקיעים נוספים בראשות אלי להב יעמידו הלוואת גישור נוספת של 17 מיליון שקל.

בכוונת להב אל.אר, מנצור וקבוצת דלק לפעול באופן מיידי לפיצול חברת דלק ישראל לחברת נדל"ן ולחברת תפעול, על פי תקנות מס הכנסה, כך ששתי החברות יהיו אחיות ויוחזקו על-ידי אותם בעלים. לחברת הנדל"ן יועברו כ-54 תחנות דלק הנמצאות בבעלות דלק ישראל, שיושכרו מיידית לתקופה של כ-20 שנה לחברת התפעול, להפעלה בשכר דירה קבוע ומשתנה.

שכר הדירה המסתמן, בכפוף לבדיקות, הוא כ-50 מיליון שקל לשנה, כך שבחברת הנדל"ן, שתקבל את שכר הדירה הקבוע הזה, צפויה הצפת ערך מהותית, מכיוון ששווי הנדל"ן בספרי דלק ישראל עומד על כ-290 מיליון שקל. נוסף על כך, בכוונת הרוכשים לבצע פעולות השבחה מהותיות בתחנות הדלק, להעלות את שכר הדירה, לנצל זכויות בנייה קיימות וליצור זכויות חדשות באמצעות השבחה נדל"נית בנושאים המשרתים צורכי אוכלוסייה.

חברת התפעול, שתמשיך להפעיל את 240 תחנות הדלק ואת 160 חנויות הנוחות ברשת מנטה, תתמקד בפיתוח קמעוני ובהשבחת תחום הקמעונות תוך כדי חדשנות ושיפורים נדרשים בתחומי האנרגיה, הגדלת חנויות הנוחות ובדיקת הקמת מתחמים נוספים. בכוונת הרוכשים לפעול להנפקת חברה זו בבורסה בת"א לאחר ביצוע השיפורים הנדרשים. 

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה