גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חלומות טכנולוגיים: "לעבוד מהבית", ב"אוטו", הכלב שיוציא אתכם לדייט, ולהיות חקלאי בשלט רחוק

פרויקטי הגמר של הסטודנטים במחלקות עיצוב תעשייתי והנדסת תוכנה במכללת "שנקר" מציגים עתיד שבו הגבולות בין הבית לעבודה ולמרחב הציבורי מיטשטשים, הכלבים מוציאים את הבעלים לדייטים ולהפך, ואפשר לגדל עציצים דרך הנייד ולקבל אותם עד הבית

מפתחי אפליקציית Dog's Life / צילום: אחיקם בן יוסף
מפתחי אפליקציית Dog's Life / צילום: אחיקם בן יוסף

אחד הדברים המשמעותיים שלימד אותנו משבר הקורונה הוא שהעתיד הטכנולוגי הרבה יותר קרוב ממה שיכולנו לדמיין. הכורח אילץ אותנו לאמץ טכנולוגיות חדשות שהיו שם כל הזמן ורק חיכו ליום שנתחיל לנצל אותן. פרויקטי הגמר של הסטודנטים במחלקות העיצוב והנדסת התוכנה מאפשרים הצצה אל העולם שמחכה לנו מעבר לפינה. עולם שבו שלל יישומים טכנולוגיים יבשילו ויתמזגו זה עם זה לכדי קונספטים חדשים. קונספטים שהיום מסעירים את הדמיון, ובשנים הקרובות יהפכו, אולי, למציאות.

מרחב פרטי אורבני נייד

יותר ויותר מתחוור שעולם העבודה כפי שאנו מכירים אותו עובר טלטלה וייתכן שלעולם לא ישוב להיות כשהיה. כבר היום ברור ש"עבודה מהבית" היא לא תענוג גדול ולא פתרון קבע. בכלל, "קבע" יצא לחופשת קורונה וכמר אין כמעט ספק שלעולם לא נחזור למציאות שבה כמעט כולם עובדים במקום העבודה.

העולם הזה עמד בבסיס עבודתו של הסטודנט יניב בליקוף - עולם שבו רכב אוטונומי מדרגה חמש, הגבוהה ביותר, היא כבר מציאות, ומטשטש את הגבולות ביניהם. לפרויקט שלו קרא בליקוף "Urban Transportable Personal Space" - חלל אורבני אישי סופר נייד.

חלל אורבני אישי סופר נייד / עיצוב: יניב בליקוף

רציתי שמי שרואה את הפרויקט יבין שמדובר ברכב אך באחד לא שגרתי, אחד שמבשר על עתיד אחר. היה לי חשוב להתייחס לעומק ולמשמעות הכוללת של הפרויקט על הסביבה שלו ועל האדם שמשתמש בו", הסביר בליקוף את מטרת הפרויקט.

"זה לא חדש שאנחנו על סף עידן חדש של נסיעה אוטונומית, אלא שהתא האישי יכול להיות מונע באמצעות יחידת הנעה אוטונומית נפרדת. פעולה זו של הפרדת תא נוסעים מיחידת ההנעה מאפשרת סטנדרטיזציה של ייצור יחידת ההנעה מצד אחד, ואפשרות יצירת סוגי תאים שונים מצד אחר. פרויקטים כאלה כבר קיימים. אבל אני בחרתי להתעמק באנשים החיים ועובדים בעיר, ובתרחיש שימוש יומיומי, שגרתי, של נסיעה לעבודה ויום העבודה במשרד", הסביר בליקוף.

"כך יצרתי מערכת ניהול תנועה עירונית דרך עיצוב תא אישי המתנייד באמצעות יחידות הנעה נפרדות, אוטונומיות ושיתופיות. יחידות ההנעה מוזמנות דרך אפליקציה בטלפון הסלולרי ואוספות את התא ביחד עם בעליו ליעד נבחר. יחידות ההנעה, בשל היותן אוטונומיות, מסונכרנות כולן למערכת בקרה היודעת לנתב את זרימת התנועה בעיר, בשאיפה לייעל את התחבורה וחיי היום יום בעיר, בעוד שהתאים מספקים מרחב אישי בסביבה ציבורית.

התאים משמשים כמרחב עבודה ומיועדים לשהייה ממושכת, גם בזמן עגינה, לסיפוק צרכיו היומיומיים של המשתמש בסביבת העבודה".

האתגר העיקרי בפרויקט, המשיך והסביר, "היה בחיבור יחידת ההנעה, התא הנראות החיצונית של התא ועיצוב הפנים שלו לכדי מוצר אחד. מה בן אדם צריך במרחב העבודה שלו? כמה מקום הוא צריך? לאן הוא צריך להגיע? לאן הוא היה רוצה להגיע? איך מתבצעת ההעמסה והפריקה של התאים מיחידות ההנעה שאוספות אותם? איך נראה מרחב עבודה משותף כשכל אחד מגיע עם המשרד שלו? אלו רק חלק מהשאלות שליוו אותי בפרויקט ויצרו אצלי את ההבנה והצורך לשלב בין עולמות שונים בעולם העיצוב: מתכנון אורבני דרך אדריכלות, עיצוב פנים, עיצוב רכב ועיצוב מוצר".

לגדל צמחים מרחוק, דרך האפליקציה

משבר הקורונה, השהייה הממושכת בבתים וטרנד הבישול הביתי העיר אצל אנשים רבים את החקלאי הרדום שבהם. אך מה עושים אם רוצים לגדל ואין מקום או זמן לשם כך? אז לא, הפעם אנחנו לא מדברים על משחקי מחשב כמו "פארמוויל" וממשיכי דרכו, אלא על מערכת פיזית לחלוטין שמאפשרת לגדל צמחים מרחוק.

מערכת Plant'y מאפשרת גידול צמחים מרחוק, בסביבה מושלמת, מבלי להשקיע מאמץ וזמן מיותר, דרך הסמארטפון ושליחתם עד בית הלקוח. המערכת כוללת מצב אוטומטי ומאפשרת תכנית גידול קבועה או מצב ידני שידרוש מהמשתמש להגדיר תנאי גידול. המערכת כוללת מצלמה שנותנת גישה תמידית לווידאו של הצמחים וגם זיהוי מחלות עלים עם בינה מלאכותית.

מיכאל רוקיטקו ויבגני אלטרמן, מפתחי Plant'y / צילום: אחיקם בן יוסף

מערכת שפיתחו הסטודנטים מיכאל רוקיטקו, יבגני אלטרמן ומנחה ד"ר עמית רש, שאפשרת גידול מרחוק של צמחים באדנית, על פי פרמטרים ראשוניים שנקבעים מראש ובעזרת אפליקציה שמאפשרת לשלוט על התהליך מרחוק - על כמות המים, התאורה וטמפרטורת האוויר. המערכת, שלדברי הבוגרים כבר נמצאת בשלב הוכחת התכנות ופועלת מזה כשלושה חודשים, כוללת מצלמה שניתן להזיז מצד לצד, לצלם את הצמחים, ולאתר מחלות באמצעות בינה מלאכותית. בסוף תהליך הגידול ניתן לבקש לשלוח את הצמחים עד הבית.

המערכת מורכבת מהתקן פיזי מתפרק בגודל 80X120 ס"מ, שכולל מצלמה שמשדרת וידאו בלייב, מערכת השקיה, מערכת שמירת טמפרטורה, מערכת תאורה מיוחדת לצמחים וחלק של תוכנה הכולל אפליקציית מובייל המותקנת על הסמארטפון ואתר ניהול.

הטינדר של הכלבים

גם מי שלא חובב כלבים יודע, ש"מפגש" לא מוצלח בין כלבים שמטיילים עם בעליהם ברחוב, יכולים להרים בנביכות את כל השכונה. עבור בעלי כלבים, מדובר ביקום מקביל של אינטראקציות חברתיות בין בעלי הכלבים לבין עצמם ובין בעלי החיות לבין עצמן - מי מסתדר עם מי, מי ומי לא, באיזו גינה הכי כדאי לטייל, מתי ועם מי.

אפליקציית "חיי כלב" Dog's Life - שפיתחו חן אהרון, מקס נביאנצב, ודניאל קובלבסקי ממחלקת הנדסה בשנקר, בהנחיית אליפז חבשוש, אסף אלגאווי - מנסה להעלות לרשת את היקום הזה ולשמש כלי שמחבר בין כלבים ובעליהם לבין אנשים חיות ומקומות שיעשירו את חיי החברה שלהם ויהפכו כהגדרתם, "כל טיול לחוויה חברתית מהנה".

"טיולים רבים הופכים למשעממים וחסרי אינטראקציה, הן מבחינת הבעלים שאיננו זוכה לחברה במהלך הטיול והן מבחינת הכלב שאיננו מוציא מספיק אנרגיה בעקבות מחסור של כלבים בגינה או אי התאמה ביניהם", כתבו הבוגרים שפיתחו את המערכת, שלדבריהם, "מלאה בפיצ'רים אשר מקלים על מציאת חברים חדשים לכלבים (ולכם), מציגה גינות כלבים, ובעלי כלבים באזור המגורים, ומאפשרת להכיר בין בעלי כלבים".

מפתחי אפליקציית Dog's Life / צילום: אחיקם בן יוסף

כדי לדעת לשדך בחכמה בין הכלבים, המערכת מדרגת אותם ומעניקה להם ציונים על פי פרמטרים שונים שמחושבים אוטומטית - כמו מרחק כתובת המגורים של בעלי הכלבים זה מזה. פרמטרים נוספים מוזנים ידנית על ידי בעלי הכלבים כמו מינו, מידת הידידותיות שלו, האם הוא ידידותי ואוהב לשחק, לאילו סוג מקומות הם אוהבים לצאת, לכמה טיולים הם יוצאים ביום, האם במהלך הטיול הם הולכים או רצים, או האם הם מסורסים או מעוקרים. קודם המערכת בודקת את מידת ההתאמה הבסיסית בין הכלבים כדי לוודא שאינם מסוכנים זה לזה (כלבים מסוימים מסתדרים פחות, למשל, עם כלבים גדולים או לא מסורסים) ולאחר מכן את שאר הפרמטרים. לאחר מציאת התאמה בין הכלבים נבדקת גם מידת ההתאמה בין הבעלים.

וזה לא הכל. נוסף לאפליקציה, הותקנו חיישני מרחק בקולרים של הכלבים ועל פי החזון חיישנים דומים יותקנו גם בגינות בשיתוף עם הרשויות המקומיות. חיישני הקולר יאפשרו למערכת להבין אילו מפגשים הוכתרו בהצלחה (הבוגרים ערכו מחקר שבו גילו ששלוש דקות הן פרק הזמן הממוצע למשחק בין כלבים שזה עתה נפגשו), כמו גם להתריע מלכתחילה לקראת מפגש מסוכן. חיישני הגינה יאפשרו בהמשך לעדכן ב"לייב" אילו כלבים נכנסו לגינה, כמה זמן הם שהו בה ומתי הם יצאו.

המערכת מסכנת את הציונים שניתנו גם מחישוב ההתאמה בין הכלבים וגם מחישוב ההתאמה בין הבעלים ומעניקים ציון סופי. ציון מתחת ל-60 לא מוצג למשתמשים.

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?