גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האיש העשיר של סין וביטול ההנפקה הגדולה בעולם: "היה צריך לשמור על פרופיל נמוך יותר"

ההנפקה הגדולה בהיסטוריה - 34 מיליארד דולר - של אנט גרופ, בוטלה על ידי הרגולטורים הסיניים ימים ספורים לפני שיצאה לדרך ● לדברי דנקן קלארק, שכתב ביוגרפיה על מייסד החברה, "ג'ק מא היה צריך לשמור על פרופיל נמוך יותר"

ג''ק מא, מייסד עליבאבא. האשים את הרגולטורים ב"גישה מיושנת"
צילום: רויטרס-Yuya Shino
ג''ק מא, מייסד עליבאבא. האשים את הרגולטורים ב"גישה מיושנת" צילום: רויטרס-Yuya Shino

הבחירות בארה"ב היו החדשות החמות ביותר בעולם בחודש האחרון, אך לרגע הצליחה ידיעה אחרת לגנוב את ההצגה. אחרי שבועות של ציפיה להנפקה הגדולה בהיסטוריה, שבה חברת הפינטק הסינית אנט גרופ היתה אמורה לגייס לפחות 34.4 מיליארד דולר, הודיעה הבורסה בשנחאי ברגע האחרון על דחייתה, בשל מה שהוגדר "שינויים בסביבה הרגולטורית". אחריה הודיעה הבורסה בהונג קונג, שם מניית אנט אמורה היתה להיסחר במקביל, גם היא על דחייה.

ב-21 באוקטובר קיבלה אנט אישור סופי מהרגולטורים הסינים להירשם להנפקה בשנחאי. שבועיים לאחר מכן האישור הזה נמשך במפתיע מתחת לרגליה, יומיים בלבד לפני ההנפקה. "משהו השתבש בין התקופה שבה ניתן האישור לבין הביטול שלו והשיבוש הזה היה צריך להיות משמעותי מספיק כדי להוביל להשעיית ההנפקה, שזה צעד שהמחיר שלו גבוה", אומר ל"גלובס" דנקן קלארק, מייסד חברת הייעוץ העסקי BDA הפועלת מבייג'ינג וכותב הביוגרפיה עטורת השבחים על ג'ק מא, היזם שמאחורי עליבאבא ואנט גרופ.

השיבוש המפתיע הזה קשור אולי לגודל העצום של ההנפקה. הביקוש למניות אנט בקרב משקיעים פרטיים סינים שבר שיאים והגיע ל-2.8 טריליון דולר, פי 872 מההיצע של המניות. משקיעים סינים שנמשכו למוניטין של מא אפילו לקחו הלוואות כדי לקנות מניות.

כלל ידוע לגבי הצנזורה הסינית על האינטרנט הוא שנושאים מסוימים יכולים להיחשב לגיטימיים לדיון אונליין, עד שהם צוברים פופולריות רבה מדי שמאיימת על הממשל. נראה שאותו אפקט גודל תקף גם במקרה של הנפקת אנט גרופ. "העניין העצום בחברה הכניס את הרגולטורים הסינים, שהמטרה המרכזית שלהם היא לשמור על יציבות המערכת, למתח רב וכך אנט הפכה במידה רבה לקורבן של ההצלחה של עצמה", מנתח קלארק.

הבנקים כמקור תעסוקה חשוב

קלארק מלווה את מא מאז 1999, אז הקים היזם את חברת המסחר המקוון עליבאבא מסלון דירתה של אישתו. ב-2016 הוא פרסם את הספר הסוקר את מסלול הקריירה המדהים שלו: "עליבאבא: הבית שג'ק מא בנה".

אנט גרופ קמה כזרוע בתוך עליבאבא ב-2004 ופוצלה לחברה נפרדת שבע שנים לאחר מכן. בתחילה אנט תפקדה כפלטפורמה להעברת תשלומים אלקטרוניים ומשם התרחבה למכירת מוצרי השקעות, ביטוחים והלוואות באפליקציה. מתן אשראי למקור רווח מרכזי של אנט ולתחום הצומח ביותר שלה, כשבשנה החולפת 500 מיליון סינים נטלו הלוואה דרך אנט גרופ.

לפי הגרסה הסינית הרשמית, הרגולטורים חוששים כי ההלוואות שמחלקת אנט יצרו בועת אשראי ענקית, שתאיים על יציבות המערכת. כדי להפיג חשש זה, אנט נדרשת כעת להחזיק יותר הון עצמי, לקבל יותר רישיונות ולהאט את קצב הצמיחה באשראי כתנאי ליציאה להנפקה מחודשת בעתיד. אולם קלארק סבור שהרגולטורים מודאגים לא פחות שההצלחה של אנט תפגע בבנקים בבעלות הממשלה.

"הבנקים הם מעסיקים ענקיים שקולטים בוגרים טריים מהאוניברסיטה והעסקת הבוגרים היא נושא חשוב מאוד למפלגה", אומר קלארק. "גם אם אנט תופסת עדיין רק חלק קטן מהמערכת הבנקאית, המודל שלה, שמבוסס על הקצאת אשראי מהיר, הוא משבש ויוצר שינויים גדולים מאוד".

את ההגנה של סין על הבנקים צריך לראות בהקשר רחב של התפקיד הגדל שהממשל והמפלגה הקומוניסטית השולטת נותנים לחברות בבעלות ממשלתית בכלכלה המקומית. לאורך העשורים האחרונים פנתה סין ליזמים פרטיים יצירתיים כדי שיקדמו את החדשנות והתחרותיות של המשק הסיני. אלא שבשנים האחרונות, תחת הנשיא שי ג'ינפינג שמחזיר את סין לקו סוציאליסטי יותר, כיוון הדברים השתנה.

"שי אפילו לא מזכיר את המונח הסקטור הפרטי ומדבר במקום זה רק על הסקטור הלא-ציבורי", אומר קלארק. "אתה כל הזמן שומע ממנו דגש על חשיבות החברות הממשלתיות והרעיון שיזמים פרטיים ייכנסו לתחומים חשובים ומשמעותיים לא מתאים לאקלים הנוכחי. לשלוט בקמעונאות ובמסחר כמו עליבאבא זה משהו אחד, בזה יש פחות בעיה, כי קמעונאות אף פעם לא נחשבה לסקטור מרכזי של הכלכלה בתפיסה הקומוניסטית, אבל בנקים הם ממש מרכז העצבים".

החשיבות של החברות הממשלתיות גברה בעקבות ההצלחה הסינית במלחמה בקורונה. בנאום באפריל בו הכריז על הניצחון על הקורונה, אמר הנשיא שי כי החברות הממשלתיות הוכיחו את ערכן הן בשליטה על המגפה והן בתפוקה התעשייתית. שי אמר כי חברות ממשלתיות הן עמוד מרכזי של שלטון המפלגה הקומוניסטית, ואסור להזניח ולהחליש אותן. "שי מרגיש שהתגובה הסינית לקורונה היתה יותר מוצלחת מהמערב וההצלחה הזאת התבססה על החברות הממשלתיות", אומר קלארק.

חצי יהודי , חצי אירי

והיו גם ההערות הביקורתיות שהטיח מא ברגולטורים הפיננסיים בסין. שלושה ימים אחרי שאנט קיבלה את אישור ההנפקה הסופי, מא האשים את הרגולטורים והבנקים בסין בגישה מיושנת, וטען שהפחד שלהם מסיכונים הורג את החדשנות. "אני לא חושב שהמילים הספורות הללו לבדן הובילו לביטול ההנפקה, אך הן גם לא הועילו בכלל", מפרש קלארק.

"אני נוהג להגיד שמא הוא חצי אירי וחצי יהודי, כי יש לו יכולת מדהימה לדבר והרבה חוצפה להתבטא ביחס למוקדי הכוח. הוא היה צריך לשמור על פרופיל נמוך יותר ולהבין שהזמנים השתנו, והמקום של יזמים פרטיים קטן יותר ביחס ללפני חמש או עשר שנים. ביטול ההנפקה הוא השפלה עבור מא ואני חושב שזו תוכננה להיות השפלה כדי לשלוח מסר שהחוקים השתנו ושי ג'ינפינג לא משחק משחקים". 

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד