גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגפת הקורונה הפכה את הבתים האלימים לבתי כלא

מאז שהחל משבר הקורונה נרשמה עלייה של מאות אחוזים בפניות למרכזי סיוע לנשים מוכות ● הממשלה חייבת להבין את המשפעות המשבר גם בתחום הזה ולעשות הרבה יותר למען הנשים והילדים שהבית בשבילם הוא לא מקור לסכנה

אלימות במשפחה / צילום: שאטרסטוק
אלימות במשפחה / צילום: שאטרסטוק

החודש נציין כבכל שנה את יום המאבק הבינ"ל באלימות כלפי נשים. חודש נובמבר הוא חודש המאבק, שבו אנו מזכירות ומזכירים לעצמינו את המחויבות שלנו כחברה לפעול למיגור האלימות.

ההערכה של ארגוני הסיוע היא כי בישראל חיות כ-200 אלף נשים תחת אלימות. נשים אלה מתמודדות עם אלימות פיזית, מינית, כלכלית ורגשית, אשר משפיעה על כל רבדי החיים של האישה ושל הילדים. נשים רבות חוששות לצאת ממעגל האלימות בשל חשש מהעדר עצמאות כלכלית, קשיים אישיים וחברתיים והעדר תמיכה.

השנה מגיע חודש המאבק על רקע מגפת הקורונה אשר סוגרת אותנו בבתים, מרחיקה אותנו ממוקדי התמיכה והטיפול הטבעיים ומייצרת לחץ כבד מנשוא בתוך משפחות אשר בהן קשה מאד לחיות גם בימים רגילים.

אבל זו אינה גזירת גורל לחיות כך! אילו הממשלה הייתה בוחרת לראות את המתח בבתים, את האלימות הגואה, את מצוקתן של נשים הלכודות במערבולת אלימות, דיכוי וכפיה, אז אולי היה מופעל שיקול דעת אחר, כזה שמתייחס בכובד ראש למחירי הסגר והריחוק החברתי.

מחיר ההתעלמות ממה שקורה בבתים

מאז תחילת משבר הקורונה מדווחים מוקדי הסיוע על עלייה של מאות אחוזים בפניות על אלימות במשפחה. גם במוקד 118 של משרד העבודה והרווחה נרשמה עלייה דרמטית: השיא נרשם בחודשים מאי (1,870 פניות לעומת 342 באותו חודש אשתקד), יוני (1,309 לעומת 288) וספטמבר (627 לעומת 245).

במרכזים למניעה ולטיפול באלימות במשפחה של ויצו בשיתוף משרד הרווחה, נרשמה עלייה של 300% במספר הפניות ועלייה של כ-250% במספר המטופלים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

19 נשים נרצחו ע"י בני זוגן מתחילת השנה, 17 מתוכן מאז תחילת משבר הקורונה. זה מחיר הסגר, זהו מחיר ההתעלמות ממה שקורה בבתים. הממשלה חייבת להירתם כולה למניעת הרצח הבא. גם זו מגפה, אומנם היא לא דורשת מטושים וחלוקים לבנים ופיתוח חיסונים, אך היא דורשת תשומת לב לאומית מהמעלה הראשונה ופעולה ממשלתית נחושה ודחופה.

ממשלת ישראל צריכה לממש את התוכנית הלאומית למאבק באלימות שאושרה ב-2017. היא חייבת להידרש להשלכות הבידוד החברתי על משפחות שבהן מתחולל מעגל האלימות ולהבנות תוכנית חירום לאומית המביאה בחשבון את תנאי החיים החדשים הללו שנכפו על קרבנות רבים. תנאי החיים הללו מביאים להחרפה באלימות.

כדי שנצליח למגר את התופעה, נדרשת פעולה משמעותית במספר אפיקים. בראש ובראשונה, נדרש שיתוף פעולה בין כל משרדי הממשלה הרלוונטיים: ביטחון פנים, רווחה, חינוך, שוויון חברתי, משפטים וכמובן אוצר.

מעבר לכך, נדרש שיתוף פעולה בין מגזרי: שילוב המומחיות של החברה האזרחית במתן סיוע אנונימי ותמיכה ללא שיפוטיות עם יכולות המגזר הציבורי לפיתוח ופרישת שירותי הגנה, טיפול, מניעה וייצוג ויכולות המגזר העסקי בסיוע המעסיקים בהכשרות ובהעסקה סובלנית למצב הפרט.

נדבך נוסף, להתמודדות עם התופעה הינו הצורך בחדשנות שמשמעותה, בין היתר, שימוש בפתרונות דיגיטליים חדשניים הן לאיתור ומניעה והן לסיוע בזמן אמת ולתמיכה. עם זאת, חשוב לזכור כי לצד כל אלה חשוב לא פחות לקדם את הנגשת המענים והתאמתם תרבותית בכל רחבי החברה הישראלית.

בעודי כותבת שורות אלה מתחולל אסון קשה ,נורא וטראומטי במאות אלפי בתים בישראל ונראה כי חברי הכנסת והממשלה אינם פועלים מספיק למניעת הרצח הבא. בשבוע שעבר שמענו מספר חברי כנסת זועמים על הצעת חוק למניעת אלימות כלכלית במקום להבין שמדובר במגפה ושיש בידינו למנוע את הקרבנות הבאים.

הקורונה הפכה את הבתים האלימים לבתי כלא שאי אפשר לצאת מהם, מאות אלפי נשים וילדים כלואים בתוך קירות הבית עם גבר אלים שרמת המתח שלו עולה ככל שהמצב הכלכלי מחמיר, ולקורבנות אין מוצא.

כדאי שנפסיק רק להזיל דמעה מול כתבה בעיתון או להניח שמשהו ישתנה אם לא נפעל. חובתנו להציל חיים. זה עד כדי כך ברור. 

הכותבת היא סמנכ"לית תוכניות בקרן רש"י ולשעבר מנהלת מרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית בירושלים

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם