גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נפרדים מליידי גלובס: שלב חדש באבולוציה של המנהיגות הנשית

ב–12 השנים האחרונות ערכתי את מגזין "ליידי גלובס" שתיעד את הכרוניקה של התפתחות המנהיגות הנשית בישראל ● בתחילת הדרך חשוב היה להציב לנשים מודל לחיקוי, שמראה כי הדבר אפשרי. כיום ראוי לתמוך בהן - בגלל האתגרים שהודפים רבות אל מחוץ למעגלי העשייה ● טור פרידה מיוחד

גלובס נפרד מליידי גלובס
גלובס נפרד מליידי גלובס

אני חושבת על ימיי כעיתונאית כלכלית בתחילת הדרך. אי שם בשלהי שנות ה-90, העולם הכלכלי הבכיר נעדר נשים מנהלות כמעט לחלוטין. הכנסים הכלכליים נראו כמו מועדון סגור, במקרה הטוב פגשת שתיים-שלוש מנהלות, גם הן רק בדרגי ביניים. כשגליה מאור התמנתה למנכ"לית בנק לאומי, היא הייתה בודדה בצריח. נשים אחרות לא הצליחו להתמנות להשתחל אפילו כמנהלות מחלקה המסחרית בבנק, גם אם מאוד רצו.

קפיצה של שני עשורים קדימה, והמציאות השתנתה באופן רדיקלי. מה שקרה בזמן הזה הוא לא פחות ממהפכה. בעשור הראשון של המאה ה-21, כשיותר ויותר נשים הצליחו בכוחות מאומצים להביא את עצמן לעמדות המפתח, נראה היה שאנחנו בפתחו של עידן שלא הכרנו. מה שנראה לנו היום כל כך טבעי, שנשים יכולות לנהל את הבנקים הגדולים במדינה, לעמוד בראש בנק ישראל ובית המשפט העליון ולהנדס את מפעלי התעשייה הביטחונית - נתפס עד לא מזמן כפנטזיה בדיונית פרועה.

את השינויים במעמד הנשים קשה לבחון במנותק מהשינויים במעמדן בשוק העבודה. בסוף המאה ה-19, הגל הראשון של הפמיניזם השיג לנשים את הכניסה לאוניברסיטאות ואת זכות הבחירה. הגל השני, בשנות ה-60, דחף לשילובן בשוק העבודה. אבל במשך עוד עשרות שנים, המבנה המפלה של שוק העבודה הנציח את מעמדן השולי.

חוקרות המוח בחזית

ב-12 השנים האחרונות ערכתי את מגזין "ליידי גלובס", מסמך עיתונאי שתיעד את הכרוניקה של המנהיגות הנשית בישראל, ובין דפיו נבנה פנתיאון עצום של מודלים נשיים של מנהיגות.

רשימת 'המשפיעות’, שהציגה את הנשים שהגיעו לעמדות המפתח במערכות הגדולות במדינה, היא המוסד הוותיק והמשמעותי שהביא המגזין לעולם התקשורת. יש אימפקט לעבודת האוצרות וקיבוץ ההישגים הפנומנליים, כי החיבור יוצר גשטלט, שהוא הרבה יותר מסכום חלקיו. בנוסף אכלס המגזין גם את רשימת נשות המופת של ישראל, הצעירות המבריקות, היזמיות הטכנולוגיות, הסופרות והמדעניות הבולטות.

רצינו לעשות את הדברים בפעם הראשונה. לראשונה בתולדות המדינה נכנסנו ב-2012 לבית הספר לריגול וראיינו את הלוחמות המבצעיות של המוסד, פרויקט חסר תקדים שצוטט בכל העולם. ראש המוסד דאז, תמיר פרדו, אמר לנו: "אישה יכולה לעמוד בראש המוסד. לנשים יש עליונות על גברים במשימות ביון".

לראשונה גם הבאנו את קולן של המדעניות המובילות בישראל, הוצאנו ממחשכי המעבדות את המהנדסות המחוננות של התעשיה הביטחונית, והצבנו בחזית את חוקרות המוח. כל אלה לקחו את הזהות הנשית למקום אחר לגמרי מזה שבו הורגלנו כל השנים בתקשורת.

הפידבק החיובי שנוצר האיץ את עצמו, והמגמה הגיעה לשיאה ב-2018, כששדרה רחבה של נשים בכירות חלשו על עמדות המפתח החשובות ביותר במערכת המשפט, הרגולציה והתאגידים הבנקאיים - תופעה שהייתה חסרת תקדים, וגררה השתאות בעולם. בראש שלושה מתוך חמשת הבנקים הגדולים עמדה אישה, לתפקיד הנגידה נבחרה אישה, לצמרת האוצר התמנו שלוש נשים, וכך גם בראש שלוש חברות המזון הגדולות. אפילו במעוזים הגבריים ביותר התמקמו נשים: בראש מפעל טילים ופרויקט חץ 3.

העלייה בייצוג של נשים במוקדי הכוח היא בסיס לקידום זכויות הנשים כולן. אלא שאנחנו זקוקים להרבה יותר ייצוגים של נשים בראש הפירמידה. זה לא בגלל שנוכחותן מביאה לקידום סדר יום פמיניסטי. היא לא. אבל היא כן משפיעה על הבניה של זהות. הצלחתן משליכה על תפיסת ה’עצמי’ של כלל הנשים, וגם על התגמול שלהן.

עצם זה שיש כיום, במציאות הישראלית, לפחות 100 נשים שאיישו ומאיישות את עמדות ההנהגה הבכירות ביותר, היא התפתחות קריטית בדרך למימוש חזון השוויון המגדרי.

תחושה של מסוגלות

תמורות חברתיות מתחוללות בזכות אנשים חולמים בעלי יכולות מנהיגות, וגם בזכות סוכני שינוי. אלה הנשים פורצות הדרך שמנפצות את אתוס נחיתות הנשים בתחומים ה’גבריים’ וה’יוקרתיים’. הזהות תלויה בעיסוק, טען קרל מארקס. סוג העבודה שנשים עוסקות בו הוא זה שמכונן ומעצב את המחשבה.

תפקידו של ליידי גלובס, בעיניי, היה להרחיב תודעה לגבי מנעד היכולות של נשים, והנכונות שלהן לצאת לחבלי ארץ חדשים שהיו חסומים בפניהן. וכמה שהן בכירות, כך הן בעמדת מיעוט. בגלל שהן יוצאות דופן, הן הופכות לסמלים. הן נתפסות כמייצגות של כלל הנשים, וביצועיהן ישפיעו על סיכויי הקידום של אחרות.

האם מינוי לילך טופילסקי למנכ"לית דיסקונט, או מינוי תמר יסעור לעמוד בראש לאומי קארד, היו מתרחשים ללא התקדים של רקפת רוסק עמינח בלאומי? האם המינוי של רוסק עמינח היה קורה ללא הדרך שסללה גליה מאור? לא בטוח.

יעל אנדורן, מנכ"לית האוצר, נכנסה לתפקיד כשהיא בהריון. זמן קצר לאחר מכן ניגשה אליה מנכ"לית אחרת ואמרה לה: 'ראיתי אותך ואמרתי לעצמי: זה אפשרי’. אתם שואלים מה זה עשה לנשים? בדיוק את זה: נתן תחושה של מסוגלות, שזה אפשרי, שזה קורה.
זה עידן שתופס נשים בכירות בבלבול זהויות. קשה לאשה שעומדת בראש שולחן קבלת ההחלטות לתמרן בין נקודות המבט הרבות - מה היא, בעצם? מנהיגה? פרולטרית? מהפכנית? פמיניסטית? דמות נחשקת? אמא? רעיה?

כל זה יוצר סבך זהויות שרק הולך ומסתעף. הרבה נשים משפיעות לכודות בקונפליקט תפקידי. הן עומדות בראש ארגוני ענק ואחראיות על אלפי עובדים, אבל אף אחד לא עושה להן הנחות בתחומי החיים האחרים. האם הן מצליחות להשיג הזדהות מצד נשים אחרות? לא בהכרח, לפעמים אפילו להיפך. דווקא בגלל שהצליחו להגיע לעמדות כוח, הן הופכות להיות משא כבד ובלתי אפשרי על כתפי אחרות, כי הן יוצרות סטנדרטים חדשים שקשים להשגה. והנה, כך נוצר פיצול נוסף בזהות הנשית. אולי הגענו לשלב הזה שבו נדרש שחרור נשי במשמעות אחרת לגמרי.

המשימה: הגברת השקיפות

בארבע השנים האחרונות העלילה המרכזית של המנהיגות הנשית בישראל עוברת תהפוכות. לראשונה החלה לקום פה גלריה מרתקת של יזמיות הייטק צעירות, ובמקביל, שדרה של משקיעות. חלקן בחרו להקים קרן הון סיכון בעצמן. אחר התופעה הזו עקבנו מימיה הראשונים, גם אם היו גברים שזרקו לנו משפטים כמו: "אין באמת משקיעות. תפסיקו להנדס את המציאות".

שוק העבודה הוא גורם מרכזי לאי השוויון מגדרי. פעם גבר יכול היה להרוויח פי שניים מאשה באותו תפקיד, מבלי שנוכל לדעת. אחת המשימות המרכזיות בדרך לשוויון מגדרי היא, לפיכך, הגברת השקיפות.

משימה אחרת היא הכוונת נערות צעירות לצמוח לאזורי מנהיגות. צריך לסייע ליותר נשים צעירות לבחור מסלול מדעי-טכנולוגי-כלכלי, שמאפשר מוביליות. מנהלת בית ספר גדול סיפרה לי בהתרגשות שחילקה 100 גיליונות 'המשפיעות’ של ליידי גלובס לכל המורות, כדי שיראו לאן התלמידות של היום יכולות להגיע בעתיד. מנהלת אחרת ערכה תערוכה שבה הציגה את תמונותיהן של כל היזמיות הטכנולוגיות שהתראיינו למגזין, וגם ביקשה מהתיכוניסטיות לשאול את עצמן: איזו אישה אני רוצה להיות? אילו כוחות יש לי? היא אף דאגה שייפגשו עם המשפיעות, ויִלְמדו אותן.

פרופ’ מרסל מכלוף, שבחרנו ב-2018 כאשת השנה, התייצבה גם היא בפני הנערות. היא, שבאה מרקע כל כך מוחלש, וניקתה מדרגות כילדה בת 11 כדי לעזור לאמה החד הורית בעול הפרנסה, לא עצרה עד שהגיעה לפסגת המדע. היא עשתה את הלא ייאמן, והיא לא לבד. יש פה סוללה של נשים שאפשר ללמוד מהן איך לא להירתע, להתמיד, להתמסר לעשייה משמעותית, לא להתייאש.

היה חשוב לנו להציב את הנשים האלה בחזית התודעה, כדי לתדלק את תחושת המסוגלות בקרב אחרות, ובעיקר בנות הדור הצעיר. רבות מהן הסתכלו על מכלוף ואמרו: 'היא, זה מה שאני רוצה להיות כשאהיה גדולה’.

במידה רבה, הגענו לשלב חדש באבולוציה של המנהיגות הנשית. מאז 2019 אנו עדים להידלדלות הייצוג הנשי בראש המפלגות הגדולות, ולגל פרישות מפתיע של המובילות הכלכליות במשק. התופעה הזו מסמנת רגרסיה מגדרית. ההתפתחות המעודדת של העשור האחרון, נבלמה. נשים שהגיעו לעמדות מנהיגות בכירות נמצאות היום מחוץ למעגלי העשייה. רובן לא הוחלפו בידי נשים, והן עצמן מתקשות להתברג בתפקידים בכירים.

באותה הנחישות שעלינו להפנות משאבים כדי לעודד נערות צעירות להצטייד בכלים שיאפשרו להן להגיע לשולחן מקבלי ההחלטות, כך עלינו לפעול כדי לתמוך בנשים שכבר הגיעו, אך עומדות בפני אתגרים שמרפים את ידיהן - כדי לקדם שוויון מגדרי בישראל בעשורים הבאים.

מו"ל גלובס ונשות השנה של ליידי גלובס נפרדות: 

 

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA : "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי