גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל בזק מתקשה להשלים עם הפגיעה ברווחיות ועולה להתקפה: "התערבות רגולטורית אלימה"

מנכ"ל בזק דודו מזרחי מגיב לגלובס על ההחלטה להפחית את תעריפי הטלפוניה שמהווים מקור הכנסה משמעותי: "לא העלינו על דעתנו שיהיה מהלך כל-כך קיצוני" • על ההגדרה כמונופול: "אנכרוניסטית" • משרד התקשורת: "העדכון יאזן בין עלויות החברה לבין תשלומי מנויים"

דודו מזרחי, מנכ"ל בזק / צילום: ישראל שם טוב
דודו מזרחי, מנכ"ל בזק / צילום: ישראל שם טוב

בבזק לא ראו את זה מגיע - כך מודה מנכ"ל בזק דודו מזרחי בראיון לגלובס, יממה לאחר שמשרד התקשורת הנחית על החברה מכה קשה בדמות הפחתת תעריפי הטלפוניה שלה בעשרות אחוזים. בזק  איבדה ביום שלישי השבוע מיליארד שקל משוויה, בעקבות ההודעה של משרד התקשורת.

החשש בחברה רק גובר לנוכח העובדה שהבחירות שבפתח וחילופי השרים יביאו לכך ששורה של רפורמות ייתקעו ויקשו עליה עוד יותר, בנוסף לפגיעה של 400 מיליון שקל שייגרעו מרווחיותיה בשנה כתוצאה מהפחתת התעריפים. מדובר בתקופה לא פשוטה שעוברת על קבוצת בזק, שבין היתר תמחק מאות מיליוני שקלים בדוחותיה על מנויים כפולים, כפי שנחשף בגלובס. 

מזרחי מכיר היטב את נושא הפיקוח על התעריפים של החברה עוד מהתקופה שהחל לעבוד בבזק ככלכלן לפני 25 שנה. הוא הופתע מאוד מהעיתוי, למרות שבאוויר תמיד התנוססה הטענה של רווחיות עודפת בחברה. 

הופתעתם?
"האמת שכן, מאוד".

לא היה סימן מקדים שהולכים לטפל בתעריפי הטלפוניה שלכם? נשמע מוזר.
"הנושא היה תחת שימוע מ-2017 והוא חלק מהמלצות ועדת חייק. אבל, האופן שבו הנושא טופל מפתיע באופן קיצוני. בעבר דובר, שכאשר יוסר הפיקוח מעל הטלפוניה של בזק, לקוח שירצה יוכל לבחור בברירת מחדל בחבילה כזו או אחרת. אבל, אף פעם לא העלינו על דעתנו שיהיה מהלך כל-כך קיצוני, עם הפחתת מחירים כל-כך גסה. בטח שלא היום במאה ה-21".

לחזור במכונת הזמן לשנות ה-90

אבל אם מגיעים למסקנה שצריך להפחית כי התעריף גבוה ומפוקח - איזו דרך נותרת בפני המשרד?
"אי-אפשר להתחמק מתחושה מאוד קשה, ובלי להתייחס לגופם של אנשים, שיש פה משהו שמחזיר אותנו במכונת זמן לשנות ה-90. היום אין חברת תקשורת אחת בעולם או רגולטור שמשתמש בכלים האלה יותר. זה כלים של שנות ה-90. טלפוניה קווית בכל העולם היא מוצר שנמצא בשחיקה מאוד גדולה ובאף מקום לא מפקחים עליו. אין דבר כזה פיקוח קמעונאי על טלפוניה".

אולי המוצר הולך ונשחק, אבל תורם לתזרים של בזק מאות מיליוני שקלים בשנה, ואתם עדיין מוגדרים כמונופול.
"ההגדרה היא אנכרוניסטית לחלוטין. ברור לך שהיום יותר מ-50% ממשקי-הבית אין להם קו טלפון. זה לא שהם יוצרים קשר עם העולם החיצון, הם עושים את זה דרך הסלולר ולכן ברור שהשוק השתנה מאוד והיום למוצר יש אינספור תחליפים. להגדיר מוצר כזה (כמונופול, ג"פ), שברוב משקי-הבית כבר לא קיים, ויש מספר חברות שמציעות אותו ויש לו תחליפים, ולהזכיר בחוות-הדעת את המילה מונופול 700 פעם - זה נראה כמו מהלך מתוזמר כדי לייצר תחושה בפני מי שקורא תמונה שונה לחלוטין. לא בכדי אין פיקוח בעולם על טלפוניה".

לפי משרד התקשורת, רואים שיש ירידה בשימוש אצל צעירים, אבל עדיין אוכלוסיות מבוגרות עושות שימוש שמניב מאות מיליונים לבזק, בגלל שהמשרד קבע בעבר תעריפים לא ריאליים ואתם מנצלים את זה. אולי הייתם צריכים להוריד מחירים ביוזמתכם?
"אני 25 שנה בשוק התקשורת ומכיר אותו לפני ולפנים. כל עבודה כלכלית חייבת קודם כל להתחיל בהגדרת הבעיה. אם מישהו היה בא ואומר שמחירי הטלפוניה גבוהים וצריך להפחית אותם והיה מציג ראיות בהשוואה עולמית שהמחירים פה גבוהים בצורה קיצונית ולכן צריך לנקוט צעדים - מילא. התעריפים בבזק הם מהנמוכים בעולם, בזק היא חברה יעילה ומספקת שירות אוניברסלי בכל נקודה, אז איפה הבעיה. מה מקולקל פה ומה רוצים לתקן".

המשרד קבע כבר בכמה וכמה דוחות, שבשל אי-פיקוח על תעריפים הטלפוניה הקווית מייצרת רווחיות עודפת במיליארדי שקלים. רצו לתקן דרך תחרות וזה לא עבד ולכן עכשיו מתקנים דרך הפיקוח. עשו טעות, אז עכשיו להשאיר את המצב על כנו בגלל שמישהו טעה לפני 10 שנים?
"בוא תסביר לי את הפרדוקס: אם מחירי הטלפוניה של בזק הם מהנמוכים בעולם איך הם מייצרים לבזק רווחיות עודפת"?.

"אם יש תחרות - תסיר פיקוח"

הרי המתחרים שלכם מוכרים טלפוניה במחירים נמוכים ביותר, אתם מוכרים בהרבה יותר יקר. אתה לא יכול להגיד שהם בני השוואה למחירים של המתחרים.
"ההכנסה הממוצעת לטלפוניה בבזק היא קרוב ל-50 שקל. חלק מהעובדה שהתעריף גבוה נעוצה בתעריפי הקש"ג, כי המחירים בחבילות כוללים גם שיחות לסלולר, לכן בסוף ההכנסה היא סביב 30 שקל".

גם כשאני לוקח חבילה מהמתחרים זה עדיין יותר זול וזה כולל אלפי דקות שיחה.
"אז ממה נפשך, אם יש תחרות, אז תסיר את הפיקוח, ושתהיה תחרות והלקוחות יבחרו".

אבל זה לא הצליח, אז האם עכשיו זה אומר שבגלל שרצו להוריד ולא הצליחו אז צריכים להפסיק ולחיות עם זה?
"הורידו ב-86% את המחיר, ראית פעם הורדה כזאת במוצר שיש לו תחליף ושנמצא בתחרות, ראית פעם דבר כזה?

"אני רוצה להתייחס לטענה לגבי הרווחיות העודפת, שנשמעת כל פעם מחדש על-ידי משרד התקשורת וגם אתה טענת זאת מספר פעמים. אם תשווה את הרווחיות העודפת של כל קבוצת בזק לקבוצת תקשורת אחרת בעולם, הרווחיות דומה או נמוכה.

"לצערנו בבזק חלה הפרדה מבנית ומפרידים פעילויות שונות, וזה נכון שהפעילות הקווית יותר רווחית, אבל אם אתה מסתכל על הקבוצה, הרווחיות שלנו דומה לעולם. אם תיקח כל קבוצה בעולם ותפרק אותה לפעילויות אתה תראה אותו דבר. הטענה הזו מקוממת וחסרת היגיון, אין בה שום אחיזה במציאות. צריך לנטרל את הרעה החולה הזאת של ההפרדה המבנית ואז להסתכל ולבחון האם יש פה רווחיות עודפת או לא והתשובה היא שלא".

הרווחיות העודפת מתייחסת לטלפוניה הקווית.
"אבל אם הטלפוניה שלנו היא מהזולות בעולם, אז זה אומר שיש רווחיות עודפת בכל מקום בעולם. ויש פעילויות אחרות שמפסידות. אבל, בסוף צריך להסתכל על חבילת תקשורת ואצלנו זה לא מייצר רווחיות עודפת וזו הטעיה".

אתה טוען שאין רווחיות עודפת ושמחירי הטלפוניה סבירים, אבל המתחרים שלכם גובים מחירים נמוכים מאוד. האם אתה טוען שאסור היה להתערב בעניין הזה או שהיה על המשרד לפעול אחרת?
"אני אומר שהתערבות באסדרת תעריפי ריטייל קמעונאיים, במצב שוק שבו הטלפון הביתי נמצא בתחרות ויש לו חלופות רבות אחרות, לבוא היום ולהתייחס אליו כאל מוצר שדורש התערבות רגולטורית כל-כך אלימה, יש פה כשל מאוד עמוק. ולכן, התחושה שלנו של מסע בזמן לשנות ה-90. יש עמוד בעבודה (של משרד התקשורת. ג"ד), שמתייחס לזה שאין בבזק 'מערכת תמחיר' והוא מתלונן איך אין כלי כזה.

"'מערכת תמחיר' זה כלי של מונופולים בשנות ה-80 וה-90 של חברות מפוקחות, שהשתמשו בו כדי לערבב רגולטורים. לבוא היום לבזק שמתעסקת היום בסייבר, בסיבים, בענן ולהגיד לה שאין לה מערכת תמחיר זה כל-כך מיושן, שאין לי דרך אחרת להציג את זה. זה לא רלוונטי לימים האלה בכלל".

אם היו אומרים לכם שמסירים את הפיקוח, היית מוריד מחירים?
"אני לא רוצה להיכנס לזה כי אני לא רוצה להיות דמגוג. המוצר בתחרות, כמו שאמרת, והיה צריך להסיר את הפיקוח, כמו שהתחייבו בוועדת חייק. ביום שהיה מתאפשר לנו להציע טריפל אז הכל היה נכנס לחבילה אחת. אם לא הייתה הפרדה מבנית מטופשת, ואפשר היה להציע חבילת מחיר כוללת, הכול היה נראה אחרת.

"צריך לשחרר את הדבר הזה ואת הפיקוח על המחירים וההפרדה המבנית, אבל במקום זה מה שהמשרד בוחר ליישם זה מודל פיקוח שלא רלוונטי לתקופתנו בצורה הכי אלימה שעולה על הדעת, ומתעלם מכל שאר הדברים שהיו מאפשרים אסדרה לשוק שפוי יותר. זה לא בדיוק שהרגולציה פה היא משהו להתגאות בו".

מה אתם מתכוונים לעשות?
"נשיב לשימוע ונתמודד איתו ונקווה שנשכנע אותם במשמעויות הקשות". 

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "המשרד יצא בשימוע שמטרתו להפחית את תעריפי שירות הטלפון הביתי של בזק, כאשר עדכון התעריפים המוצע צפוי להביא להקטנת הוצאות השימוש בטלפון ולחסוך לציבור כ-400 מיליון שקל בשנה.

המהלך נועד לתקן עוול צרכני מתמשך לאורך שנים רבות הנוגע לכל בית בישראל, אשר הוביל לתשלומים עודפים למונופול של בזק, בתוך כך יש לציין כי עדיין קיימים בשירות זה למעלה מ-2 מיליון מנויים ובתקופת הקורונה אף גבר השימוש בטלפון הנייח זה לצורכי לימוד, עבודה מרחוק ושמירת קשר עם בני המשפחה. על-פי אומדן המשרד, מדובר בחיסכון ממוצע של מאות שקלים למשק-בית בשנה.

כאמור, בישראל קיים מונופול של חברת בזק בתחום הטלפוניה הקווית והיעדר תחרות מספקת בשירות הטלפון הקווי וכן היעדר שוק סיטונאי פעיל ואפקטיבי בשירות הטלפוניה (בשונה ממדינות רבות), על כן המדינה קובעת את התעריף, ולאחר 17 שנה שלא עודכן ובהינתן כניסת טכנולוגיות חדשות והעלויות שהשתנו בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית, המדינה מחויבת לעדכן את התעריפים בהתאם ולהבטיח שהרווח למונופול אינו בלתי סביר. עדכון התעריפים המוצע בשימוע צפוי לייצר איזון נכון בין עלויות החברה לאספקת השירות ובין תשלומי המנויים.

הכיוון שנבחר לשימוע הוא כיוון שמרני יחסית לאומדן עלויות הטלפוניה של בזק - שכן עקב ההסתמכות על עלויות השוק הסיטונאי, אשר מביאות בחשבון עלויות שיחלוף של הרשת הפסיבית, שכבר הוחזרה במלואה מספר מונים, הקיצוץ בהכנסות בזק אינו יותר גדול, זאת בין היתר על-מנת שלא לפגוע באיתנות הפיננסית של בזק".

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"