גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דווקא כשהים סוער, הגדרת הייעוד העסקי יכולה לנווט את הארגונים לחוף מבטחים

גם בתקופת הקורונה ניתן לשפר את התוצאות הכספיות ● אנשי עסקים ויועצים מובילים בתחום הערכים וייעוד בעסקים חלקו תובנות מניסיונם הניהולי לסיכום כנס גלובס בנושא ● לכולם ברור דבר אחד: "עסק בלי ייעוד הוא הראשון לקרוס בזמן משבר"

גליה בן חיים / צילום: תקוה מהבד
גליה בן חיים / צילום: תקוה מהבד

הקורונה החריפה את אי השוויון, העמיקה פערים חברתיים וכלכליים, ריסקה את העסקים הקטנים ולפי דוח של PwC, העשירה את רוב המיליארדרים בעולם. נדמה, שאין תזמון גרוע מזה לדבר על ערכים וייעוד בעסקים, או כמו שאמר מהטמה גנדי: "יש אנשים בעולם שהם כל כך רעבים, שאלוהים לא יכול להתגלות אליהם אלא בצורת לחם".

ובכל זאת, יש בקהילת העסקים מי שטוענים כי דווקא כשהים סוער, הגדרת הייעוד העסקי יכולה לנווט חברות וארגונים במהירות לחוף מבטחים, ולהביא לתוצאות כספיות טובות יותר.

מהו ייעוד בעסקים? לפי ארגון Conscious Capitalism העולמי, זו הסיבה שלשמה העסק קיים מעבר להשאת רווח. הפילוסוף האמריקאי פרופ’ אד פרימן, מנאמני הארגון ומי שנחשב לאבי תיאוריית מחזיקי העניין, ממחיש את ההגדרה דרך מטאפורה לפיה כשם שגוף האדם מייצר תאים אדומים אבל לא זו תכלית קיומו, כך גם העסק מייצר כסף - אבל לא בשביל זה הוא קיים.

תיאוריית מחזיקי העניין של פרימן עומדת בסתירה כמעט מוחלטת לתפיסת הכלכלן היהודי-אמריקאי, זוכה פרס הנובל, מילטון פרידמן, שלפיה תכלית העסק היא יצירת רווח לבעלי העניין גרידא. למרות שקשה למדוד את התעוררות השיח הערכי בעולם העסקים, ברור שחלק ניכר עדיין מנוהל לפי תפיסתו של פרידמן, והראייה לטווח הקצר היא עדיין השפה הדומיננטית בוול סטריט.

משנים את הנרטיב: עוברים למשחק אינסופי

"הקורונה היא משבר שמאלץ את המנהיגות העסקית להתעורר ולהתחבר לייעוד של העסק" אומר תומאס אקשמידט, מרצה אמריקאי-ברזילאי, חבר ארגון Conscious Capitalism ויועץ זה 25 שנה לחברות גלובליות. אקשמידט ביקר בארץ מספר פעמים בשנה שעברה, כדי ללוות חברות ולהעביר קורס שגרירי קפיטליזם קשוב מטעם הארגון.

"עסק בלי ייעוד הוא הראשון לקרוס בזמן משבר", הוא מסביר. "ייתכן וחלק מהעסקים מוכווני הרווח ישרדו עד המשבר הבא, אבל אלה שפועלים לאור ייעוד - יתחזקו. בעבר הנרטיב העסקי היה שכולנו במשחק שיש לו סוף, יש לו מנצחים ומפסידים. זמנו של הנרטיב הזה עבר. גישת השפע, או המשחק האינסופי, היא הנרטיב החדש. אם אנחנו לא קמים בבוקר כדי להביס את המתחרים שלנו, אלא כדי להפוך את העולם למקום טוב יותר, הרי שלצמיחה יש פוטנציאל אינסופי".

מי שהביאה את המושג 'קפיטליזם קשוב' לארץ היא ד"ר יעל אלמוג זכאי, לאחר פגישה מקרית עם ג'ון מאקי, מייסד הול פודס״ .

העולם העסקי הולך לשם" אומר בהקשר זה צבי סטפק, יו"ר מיטב דש וממייסדי ‘קפיטליזם קשוב ישראל’, שהשתתף בכנס גלובס "משנים את הכללים: קבלת החלטות עסקיות מבוססות ערכים וייעוד". לדברי סטפק, "חברות ומנהיגים שלא יאמצו את העקרונות ואת תפיסת העולם של קפיטליזם קשוב, ויטמיעו אותם בתרבות הארגונית, יגלו בתוך כמה שנים שהם נשארו מאחור".

"ייעוד וערכים הם המפתח לצמיחה עסקית", אומרת גליה בן חיים, המלווה עסקים בפיתוח חוסן ארגוני לטווח הארוך. "כשמנהלים מודעים לערכים שמניעים אותם, יש להם מוטיבציה לסלול דרכים חדשות, והרבה יותר קל להם לרתום לכך את העובדים, הלקוחות וכלל מחזיקי העניין. כשיש ערכים ברורים שמוטמעים בעסק ברמה יישומית, זה כמו לעבור דרך לא מסומנת בעזרת מצפן".

דאגה למחזיקי העניין: גם העובדים נחשבים

יישום ערכים לאור ייעוד עסקי לא תמיד נמצא בהלימה עם שורת הרווח המיידית, ולעתים אף בסתירה מוחלטת. הדילמה הזו מגיעה לפתחם של מנהלים בעולם העבודה החדש.
אחת ההחלטות העסקיות הראשונות שהתקבלו בגלובס לאחר רכישתו ב-2017 על ידי אלונה בר און וענת אגמון, הייתה הוצאת התוכן השיווקי מהעיתון המודפס. "רכשנו עיתון מפסיד, וויתרנו על רווח נקי של כמה מיליונים מעסקת תוכן שיווקי" אומרת בר און, מו"ל גלובס.

"ההחלטה התקבלה לאור הייעוד שהגדרנו, לפעול כגוף תוכן ותקשורת עצמאי, להוביל עיתונות אחראית ואפקטיבית ולחתור להשגת אמון בין-מגזרי. לכן, גם דחינו הצעה למכור שער למפלגה, מה שהמתחרים שלנו התפתו לעשות. בחרנו באמון הקוראים".
הדאגה לכלל מחזיקי העניין בתקופת משבר הקורונה באה לידי ביטוי בלא מעט חברות מקומיות, בהן מרכז הבנייה הישראלי. כבר בתחילת השנה הטמיע המרכז תוכנית תמיכה לעובדים שנקלעו לקשיים כלכליים, ובמקביל הקים קמפוס אונליין לשיתוף ידע עם ספקים ולקוחות.

"הייעוד שלנו הוא ליצור שפע, נתינה ובניין הארץ" אומר היו"ר והמייסד ערן רולס. "אנחנו בתהליך הטמעת ייעוד וערכים למעלה משנה וחצי. זה התחיל בתהליך אישי של המנהלים והעובדים, והמשיך להגדרות העסקיות ולתרגום המעשי שלהן לחיי היומיום. דרך זה הצלחנו לעצב תרבות ארגונית שבאמת מקדמת צמיחה".

מוסיפים מטרה חברתית: עוד שלב ברצף האחריות

האם יש הבדל בין התנהלות ערכית לבין אחריות תאגידית? עברי ורבין, מנכ"ל גוד ויז’ן (Good Vision), יועץ ומלווה חברות כגון אמדוקס, שופרסל ודלתא, ומחבר הספר ‘אחריות תאגידית בעידן הדיגיטלי’, סבור שאין הבדל כזה.

עברי ורבין / צילום: קובי קנטור

"בשפת העם, אחריות תאגידית היא פשוט ניהול נכון ואחראי, שמתחשב בצרכים ובציפיות של מחזיקי העניין, כמו עובדים, לקוחות, קהילה וסביבה. לרוב זה קורה מתוך מתודה של ניהול סיכונים, ואילו ניהול לאור ייעוד הוא שלב נוסף ברצף, על ידי כך שהוא חותר להוסיף ל-DNA של הארגון מטרה חברתית. אחריות תאגידית אמיתית לא אמורה להתמקד בתרומה לקהילה. זה החלק הפחות חשוב".

 

עצות לניהול עם ערכים

צורי דבוש, יו"ר קליל תעשיות: "לקבל החלטות אחרי התייעצות והקשבה לכל הדרגים הנוגעים בדבר. לאחר קבלת ההחלטה, להבהיר לכולם את מהותה. בנוסף, להסתובב לבד במסדרונות וברצפת הייצור באופן כמעט אקראי (לא משלחת), ולפגוש עובדים בכל הדרגים. סיבוב כזה תמיד הניב לי תועלת".

ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר: "להגביר תרומה חברתית, במיוחד בתקופה שבה הריחוק הפיזי בין אנשים מתורגם לריחוק מנטלי. זה גם מסייע למי שצריך וגם מעצים את העובדים, יותר מהתקופה שלפני הקורונה. אנחנו מייצרים win win win".

ירון נוידרפר מייסד ומנכ"ל Social Finance Israel: "להסתכל על כל עסקה בשתי זוויות: האם היא טובה פיננסית, והאם היא עושה טוב לחברה, לסביבה או לעובדים. למעשה, עסקה ראויה בעיקר אם יש לה ערך נוסף מעבר לערך הפיננסי".

ג’וליה זהר, בעלת טחינה אל ארז: "צריך לגרום לעובדים לבוא לעבודה מתוך חשק, ולהעניק להם תחושת שייכות. אנחנו כמנהלים מחויבים לעשות זאת. העובדים הם הגרעין המרכזי". 

גילוי מלא: הכנס נערך בחסות ובשיתוף תנובה, פרטנר, קליל, בנייני האומה וטחינה אל ארז.

עוד כתבות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"