גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בוושינגטון ובבייג’ינג מסכימים על דבר אחד: הכוח של ענקיות הטכנולוגיה מופרז

הרגולטורים בסין פתחו בחקירת הגבלים עסקיים נגד עליבאבא בשל האשמות כי כפתה על סוחרים לעבוד איתה בבלעדיות • המניעים והרקע אינם זהים, אך נראה כי בכל העולם מנסים לשים קץ לעידן שבו חברות האינטרנט פעלו ללא דין וחשבון

ג'ק מא, מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס  Bobby Yip
ג'ק מא, מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס Bobby Yip

בשנה שעברה הגיש עורך דין פרטי מבייג'ינג בשם ג'אנג ג'נגשין תביעה נגד ענקית האינטרנט הסינית טנסנט. ג'אנג יצא נגד אחת הפרקטיקות המלוכלכות שטנסנט משתמשת בה באפליקציה הסופר פופולרית שלה וויצ'ט, מעין שילוב סיני בין וואטסאפ לפייסבוק, שיותר ממיליארד סינים משתמשים בה כל יום.

בתביעה טען ג'אנג כי ניסה לשתף בוויצ'ט קישורים לספר שקנה באתר של עליבאבא ולסרטון שאהב באפליקציית טיקטוק, אך גילה שמדובר במשימה לא פשוטה.

עליבאבא ובייטדאנס, החברה שעומדת מאחורי טיקטוק, הן יריבות של טנסנט, ולכן האחרונה מנסה למנוע גישה אל התוכן שלהן מתוך האפליקציה שלה.

ג'אנג דרש פיצוי של 20 אלף יואן (כ-10,000 שקל) מטנסנט והתנצלות פומבית על השימוש שלה לרעה בכוחה. במהלך הדיונים בבית המשפט התגלה לג'אנג כי על אף שוויצ'ט נהנית מנתח של יותר מ-90% בשוק אפליקציות המסרים המיידיים, אי-אפשר להוכיח כי היא מונופול. ג'אנג משך את התביעה, ובראיון לעיתונות הסינית טען כי חברות האינטרנט חסינות מפני חוקי ההגבלים העסקיים הסיניים. אמירה זו הייתה נכונה עד לא מזמן, אך בשבועות האחרונים נראה שהחסינות מתפוגגת.

בשבוע שעבר הודיעו הרגולטורים בסין כי פתחו בחקירת הגבלים עסקיים נגד עליבאבא, בצעד שמבטא את שינוי הגישה כלפי ענקיות האינטרנט. החקירה עוסקת בהאשמה כי עליבאבא כפתה על סוחרים לעבוד איתה בבלעדיות, ולא למכור מוצרים באתרים מתחרים. פרקטיקה זו מרגיזה כבר שנים את המתחרות של עליבאבא, וחלקן אף תבעו את החברה בבתי משפט.

יד חופשית

במשך שנים זכו ענקיות האינטרנט הסיניות, כדוגמת עליבאבא, טנסנט, JD.com ומייטואן, ליחס מקל ונוח מהשלטונות במדינה. הענקיות מיהרו להתנדב לטובת יוזמות שהוביל הממשל וביצעו עבור הרשויות פרויקטים מיוחדים.

בתמורה קיבלו החברות יד חופשית להשקיע ולרכוש חברות, להתרחב לתחומים חדשים וגם לשמר את כוחן באמצעים כוחניים. היחס כלפי ענקיות האינטרנט תומצת באמירה של ראש ממשלת סין לי קצ'יאנג, שהצהיר ב-2017 כי צריך להפעיל גישה "סבלנית וזהירה" כלפי החברות הללו. כמו גוגל ואמזון בארה"ב, כך גם עליבאבא וטנסנט בסין חולשות על מגוון רחב של תחומים עם נגיעה לחיי היומיום של כל סיני - ממסחר, דרך תקשורת ופיננסים ועד תוכן.

גם כאשר פתחו הרגולטורים הסינים בחקירות נגד ענקיות האינטרנט המקומיות, אלו הסתיימו בלא כלום.

שינוי היחס לחברות הסיניות מתרחש במקביל לתהליכים המתנהלים בארה"ב נגד חברות האינטרנט האמריקאיות. כמו המקבילות הסיניות, גם הענקיות האמריקאיות פעלו ללא הפרעה רגולטורית במשך שנים בארה"ב והחקירות נגדן הסתיימו בקול ענות חלושה. דברים החלו להשתנות רק באוקטובר השנה אז הגיש משרד המשפטים האמריקאי תביעת הגבלים עסקיים ראשונה נגד גוגל. תביעה נגד פייסבוק הוגשה בדצמבר וגם באירופה מתמודדות הענקיות עם אתגרים.

בסין שינוי הגישה כלפי ענקיות האינטרנט המקומיות בא לידי ביטוי לראשונה בביטול ההנפקה של אנט גרופ בחודש שעבר. אנט, מפעילת אפליקציית הפיננסים והתשלומים הגדולה בסין, אמורה הייתה לגייס 35 מיליארד דולר בבורסות של הונג קונג ושנחאי, במה שנועדה להיות ההנפקה הגדולה בהיסטוריה. אך ימים ספורים לפני תאריך היעד החגיגי, הודיעו הבורסות על ביטולה.

מאחורי הביטול עמד זעם של הממשל הסיני כלפי התבטאויות ביקורתיות שהשמיע ג'ק מא, מייסד עליבאבא ואנט גרופ, כלפי הבנקים והרגולטורים הפיננסים במדינה, אותם הוא כינה מיושנים ומעכבי חדשנות. לפי הדיווחים הנשיא שי בעצמו הורה על ביטול ההנפקה.
מא לא זיהה בזמן כי הלך הרוח השתנה נגדו וספג השפלה פומבית. במקביל לפתיחת החקירה נגד עליבאבא בשבוע שעבר, הודיעו המפקחים על השוק הפיננסי הסיני כי זימנו את נציגי אנט לפגישה נוספת כדי לדון איתה ברגולציה.

אחרי ביטול ההנפקה דברים התקדמו מהר. ב-10 בנובמבר פרסמה סין טיוטת תקנות המיועדות להתאים את חוקי ההגבלים העסקיים המיושנים להתמודדות עם חברות אינטרנט. בין היתר התקנות אוסרות על סבסוד שירותים מתחת למחיר עלות כדי לחסל יריבים ועל חתימת חוזים בלעדיים עם סוחרים. אף שהתקנות, שנמצאות כעת בשלבי ניסוח, לא יאפשרו לרגולטורים לפרק את הענקיות, הרגולטורים כן יוכלו לחייב אותן לפתוח את התשתיות למתחרים או לשנות את האלגוריתם שלהן.

התקנות פורסמו בתאריך כמעט סמלי - יום לפני חג הרווקים הסיני, פסטיבל הקניות אונליין שהמציאה עליבאבא, אולי הביטוי הבולט ביותר לכוחן של חברות האינטרנט הסיניות. בעקבות פרסום התקנות צללו מיד מניות חברות הטכנולוגיה הסיניות בחדות ובתוך יומיים הן איבדו מעל 200 מיליארד דולר משוויין.

מוקדם יותר החודש נקבע עוד ציון דרך משמעותי כאשר לראשונה קנסו הרגולטורים את עליבאבא וחברה בתמיכת טנסנט על נושא הגבלים עסקיים. השתיים חויבו לשלם קנס של 76 אלף דולר, הסכום המקסימלי בחוק הנוכחי, על שלא דיווחו על רכישות שעשו בעבר. זה אמנם כסף קטן עבור הענקיות, אך הקנסות הבאים יהיו גבוהים בהרבה, כאשר התקנות החדשות מאפשרות לקנוס אותן בעד 10% ממחזור ההכנסות - כלומר מיליארדי דולרים.

אם כל זה לא מספיק, הרי בכינוס של המנהיגות הסינית לאחרונה הוגדר כי המלחמה במונופולים תהיה אחד היעדים הכלכליים של 2021.

קווי דמיון והבדלים

בין המאבק בארה"ב ובאירופה נגד ענקיות הטכנולוגיה לבין הקמפיין החדש בסין נגד חברות האינטרנט יש קווי דמיון אך גם הבדלים. בניגוד לענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות, שמוצריהן אמנם פופולריים אך הן עצמן מעוררות אנטגוניזם ציבורי רב בשנים האחרונות, דווקא המקבילות הסיניות נחשבו ליחסית פופולריות בקרב הקהל המקומי.

אם מארק צוקרברג אינו אהוד במיוחד בארה"ב בשנים האחרונות, ג'ק מא המשיך להיות דמות להערצה בציבור הסיני, לפחות עד לתקופה האחרונה. אלא שבבייג'ינג כמו בוושינגטון חוששים מהכוח העצום שצברו ענקיות האינטרנט המקומיות, החולשות על הרים של מידע על האוכלוסייה הסינית. בעבר נהוג היה לחשוב כי דווקא שלטון דיקטטורי כמו בסין מעדיף לשמור על מונופולים חזקים, שמקלים עליו לשלוט על הכלכלה. אולם בעידן המנהיג הריכוזי שי, שום גוף לא יכול להיות חזק מדי ולהתקרב לאיים על השלטון.

על אף העוינות בין המדינות, בסין בוחנים מקרוב את ההתרחשויות בארה"ב ומושפעים מחלקן. כשהמנהיגים בבייג'ינג רואים את פייסבוק הופכת לכלי פוליטי עם השפעה על הבחירות, נושא כזה מעורר דאגה גם אצלם.

מעורב כאן גם עניין פרסונלי נגד היזם הסיני הבולט של העשורים האחרונים - ג'ק מא. בתקופת הנשיא שי, הפכה סין לאגרסיבית יותר מול יזמים פרטיים שנתפסו כדומיננטיים מדי. אם בעבר ניתנה ליזמים יותר עצמאות גדולה, מצב זה השתנה.

בניגוד לארה"ב, בה ענקיות הטכנולוגיה מנסות להשיב מלחמה ומבטיחות להיאבק בבתי המשפט, בסין הן מציגות כרגע מופת של ציות בצורה פומבית. על אף ההבדלים והניואנסים, נראה שבכל הכלכלות הגדולות מתחדדת ההבנה כי כוחן של ענקיות הטכנולוגיה מופרז וזקוק לריסון. עכשיו נשאר לראות מי מהן תצליח לבצע זאת בפועל. 

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד