גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמת טראמפ נגד סיוע החוץ: מאוחרת, אבל אולי לא מאוחרת מדי

רק 0.16% של ההכנסה הלאומית האמריקאית מוקדשים לארצות רחוקות. אבל לאמריקאים תמיד נדמה שרבע התקציב מתבזבז עליהן ● בימי נשיאותו האחרונים טראמפ מזעזע את ההסכמה הדו-מפלגתית בת 75 השנה לטובת סיוע חוץ ● בלי הסכמה כזאת, רגשות בדלנים ישנים יחזרו ויגאו

מצביעי טראמפ בהפגנות תמיכה / צילום: Associated Press, Evan Vucci
מצביעי טראמפ בהפגנות תמיכה / צילום: Associated Press, Evan Vucci

בינואר 1962 יצא נגיד בנק ישראל דוד הורוביץ לוושינגטון לשיחות עם הבנק העולמי. ישראל הניחה בקשת אשראי על שולחן הבנק: 30 מיליון דולר כדי לסלול "רשת כבישים ארצית".

הורוביץ היה הנגיד של בנק קטנטן מארץ קטנטנה, שהתגוררו בה בקושי שני מיליון בני אדם, ולא היו לה עדיין קווי תעופה ישירים לאבו דאבי ולרבאט. דעותיה על עניינים בינלאומיים לא היו חשובות במיוחד.

אבל לנגיד הורוביץ דווקא היו דעות. זה זמן מה שהוא פיתח תוכנית להקלת מצוקת האשראי של ארצות מתפתחות. אלה היו השנים הראשונות של דה קולוניזציה באפריקה ובחלקים של אסיה. מדינות חדשות נוספו בקצב מסחרר. השליטים הקולוניאלים השאירו אדמה חרוכה, או לפחות אדמה לא עדורה. המתחדשות היו זקוקות למזומנים, לייעוץ ולטכנולוגיה. העול היה חייב ליפול על כתפי הדמוקרטיות העשירות.

הורוביץ הניח שהן יתקשו להפריש סכומים קבועים מתקציביהן, מפני שמשלמי המסים יעוו את פניהם. הוא הציע אפוא סובסידיה קבועה לשערי ריבית. העשירות ילוו כסף בשוק האשראי הבינלאומי, יזרימו אותו אל העניות, אבל ינמיכו את הריבית לשיעור של אחוז אחד.

ל"תוכנית הורוביץ", או "הצעת הורוביץ", כפי שהיא נודעה, ניתן פומבי כעבור שנתיים. היא הכתה גלים. היא אמנם לא קרמה עור וגידים, אבל הוסיפה להידון בעניין ובהערכה עוד שנים הרבה אחר כך. היא הייתה אחד מרגעי הריכוז והמחשבה של ויכוח חיוני על ההיקף הראוי של סיוע חוץ.

ב-1970, העצרת הכללית של האו"ם המליצה על רף מינימום של עזרה בינלאומית: 0.7% מן ההכנסה הלאומית הגולמית (GNI) של הארצות העשירות. היא קבעה תאריך יעד אופטימי הרבה יותר מדי: 1975, או לכל המאוחר 1980.

הרבה מאוד דברים, בדרך כלל רעים מאוד, קרו לכלכלת העולם בין 1970 ל-1980. יעדי 1970 חזרו ונדחו, וחזרו ונדחו, וחזרו ונדחו. נכון ל-2019, רק קומץ של ארצות עשירות עמדו ביעד ההוא, או אפילו היטיבו ממנו. קטאר היא המובילה (1.17%), משום מה טורקיה באה בעקבותיה (1.15%), ואחריהן באות לוקסמבורג, נורבגיה, שבדיה, דנמרק ובריטניה. כל השאר נמצאות מתחת ל-0.7%, בדרך כלל הרבה מתחת לו.

הפגנה קיצונית של בורות אזרחית

ארה"ב (39 מיליארד דולר בשנה) וסין (38 מיליארד דולר) הן סייעניות החוץ הגדולות ביותר במספרים מוחלטים. אבל במקרה של ארה"ב, סיוע החוץ שלה עמד בשנה שעברה רק על 0.16% של הכנסתה הלאומית הגולמית; פחות מאחוז אחד של התקציב השנתי (חישוב "מורחב" של סיוע החוץ מאת התאחדות המדענים באמריקה, FAS, מעמיד את סיוע החוץ על כמעט 50 מיליארד דולר בשנה, או 1.2% של התקציב).

50 מיליארד דולר, או אפילו 39 מיליארד, אינם סכומים של מה בכך, בוודאי בימי מחסור והידוק החגורה. אבל סקרים מראים פעם אחר פעם, כי הרושם של רוב האמריקאים הוא שארצם זולגת סיוע חוץ. הם חושבים שרבע התקציב מוקדש לעזרה לזרים.

אי ההתאמה אינה ראויה רק ללעג, אלא היא כמעט מעוררת פחד מהיותה הפגנה קיצונית של בורות אזרחית. רושם כזה מזין איבה לעולם החיצון, ובמיוחד איבה לפוליטיקאים הנתפסים כבעלי עניין עודף בעולם החיצון, או "גלובליסטים". דונלד טראמפ יצא נשכר לפני ארבע שנים מתחושות כאלה. הוא חזר ודיבר על כפיות הטובה של זרים, והוא הטעים עד כמה הסיוע הזה אינו משתלם.

בזמן נשיאותו, טראמפ אמנם רופף את שיתוף הפעולה של ארה"ב עם זרים, ועיקר את כוחה של מחלקת המדינה, אבל לא שמט את הקרקע מתחת לרגלי סיוע החוץ. אמריקאים עדיין יושבים בארצות נידחות ומפקחים על שימוש מקומי במענקים ובהלוואות של ממשלתם. חלק גדול של הסיוע האמריקאי נעשה באמצעות ארגונים פרטיים, או ארגונים רב לאומיים.

קמבודיה. בורמה. בליז. קוסטה ריקה

מה גדולה הייתה ההפתעה במחצית השנייה של דצמבר כאשר הנשיא טראמפ, חודש אחד לפני סיום כהונתו, חידש פתאום את מלחמתו בסיוע החוץ. הקונטקסט קצת מסובך, וסיוע החוץ אינו עומד במרכזו. אבל עצם העלאתו על סדר היום בידי נשיא מכהן היא חסרת תקדים מאז מלחמת העולם השנייה. בהתחשב בציפיות שהשפעתו של הנשיא על מפלגתו תתארך הרבה מעבר לכהונתו, יש פה פוטנציאל של שינוי כיוון ביחסה של ארה"ב אל העולם החיצון.

טראמפ העלה את סיוע החוץ בנאום שנשא במדיה החברתית ערב חג המולד. הוא תקף בחריפות לא צפויה הסכמה דו מפלגתית בקונגרס על היקף סיוע החירום לנפגעי הקורונה. ההסכמה הזו כללה מענק חד פעמי של 600 דולר לכל תושב חוקי בארה"ב. הנשיא הדהים את מפלגתו שלו בדרישה שהסכום יוגדל ל-2,000 דולר.

להלן הוא תבע שהקונגרס יקצץ את הסיוע המוצע לשורה של ארצות זרות. הוא נקב בשמותיהן, כדי לתת ביטוי לתחושת הריחוק וחוסר הרלוונטיות. קמבודיה. בורמה. בליז. קוסטה ריקה. למרבה העניין הוא הזכיר גם את הסיוע הצבאי המסיבי למצרים, "היוצאת וקונה ציוד צבאי רוסי כמעט בלבדית". לצד זה הוא גם הזכיר הוצאות פנימיות שרוב תומכיו מקילים בערכן: מרכזי תרבות, מוזיאונים, גלריות.

"הקונגרס מצא הרבה כסף בשביל ארצות זרות, בשביל שתדלנים ובשביל אינטרסים מיוחדים, בשעה שהוא שולח את המינימום המבוטל ביותר אל העם האמריקאי", הוא אמר.

האריתמטיקה שלו אינה עומדת במבחן. גם אם הקונגרס יבטל את כל סיוע החוץ, הוא יכסה בקושי עשירית מן הסכום שטראמפ מבקש (300 מיליארד דולר ויותר). אבל לא המספרים הם הנותנים, אלא עצם הקישור בין סיוע חוץ לסיוע פנים.

"זו תהיה משימה בלתי אפשרית"

סיוע החוץ נעשה כלי קבוע של מדיניות ארה"ב רק לפני 75 שנה ופחות. הנשיא הרי טרומן הגיע למסקנה, שכדי למנוע השתלטות קומוניסטית על טורקיה ועל יוון, יהיה עליו להושיט להן לא רק סיוע צבאי, אלא גם סיוע אזרחי. "זו תהיה משימה בלתי אפשרית", הוא אמר על הצורך לשכנע את הציבור האמריקאי ואת הקונגרס.

זמן קצר אחרי כן הוא אישר את חבילת הסיוע הגדולה ביותר של כל הזמנים, זו הידועה כ"תוכנית מרשל" לשיקום כלכלת אירופה בעקבות מלחמת העולם השנייה. היא הייתה באמת מסיבית, 13% של התקציב השנתי של ארה"ב. היא הייתה גם הצלחה יוצאת מגדר הרגיל, לא רק כלכלית אלא גם פוליטית. היא הגדירה את בריתה של ארה"ב עם הדמוקרטיות המערביות, ומילאה תפקיד מפתח בבלימתה הפוליטית של ההשפעה הקומוניסטית במערב אירופה.

ג'ון קנדי ניסה לעשות שימוש דומה בסיוע חוץ: לעודד צמיחה כלכלית והתקדמות חברתית, בעיקר באמריקה הלטינית, כדי למנוע את התפשטות רעיונותיה של המהפכה הקובאנית. גם ההשקעות וגם התוצאות היו מרשימות פחות מזו של תוכנית מרשל.

בדור שלאחר מלחמת העולם השנייה, סיוע החוץ נעשה נכס צאן ברזל של המערכת הפוליטית. הסכמה דו מפלגתית רחבה התפתחה על יעדיה של מדיניות החוץ האמריקאית ועל אמצעיה. אז נולדה המימרה המפורסמת, "פוליטיקה מסתיימת בקו המים". אין זאת אומרת שלא קמו מערערים על ההסכמה הזו. סיוע החוץ חזר והועמד במבחנים תקופתיים, בייחוד סביב מלחמת וייטנאם. אבל כל זמן שהמנהיגים הבולטים ביותר בשתי המפלגות תמכו בו, או לפחות העלו לו מס שפתיים, הוא עמד בתוקפו.

תפקיד משיחי? לא, תודה

התקפת טראמפ על סיוע החוץ מעמידה עכשיו במבחן את נכונותה של המפלגה הרפובליקאית להגן עליו. אף כי הרוב הגדול של נציגי המפלגה בקונגרס הצביעו לטובת סיוע החוץ רק לפני שבועיים, אחדים ממנהיגיהם דורשים לקצץ אותו, מפני שכך ציווה טראמפ.

איבת טראמפ לסיוע החוץ אינה אידיאולוגית. הוא אינו דומה לבדלנים הרפובליקאים מן המחצית הראשונה של המאה ה-20. בשבילו זה עניין של קח-ותן. אבל כאשר הוא תוקף את "המלחמות הנצחיות" של ארה"ב מעבר לים, וכאשר הוא מבטיח להחזיר את החיילים הביתה מאפגניסטן, מעיראק ומסומליה, הוא מדבר מגרונם של מיליוני אמריקאים שמאסו ברעיון האליטיסטי רב הדורות שלאמריקה נועד תפקיד משיחי בהצלת המין האנושי ובשיפורו.

אם המפלגה הרפובליקאית, עם טראמפ או בלעדיו, מוכנה לפנות במפורש אל הפוטנציאל האלקטורלי הזה, היא תעמיד בסכנה את ההסכמה של 75 השנה האחרונות. למרבה העניין, ולמרבה הסכנה, היא תמצא בעלי ברית בשמאל הרדיקלי, שרוב סיוע החוץ, בייחוד בענייני צבא וביטחון, הוא לצנינים ביניהם. אמריקה לעולם אינה רחוקה מבדלנות; היא רק זקוקה לדחיפה קלה. אפשר שהיא מקבלת אותה בימי טראמפ האחרונים. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes; ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה