גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בית המשפט העליון מעצב מחדש את כוחה של הערת האזהרה

שני פסקי דין מהתקופה האחרונה נראים לכאורה מנוגדים - הראשון הגביל את כוחה של הערת האזהרה, והשני דווקא חיזק אותה • גלובס מנתח בעזרת מומחים את המצב המשפטי העדכני

בית המשפט העליון. קביעה של נורמה מהותית / צילום: Shutterstock
בית המשפט העליון. קביעה של נורמה מהותית / צילום: Shutterstock

מה מעמדה המדויק של הערת האזהרה? חודשים ספורים לאחר שבית המשפט העליון איפשר למחוק הערות אזהרה לרוכשי דירות במסגרת פרויקט תמ"א 38 שנקלע לקשיים ומונה לו נאמן - והטיל פצצה בשוק הנדל"ן - קבע העליון במקרה אחר כי נאמן אינו יכול למחוק הערת אזהרה שנרשמה על נכס, לצורך אבטחת תשלום חובו של בעל הנכס.

במאי 2015 נחתם הסכם בין אלימלך רייכמן לבין יצחק יפה, לפיו רייכמן הלווה כספים ליפה. כבטוחה לפירעון האשראי סוכם כי יפה יחתום על ההתחייבות להימנע מביצוע עסקה במגרש שנמצא בבעלותו במזרח היישוב תל מונד, והערת אזהרה נרשמה על שמו של רייכמן.

אלא שיפה נקלע למצב של חדלות פירעון, נפתח נגדו הליך של פשיטת רגל ומונה לו נאמן, עו"ד אביחי ורדי. אחד הדברים שוורדי ביקש לעשות היה לא להכיר ברייכמן נושה מובטח, וזאת באמצעות מחיקת הערת האזהרה שנרשמה על המגרש. הנושא הובא לפתחו של בית המשפט המחוזי בתל אביב, שדחה את כוונתו של הנאמן. ורדי ערער על פסק הדין לבית המשפט העליון.

במהלך הדיון בהרכב של שלושה, השופטים דוד מינץ, ענת ברון ויצחק עמית, הבדילו השופטים בין שני סוגי הערות אזהרה: "הערת אזהרה חיובית" ו"הערת אזהרה שלילית". ב"הערה החיובית" מתחייב בעל הנכס שעליו נרשמה ההערה לבצע עסקה מסוימת, למשל למכור את הנכס למי שעל שמו רשומה ההערה; כשמדובר ב"הערת אזהרה שלילית", כמו במקרה הנוכחי, תכליתה הפוכה - למנוע מבעל הנכס לבצע עליו עסקה, עד לקבלת הסכמה מהאדם שעל שמו רשומה ההערה.

השופט מינץ, שעמד בראש ההרכב, כתב כי לשון החוק אינה מפרידה בין "הערה חיובית" ל"הערה שלילית", והוא קובע נורמה מהותית המשריינת את זכותו של בעל ההערה מפני פגיעה על-ידי אחרים, שגם להם זכויות נגד בעל המקרקעין. המשמעות של הערת האזהרה במקרים של חדלות פירעון של בעל הנכס היא, שבעליה של ההערה לא יאבד את זכויותיו, גם כשהחלו הליכי פירוק או כינוס נכסים כנגד הבעלים.

השופטים עמית וברון הסכימו עם פסיקתו של מינץ. עמית כתב כי "לדידי, די ברישום הערת האזהרה כדי להקנות עדיפות למשיב על פני נושים אחרים של החייב". השופטת ברון כתבה על הערת האזהרה שהיא "בבחינת נורה אדומה מהבהבת, המתריעה בפני כל על 'מטען' שהמקרקעין נושאים לזכות בעל ההערה; משמע שבמצב של חדלות פירעון מוקנית לבעל ההערה... עדיפות במקרקעין על פני נושים אחרים של החייב".

המחלוקת: צמצום או חיזוק של ההערה

כאמור, הפסיקה הזו מנוגדת לכאורה לפסק הדין שמכונה "דרך התאנה" על שם חברת תמ"א 38 שנקלעה לקשיים. באותו פסק דין בית המשפט העליון נענה לבקשת הנאמן אישר לבטל הסכמי מכירת דירות עם רוכשים ולמחוק את הערות האזהרה שנרשמו על שמם, וזאת לאחר ששוכנע שההערות הכבידו על עבודת הנאמן. אמנם העליון סייג אז את הדברים וקבע כי מדובר ב"נסיבות חריגות" ואף הדגיש, כי אין בפסיקה משום הלכה כללית או "הכרעה בשאלה באילו נסיבות יש למחוק הערת אזהרה", ואולם הפסיקה ההיא היכתה גלים בעולם הנדל"ן.

עו"ד עידן בן-יעקב, ממשרד בן-יעקב, המתמחה בנדל"ן, השקעות וניהול הון משפחתי: "נדירים המקרים שבהם אותה ערכאה, ועוד כזאת שאין לערער עליה, קובעת בפרק זמן כה קצר שתי פסיקות כה נחרצות באותה סוגיה, ונראה שבית המשפט העליון קשוב להדים או שמא גלי ההדף שנוצרו בעקבות ההחלטה הדרמטית בפרשת 'דרך התאנה', ומצא את ההזדמנות בתיק אחר כדי לחזק את מעמדה של הערת האזהרה ולמנוע או לצמצם את הזעזוע של תחום הביטחונות בעסקאות מקרקעין, שוק שהביטחון והיציבות בו הם אבן יסוד".

עו"ד עידן בן יעקב. "לצמצם את הזעזוע" / צילום: תמר מצפי

ייתכן כי הפסיקה הזו, שניתנה ממש בימים האחרונים של 2020, קצת תאזן את התמונה. אפשר גם שהיא תגרום דווקא לבלבול גדול יותר ולצורך להגדיר בייתר דיוק את תפקידה של הערת האזהרה שמלווה כמעט כל עסקת נדל"ן בישראל.

את הנאמן ורדי יצגו הוא עצמו ועו"ד אופיר גנץ; את רייכמן יצגו עוה"ד יהושע גבעון וזיו אריאלי ואילו את כונס הנכסים הרשמי ייצג עו"ד רועי נירון.

תגובות: "שאלות רבות ללא מענה"

עו"ד ליאור מזור, שותף מייסד במזור בית הלחמי עורכי דין המתמחים בחדלות פירעון, כינוסים ומקרקעין, אומר שפסק הדין שם קץ למחלוקת שניטשה משך זמן רב בפסיקה באשר לתוקפה הבטוחתי של הערת אזהרה "שלילית". "פסיקת בית המשפט העליון מרחיבה בצורה משמעותית את המקרים שבהם יוחרגו נכסים ממסת הנכסים שתשרת את הנושים הלא מובטחים, ומרעה כמובן את מצבה של קבוצת נושים זו, אשר ממילא אינה נהנית, ככלל, משיעורי פירעון ותשלום גבוהים.

עו"ד ליאור מזור. "השלכות במישור שוק האשראי" / צילום: גון

"צדדים שלישיים יהיו מחויבים להסתמך מכאן ולהבא על כך, שנכס שלגביו רשומה הערה 'שלילית' מהווה נכס הכפוף לזכות מעין קניינית של צד שלישי. לתוצאה זו עלולות להיות השלכות במישור של שוק האשראי שכן יש בה כדי לצמצם את היצע הבטוחות שיכול בעל נכס להעמיד לטובת קבלתו, והדבר לא קיבל התייחסות במסגרת פסק הדין.

"נראה כי שאלות רבות עדיין נותרו ללא מענה, כך למשל שאלת היחס שבין הוראות חוק המקרקעין להוראות חוק המשכון, הקובע דין פרטני ביחס לשעבוד נכסים להבטחת חיוב, והצורך בקיומו של רישום 'כפול', גם במרשם המשכונות, לאור קביעתו בדבר מעמדה של ההערה השלילית. לא ניתן גם מענה לשאלת מעמדה ותוקפה של ההערה במקרה שבו רשום שעבוד קודם בזמן ביחס לנכס (לפני ההערה הרשומה) והנושה המובטח מכוחו מבקש לממשו".

עו"ד אסף אנגלרד, ראש מחלקת הבנקאות והמימון במשרד המבורגר עברון ושות': "עד כה הפסיקה עסקה במעמדה הבטוחתי של הערת אזהרה 'חיובית'.

 

התחייבות לביצוע עסקה שבגינה נרשמה הערת אזהרה נתפסה על-ידי הפסיקה כבטוחה מהותית המקנה זכות עדיפה של נשייה מובטחת על פני צדדים שלישיים ובכך למעשה הקנתה לה מעמד של זכות קניינית-חפצית בנכס. בכך כאמור הלכו הן המחוקק והן בתי המשפט כברת דרך משמעותית בחיזוק ובהעצמת הזכות המגולמת בהערת אזהרה.

עו"ד אסף אנגלרד / צילום: גולי כהן

"לצד ההליכה קדימה בחיזוק וביצור מעמדה של הערת האזהרה כאילו 'נשכחה' מלב העובדה שהערת אזהרה כוללת גם אפשרות 'שלילית' כלומר הימנעות מביצוע עסקה שלגביה נראה שמתן זכות קניינית-חפצית פחות מתאימה. בית המשפט קובע כי הפרשנות המרחיבה להערת אזהרה - ככזו המקנה זכות נשייה מובטחת מהותית - יש ליישם גם על הערת אזהרה שלילית - לאו דווקא כי מעמד זה מוצדק אלא כי זו לשונו של החוק".

ע"א 3042/19 אביחי ורדי, נאמן לנכסי החייב יצחק יפה נ' אלימלך רייכמן 

הערת אזהרה חיובית: בעל הנכס שעליו נרשמה ההערה מתחייב לבצע עסקה מסוימת

הערת אזהרה שלילית: נועדה למנוע מבעל הנכס לבצע עליו עסקה, עד לקבלת הסכמה מהאדם שעל שמו רשומה ההערה

עוד כתבות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?