גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עסקה לקאר של אלוני חץ בארה"ב: "הפעילות שלנו בוושינגטון תיהנה מההשקעות הגרנדיוזיות שמתכנן ממשל ביידן"

החברה הבת של אלוני חץ בארה"ב, Carr, חתמה על מזכר הבנות למכירת כמחצית מהזכויות בנכס בוושינגטון תמורת 455 מיליון דולר - נכס שאותו יזמה והקימה קאר על חורבות מערכת ה"וושינגטון פוסט"

נתן חץ / צילום: איל יצהר
נתן חץ / צילום: איל יצהר

חברת ההשקעות בנדל"ן אלוני חץ  עדכנה על עסקה גדולה שגיבשה החברה הבת שלה קאר (Carr), הפועלת עבורה בארה"ב, שבמסגרתה חתמה על מזכר הבנות למכירת 49% מהזכויות והחובות באחד מהנכסים המרכזיים שלה, תמורת 455 מיליון דולר, ובניכוי הלוואה בתמורה של 223 מיליון דולר.

מדובר במתחם מידטאון סנטר (Midtown Center) שבעיר וושינגטון - נכס שחברת קאר יזמה והקימה על הקרקע שבה פעל בעבר עיתון ה"וושינגטון פוסט", ואשר ההשקעה המצרפית בו הסתכמה בכ-630 מיליון דולר.

הסכם העקרונות שנחתם כעת משקף לנכס (100%) שווי של כ-980 מיליון דולר - גבוה קצת יותר משוויו בספריה של קאר, העומד על כ-965 מיליון דולר, אחרי שלפי אלוני חץ, במהלך חמש השנים מאז החלה בנייתו נהנתה קאר מרווח מצטבר של כ-350 מיליון דולר ממנו.

המתחם המדובר כולל שטחי השכרה של כ-870 אלף רגל רבועה (כ-81 אלף מ"ר), עיקרם מושכרים לענקית המשכנתאות פאני מיי, והיתרה לחברת חללי העבודה WeWork. לפי נתוני אלוני חץ, מח"מ השכירויות הממוצע בנכס הוא כ-13 שנים, והוא צפוי להניב בסיכום השנה הנוכחית (2021) רווח תפעולי נקי (NOI) של כ-46 מיליון דולר.

העסקה, שהשלמתה דורשת התקיימות כמה תנאים, צפויה להתבצע עד סוף הרבעון הנוכחי, ומהתמורה ממנה מתכננת קאר להשתמש "להמשך צמיחתה והתפתחותה העסקית".

השותף המרכזי בקאר: ג'יי.פי מורגן

אלוני חץ מחזיקה ב-44% ממניות קאר, שפעילותה מתרכזת בעיקר באזור עיר הבירה האמריקאית, וכן באזור בוסטון, והשותף המרכזי שלה בקאר הוא בנק ג'יי.פי מורגן.

נתן חץ, בעל השליטה ומנכ"ל אלוני חץ, החליט על כניסה להשקעה בחברת קאר ועל הצטרפות לג'יי.פי מורגן בשותפות בחברה האמריקאית בסוף שנת 2012, בזכות הפוטנציאל שזיהה בשוק בוושינגטון, וכעת הוא מעריך, כי שוק הנדל"ן המסחרי בוושינגטון ייהנה מחילופי השלטון בארה"ב.

לדבריו, "ההשפעה הכלכלית של כניסת הנשיא החדש ג'ו ביידן תהיה דרמטית, כי היא מייצרת מצב שבו תהיה שליטה של מפלגה אחת - הדמוקרטית, לכל אורך השרשרת - נשיא, קונגרס וסנאט. לפי ההיסטוריה, כשכל המוסדות האלה בידי אותו צד, הפעילות הכלכלית גדלה, משום שהממשל יכול להעביר תוכניות כלכליות דרמטיות בקלות רבה יותר, וביידן והממשל שלו הציגו לקראת הבחירות תוכניות גרנדיוזיות של השקעות כספיות".

חץ מסביר, כי "עוד ההיסטוריה מראה כי בתקופות כאלה הכלכלה בוושינגטון, העיר שבה הממשל פועל, צומחת באופן חד, והביקוש לנדל"ן גדל, כי כולם רוצים להיות באזור כדי לנסות ולקבל נתח מעוגת הטריליונים של המכרזים שמוציאה הממשלה. הפעילות שלנו בוושינגטון מרכזית עבורנו, והיא צפויה ליהנות מהמצב הזה בשנים הקרובות".

עוד לגבי וושינגטון חץ מוסיף, כי "זה מקום טוב להיות בו, משום שהוא לא תנודתי ויותר יציב משווקים דוגמת ניו יורק וסן פרנסיסקו. צריך לזכור שבארה"ב יש עשרות שווקים שונים לחלוטין, והכלכלה של כל מדינה מתפקדת בצורה שונה. וושינגטון היא השווייץ של ארה"ב, והעובדה שהממשל פועל בה, מסייעת לכך. בשנים האחרונות ההשקעה שלנו שם הייתה מאוד מוצלחת. אלוני חץ השקיעה בקאר כ-700 מיליון דולר בשבע השנים האחרונות, ואנחנו נהנים מרווחים מאוד יפים ממנה".

איך השפיעה מגפת הקורונה על הפעילות שלכם בארה"ב?

חץ: "בסיכומו של דבר, השפעות הקורונה די דומות בארה"ב, באירופה ובישראל, כשאנשים עובדים לא מעט מהבית. בארה"ב יש תרבות שלפיה מקיימים חוזים, לכן כולם משלמים את שכר הדירה. בתחום הריטייל, אפשר להאריך חוזים בהתאם לתקופה שבה הנכסים היו סגורים".

לחברות שבהן מחזיקה אלוני חץ פעילות גדולה בתחום המשרדים; אתה לא חושש משינויים בשוק העבודה, שיפגעוח בפעילות זו בארץ ובעולם בהשפעת המעבר לעבודה בבית?

חץ: "אנחנו נמצאים כעת במצב שהוא כמו מתקפת טילים, אז כולם רוצים להיות במקלט. אבל כשאין טילים רוצים לצאת מהמקלט, ואנחנו שומעים יותר ויותר קולות של עובדים שמאוד רוצים להגיע למשרד ולפגוש קולגות.

"אין ספק שהאדם הוא חיה חברתית שרוצה לראות אנשים והוא לא יכול כל הזמן לשבת בבית. חלק מהעובדים אולי יעברו לעבוד יום-יומיים בשבוע מהבית, אבל המשרד יחזור להיות לב הפעילות, משום שאי אפשר דרך זום או בטלפון לפתח דברים באותה איכות שנוצרת במפגש בין אנשים. אני חושב שתוך כשנתיים נראה שמה שהיה הוא מה שיהיה.

"עכשיו כשיש חיסונים רואים את הפתרון הבריאותי לעניין הזה, ואני מניח שהקורונה תהפוך לעוד מחלה שנחיה איתה, כמו שפעת, לכן אנשים יחזרו לעבוד מהמשרדים והמסחר ייפתח מחדש".

"בשוק הריאלי אפשר לקבל מחיר מלא"

לגבי העסקה הנוכחית של קאר חץ אומר, כי "הנכס הזה הוא הנכס החדש הכי גדול שנבנה בוושינגטון ב-30 השנה האחרונות. קאר מחזיקה בנכסים בשווי של כ-4 מיליארד דולר, והמידטאון סנטר מהווה כ-1 מיליארד דולר מתוכם, לכן היא החליטה לממש כמחצית מהנכס, כדי לפזר קצת את השקעותיה בנכסים חדשים. הרווח שקאר רושמת על הנכס הוא לא עניין רגיל, ואני מניח שאם היא הייתה מעמידה למכירה את כל הנכס, המחיר היה יותר גבוה".

לדברי חץ, העסקה של קאר מראה כי בניגוד למתרחש בשוקי ההון, "בשוק הריאלי אין לחץ ואפשר לקבל מחיר מלא לפי שווי הנכס".

לדבריו, "יש פער גדול בין שוק ההון לבין עסקאות ריאליות. בשנה האחרונה היו כל הזמן דעות של אנליסטים שלפיהן שווי הנכסים ירדו משמעותית, ואנחנו אמרנו שזה לא נכון. השווקים ירדו חזק ואחר כך תיקנו חזק, אבל חברות הריט בארה"ב עוד במינוס כ-20% לעומת השווי שבו היו בסוף 2019.

"אומנם הקורונה תביא מיתון, ואני מניח שיקחו שנה-שנתיים עד שנחזור ליציבות חדשה, אבל העסקאות הריאליות, כמו זו של קאר ועוד רבות, הנעשות סביב מחיר הנכסים בספרים, לא מראות על שום דבר ברמת שינוי של עשרות אחוזים".

מלבד ההחזקה בקאר, אלוני חץ גם מחזיקה בפעילות נדל"ן נוספת בבוסטון שבארה"ב. בישראל היא פועלת בתחום הנדל"ן המניב באמצעות החברה הבת אמות ובתחום האנרגיה הירוקה באמצעות חברת אנרג'יקס, ויש לה פעילות נדל"ן מניב גם בבריטניה, והחזקה בחברת PSP הפועלת בתחום הנדל"ן בשווייץ. בשנה האחרונה נשחקה מניית אלוני חץ ב-17%, והיא משקפת לחברה שווי שוק נוכחי של 7.8 מיליארד שקל. 

עוד כתבות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

נתן חץ / צילום: תמר מצפי

אלוני חץ רושמת עוד הפסדי שיערוך של 400 מיליון שקל

בשנה וחצי האחרונות מניית אלוני חץ איבדה כ-60% מערכה, כשהחברה רושמת הפסדי שיערוך של יותר מ-3 מיליארד שקל

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; הניקיי מטפס בכ-1%

ההנג סנג יורד ב-0.1% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מגמה ירוקה בתל אביב; טבע וקמטק מזנקות בכ-6% כל אחת

מדד ת"א 35 קופץ ב-1.5% ● השקל מזנק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ישראל לא תשלח משלחת לקהיר, ממתינים לתשובת חמאס

הותר לפרסום: עידו אביב, בן 28 מכרמיאל, וקאלקידן מהרי בן 37 מפתח תקווה, נפלו בקרב ברצועת עזה • משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • צבא ארה"ב מציג: תמונות מהקמת הרציף ההומניטרי בים התיכון סמוך לרצועת עזה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" ● עדכונים בולטים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ