גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההיגיון הלא בריא של אורלי וגיא: 7 כללי אצבע לצפייה ביקורתית

גם בלי לעלות לאף אתר רשמי, סרט הקורונה של אורלי וילנאי וגיא מרוז צבר כחצי מיליון צפיות ● גלובס מציג: 7 כללי אצבע לצפייה ביקורתית, שיאפשרו גם למי שלא ממש מבין בתחום לזהות את ההטעיות התקשורתיות ● ביקורת תקשורת, מדור חדש

אורלי וילנאי וגיא מרוז באולפן "אורלי וגיא" / צילום: By דוד שי - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27185568
אורלי וילנאי וגיא מרוז באולפן "אורלי וגיא" / צילום: By דוד שי - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=27185568

ברוכים הבאים למדור ביקורת התקשורת החדש של גלובס. מדי שבוע ננסה לנתח כאן אירועים תקשורתיים, להתחקות אחר הכוחות שמניעים את התקשורת הישראלית, פרקטיקות עיתונאיות שגורות שאולי הגיע הזמן להוציא לאוורור בעין הציבורית, ויחסי הגומלין בין העבודה העיתונאית ה"רשמית" לרשתות החברתיות.

להיות גוף תקשורת שמבקר תקשורת זה מורכב בהגדרה, אבל נשתדל לבקר בשקיפות גם את עצמנו, ולהיות ענייניים והגונים גם כלפי המתחרים שלנו. מאוד נשמח לקבל רעיונות, הצעות וגם ביקורת לכתובת המייל gidon-d@globes.co.il.

הסרט שיצרו העיתונאים אורלי וילנאי וגיא מרוז רץ ברחבי הרשת. הוא אמנם לא עלה באף אתר רשמי, אולם פורסם מספר פעמים ביוטיוב, ובמצטבר צבר קרוב לחצי מיליון צפיות. במרכזו עומדת תזה הטוענת שהשימוש בסגר על כלל האוכלוסייה אינו הדרך הנכונה להתמודדות עם נגיף הקורונה. התפיסה הזו מתבססת על מודל בשם "היגיון בריא", שאנשי מדע רבים כבר הצביעו על הבעיות שבו.

אורלי ולינאי וגיא מרוז בסרט

את שלל השגיאות וההטעיות בסרט של אורלי וגיא תוכלו למצוא במאמרים רבים של אנשי מדע ברחבי הרשת, אולם אלו שגיאות שספק אם הצופה שאינו מבין בתחום יכול לזהות. לכן, בעזרת ד"ר ארז גרטי, אימונולוג ממכון דוידסון לחינוך מדעי, ד"ר שרי נתן ראש תחום חינוך, הרצאות בעמותת "מדעת" וגלי וינרב כתבת המדע של גלובס, ניסינו לייצר כמה כללי אצבע לצפייה ביקורתית בסרטונים ובכתבות מעין אלה.

1. קונספירציות. "אם הסרט או הכתבה מלווים בניחוח קונספירטיבי, זו נורת אזהרה מאוד גדולה", אומר ד"ר גרטי. "קונספירציה שכל העולם טועה כמעט תמיד תהיה הגזמה. אפשר להאשים ממשלה מסוימת בטעות, אפשר לומר שפוליטיקאי מסוים טועה. אבל להאשים את כל הממשלות בכל העולם, זה כבר חשוד. ככל שקונספירציה בנויה על כך שהרבה מאוד אנשים צריכים לשתף איתה פעולה זה מוריד מהסבירות שהיא נכונה, כי לאנשים יש נטייה לדבר ולגלות את הדברים".

כבר בהתחלה אומרים אורלי וגיא ש"את הסרט הזה לא תוכלו לראות בשום ערוץ ממוסד בישראל", בניסיון לצייר איזו אמת מחתרתית מושתקת. מעבר לכך שעובדתית זה לא נכון, וכל צרכן תקשורת יודע שקולם של מתנגדי הסגרים מושמע, עצם הניסיון לצייר קונספירציה הוא אזהרה ראשונה.

2. נחרצות. "אנשים שאומרים דברים בצורה מאוד דרמטית, ויותר מדי בטוחים במה שהם אומרים, זה מעורר חשד", אומרת ד"ר נתן. "מדענים רציניים, שרוצים להעביר מידע מדויק, יוסיפו בדרך כלל הסתייגויות לדברים שלהם, בטח באירוע כמו מגפת הקורונה שבה כל הזמן מתגלה מידע חדש".

פרופ' אודי קימרון

ייתכן שמדובר בעריכה מגמתית, אולם לכל אורך הסרט הוצגה רק תפיסה אחת, נחרצת ביותר, שלא רק שסגרים אינם מועילים אלא שהם מסוכנים. המגמתיות והיעדר המורכבות צריכים להדליק נורה נוספת.

3. אמירות נכונות לשעתן. "המדע מתעדכן מהר, בוודאי במגפה הנוכחית, שבה כל צורת הטיפול במחלה השתנתה", אומר ד"ר גרטי. "למשל, המחסנים מלאים במכונות הנשמה שבהתחלה חשבו שהן הכרחיות, ועם הזמן והבחינה של הדברים הגיעו למסקנה שזה לא כך. כשאתה רואה סרטון או מאמר שמתייחס לדברים ישנים, זה לא אומר שבהכרח המידע שגוי, אבל זו נורה אדומה".

כל החלק הפותח של הסרט עוסק בפאניקה העולמית שהייתה בחודשי המגפה הראשונים, כמו נאומים של נתניהו ומשה בר סימן טוב מראשית ימי הקורונה. גם ד"ר רעיה לייבוביץ', במענה לשאלה מה הרגע שבו היא הבינה שיש היסטריה גדולה מדי, מדברת על סוף פברואר, לפני כמעט שנה. התבססות על מידע ישן כל כך במונחי הקורונה, צריכה לעורר חשד נוסף.

4. קטיף דובדבנים. אחד הדברים המאפיינים כתבות מוטעות הוא כשמציגים רק עובדות שמסתדרות עם התזה, תוך התעלמות או הסתרה של נתונים אחרים. הצעד הזה מכונה צ'רי פיקינג - בחירה של דובדבנים מתאימים.

מדובר בצורת הטעייה שדורשת תשומת לב, ולא תמיד קל לזהות אותה, אולם עדיין ישנה לפחות דוגמה אחת בולטת בסרט של אורלי וגיא. בשיחה עם ד"ר אמיר שחר מבית החולים לניאדו, הוא מספר על כך שנכון לזמן השיחה, סוף נובמבר, אין חולי קורונה במחלקה שלו. מדובר ללא ספק בבחירה של נתון זמני ונוח, כשלמשל בתחילת השבוע הנוכחי פורסם כי בלניאדו יש 19 חולים במצב קשה, מתוכם 7 מונשמים ועוד 25 מאושפזים במצב בינוני וקל.

5. היעדר שאלות קשות. לכל אורך הסרט, אורלי וגיא לא מנסים ולו פעם אחת להקשות על המרואיינים שלהם, לנסות לעמת אותם עם נתונים, אירועים או מידע שלא מסתדר עם התזה שבחרו בה. השאלות שלהם מתפקדות כולן כהרמה להנחתה, כמו "למה לא מקשיבים לכם?", "איך אתה מסביר את זה?" וכדומה.

גם כשהמומחים בסרט מציעים להשיג "עומק חיסוני" באמצעות פתיחת בתי הספר והדבקת הילדים, לא עולות שאלות מתבקשות כמו מהו אחוז הנדבקים שמאפשר עומק חיסוני שכזה, והאם הורים יסכימו למהלך של הדבקת הילדים לשם כך. כאשר הכתבים לא שואלים שאלות קשות, הדבר צריך לעורר שאלות קשות אצל הצופה.

ד"ר אבי מזרחי

6. בדיקת השערות ועובדות מעודכנות. במלך הסרט, ובעיקר לקראת סופו, מובאות כמה השערות והנחות שנאמרו בזמן הצילומים, וניתן היה די בקלות לבדוק את אמיתותן, בעיקר ביחס למודל השבדי.

כך, למשל, ד"ר מתיאס קיהלסטד אומר שאם התיאוריה שלו ושל עמיתיו ביחס להתמודדות מול הקורונה היא נכונה, הרי שהתמותה הגבוהה בשבדיה היא הטייה סטטיסטית, ומאמצע דצמבר מספר המתים שם שוב ירד. אלא שהנתונים שמפרסמת אוניברסיטת ג'ון הופקינס, העוקבת אחרי מקרי הקורונה בעולם, מראים שמספר המתים בשבדיה המשיך לעלות, גם נכון לזמן פרסום הסרט בתחילת ינואר.

היעדר כל בדיקה כזו מצד יוצרי הסרט צריך להעלות סימני שאלה אצל הצופה.

ד"ר מתיאס

7. לבדוק לפני שמעבירים. אנו חיים בעידן שבו מידע רב מציף אותנו, ולא תמיד יש לנו את הכלים לבדוק את נכונותו. חשוב לא להעביר הלאה מידע שאתם לא בטוחים בו, ובוודאי אם לא צפיתם או קראתם את כולו.

"אחת הבעיות שלנו היא שכל פוסט הפחדה או קונספירציה רץ ברשת יותר מהר מאשר המידע שמפריך אותו", מסבירה ד"ר נתן. "הטבע האנושי הוא שכשאנחנו רואים מידע מפחיד, גם אם נדע לאחר מכן שהוא שגוי, גרעין ההפחדה נשאר". 

5 הבעיות הבולטות בסרט

נטען כי שיעור הישרדות עומד על 99.8% בממוצע בקרב חולים באוכלוסייה בישראל. השיעור הזה נותן אשליה של כמעט 100%, אבל במספרים אמיתיים משמעותו שבמצב תאורטי שבו נאפשר לכל האוכלוסייה להידבק, כ-20 אלף בני אדם ימותו.

נטען כי סגר אינו אמצעי יעיל מול מגיפה, אלא ששורת מחקרים בעולם שעברו ביקורת עמיתים מוכיחה אחרת. מדינות כמו ניו זילנד, שנקטו במדיניות סגרים יעילה, הורידו את התחלואה כמעט לאפס.

התיקונים של מכון דוידסון

נרשמת תמיכה בהדבקה בקרב אוכלוסיות שלא נחשבות בסיכון, כמו ילדים ובני נוער. אולם המחקר מתחיל לגלות עדויות להשלכות לטווח ארוך של הקורונה. האם הציבור ירצה לערוך ניסוי כזה על ילדיו?

הצד השני של המשוואה הוא הגנה הרמטית על קבוצות הסיכון, אך בישראל למעלה ממיליון בני 65 ומעלה. לא ריאלי להגן עליהם ועל כל מי שבמגע איתם. הדבר לא צלח אפילו בבתי האבות, וגם לא בשום מקום בחו"ל.

לאחר פרסום הסרטון, שניים מהמרואיינים בו, פרופ' חגי לוין ופרופ' נדב דוידוביץ', פרסמו הבהרות שבהן הסבירו שלצד הביקורת על התנהלות הממשלה, הם מכירים בכך שסגר הוא כלי אפשרי להתמודדות עם המגפה, ומתנגדים לגישת מודל "היגיון בריא".

הדברים מתבססים על המידע באתר מכון דוידסון

עוד כתבות

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה חיובית בוול סטריט; מניות השבבים מטפסות

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

גורם בחמאס: החלטנו להשהות את המו"מ לעסקת חטופים

נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • פגיעה ישירה של כטב"ם נפץ במטלה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל נהרג במטח הפצמ"רים אתמול מרפיח לכרם שלום • עדכונים שוטפים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות