גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתברגנת מעט: סיאט ליאון החדשה קורצת למשפחות חסכוניות

הדור החדש של הליאון פונה לקהל יותר משפחתי וחסכוני ● אבל לפחות בעיצוב ובאבזור, הוא עדיין מציע את הדימוי הצעיר והספורטיבי שעליו נבנתה הצלחת המותג בישראל

חטיבת סיאט של קונצרן פולקסווגן הייתה שמחה למחוק מהזיכרון את השנה החולפת. מכירותיה במדינות האיחוד האירופי צנחו ב-2020 בשיעור של26%, הירידה השנתית החדה ביותר מאז נרכשה על ידי הגרמנים לפני ארבעה עשורים. הירידה נבעה במידה רבה מקריסת שוק הרכב הספרדי "הביתי" שלה ומהפסקות ייצור הממושכות במפעלים המרכזיים בספרד במהלך משבר הקורונה.

למרות זאת, הייתה לסיאט גם קצת נחת ב-2020; בישראל היא סיימה את השנה עם עלייה של 12% במכירות וזינוק של 2.4% בנתח השוק. למעשה, זה היה מותג הרכב היחיד בעשיריה הראשונה, שסיים את 2020 עם עליה במכירות, שלא לדבר על עלייה דו-ספרתית.

אפשר למצוא הסברים נקודתיים לתופעה כמו למשל זמינות מלאי משופרת והרחבה של היצע הדגמים, בעיקר כניסתה של סיאט "ארונה" לזירה. אבל סוד כוחה של סיאט בישראל היה ונותר מיקוד מדויק וחוצה מגדרים ומגזרים בקהל של "נהגים צעירים ושוחרי תדמית ביצועים".

עבור הקהל הספציפי הזה סיאט היא מותג נחשק-נגיש ולא מעט מהדגמים שלה אף הפכו בישראל למעין כרטיס כניסה, או כרטיס ביקור, למועדון חברתי לא רשמי עם כללים וחוקים משלו, שזר יתקשה להבינם. השגרירה המובהקת ביותר של אותו "מועדון" הייתה הלאון היוצאת עם הקווים החדים והאגרסיביים ומסגרת ה-LED הלבנה והחדה שמזוהה למרחוק.

לפיכך, לעיצוב החיצוני של היורשת יש משקל לא מבוטל בקבלת הפנים לה תזכה בישראל, וכאן הליאון 2021 משדרת מסר מעורב. מצד אחד, היא איבדה כמה מהקווים החדים והמושחזים של הדור הקודם לטובת מראה יותר עגלגל, "רך" ושמנמן במיוחד בפרופיל הצד, שנראה קצת יפני-קוריאני גנרי. מצד שני, מעצבי סיאט שמכירים היטב את הלקוחות שלהם, לא ויתרו על פנסי ה-LED המושחזים בחזית ותגברו את העיצוב בכמה קווים נמרצים, כולל ספוילר מובנה מתחת לקו השמשות וכמובן חלונות מושחרים.

גם היבואן מכיר היטב את הלקוחות הטיפוסיים, ולכן אפילו המפרט של גרסת הבסיס כולל כמה תוספות, שישדרגו את "סטטוס המדרכה" של הרכב, כולל גג חשמלי פנורמי, מסימני ההיכר המובהקים של "המועדון", וכמובן חישוקי ספורט עם צמיגי רחבים - 17 אינץ' בגרסת הבסיס ו-18 אינץ' בגרסת ה-FR הספורטיבית (והיקרה).

 

לידיעת המשפחות: הממדים התרחבו

עם כל הכבוד ללקוחות הצעירים, לליאון יש גם ייעוד משפחתי, לפחות באירופה, ולפיכך הדור החדש זכה לתוספת של 8 סנטימטרים לאורך, שרובם מופנים לטובת בסיס הגלגלים (2.68 מ') ולטובת המרחב הפנימי, שנגזר ממנו. התוצאה היא שדרוג משמעותי בשימושיות למשפחות עם שפע של מרחב לראש ולרגליים מלפנים ומאחור ומושב אחורי רחב ושטוח, שיכול לאכלס שלושה מבוגרים בממדים סבירים. תא המטען מסתפק ב-380 ליטר, נתון די ממוצע לפלח, אבל הוא עדיין יכול לאכלס בתוכו שלושה סאב-וופרים, שני מגברים וכמה ארגזי בירה עבור מסיבת חוף.

מערך הפיקוד מיישר קו עם עיצוב הפנים העכשווי של קבוצת פולקסווגן וזה אומר ויתור על מוט ההילוכים המקובל לטובת מתג שליטה מתכתי קטן בקונסול המרכזי וביטול חלק גדול מהמתגים הפיזיים לטובת שליטה באמצע תפריטי מגע על מסך המולטימדיה.

היתרון הוא מראה יותר נקי ו"דיגיטלי", שחביב על דור הסמארטפון. אבל לנהגים ותיקים שכמותנו, שגדלו בעידן האנלוגי וזקוקים למשקפי קריאה, התפעול באמצעות מגע של פונקציות בסיסיות כמו שליטה במערכת האקלים עשוי להיות מסורבל ומסיח דעת בנהיגה. במיוחד בגרסת ה-SYLE הבסיסית בה נסענו, שמצוידת במסך מולטימדיה די קומפקטי וקצת איטי.

התנחמנו בלוח מחוונים אנלוגי קלאסי וקל לצפייה ובהגה עם מערך מתגים מאורגן היטב. גרסת ה-FR מקבלת גם לוח מחוונים דיגיטלי. האבזור התקני של הליאון סטייל ההתחלתית די גנרי למעט אותו גג חשמלי מפורסם, התנעה ללא מפתח ומערך עדכני ומקיף של מערכות בטיחות אקטיביות, שאינו מטריד יתר על המידה את הנהג. איכות הייצור מכובדת, כמקובל בקבוצה, עם לא מעט חומרי דיפון רכים ובידוד רעשים יעיל.

המנוע היחיד שמיובא כרגע לארץ עם הליאון הוא ה-1.5 ליטר טורבו-בנזין של קבוצת פולקסווגן, שעבר טיפול "ירוק" כמקובל בימינו במסגרתו נוספה לו מערכת היברידית "קלה" לטובת הפחתת הפליטה בעיר ועל הכביש המהיר. המנוע שומר על 150 כוחות הסוס של קודמו, אבל המכונית כבדה יותר בככ-100 ק"ג ואיטית יותר בארבע עשיריות השנה (8.4 שניות) בתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש.

מנגד המומנט זמין יותר והכיול הנמרץ של התיבה כפולת המצמדים במצב התכנות הספורטיבי מעניק למכונית דחף מכובד בעליות, תאוצות ביניים נמרצות ופעולה שקטה ונטולת מאמץ במהירויות שיוט גבוהות מאד. מצב התכנות הרגיל, שהוא ברירת המחדל, מקהה את תגובת הדוושה הראשונית ללחיצה וגם צליל המנוע קצת מחוספס ולא ממש ספורטיבי. אבל לא לדאוג: רוב המכוניות הללו יגיעו בישראל בשלב כזה או אחר לסדנאות האפטר-מרקט שם יקבלו מפלט רועש ושלל "צ'יפינג" "מודינג", "סטייג'ינג" ושאר טריקים אלקטרוניים לשדרוג הכוח, שיכולים להדיר שינה מעיניהם של מהנדסי סיאט. כראוי לרכב ירוק צריכת הדלק מכובדת עם ממוצע מוצהר של כ-17.2 ק"מ לליטר בתקן WLTP המחמיר ובסביבות 15 ק"מ לליטר בנהיגה ישראלית טיפוסית.

פחות זריז, יותר נוח

התנהגות הכביש של הליאון החדשה בגרסת הבסיס נוטה יותר לצד המשפחתי עם כיול של המתלים לטובת נוחות והיגוי פחות מושחז ומהיר מאשר זכור לנו מהדור היוצא. זו עדיין מכונית נעימה מאוד לנהיגה ממושכת ונמרצת עם אחיזת כביש טובה ושליטה מצוינת בתנודות המרכב בפניות, והיא תתגמל משפחות בספיגת זעזועים טובה על מהמורות עירוניות. אבל מי, שרוצה התנהגות, שתואמת את הדימוי "הקרבי" ואת העיצוב יצטרך כנראה להעפיל לגרסת ה-FR, שמגיעה עם כיול מתלים ספורטיבי יותר וצמיגים בחתך יותר קיצוני.

גרסת הבסיס של הליאון 2021 ממוקמת במרכז טווח המחיר המשפחתי בישראל עם תג מחיר של כ-135 אלף שקל. גרסת ה-FR עם אותו מנוע ואבזור תקני יותר עשיר וספורטיבי תיקח את המחיר לכיוון ה-153 אלף שקלים. בשורה התחתונה, זו מכונית משפחתית יעילה, די זריזה ובנויה היטב, שיכולה למלא ללא קושי גם משימות של "סוס עבודה" בציי רכב, שעובר בממוצע 35 אלף קילומטר בשנה. אבל פוטנציאל ההצלחה העיקרי שלה בישראלי תלוי בקבלת הפנים שלה תזכה בקרב הצעירים "המהירים והזועמים", שעליהם בנה המותג את תהילתו.

חלק מהמתחרות

פורד פוקוס האצ'בק

130 אלף שקל עולה גרסת ההצ'בק של פורד פוקוס החדשה. למכונית יש ממדים מכובדים ועיצוב חיצוני צעיר ונמרץ תודות לחבילת ה-ST הספורטיבית שכלולה במפרט הבסיס. המנוע הוא 1.5 ליטר טורבו, שמייצר 182 כ"ס

הונדה סיביק האצ'בק

135 אלף שקלים עולה גרסת הבסיס של הונדה סיביק האצ'בק עם מנוע 1 ליטר טובו בהספק 139 כ"ס ותיבה אוטומטית רציפה. המהדרין יטפסו לגרסת ה-1.5 ליטר טורבו האוטומטית-רציפה ב-146 אלף שקל, שמייצרת 182 כ"ס

יונדאי I30

ההאצ'בק החדשה של יונדאי שתנחת בישראל השנה, עברה עדכון מקיף בעיצוב הפנים והחוץ וקיבלה עיצוב יותר ספורטיבי ובעל נוכחות. המנוע הבכיר הוא 1.5 ליטר טורבו בנזין, שמצויד במערכת היברידית קלה ומייצר 160 כ"ס 

עוד כתבות

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס ל-AFP: אין בעיות מהותיות עם ההצעה לעסקה שהוצגה לנו


דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי, שר החוץ הורה להיערך ל"גל אנטישמי" • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם