גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אין שום דרך בעולם שאלוביץ' יוכל לנהל את התיק הנוכחי במקביל לתיק בירושלים"

עורך דינו של שאול אלוביץ' ביקש לדחות את המשפט בפרשת "בזק ניירות ערך" בשל התיק הפלילי שמתנהל נגדו במקביל בירושלים ● עו"ד פיני רובין המייצג את יורוקום טען כי החברה שוקלת להגיע להסדר בתיק בשל שיקולים כלכליים ולא "מטעמים של ממש" ● אמירתו מסכנת את נכונות הפרקליטות להגיע להסדר עם יורוקום

עו"ד ז'ק חן ושאול אלוביץ' / צילום: יוסי זמיר
עו"ד ז'ק חן ושאול אלוביץ' / צילום: יוסי זמיר

היום (ד') התקיים דיון ראשון בפרשת "בזק ניירות ערך" נגד  שאול אלוביץ' בנו אור ושורת נושאי משרה בבזק. הדיון התקיים בבית המשפט המחוזי בתל אביב בפני סגן הנשיא חאלד כבוב. עורכי הדין של הנאשמים התייצבו לדיון, לאחר שאלוביץ' ויתר הנאשמים קיבלו אישור שלא להתייצב, מאחר שחומר החקירה טרם הועבר לידי ההגנה בשל עיכוב שנבע מהסגר. 

עו"ד ז'ק חן, המייצג את שאול אלוביץ', פנה לבית המשפט והודיע כי "אין שום דרך בעולם שאלוביץ' יוכל לנהל את התיק הנוכחי במקביל לתיק בירושלים. הפיצול בלתי אפשרי, מצב אובייקטיבי בלתי אפשרי".

עו"ד חן הוסיף כי "מתנהל משפט במחוזי ירושלים נגד אלוביץ', נקבעו 3 ימים ברצף בשבוע, 100 עדים שיעידו. המשפט יימשך הרבה מאוד זמן. אנחנו נעשה מאמץ להתארגן במגבלות שתיארתי, בשאלת הייצוג והמשאבים, כדי שלא נתחיל ברגע שיישמע הגונג בירושלים".

עו"ד אמיר טבנקין, ראש הצוות המטפל מפרקליטות מיסוי וכלכלה ושותף גם בצוות המטפל בתיקי נתניהו בפרשת 4000 (בזק-וואלה) ביקש לדחות דחייה קצרה בלבד וטען כי יש אינטרס ציבורי גבוה בניהול התיק וכי לא מגיע ליתר הנאשמים להמתין עד לסיום התיק.

הדיון נדחה לאפריל 2021 לישיבת תזכורת נוספת תוך שכבוב קבע כי "בשלב זה מצאתי לקבל את עתירת באי-כוח הנאשמים לדחות את הדיון לישיבת תזכורת נוספת הואיל וחומר החקירה טרם הועבר לידי ההגנה בשל תקופת החירום וזה אמור להיות מועבר זמן קצר לאחר הסרת הסגר".

עו"ד פיני רובין, המייצג את חברת יורוקום החזקות כמנהל מיוחד של החברה בפירוק, שהייתה בשליטת שאול אלוביץ' ומשפחתו והחזיקה בין היתר בחברות בזק ו-yes, פנה לשופט כבוב וטען כי לא היה מקום להעמיד לדין את יורוקום זאת לטענתו בשל היעדר אינטרס ציבורי בעת שהחברה בשלבים מתקדמים של פירוק, ולאחר שהפרקליטות דחתה את טענותיו.

"תהיה מעמסה על הנושים אם יהיה קנס. לחברה 28 אלף שקל בקופה ונשייה של מאות מיליונים. הכול יהיה על חשבון הנושים. אנו תוהים על האינטרס הציבורי. קנסות שמושתים על חברה בפירוק הם אחרונים בשרשרת הגבייה" טען רובין.

רובין קיווה לקבל איתות חיובי מבית המשפט לעמדה זו אך השופט כבוב הבהיר כי לא יכריע בטענות אלו המהוות טענות "הגנה מן הצדק" בתחילת המשפט.

יורוקום שוקלים את האפשרות להגיע להסדר

עוד הוסיף עו"ד רובין כי "בצר לנו אנו שוקלים את האפשרות להגיע להסדר. בכך נחסל את התיק. אנחנו שוקלים להגיע להסדר מטעמים קופתיים ונשייתיים, בכפוף לכך שבית משפט של פירוק יאשר לנו את ההסדר. אם נגיע לכך, זה מטעמים פרקטיים, ולא מטעמים של ממש או של מהות". 

כפי שפורסם בגלובס, חברות יורוקום הנמצאות בפירוק מנהלות משא-ומתן מתקדם לחתימה על הסדר טיעון בפרשת "בזק ניירות ערך" ופרשת 4000 (בזק-וואלה).

אלא שאף שייתכן שדבריו של עו"ד רובין היו כנים ותיארו נכונה את המציאות בדבר השיקולים לחתימה על ההסדר, לא כולם אהבו את דבריו הישירים והחריגים בבית המשפט.

אמירה של נאשם כי הוא מגיע להסדר טיעון "מטעמים פרקטיים, ולא מטעמים של ממש או של מהות" הינה אמירה חריגה החותרת תחת הרציונל המוצהר של הסדרי טיעון שאמורים לבטא קבלת אחריות.

אמנם לא תמיד הנאשמים שמגיעים להסדר אכן נוטלים אחריות, אך כאן עו"ד רובין הודיע פוזיטיבית בפני בית המשפט כי התאגיד הנאשם מסרב ליטול אחריות של ממש.

מפרקליטות מיסוי וכלכלה, המנהלת את ההליך, נמסר בתגובה לגלובס כי "הפרקליטות אינה מתייחסת לקיומם של מגעים עם נאשמים, אך באופן כללי הסדרי טיעון נכרתים רק עם נאשמים שנוטלים אחריות על מעשיהם ומודים בעבירות".

נראה אם כן, כי חרף העובדה שהצדדים ניהלו משא-ומתן מתקדם לקראת חתימה, הוא עלה על שרטון בעקבות דבריו של רובין על שיקולי התאגיד הנאשם בחתימתו על ההסדר.

כעת נשאלת השאלה האם רובין יסכים לחזור בו במפורש במסגרת עסקת הטיעון מהטענה שהוא חותם על ההסדר מטעמים פרקטיים בלבד, והאם הצהרה כזו תרצה את הפרקליטות.

מלכתחילה הצדדים הסכימו על הסדר טיעון שכולל הודאה בעובדות וקנס סמלי. אולם בעקבות דבריו של רובין, נראה כי האינטרס מצד הפרקליטות להגיע להסדר ירד משמעותית.

עו"ד טבנקין השיב כי דברי עו"ד רובין מפתיעים אותו - "אנחנו לא באותה העמדה. בית המשפט המחוזי והעליון עמד על החשיבות בהעמדה לדין של חברות. אין לחברות בהליכי חדלות פרעון פטור מהעמדה לדין. עמדתנו המשפטית מבחינת תורת האורגנים היא כי אין כאן קונסטרוקציה מפותלת, לא ברמת מורכבות התיקים. יש חברות שנהנו ישירות ואנו טוענים שהאורגנים שלהם ביצעו עבירות שהיטיבו ישירות עם התאגידים וסייעו להם להחזיר הלוואות גבוהות".

בתיק "בזק ניירות ערך" הגישה הפרקליטות כתב אישום בדצמבר 2020 נגד "יורוקום DBS", "יורוקום תקשורת" ו"יורום החזקות" לצד נושאי המשרה בחברות ובראשם, בעל השליטה אלוביץ'’. במקביל, הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי החליט לשלוח לחברות יורוקום, וכן לבזק ולאתר "וואלה" מקבוצת בזק, זימון לשימוע לפני הגשת כתב אישום בפרשת 4000.

כתב האישום בתיק "בזק ניירות ערך" הוגש נגד נושאי משרה בכירים לשעבר בקבוצת בזק ובחברת yes: שאול אלוביץ'; בנו, אור אלוביץ'’ המיוצג על-ידי עו"ד דרור מתיתיהו, שכיהן כמנכ"ל יורוקום ויו"ר חלל תקשורת; עמיקם שורר, יד-ימינו של אלוביץ' המיוצג על-ידי עו"ד ירון קוסטליץ; לינור יוכלמן, מזכירת בזק לשעבר; רון איילון, מנכ"ל yes לשעבר; ומיקי ניימן, לשעבר סמנכ"ל הכספים של yes. כאמור, גם מספר חברות מקבוצת יורוקום הואשמו בתיק.

כתב האישום מייחס לנאשמים עבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך. האישומים מתייחסים לשתי פרשות: תשלום התמורה עבור רכישת מניות yes על-ידי בזק; והתנהלות הוועדות הבלתי תלויות שהוקמו בבזק לצורך בחינת עסקאות של החברה, שלאלוביץ' היה עניין אישי בהן.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגדם, הנאשמים בתיק "בזק ניירות ערך" מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה עמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבאה, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון