גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נטען מעודן: הריינג'רובר איווק פלאג אין הוא יצירה הנדסית יעילה

ריינג'רובר אווק (Evoque), אחד מסמלי המעמד של האלפיון, מאמץ מצפון סביבתי עם מערכת הנעה היברידית, נטענת ומהונדסת היטב ● יש לו נסיעה נוחה ותא נוסעים מאובזר היטב אך המחיר עלול להפוך אותו לפחות תחרותי

הנתונים הכספיים לשנת 2020 עליהם דיווחה קבוצת יגואר-לנדרובר (JLR) בסוף השבוע האחרון, מתמצתים היטב את "רכבת השדים", שעברה תעשיית הרכב האירופאית כולה בשנה החולפת. את 2020 החלה הקבוצה הבריטית בסימן התפרצות הקורונה בסין, שפגעה קשות בשרשרת אספקת החלפים שלה ואילצה אותה לנקוט בצעדי חירום. מנכ"ל הקבוצה אף סיפר לימים כיצד "ברח" מסין ממש לפני העוצר הכללי, עם מזוודות עמוסות ברכיבי רכב קריטיים, שאפשרו לחברה להמשיך לייצר כלי רכב באירופה במשך מספר שבועות.

זמן קצר לאחר מכן שותקו גם המכירות בשוק הרכב הסיני, הקורונה דילגה לאירופה ונראה היה ששנת המכירות של JLR כבר די אבודה. אבל ברבעון האחרון של השנה, בעת ששוק הרכב באירופה ובבריטניה בפרט דעך בשל הסגרים הממושכים, השוק הסיני התאושש בקצב מסחרר ודחף את הרווח לפני מס של הקבוצה כולה ברבעון האחרון לכ-439 מיליון ליש"ט, עלייה של 27% לעומת הרבעון המקביל של 2019, מה שהציל את השנה הכספית של החברה.

באותו דיווח גם ציינה JLR כי חטפה בסוף השנה "קנס ירוק" של 35 מיליון ליש"ט על שהחמיצה את יעד הפחתת ממוצע הפליטה של האיחוד האירופאי לשנת 2020.

התחזית של הקבוצה הבריטית ל-2021 עדיין מעורפלת, אבל אפשר להמר שהשנה היא כבר לא תספוג קנסות ירוקים. לקראת סוף השנה, אחרי עיכוב קורונה של כמה חודשים, החלה JLR להשיק בכל הליין שלה גרסאות פלאג-אין, שנחשבות בתעשיית רכבי היוקרה ל"תרופת פלא" להפחתה מהירה של הפליטה.

אחד הנציגים הראשונים של הליין החדש הוא ריינג'רובר Evoque פלאג אין שנחת כאן לאחרונה. חיצונית שומר הרכב על העיצוב המוכר והמזוהה של אחיו לסדרה. העדכון הקוסמטי שעברה הסדרה כולה בשנה שעברה העניק לו חרטום חלקלק, שמצליח לשדר היטב את המסר "קשיחות מעודנת" בזכות פגושים מסיביים עם מעין "פלטת חיכוך" בתחתית, כונסי אוויר בולטים, פנסי LED צרים ומתוחכמים עם אור מעוצב וגריל צנוע באופן מפתיע.

פרופיל הצד נשלט על ידי יחס יוצא דופן בין הדפנות הגבוהות לגג נמוך יחסית, שכבר הפך לסימן היכר של המותג, והזנב נראה דחוס וספורטיבי. כל הגודש החזותי הזה ארוז בממדים קומפקטיים קצרים ורחבים וזוכה ליחס גבוה של "תשומת לב למטר" ברחוב הישראלי.

גם המתווה הכללי של תא הנוסעים נותר בעינו, אך בזכות נפלאות המיסוי הירוק - האבזור התקני בגרסת הפלאג-כולל הרבה אופציות, שבעטיין נאלצים לקוחות הגרסאות הרגילות לגהץ את כרטיסי הפלטינה שלהם עד דק. לצל"ש מיוחד ראויה מערכת המולטימדיה עם המסך הענק.

 

מושבים נוחים

סף הכניסה ממוקם גבוה יחסית, המושבים הקדמיים נוחים ותומכים היטב בנהיגה נמרצת והמושב האחורי רחב ומספק מרחב רגליים וכתפיים מכובד לשני מבוגרים פלוס נספח. עם זאת מי, שמצפה למרחב ראש טיפוסי לרכבי קרוסאובר, יצטרך למצוא את מבוקשו במקום אחר. כאן מרחב הראש אופייני יותר למכוניות סדאן. גם תא המטען אינו מהנדיבים בפלח.

מערך הפיקוד הדיגיטלי הכפול, שנוסף למודל 2020, מעניק לרכב מגע מתוחכם ויוקרתי אבל מחייב את הנהג לחלק את תשומת ליבו בין שני צגי מגע עם ערב רב של תפריטים, שכמה מהם ייחודיים לדגם הפלאג-אין, ועם לוח מחוונים דיגיטלי עמוס במידע. מערכת לזיהוי פקודות קוליות נוסח אלה של מרצדס וב.מ.וו הייתה יכולה להקל על ההתמצאות, אך זו של JLR היא די חסרת תועלת. איכות הייצור והגימור היא ברמה גבוהה מאוד וביחד עם בידוד הרעשים המצוין ונטייה טבעית של המנוע לפעול רוב הזמן על חשמל, התא מספק איכויות אקוסטיות של אולפן הקלטות.

החידוש המרכזי הוא מערכת ההנעה ההיברידית וכאן אנחנו מוצאים מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, שזו הופעת הבכורה שלו בקבוצת JLR, שמשודך למנוע חשמלי בריא שמניע את הגלגלים האחוריים ויוצר הנעה כפולה. יש גם סוללת ליתיום מכובדת של 15 קילוואט-שעה, שאותה ניתן לטעון גם מרשת החשמל והמערך הכולל מייצר 300 כוחות סוס ומומנט של 54 קג"מ. על פי נתוני החברה המכונית יכולה לצלוח עד 66 קילומטר על חשמל בלבד ולהחזיר צריכה משוקללת של כ-50 קילומטר לליטר.

אלה נתונים מכובדים לקבוצה, אבל הדבר המרשים ביותר במערכת ההנעה הזו הוא העידון. מנוע הבנזין ומנוע החשמל מעבירים זה לזה מידע במהירות ומשתפים פעולה בתיאום מושלם ללא גמגומים, ללא החלקת גלגלים בהאצה אגרסיבית וכמעט מבלי שהנהג ירגיש בהעברת הכוח חשמל/בנזין. ברירת המחדל ברוב המצבים היא נסיעה על חשמל בלבד והנסיעה בפקקים עירוניים חלקה ומעודנת. גם שיוט מהיר במהירויות אוטוסטרדה מתבצע בשקט מופתי.

בחירה במצב ספורט או סתם רגל כבדה על המצערת רותמת מיידית את שני המנועים לייצור תאוצה אימתנית ומרשימה, בהתחשב בכך שמשקלו העצמי של הרכב קצת יותר מ-2 טון. תיבת ההילוכים האוטומטית מצוידת רק בשמונה מהירויות ולא בתשע כמו בגרסאות הבנזין, אבל היא עדיין חלקה.

צריכת הדלק הריאלית תלויה כמובן בהרגלי הנהג. עם טווח חשמלי ריאלי של כ-35-40 קילומטר לליטר, שיטרח לטעון את הסוללה מהרשת החיצונית לעיתים תכופות, כפי שהתכוון היצרן, יגלה שביקור בתחנת הדלק הופך להיות חוויה נדירה. מי שיאפסן את כבל הטעינה במחסן ישלם על כך בצריכה ריאלית של 15-16 קילומטר לליטר.

יצירה הנדסית

באגף התנהגות הכביש אין הרבה הפתעות. זה רכב נוח מאוד, הרבה יותר מגרסאות הדור הראשון, עם שליטה טובה בנטיית הגוף והרבה אחיזת כביש. גם ההגה מתברך במשקל די מאוזן אבל בשורה התחתונה זה עדיין "טנק" של שני טון, שלא מיועד לשעשועי אספלט קיצוניים אלא לנהיגה רגועה וחלקה.

לנדרובר טוענת, שיכולת השטח של הרכב נותרה בעינה ויש לה ניסיון בנושא. מי שרוצה לנסות את מזלו בהטבעת מנועים חשמליים עם וולטאג' גבוה וסוללות ליתיום בביצות עמוקות, מוזמן לעשות זאת על חשבונו.

בשורה התחתונה הריינג'רובר איווק פלאג אין הוא יצירה הנדסית יעילה, מרשימה ויעילה, במיוחד ביחס לניסיון ראשון בתחום הפלאג-אין. הרכב גם מציע יחס גבוה של אבזור לכסף בהשוואה למקובל אצל המותג. ועדיין, תג מחיר של כ-415 אלף שקל הופך אותו לאחד הכלים היקרים בקבוצה, מול מתחרים שחלקם גדולים יותר ולא פחות חזקים. יהיה חבל אם תמחור שאפתני מדי יחבל בסיכוי ההצלחה של הרכב המצוין הזה.

חלק מהמתחרות

וולבו XC60 T8 פלאג-אין

400 אלף שקל עולה גרסת ה-T8 של וולבו XC60. הרכב גדול משמעותית מהריינג'רובר וניצב על בסיס גלגלים של 2.87 מטר. יש לו צמד מנועים חשמליים וסוללה נטענת בהספק כולל של 392 כוחות סוס ובסיוע הנעה כפולה הוא מאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.5 שניות ומסוגל לנוע על חשמל בלבד למעלה מ-50 קילומטר. לגרסה הזו יש תא נוסעים מפואר

אאודי Q5 פלאג-אין

399 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין החדשה של אאודי Q5 הפופולרית. זהו רכב גדול ומרווח עם תא נוסעים עמוס אלקטרוניקה ובגרסה הזו יש חבילת אבזור מקיפה כסטנדרט. להנעה אחראי מנוע 2 ליטר טורבו שבשילוב עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת מייצר 295 כוחות סוס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.1 שניות ומאפשר לנוע עד כ-60 קילומטר על חשמל

סיטרואן DS7 קרוסבק פלאג-אין

300 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של DS7 קרוסבק. הרכב משלב מנוע 1.6 ליטר טורבו עם שני מנועים חשמליים וסוללה נטענת, שמייצרים במשולב 300 כוחות סוס ו-53 קג"מ. הזינוק מאפס ל-100 אורך 5.9 שניות והטווח החשמלי מעל 50 קילומטר. תא הנוסעים ייחודי ומפואר והאבזור התקני כולל גם מתלי אוויר מתקדמים

סיטרואן DS7 קרוסבק פלאג-אין

עוד כתבות

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע