גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תרופה לקורונה? לא כל כך מהר. מה עומד מאחורי הזינוק של מניית אנלייבקס

החברה הישראלית, שדיווחה לאחרונה על תוצאות מבטיחות בתרופה שלה לנגיף, זינקה ב-160% מאז שהודיעה על הפיתוח, אבל התקוות לתרופת פלא מוגזמות ● יו"ר אנלייבקס: "הייתה היסחפות כללית. אנחנו עוד צריכים להוכיח יעילות"

שי נוביק, יו"ר אנלייבקס / צילום: איל יצהר
שי נוביק, יו"ר אנלייבקס / צילום: איל יצהר

סוף השבוע האחרון פרסם בית החולים איכילוב תוצאות ניסוי בתרופה לקורונה, שפיתח אחד מרופאי בית החולים. התוצאות, התברר, מצביעות על הצלחה אדירה: 29 חולים מתוך 30 במצב בינוני-קשה שקיבלו את התרופה שוחררו הביתה כעבור 3-5 ימים ממתן התרופה. כמה מהחולים במצב הזה משתחררים בפרק זמן כזה ממילא ומה קרה ללחולה ה-30? זה כבר פחות ברור, אבל הסיפור חידש את תשומת-הלב לתרופות לקורונה, אחרי שהתברר שגם החיסונים לא יעלימו לגמרי את המגפה.

מתשומת-הלב המחודשת הזאת נהנית גם חברת אנלייבקס  הישראלית, שמנייתה זינקה בכ-160% מאז פברואר 2020 - אז הודיעה שתפתח תרופה לקורונה. אנלייבקס, כמו חברות אחרות, הסבה תרופה שכבר הייתה בפיתוח לטיפול בחולים במצב קשה עד קריטי בקורונה. היא הראתה שלאחר 28 יום אף אחד מהם לא נפטר ורובם שוחררו לאחר 5.3 ימים בממוצע.

כמה מהחולים הללו היו צפויים למות וכמה להשתחרר מבית החולים ממילא? "אני לא יודע", אומר שי נוביק, יו"ר החברה, לגלובס, ובכך מצביע על קושי בפיתוח תרופות לקורונה בכלל: כמעט כל החברות מציגות נתונים מרשימים, אבל אין עדיין ממש למה להשוות.

במקרה של אנלייבקס, גם נשמעה ביקורת על כך שניצלה במהירות את העליות בעקבות ההודעה שלה בתחילת 2020 שהיא מפתחת מוצר לקורונה לגיוס הון מהיר, וגם על כך שהיא עורכת את הניסויים שלה בבית החולים הדסה, אצל פרופ’ דרור מבורך, שהוא גם מייסד ובעל תפקיד בחברה.

"בניסוי השני שלנו לא כל המטופלים היו מהדסה, אבל היה לנו קל יותר לתפוס שם את תשומת-הלב של הרופאים", אומר נוביק. "יש להם מנכ"ל נמרץ שפועל בקצבים מהירים".

התרופות מדשדשות אחרי החיסונים

היה ניתן לחשוב שאם מתחילת המגפה פותח חיסון חדש לגמרי לקורונה משלב המעבדה ועד האישור, גם תרופות לקורונה יפותחו באותה מהירות. ואכן, יש היום כ-300 תרופות בפיתוח, אבל מעטות הגיעו לשוק, וגם אלה שהגיעו משפרות בכמה עשרות אחוזים את המצב, במקרה הטוב. "אחותי כתבה לי השבוע - מצאו תרופה. הקורונה נגמרה", אומר נוביק, "אבל אנחנו מאוד רחוקים משם".

אחד המכשולים בדרך לפיתוח תרופה הוא שלמחלת הקורונה יש שני שלבים עיקריים שבכל אחד המיקוד בטיפול שונה: שלב ראשון, שבו הווירוס מתחפר בתאים ומתרבה, ואז התרופות נועדו למנוע את שכפולו, ושלב שני, שבו המערכה היא נגד התגובה המוגזמת של מערכת החיסון שאחראית לפחות חלקית לתופעות ארוכות הטווח.

"בהתחלה ניסו את כל התרופות האנטי ויראליות הקיימות - מה יש להפסיד? היה הרבה מאוד רעש, הרבה מאוד חברות. מתוכן בלטה התרופה רמדסיביר של גיליאד, שפותחה במקור לאבולה. אבל תרופה אחרת, הידרוקסיכלורוקווין, שפותחה במקור למלריה ונחשבה הבטחה גדולה, דווקא נמצאה כבעלת פוטנציאל נזק יותר מתועלת, וננטשה.

"עבור השלבים המאוחרים ניסו מגוון תרופות שמדכאות את מערכת החיסון. בינתיים אושר רק סוג אחד של סטרואידים והוא כנראה מוריד את שיעורי התמותה בכ-30%. ניסו ועדיין מנסים כל מיני תרופות שניתנות נגד מחלות אוטואימוניות, אבל בינתיים התוצאות לא היו מאוד מרשימות".

התרופה של אנלייבקס אמורה להתמודד עם תגובת היתר של מערכת החיסון. "חשבנו כבר מפברואר שהקורונה היא מחלה אחות של ספסיס, תגובה עוצמתית מדי של מערכת החיסון בעקבות זיהום, שגורמת ל‘סערת ציטוקינים’ (אחד הגורמים במערכת החיסון), שמתרחשת גם בקורונה", אומר נוביק. "ושום תרופה שמשנה את פעילות מערכת החיסון, לא באמת יעילה נגד ספסיס".

 

לצד בעיית המיקוד בשלבי המחלה, נוביק מונה סיבות נוספות לעיכוב בפיתוח. "הניסויים נערכים בבתי חולים. מאוד קשה להשיג את תשומת-הלב של הרופאים, להסיט אותם מעצם הטיפול בחולים יום יום כל דקה. הם גם יודעים שבין כל התרופות שננסה, רק חלק קטן ישפרו את מצב החולים משמעותית.

"הסיבה השנייה היא שמדברים פה באמת על מחלה מאוד קשה, חדשה מתעתעת, עם קשת רחבה מאוד של תגובות חיסוניות וגופניות. אני מאמין שלא תהיה תרופה אחת לקורונה, אלא סל שלם של תרופות לכל הפנים השונות שלה, שנלמד בהדרגה".
אז בסופו של דבר יהיה אוסף תרופות שכל אחת מהן משפרת את המצב אבל לא תרופת פלא.

"התקשורת קצת מנפחת. יש תשוקה אמיתית למציאת פתרונות וכמה שיותר מהר אבל הייתה היסחפות כללית. חלק מהמוצרים יעבדו, על חלק מסוגי החולים ולא על כל החולים מאותו סוג. אף תרופה לא תסיים את הקורונה.

"לעומת תקשורת המיינסטרים, העיתונות הכלכלית קצת נגד מדי. נכון שלא כל המוצרים יצליחו, אבל חלק ייתנו ערך".

בלגן בפרוטוקולים של הניסויים

נוביק אומר שבתחילת המגפה, כאשר לא ידעו מספיק על המחלה, "היה בלגן גדול בפרוטוקולים של הניסויים בתרופות - טיפלו בכל החולים, קלים כקשים, בבתי החולים, למרות שכל תרופה מתאימה לשלב אחר של המחלה. ואז אמרו ‘חצי מהחולים הבריאו’, אבל ממילא רבים מהחולים מבריאים".

עם הזמן, פרוטוקול הטיפול השתנה, חולים רבים יותר הבריאו וקבוצת הביקורת השתפרה. "היום החברות יודעות שהן צריכות לכוון את הניסוי שלהן לשלב מסוים או לכל שלב בנפרד, והמשקיעים יודעים שכדי להתרשם אם החברה באמת שיפרה את מצב החולים, צריך לצלול לפרוטוקול ולהבין אילו חולים טופלו".

אצלכם זה לא היה ככה?
"אנחנו גייסנו חולים קשה וקריטי בלבד. היה לנו חשוב לבדוק את בטיחות התרופה, ולראות אם יש היתכנות ליעילות, וראינו סימנים מאוד יפים של יעילות. אבל עכשיו צריך להראות אותם בניסוי מבוקר".

מדוע החברות לא ערכו מלכתחילה ניסויים עם קבוצת ביקורת?
"כדי לוודא בטיחות ולראות כמה שיותר מהר שהחומר אכן עובד".

אנלייבקס כבר הודיעה שתפנה לרגולטור האירופי לאישור המוצר ולא ל-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית. נוביק אומר שזאת האסטרטגיה של החברה בכל המוצרים. "באירופה יש הנחיה שתרופות כמו שלנו, מצילות חיים במחלה שהורגת הרבה אנשים ואין לה תרופה, יכולות לקבל אישור אחרי ניסוי שלב II (ניסוי יעילות עם קבוצת ביקורת, אבל לא מאוד גדול). גם ה-FDA עושה את זה לפעמים, אבל לא כהנחיה. אם נצליח בניסוי ונקבל אישור בשלב זה, נצטרך אחרי כן ממילא לעשות באירופה ניסוי גדול אחרי שיווק, ונשלב אותו עם הניסוי לאישור בארה"ב".

3 תרופות מבטיחות שנשרו בדרך (לפחות לעת עתה)

הידרוקסיכלורוקווין
מוצר למלריה שהצליח בניסויים ראשוניים לקורונה אך לא הצליח לשחזר את ההצלחה, למרות תמיכת מסיבית מטראמפ

Calquence
תרופה כימותרפית של אסטרהזנקה, שהראתה שיפור במצב של 19 חולים, אבל לא הוכיח יעילות מובהקת בניסוי מבוקר

Ilaris
תרופה של נוברטיס המשמשת להפחתת עוצמת דלקת מפרקים, לא הצליחה להפחית תמותת חולים בניסוי שלב III מבוקר

אנלייבקס

הוקמה ב-2005 על ידי היזם שי נוביק, שכיום משמש יור החברה ● מפתחת תרופות לקורונה (לקראת שלב II בניסוי), ספסיס וגידולים סרטניים ● מנכל: דר אורן הרשקוביץ ● שווי שוק: 311 מיליון דולר

עוד כתבות

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס ל-AFP: אין בעיות מהותיות עם ההצעה לעסקה שהוצגה לנו


דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי, שר החוץ הורה להיערך ל"גל אנטישמי" • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; הין ירד לשפל חדש

הניקיי עולה ב-0.9% ● הין בשפל של 34 שנים, חצה את רף ה-160 ין לדולר ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך גם השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית