גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פורד פומה 1 ליטר: דינמי, זריז ונמרץ - גם בעלייה

הג'יפון העירוני החדש של פורד מתאפיין בעיצוב עם אזכורים משעשעים ואיכויות בולטות ● אלא שהמחיר יוביל אותו לקרב קשה בפלח הצפוף ביותר בשוק הרכב

בשבוע החולף ספג האגו התאגידי של קבוצת פורד שריטה כואבת, לאחר שחברת הדירוג Fitch העניקה דירוג פושר של BB+ ואופק דירוג שלילי להנפקת אג"ח להמרה בהיקף של 2 מיליארד דולר, שעליה הודיעה הקבוצה. נזכיר שבעבר הלא רחוק זכו ניירות הערך של יצרניות הרכב האמריקניות הגדולות לדירוג סופר-סולידי, ונחשבו ל"בונקר" של משקיעים מוסדיים ופרטיים עם פרופיל סיכון נמוך.

הפעם ציינו המדרגים כי מלבד השפעת משבר הקורונה, פורד סובלת מהמחסור המתמשך בצ'יפים בתעשיית הרכב, שפוגע בכושר הייצור שלה. בעיות שהעיבו עליה, עוד לפני המשבר, הן מבנה עלויות גבוה וצורך בארגון מחדש של מערך הייצור הגלובלי.

פורד מודעת היטב לבעיות הללו והתשובה שלה, לפחות בטווח הקצר, היא לדבר בשני קולות. באוזני המשקיעים, שהפכו את טסלה לסמל, משמיעה פורד את כל "הקולות החשמליים" הנדרשים. החודש, למשל, היא דיווחה על כוונתה להפוך החל מ-2030 ל"חברה של רכב חשמלי בלבד", ועל כוונה להשקיע מיליארדים בשנים הקרובות בהקמת קווי ייצור לרכב חשמלי, בין השאר בגרמניה ובטורקיה. במקביל היא גם פנתה בימים האחרונים לקונגרס האמריקני בבקשה לקדם שורת תמריצים לפיתוח רכב חשמלי.

בו בזמן היא גם משמיעה ללקוחות האמריקניים את "מוזיקת הקאונטרי" החביבה עליהם. כלומר: קנו מאיתנו כלים גדולים, חזקים ואמינים, ששותים בשפע בנזין זול. עם כל הכבוד לחשמליות, אלה הכלים שמפרנסים את החברה, ובשנה החולפת מכרה פורד 786,422 טנדרים מסדרת ה-F האולטרה-רווחית שלה - לצד עוד כמה מאות אלפי רכבי כביש-שטח, שמבוססים על אותה פלטפורמה.

אבזור בלי נדיבות

לפורד יש גם קול שלישי, רפה יותר, שעמו היא פונה לקהל האירופאי המתוחכם. באגף הזה היא מנפקת דגמי MASS קומפקטיים ואופנתיים, שלא מנסים לשנות את העולם או לייצר רווחי עתק, אלא בעיקר לשמור על נוכחות תחרותית. לקטגוריה הזו שייך הג'יפון "פומה", שנחת אצלנו החודש.

חיצונית נראה שמעצבי פורד ניגשו לפרויקט במצב רוח משועשע. לפיכך הם ציידו את הג'יפון הקומפקטי שלהם בעיצוב שנראה כמו חיקוי מוקטן ודי מדויק של רכבי הפנאי הספורטיביים של פורשה, מקאן וקאיין. מלבד הסמל של פורשה, כל האלמנטים המוכרים נמצאים שם: פנסי חזית אלכסוניים דמויי עיני חרק, כונסי אוויר גדולים בתחתית הפגוש הקדמי, פרופיל צד "מהיר" עם קו שמשות שנמתח לאחור בזווית חדה ופרופורציות רחבות-נמוכות.

כל העסק נדחס לממדים די תקניים לפלח, עם אורך של 4.19 מ' וגובה של 1.55 מ' בלבד. המוטיב הספורטיבי מודגש אפילו יותר בגרסאות המאובזרות, אבל אפילו בגרסת הבסיס הרכב נראה שונה ונמרץ. הדמיון לפורשה משעשע, אם כי קרוב לוודאי שלא את אנשי פורשה.

תא הנוסעים מחזיר אותנו לטריטוריה הטבעית של הרכב. הסף ממוקם בגובה נוח לכניסה ויציאה, הגג ממוקם בגובה סביר, אם כי פחות נדיב לעומת כמה מהמתחרות, המושבים הקדמיים נוחים ותומכים היטב, והמושב האחורי מיועד בעיקר לשני מבוגרים ואולי גם ילד מזדמן. מרחב הרגליים מאחור מתקבל על הדעת, אך עם בסיס גלגלים באורך 2.59 מ' בלבד הוא לא קורא תיגר על המובילות בתחום, דוגמת סקודה קאמיק. תא מטען בנפח 410 ליטר עונה על הדרישות המשפחתיות הטיפוסיות, וממוקם קרוב לראש הרשימה בפלח.

 

עיצוב הפנים מודרני וידידותי לעין, עם שלל קימורים ומשטחי דיפון בשרניים מחומרים רכים. איכות הייצור הראשונית מותירה רושם מוקפד עם מעט מאוד רחשים מיותרים, ובידוד רעשי החוץ יעיל. הנדסת האנוש פשוטה ויעילה, אך בכל הנוגע לאבזור תקני נטשה פורד את הנדיבות שהתרגלנו לקבל בדגמים כמו פוקוס וקוגה, ואימצה את הגישה הגרמנית המרגיזה של "תרצה - תשלם".

ב-128 אלף שקל לא מקבלים פתיחת דלתות או התנעה ללא מפתח, וגם לא בלם יד חשמלי, שליטה ידנית בהילוכים מגלגל ההגה או לוח מחוונים דיגיטלי, שכלולים בחבילות האבזור הבכירות יותר. גם צביעה חיצונית בשני גוונים היא אופציה בתשלום. בגרסת הבסיס שבה נסענו התנחמנו במערכת מולטימדיה גדולה ובהירה יחסית עם שלל אפליקציות, ובמערך מקיף של עזרי נהיגה בטיחותיים וסמי-אוטונומיים.

בלי קפריזות טיפוסיות

השם "פומה" הוצמד בעבר לדגמי ספורט עממיים ומהנים של פורד, ונראה שבחברה החליטו שלא לשאת את שמם לשווא. התוצאה היא תחושה דינמית מפתיעה ומרעננת מאוד למוקירי נהיגה. זה מתחיל במנוע 1 ליטר עם שלושה צילינדרים, שמייצר 125 כ"ס, אבל בזכות כיול ספורטיבי של תיבת ההילוכים מרגיש הרבה יותר נמרץ מכפי שמעידים הנתונים, ואפילו מטרטר בקול נעים לאוזן.

המשקל העצמי של הרכב די גבוה יחסית למקובל - תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-10.2 שניות אינה עוצרת נשימה. אבל למנוע יש די כוח להאצות נמרצות מהרמזור ולעקיפות, והוא סוחב היטב בעליות גם עם ארבעה נוסעים, ולא מתלונן בעת שיוט במהירויות של 140 קמ"ש פלוס. התיבה מרגישה רהוטה ונטולת קפריזות טיפוסיות לתיבות כפולות מצמדים, אם כי מטבע הדברים מצב התכנות החסכוני נוטל ממנה את העוקץ. ניצול פוטנציאל הביצועים יביא את צריכת הדלק הריאלית לאזור ב-14 ק"מ לליטר, די רחוק מהמוצהר אבל להנאה יש מחיר.

גם התחושה הדינמית מציבה את הפומה גבוה מעל הממוצע בפלח. אחרי שמנטרלים את מערכת הסיוע להיגוי, שמחבלת ככל יכולתה בהיזון החוזר, מקבלים היגוי ישיר, מהיר וחד כמו במכוניות סופר-מיני ספורטיביות מדור קודם.

מרכז הכובד הנמוך, בשילוב עם חישוקים רחבים וגומי איכותי, מעניקים למכונית אחיזה מצוינת על כבישים מתפתלים, העברות משקל זריזות ומעט מאוד נטיית גוף תחת עומס. בקיצור, זו שלדה שתואמת היטב את מערכת ההנעה המפולפלת, ומעניקה הנאות "של פעם". המחיר הוא כיול נוקשה יחסית של בולמי הזעזועים, אם כי לא ברמה שממש פוגמת בנוחות הנסיעה על כבישים עירוניים משובשים.

מחיר הפומה מתחיל בכ-128 אלף שקל בגרסת הבסיס, ונוסק עד 145 אלף שקל לגרסה הבכירה, כולן עם אותה מערכת הנעה. בשורה התחתונה, זהו רכב פנאי נאה, זריז ושימושי, אבל הוא יוצא לפלח הצפוף ביותר בשוק הרכב הישראלי - מול מתחרות קרוב ל-12 מתחרות, שחלקן יותר חזקות, יותר גדולות ויותר מאובזרות. יתרונו הגדול הוא ביכולות הדינמיות המצטיינות שלו, אבל אי אפשר שלא לתהות כמה לקוחות בישראל עדיין מעניקים לכך משקל.

חלק מהמתחרות

סיאט ארונה

122 אלף שקל עולה גרסת ה-FR המאובזרת של סיאט ארונה. המכונית מעט קצרה וצרה מהפומה, ובסיס הגלגלים שלה קצר יותר ב-2 ס"מ אבל תא המטען מציע נפח כמעט זהה. המנוע הוא טורבו-בנזין בנפח 1 ליטר שמייצר 115 כ"ס, אבל בזכות משקל עצמי קליל הרכב מאיץ ל-100 קמ"ש ב-10 שניות. האבזור התקני כולל חבילת בטיחות מקיפה.

יונדאי קונה 2021

במחיר של 128-139 אלף שקל מציע הג'יפון של יונדאי, שעבר חידוש לאחרונה, ממדים חיצוניים ופנימיים דומים לאלה של הפומה ותא מטען של 371 ליטר. העיצוב החיצוני והפנימי עבר שדרוג, והאבזור התקני בכל הדגמים כולל מערך בטיחותי מקיף. נקודת המכירה העיקרית היא מנוע טורבו, שהספקו עומד על 197 כ"ס. ההאצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 7.7 שניות.

פז'ו 2008

במחיר של 128-144 אלף שקל מציע ה-2008 החדש עיצוב מסוגנן, ממדים נדיבים ותא נוסעים מרווח ועתיר אלקטרוניקה. המנוע הוא 1.2 ליטר טורבו בנזין שמייצר 130 כ"ס, ובסיוע תיבה אוטומטית בת 8 מהירויות מאיץ את הרכב ל-100 קמ"ש ב-10.3 שניות. התנהגות הכביש חדה ונעימה.

עוד כתבות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת ויושפע מההתפתחויות הבטחוניות ● השקל התחזק מול הדולר, 3.71 שקלים ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע